Wij hebben gelukkig nooit gehad dat we niet geloofd werden, dat lijkt me heel erg naar, wel dat ze de ernst niet inzagen, maar dat kon ook niet, omdat ze het buitenshuis niet liet zien. Het zou heel fijn zijn als hij zich verbaal beter leert uiten inderdaad! Al zal het met een dergelijk gat vermoedelijk altijd lastig blijven. Hier is het gat 'de andere kant op'; ook lastig, maar wel anders. Waar jouw zoontje vermoedelijk eerder onderschat wordt, wordt mijn dochter vooral overschat. En school doet veel beroep op het verbale stuk, waardoor je, denk ik, minder uit de verf komt als je verbaal zwakker bent dan performaal. Nog niet, ze staat op de wachtlijst.
Waar jouw zoontje vermoedelijk eerder onderschat wordt, wordt mijn dochter vooral overschat. En school doet veel beroep op het verbale stuk, waardoor je, denk ik, minder uit de verf komt als je verbaal zwakker bent dan performaal. Daar heb je gelijk in! De juffen waren echt verbaasd dat hij performaal zo hoog scoorde. Daarom heb ik ik aangeven dat ik wil dat ze er het volgende schooljaar goed opletten ze zouden hem pluswerk geven. Wij moeten nog even afwachten wanneer de andere onderzoeken zijn en dan waarschijnlijk eerst weer papierwerk invullen.
Wat hebben jullie op het gebied van pluswerk afgesproken? Mijn dochter scoort op de meer verbale onderdelen tussen de 120 en 125, maar met de performale onderdelen zelfs 140! School snapte er niets van. Ze heeft het lastiger vanwege het stukje autisme, maar zou graag willen dat ze op haar performale scores meer uitgedaagd wordt. Ik weet alleen niet waar ik dan aan moet denken.
Er is alleen voorlopig afgesproken dat ze hem pluswerk gaan geven, in ieder geval wat moeilijker. Maar de IB-er vond ik met het gesprek laconiek doen. Volgens mij vond ze het gesprek niet nodig, en wil zij het liefst zo min mogelijk rugzakjes. Terwijl ik gewoon met de leerkrachten heb afgesproken dat zij de uitslag te horen zouden krijgen zodat de leerkrachten voor het volgende schooljaar weten wat hij heeft. Van een andere moeder ook al begrepen, dat de IB-er het niet nodig vind dat hun kind getest wordt terwijl school er een speciale pot voor heeft en een gedeelte vergoed krijgt. En dat kind loopt ook tegen dingen aan. Hebben ze bij jullie niet een IB-er? En als het goed is krijgt school straks ook begeleiding voor mijn zoon.
Jammer dat ze het pluswerk niet gespecificeerd hebben. Met een laag verbaal en hoge performale score zul je ander pluswerk moeten geven anderom bv. Anders gaat een kind over de kop.