Dat is bij veel bedrijven standaard. Waar ik werkte was dat ook na 3 keer. De melding kwam vanuit het systeem automatisch bij de leidinggevende terecht.
Dat zou ik dan ook aangeven in het gesprek, dat het zo overkwam en dat je dat niet prettig vindt omdat je juist het idee hebt veel voor je werk te doen (en dat dan onderbouwen). Ik heb ook wel eens zo’n gesprek gehad. Was hier puur een formaliteit. Ik was binnen zoveel maanden drie keer ziek geweest en dan was er zo’n gesprek. Gaat helemaal niet om wat je had ed, maar wel om te kijken of het toeval is of dat er meer aan de hand is (waar een werkgever wellicht ook iets aan kan veranderen!).
Ik werk ook in de zorg. En bij ons moet je ook op gesprek als je drie keer ziek meld binnen een bepaalde tijd. Weet zo niet volgens mij 3x in een half jaar tijd.
Ik snap de reacties dat het een standaard maatregel is en dat het met de bedoeling is om je op de been te houden en overspannenheid te voorkomen. Maar helaas zien teamleiders in de zorg dit niet altijd zo. Toen ik me op een bepaald moment voor de 3e keer ziekgemeld had binnen een jaar kreeg ik een waarschuwing dat als dit binnenkort weer gebeurde, ik op gesprek moest komen. De toon van die teamleider was niks behulpzaams, bezorgds o.i.d. aan hoor, alleen maar dreigend. TS, ik zou het gesprek ingaan en vol inzetten op hoe zij kunnen zorgen dat jij niet weer migraine krijgt (bij wijze van spreken) i.p.v. dat je hen de kans geeft om jou ter verantwoording te roepen.
Ik zou juist oppassen met in de verdediging gaan en het puur zakelijk/feitelijk houden. Dus vooraf bedenken wat je wilt zeggen en zelf de leiding nemen, zodat je het gesprek hopelijk de kant op kunt sturen die jij het op wilt hebben.
Je hoéft inderdaad niets te zeggen. Maar wordt het daar beter van? Ik lees genoeg in de posts van TS waar ze last van heeft mbt haar werksituatie. Dan wil je dat toch juist bespreekbaar maken en vertellen wat het met je doet? Ja, je kunt ook gewoon zeggen dat je ziek wad en verder niets kwijt wilt. Maar dat lijkt me weinig constructief.
Nou.. moest van mn manager iemand van HR bellen om afspraak te maken, maar heb de hele dag voicemail gekregen van diegene. Neemt niet op. Heb op t laatst maar ingesproken. Afwachten.
Het is gewoon een standaardprocedure. Maar ik vind vier keer ziek in een jaar dat net over de helft is ook best vaak. Logisch dat ze even willen praten lijkt mij. Zou er verder niet te zwaar aan tillen.
Ik denk dat er gekeken wordt naar de afgelopen 12 maanden, niet zozeer per begin van het jaar. Maar ook 4x per 12 maanden is veel.
Precies dit, dan heb jij gedaan wat de leidinggevende wilt maar het resultaat is er niet naar. Niets doen is alleen maar slecht voor jezelf.
Je werkt toch voor een bedrijf? Die hebben vast een telefoonnummer dat je kan bellen om aan een emailadres te komen (van iemand van hr en je leidinggevende)? Kijk, het hoeft allemaal niet, maar het toont iig goede wil van jouw kant als je net ff dat extra stapje doet. Dan kan je al het commentaar van de wereld op het bedrijf hebben en valt jou aan de andere kant niks aan te merken. Tis maar een tip.
Oh oké, ja vier keer per 12 maanden vind ik ook veel. Vind wel logisch dat er een gesprek volgt. Men wil ook weten of er een reden is of een andere oorzaak voordat TS wellicht langer uit de roulatie is.
Ik ben toevallig vorige week op gesprek geweest. 3x ziek in 2 maanden tijd. Ze hadden een formulier met ziekmelden geschiedenis (Ik was hiervoor 2 jaar lang niet ziek gemeld) De reden van ziekmelden en of ze iets konden betekenen. Ze gaven advies, waren erg betrokken en heb het totaal niet als vervelend ervaren. Ik mocht ook aangeven dat ik het fijner vind als er gezond geroosterd wordt. Ik werk ook in de zorg. Succes!
Hebben jullie een vertrouwenspersoon? Kun je die evt vragen mee te gaan? Dat heb ik bij mijn vorige werkgever ook gedaan. Gebeurde erg veel daar.