Vanaf welke leeftijd met je baby op vakantie?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamamilou, 12 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamilou

mamamilou Niet meer actief

Hoi!
    Zoals je kan zien moet ik nog een tijdje broeden (ben nu bijna 16 weken zwanger). Normaal gesproken vinden wij het heerlijk om in het voorjaar op vakantie te gaan. Zonnig oord, met soms wat doen. Dat zal vanaf nu heel anders worden. Want met een baby ga je niet de hele dag naar het strand.

Maar nu mijn vraag. Hoe oud moet je baby zijn om op vakantie te gaan? Je zit natuurlijk met vaccinaties enzo. En mag een baby al vliegen? Of zit daar een minimum leeftijd aan.
    Misschien is het verstandiger om nog niks te plannen, maar alvast een voorselectie maken vind ik wel leuk.

2. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Met de jongste zijn we toen ze krap drie maandjes was naar Fuerteventura gegaan. Ging echt prima! Ze is zelfs klokje rond gaan slapen op die vakantie (8 tot 8) Als alles goed gaat nu weer een mei-kindje en dan willen we ook weer de eerste drie weken augustus op vakantie :) Ik zeg lekker doen!

Magnolia29 vindt dit leuk.
  3. Magnolia29

Magnolia29 VIP lid

30 nov 2015
    11.388
    23.005
    Vrouw
    Mijn schoonfamilie woont in Portugal, toen onze dochter 3 maanden was zijn we daar naar toe gevlogen. Ging allemaal prima! Ik zou zelf inderdaad wachten op de eerste ronde vaccinaties en daarna gaan vliegen.

4. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    Vrouw
    Met 12 weken een weekendje weg in eigen land, met 10 maanden vliegen. Maar die vliegvakantie had ook echt prima eerder gekund. Naar het strand kan imo prima, gewoon goed opletten dat ze niet in de zon liggen, en verder een beetje spelen op een kleedje en lekker tukken in de wagen :) Toen wij op vliegvakantie gingen was ik een beetje jaloers op de stellen met een kleine baby die lekker in de wagen lag terwijl zij op een strandbedje lagen, terwijl wij continue moesten opletten of ons kind van 10 maanden niet in het zwembad kroop :rolleyes:

5. Marbloempje

Marbloempje Actief lid

6 okt 2017
    259
    126
    Vrouw
    Wij gingen op vakantie toen de kleine 3 maanden was en uit mijn eigen ervaring doe ik dat nooit meer. Haar hele routine was omgegooid en ze sliep niet meer, ik had een hele zware vakantie. Bij de volgende wacht ik liever tot zij wat ouder is. Het verschilt natuurlijk per kind en even aankijken hoe het kind is.

6. Palmpje

Palmpje VIP lid

8 jul 2017
    8.522
    6.527
    Vrouw
    Met 7 weken zijn we naar Canarische Eilanden geweest, de eerste vaccinatie mochten we daarom iets eerder halen. Daarna rond de 8 maanden naar Curacao geweest. Beide heel goed bevallen! Alleen de terugvlucht vanuit Curacao was iets minder leuk :rolleyes:

7. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Met 5 maanden vlogen wij met ze naar de Canarische eilanden. Voor hun eerste verjaardag naar griekenland. Dochter nu nog geen 2 is zelfs al meegewerkt naar Canada. Hoe relaxter je als ouder bent hoe makkelijker zo'n reis /vakantie gaat is mijn ervaring.

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    18.554
    21.038
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik snap zelf de lol niet van ver weg op vakantie met baby. Hier ook nooit gedaan, maar dat kwam omdat we een huilbaby hadden. Die nogal gedijde bij strikte rust en regelmaat en alleen sliep in dr eigen bed. Die kon ik ook echt niet meenemen op vakantie.

Vero0504 vindt dit leuk.
  9. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.012
    3.478
    Vrouw
    Beide waren ze 3 maanden oud, skiën in Oostenrijk en zomervakantie in Frankrijk. Beide overigens gewoon met de auto.

@Liekje81 ik snap idd dat je niet voor de lol met een huilbaby op verre vakantie gaat. Maar met heel veel kinderen kan dat natuurlijk wel gewoon. De meeste baby's hebben genoeg aan de ouders, voeding, schone luier en een slaapplek. En dat kun je op heel veel plekken aanbieden.

Palmpje vindt dit leuk.
  10. cherubin

cherubin Bekend lid

8 sep 2014
    549
    360
    NULL
    Met onze oudste dochter zijn we met 4 maanden naar Zuid Frankrijk gereden, ging perfect! Daarna toen ze 13 maanden was vliegen naar Gran Canaria, ook top.

Nu met de jongste erbij met 3 maanden een weekje Landal gedaan maar dat is toch anders. Komende week gaan we weer weekje in eigen land weg maar ik hoop dat we begin volgend jaar voor de oudste naar school moet toch weer echt op vakantie naar het buitenland kunnen!

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Met m’n oudste van 3,5 is het nog steeds geen lol om weg te gaan.
    Twee weken geleden weekendje weg geweest, maar een week lang last van gehad.
    Hij sliep als baby ook nergens anders en nu nog steeds moeilijk, is snel overprikkeld.
    M’n jongste slaapt overal, vindt alles prima zolang mama en papa er maar zijn en er op tijd eten in gaat.

Met m’n jongste zou ik wel op vakantie zijn gegaan zo klein. Met m’n oudste was er geen haar op m’n hoofd die eraan dacht.

Vero0504 vindt dit leuk.
  12. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Met beide tussen 8 en 10 weken een weekendje naar een landal park in nederland. Vond dat al een hele onderneming en gesleep met spullen.
    Met 6 mnd vliegen. Met de eerste naar canarische eilanden. Met de tweede griekenland, vond het wel pittig hoor eerste vakanties met kinderen, alles is toch een beetje behelpen. Niet alle gemakken zoals thuis. Ander ritme, vinden sommige kindjes ook minder fijn dan andere. Overigens met een kindje tot ca 8 maanden is wel makkelijker dan als ze al gaan kruipen of lopen. Kleintjes slapen vaak nog heel veel.

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    18.554
    21.038
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, heb je ook gelijk in hoor. Had zelf ook de behoefte niet toen het huilen gestopt was.
    Hier pas vorig jaar voor eerst op vakantie geweest met vliegtuig. Was geen succes. Kind heeft enorm veel moeite met veranderingen. Dit jaar eigen land met auto, zelfde euvel. Maar goed, wij gaan een onderzoekstraject in, ben niet echt represenatief geloof ik, haha.

14. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

5 maanden. Gingen we naar Spanje. Sindsdien nog met 1 jaar naar IJsland geweest en met twee kinderen van 3 en 1 naar Kreta.

Toen was het klaar. Voor ons veel te vermoeiend op vakantie naar verre landen. Wij blijven in Nederland. Lekker fietsen en naar de Waddeneilanden.

cowgirl80 en Marbloempje vinden dit leuk.
  15. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.200
    1.246
    113
    Met de eerste met een half jaar in eigen land en met 15 maanden naar Thailand.
    Met de 2e met een half jaar naar Kroatië met de auto en met een jaar naar Oostenrijk om te skieen. Ging allemaal prima!
    Ik zou het best aandurven om met een kindje van een maand of 3 lekker met het vliegtuig lekker de zon op te zoeken.

16. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Rond de 3 maanden. Ook met onze tweeling. Al had ik toen het gevoel op volksverhuizing te gaan met al die dubbele spullen.

17. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Met beide kinderen hebben we het eerst 'geprobeerd' door op vakantie te gaan naar de caravan of het huis van mijn ouders. Je moet niks en als het niet bevalt kan je zo weer naar huis. Hoe oud de oudste was bij de 1e vakantie weet ik niet meer, wij zijn niet echt vakantiemensen, dus volgens mij was dat pas de zomer erop weer.
    De jongste was 3 maanden toen we een weekje naar Duitsland gingen. Ging prima, onderweg even gestopt voor een fles en verder sliep ze in de auto. Jongste had nooit zo'n last van andere omgeving, paste zich makkelijk aan en was een makkelijke baby.
    De oudste was 6 weken toen we op de camping waren met 'm en ik heb heel veel met 'm gelopen in kinderwagen of draagzak, hij was een lastige slaper, maar doordat we in een andere omgeving waren vond ik dat minder erg dan thuis.

Ik zou nu nog niks echt plannen. Hooguit inderdaad nadenken wat je graag zou willen en wanneer.
    Hier hadden mijn bevallingen elke keer toch nog wel een nasleep(je) en bij mijn zusje is de situatie ook zo geworden dat ze 3 maanden na de bevalling echt nog niet konden vliegen of lang autorijden, je weet nooit hoe het loopt...

18. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    545
    Wat leuk dat je daar al mee bezig bent! Zoals anderen al zeggen denk ik ook dat het afhangt van je kindje, en zeker je eigen instelling..

Wij zijn met ons zoontje van 9 weken voor 2.5 week op vakantie geweest naar Mexico en dit was super! Een paar weken van te voren de vliegtickets geboekt, vliegen ging super goed.

Aldaar hebben we een auto gehuurd (stond klaar op het vliegveld) en we hadden de eerste 3 nachten reeds geboekt. Wel een plan van wat we wilden zien (5 bestemmingen), maar er uiteindelijk 1 laten vallen omdat ons zoontje auto rijden haat.. als je een roadtrip plant zou ik dus ook nooit van te voren alles boeken, mocht het ergens erg relaxed zijn kun je dan even blijven hangen bijv. Of, als iets niet bevalt snel weer door.

Flexibel zijn is denk ik belangrijk èn houd je verwachtingen laag. Zo gaan wij normaal gesproken bijvoorbeeld altijd uitgebreid uit eten, nu werd dit een uitgebreide lunch en aten we s avonds in onze accommodatie. Afhalen is in mexico ook prima geregeld :). Qua accommodatie hadden wij steeds een huis/appartement met eigen zwembad zodat we niet perse de deur uit hoefden. We deden elke dag 1 soms 2 uitstapjes. Activiteiten moet je om en om doen maar dit vonden wij prima (snorkelen bijv), en echt een must; de draagzak.

Een en ander hangt natuurlijk af van je wensen en de bestemming :) maar als je tegen die tijd denkt dat het kan, vooral doen!

19. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ligt heel erg aan je kind. Dus verwacht niet dat alles zomaar kan!

Onze oudste is nogal bijzonder. Gaat echt niet slapen in een vliegtuig, maar zet overal de boel op stelten. Kan ook heel leuk zijn :) met hem zijn we met 6mnd naar Madeira geweest. Heel leuk maar rustig ergens eten is er niet bij. Het is handig om bij je accommodatie te kunnen eten.

De jongste was een huilbaby. Toen hij al ruim 1,5 jaar was zijn we met vliegtuig weggegaan en daarvoor 2x Hof van Saksen. Met een huilbaby zijn vakanties niet leuk.

Zorg gewoon dat je het jezelf makkelijk maakt. Je kunt niet zo gemakkelijk gaan rondtrekken want je moet rekening houden met slaapjes. Als je kind slecht slaapt (doen de meesten...) ben je zelf ook moe. Dus gewoon zo simpel mogelijk doen.

Ik ben echt fan van Portugal voor kinderen. Portugezen zijn ongelofelijk enthousiast en lief met kinderen. Je haalt een autootje op op Faro (kost 35€ voor een hele week, maxicosi en tol komt er nog bij) en je crosst zo weg naar een leuke Finca met meerdere kamers. Want op een hotelkamer zitten is onhandig, huisjes en appartementen wel. Met je autootje bezoek je elke ochtend een ander strandje of stadje en that’s it. Je haalt dan lekkere broodjes bij de bakker, uitrusten terwijl je kind slaapt en s avonds eet je gewoon lekker op de finca. Perfect!

Oh en we waren in maart in de Algarve (oostelijk deel). Heerlijk warm, geweldig. Madeira in februari ook heerlijk! Je hoeft niet zo ver. Israël ook met oudste gedaan in februari. Kan ook:)

20. Jacy82

Jacy82 Bekend lid

24 nov 2018
    742
    418
    #20 Jacy82, 13 sep 2019
    Laatst bewerkt: 13 sep 2019
    Mijne was 2 maanden toen ik een weekend naar centerparks ging.

Ik denk dat ik bij 3 jaar naar de pipowagencamping ga. Verder ben ik nog niet op vakantie geweest met de kleine (1,5) nu. Op een weekje logeren bij opa en oma na. Vind het veel te veel gedoe. En ondanks dat het een makkelijk kind is, snapt hij er niets van, heeft er weinig aan en voelt zich het prettigst in zn eigen omgeving. Vliegen met zo een jong kind ga ik nog niet doen. We gaan lekker verdere landen ontdekken als hij ook zelf ervan kan genieten.

Maar je kan op zich natuurlijk wel al vrij snel gaan vliegen etc. Het is maar hoe je er zelf tegenover staat. Ik zou zeker wel de belangrijkste eerste vaccinaties afwachten als je ver weg gaat. En vind het wel goed dat je er al aan denkt dat je kindje niet heel de dag in de zon kan. Afgeraden wordt voor de 12 weken (of iig niet voor de vaccinatie rond die tijd) te gaan zwemmen met je kind. Misschien heb je hier wat aan.