HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Qua leren lezen. Ik zou gewoon de vragen van je kind volgen. Vraagt hij welke letters het zijn antwoord geven, wil hij hak en plak spelletjes doen dat doen, wil hij boekjes lezen, dat samen proberen, etc.
    Q hebben we lezen nooit actief aangeboden maar op deze manier las ze toen ze 4,5 was.
    M vraagt nu ook steeds meer om letters en wil schrijven. Het lijkt nergens op maar we zeggen niet dat het niet mag. Ook niet dat het niet klopt wat er staat overigens hoor.

    Eigenlijk met alles, volg je kind.

    Qua aanbod in lees en schrijfspellen, Q was nergens echt enthousiast over. Toen ze jonger was vond ze spellen van thinkfun leuk. Op school ‘moest’ ze immers de smartgames al doen..
     
  2. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Dan iets anders. Als M 3 is kunnen we haar inschrijven op school. Ze zal gewoon naar de, hele kleine, dorpsschool gaan. M is een heel ander meisje dan Q en loopt op andere dingen voor dan dat Q op deze leeftijd deed. Nieuwe dingen doet M pas als ze weet dat ze het kan, de ‘oefenfase’ slaat ze tot nu toe steeds over. Ze speelt vaker met oudere kinderen en haar vriendinnetjes op het kdv gaan langzaam allemaal al naar school. Ouders van die kinderen dachten dat M ook bijna naar school zou gaan, maar ze moet dus nog ruim een jaar wachten.
    Zouden jullie de geschiedenis van Q en wat we bij M zien al meteen bij het inschrijven / de rondleiding bespreken of wachten tot ze op school zit?
    Q heeft nooit op deze school gezeten dus ze kennen haar niet.
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Voor kleine kinderen die met letters aan de slag willen is Letterschool wel een aardige app.

    @debq , ik denk dat ik wel aan zou geven dat je het fijn zou vinden als ze het een beetje in de gaten kunnen houden, gezien de geschiedenis van haar zus.
    Misschien loopt ze daar straks niet tegenaan, maar het is wel fijn als ze daar alert op zijn.
     
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    @lezen. Ik heb nagedacht en ik denk dat zijn abstracte denkvermogen nog te laag is. Hij is wel goed in puzzelen in alle richtingen. Maar ik denk dat hij nog wat beter zou moeten worden in het leggen van verbanden. Dat letterspel bleek wel leuk te zijn voor de oudste. Ook om letters om te zetten naar klanken en extra te oefenen met de uitspraak.

    @te moeilijk denken. Is dat af te leren dan? Ik liep vaak vast op toetsen omdat ik dan meerdere manieren in mijn hoofd had waarop ik de vraag kon opvatten.

    @in groep 1 houden. Hier hebben ze dit jaar groep 1 en 2 samengevoegd. Aan het einde van het jaar gaan ze bij elk kind kijken of die toe is aan groep 3. Dus ook de kinderen die officieel in 1 zouden zitten. Wat dat betreft ben ik ook wel blij dat mijn oudste nu getest wordt. Mijn moeder (mensa lid) heeft mij vroeger door de molen gehaald. Ze zag het volgens haar en bleek gelijk te hebben. Ze is ervan overtuigt dat hij hoog uit de test gaat komen. Ik weet het niet. Zijn spraak loopt achter en met schoolse dingen loopt hij niet echt voor. Maar als het aankomt op het maken van constructies, puzzels, spelletjes begrijpen, ordenen en bedenken van gevolgen dan vind ik hem wel sterk. Maar ja het is mijn oudste, ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
     
  5. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    Haar motoriek is in principe prima, ze schrijft netter dan de meeste kinderen uit groep 2. Ze heeft alleen een hekel aan knutselen en doet dat gewoon helemaal niet (dat koppige heeft ze van mij) ik denk dat ik binnenkort gewoon even een gesprekje plan en de vraag neer leg hoe ze haar nu gaan uitdagen, omdat het mijn inziens onnodig is dat ze dezelfde “stof” nogmaals aangeboden krijgt en dat ze haar best wat mogen uitdagen.
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    @Tafellamp

    Klinkt als of ze echt niet op wil vallen misschien in combinatie met faalangstig.

    Het lijkt er op of ze niet standaard een test afnemen. Bij ons nemen ze standaard een toets af bij elk kind en dat binnen 6 weken anders past een kind zich aan.

    Ik zou opnieuw een gesprek plannen en dan met ib'er.
    Neem wat dingen mee wat ze maakt en eventueel filmpjes zodat ze een andere dame zien.
    Ze loopt wel erg voor als je kijkt naar lezen en schrijven.heeft ze nu wel aansluiting in de groep?
     
  7. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    @owly ze ligt sociaal gezien wel lekker in de groep, ze heeft veel speelafspraakjes en dat verloopt ook goed. Je merkt wel dat ze veel verder is in haar fantasie, en dat de andere kinderen haar dan soms niet begrijpen.

    Ik ga binnenkort even een gesprekje plannen, filmpjes mee nemen is ook wel een goed idee.
     
  8. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    @ lezen vandaag bij M eens het woorden hakkend zeggen en dat zij moet zeggen welk woord het is geprobeerd. Ze vond t eerst maar raar maar na een paar woorden had ze t door en vond t super leuk. Kortere woorden had ze goed door. Maar verder even mee wachten tot ze er zelf weer over begint. Beetje jong om dat met 2 (bijna 3) te stimuleren. Wat ik me wel af vraag, is dat normaal dat kinderen dat zo snel oppikken of niet? Normaal horen ze dat natuurlijk pas in groep 1 of 2 dus komen er ook niet eerder mee in aanraking denk ik.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Dat is in ieder geval wel fijn.onze zoon lag minder in de groep. Speelde wel met andere maar ze begrepen hem niet als hij een plan had.
     
  10. JChris

    JChris Actief lid

    22 feb 2015
    324
    66
    28
    Meteen even de “boom-test” gedaan. Zoon tekende 2 bomen loodrecht boven de berg. . De derde boom ging een klein stukje met de berg mee en daarna omhoog. Interessant om te zien. Gekoppeld aan het feit dat hij gisteren ineens korte woordjes las (komt voor ons echt uit de lucht vallen).
     
    belize vindt dit leuk.
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ewald weet waar hij het over heeft.
     
    JChris vindt dit leuk.
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Dat zei de kleuterjuf bij mijn zoon ook. Ze begrepen zijn spel of plannen niet, bleven spelletjes doen die mijn zoon saai vond, hij had het kleuterplein wel gezien enz. Toen heeft ze voorgesteld om hem in het tweede jaar maar met de middenbouw over te laten blijven en sommige pauzes te houden en dat beviel een stuk beter.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Hij is gaan versnellen, hij heeft afgelopen schooljaar groep 1 gedaan tot half april en is toen overgeplaatst naar Gr 2.
    Na de zomer over gegaan naar Gr 3. Het plein is wel heel groot maar zoekt zelf wel een rustige plek. De groep moet nog wel wennen aan hem. Even afwachten hoe het nu echt gaat. Binnenkort gesprek en horen we hoe hij ligt in de groep
     
  14. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Heb je al een gesprek gehad en hoe gaat het nu?
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Bedankt voor het vragen !
    Dinsdag hebben we een startgesprek. Dat is voor voor de hele klas. Als een ouder gesprek alleen vanaf Gr 3 gaat het kind vertellen hoe het gaat. Ben heel benieuwd!

    Over 2 weken hebben we een gesprek met de ib'er en leerkracht.
    Dan zit hij er niet bij. Ben benieuwd hoe het gaat. Heb al 3 keer gehad dat hij niet meer naar school wou. 1 keer zelf binnen afgeleverd. Daarna 2 keer buiten gebleven en heeft een juf als een keer de ib'er hem mee naar binnen genomen.

    Hij zei het is te makkelijk. Toch lijkt hij ook wel plezier te hebben in wat hij doet.
    Vooral de aan elkaar letters oefenen is een groot succes. Het liefste schrijft hij alles aan elkaar haha moet hij nog wel eerst alle schrijfletter oefenen haha.

    Heb niet het idee dat hij achter ligt op de rest van de groep. Ook geen idee of hij op niveau is of verder.
     
  16. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    @owly in elk geval fijn dat hij wel plezier lijkt te hebben in wat hij doet. Wel jammer dat die gesprekken zo lang op zich laten wachten. Qua niveau vind ik t altijd wel lastig in te schatten hoor, vooral als ze niet doortoetsen.

    Hier gaat het wat minder dit schooljaar. Q heeft echt last van een aantal drukke kinderen in de klas. Oplossing is nu dat ze samen met iemand anders op de gang mag werken of een andere plek in de klas op mag zoeken. Op zich fijn maar ik blijf het ook wel lastig vinden, heb het idee dat rustigere kinderen worden ‘gestraft’. Natuurlijk ligt dat niet zo, maar zo is mijn gevoel nu even..
    Gister gaf Q voor de zoveelste keer aan echt niet naar school te willen en zo moe is. We hebben haar thuis gelaten en toen ze hoorde dat ze thuis mocht blijven was de vermoeidheid meteen over. Ze is bijna de hele dag alleen thuis geweest wat ze heerlijk vond. We hebben haar een aantal takjes gegeven die ze moest doen, voor de middag was ze daar al mee klaar. We hadden een blij meisje toen wij thuis kwamen van ons werk.
    Helaas was dat ‘s avonds alweer minder. Ze gaat sinds kort naar korfbal maar is motorisch niet erg handig. Nu is ze voor het eerst heel letterlijk geconfronteerd met het hb zijn en dat vond ze écht niet leuk. Er werd iets gezegd van jij bent toch hb dan ben je toch heel slim, nou daar merk ik anders helemaal niks van hoor. Q was erg verdrietig, ze begrijpt niet dat anderen niet begrijpen dat je niet overal heel slim in bent of alles heel goed kan zoals zij meer moeite heeft met het sporten. Heel verhaal over het niet willen dat iemand weet dat ze hb is, etc.
    Ook vanmorgen weer met buikpijn naar school gegaan.

    We gaan nu een afspraak maken bij iemand die pmt geeft. Q had zelf een aantal dingen aangegeven waar ze hulp bij wil, we kregen daarbij pmt als advies. Eens kijken of er een wachtlijst is en of het haar gaat helpen.
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    #1277 Jo79, 2 okt 2019
    Laatst bewerkt: 2 okt 2019
    Misschien heel blond, maar wat is pmt?
    Wel rot zeg dat ze het niet naar haar zin heeft op school momenteel.

    Mijn zoon is van school gewisseld en zegt regelmatig dat hij de rust hier zo fijn vindt.
    Ik had gisteren serieus tranen in mijn ogen toen hij vertelde hij het zo leuk had gehad, een leuke opdracht samen hadden gedaan en dat je zelfs kinderen kon horen ademen zo stil was het. Ze mochten van tevoren als groepje een tactiek bedenken en bespreken en daarna moesten ze zonder te praten alles uitvoeren.
    Ten eerste hoor ik al jaren niet meer dat hij uit school enthousiast terug kwam, ten tweede vindt hij die rust zo fijn en zelfs bijzonder en is hij gewoon vrolijker. Lacht meer, maakt meer grappen enz.
    Eigenlijk gewoon zoals het zou horen.
     
    owly en Fristi2012 vinden dit leuk.
  18. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Vorig jaar vond Q het ook super leuk op deze, toen nieuwe, school. Nu hebben ze de klas waar ze in zit een beetje raar verdeeld en ik heb het idee dat hier een groot deel van de onrust vandaan komt waar zij slecht mee om kan gaan. Op dinsdag tm donderdag zit ze in een groep 6/7. Op maandag en vrijdag wordt deze klas gesplitst en zit ze in een groep 3 tm 6. Ik hoor van meer ouders dat kinderen last hebben van deze wisselingen.

    Pmt is psycho motorische therapie. Een soort speltherapie als ik t goed begrepen heb.
     
  19. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Sorry dat ik inbreek in het topic. Ik vraag me wat af en ben zoekende naar een verklaring / handreiking.
    Mijn dochter had als peuter cognitief een voorsprong. Ze viel altijd al op door haar observerende vermogen.
    Eenmaal op de kleuterschool verdween de cognitieve voorsprong vrij snel. Haar grote begrip van situaties en empathie bleven. Ook pikt ze zaken alleen op als ze het zelf wil. Ze kan zich ook goed de grond in praten. Op school is ze geen ster, zeker rekenen vind ze reuze moeilijk. Het automatiseren van de sommen tot 20 bijvoorbeeld gaat nog moeizaam (zit in groep 5, maar moet nog 8 worden)
    Nu heb ik het idee, dat ze in haar hoofd veel verder is dan bij haar werkelijke leeftijd past. Alleen klopt het niet met het cognitieve.
    Mijn onderbuikgevoel blijft aanwezig, maar er is geen kip die op school ziet wat wij met haar ervaren. Ik heb de ib'er al wel gevraagd dit in een overleg met het zorgteam te bespreken. Dat zou vandaag deze week zijn. Op een of andere manier hecht ik ook waarde aan jullie visie, omdat bij jullie kinderen ook zaken opvielen en er misschien moeite voor gedaan is om te achterhalen wat er nu precies was. Dus....... graag jullie visie.
     
  20. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    @bonnie1 hoe merk je dat ze met haar hoofd verder is? Dat kinderen als peuter voor lopen en later niet meer komt wel vaker voor. Daarom wordt over het algemeen bij peuters niet over hb gesproken. Wat is het grote verschil met wat jullie thuis zien en wat school ziet? Wat geeft ze zelf aan over school?
     

Deel Deze Pagina