hoi dames, Mijn dochter zit op kentalis en wij willen haar starten op cluster 2. Bij kentalis zit de tussen jongere kinderen. Wij vinden dat ze meer uitdaging nodig heeft, als ze tussen haar leeftijd genoten komt. Zou ik jullie ervaringen mogen weten?
Ik snap nog niet helemaal wat je schrijft. Kentalis is toch cluster 2? Of zit ze nu nog niet op een school van kentalis. Ik kom dit zelf vanuit mijn werk tegen, maar heb geen eigen kind bij kentalis op school zitten.
Ze zit nu dan waarschijnlijk op een vroegbehandeling van Kentalis? Wij zijn wel een keer gaan kijken op een vroegbehandeling, maar op die groep zaten niet heel jonge kinderen, de meeste waren 4 en 5. Onze dochter was toen net 3 en paste er sowieso niet tussen vanwege zowel haar leeftijd als de ernst van haar autisme. In principe is cluster 2 normaal basisschool niveau, het is speciaal onderwijs, dus er komt ook altijd een handelingsplan, als ze extra uitdaging nodig heeft, kan dat neem ik aan gewoon besproken worden. Ik hoor wel goede dingen over de meeste cluster 2 scholen trouwens, maar zelf dus geen ervaring, mijn dochter gaat binnenkort starten op cluster 3. En mijn zoon heeft ook op cluster 3 gezeten.
Ze zit idd op vroegbehandeling van kentalis. Nu willen we voor cluster 2 gaan. Wat is het verschil tussen so en sbo?
So is speciaal onderwijs, dat zijn de zogenaamde cluster scholen: 1 = voor blinden, 2 = voor doven en ernstige taalmoeilijkheden, 3 = voor kinderen met een beperking (je hebt verschillende cluster 3 scholen, voor verstandelijke, lichamelijke, meervoudige beperkingen en langdurig zieken ook nog), 4 = voor kinderen met gedragsproblemen/psychiatrische problematiek. In principe zijn 1,2 en 4 allemaal voir kinderen met een normale intelligentie, hoewel er volgens mij ook cluster 2 scholen zijn voor kinderen met een verstandelijke beperking. Sbo is speciaal basisonderwijs, dat waren vroeger de lom scholen en mlk scholen. Nu zit er ook nog wel verschil in die scholen, lom staat voor leer en opvoedmoeilijkheden, die kinderen hebben vaak ook een normale intelligentie met bijvoorbeeld autisme oid (eigenlijk een lichtere cluster 4) en mlk staat voor moeilijk lerend, dus dat is vaak een wat lager niveau ( de mildere vorm van cluster 3 zmlk). Maar als je een kindje hebt wat juist meer uitdaging nodig heeft, dan zou ik bij cluster 2 of 4 (ik weet niet wat ze heeft) gaan kijken. Ik heb dit geschreven voor mijn koffie, dus als er foutjes inzitten, sorry
Helemaal duidelijk! Ze heeft bovengemiddeld IQ en ondergemiddeld spraak- taal. Dan zou cluster 2 het beste aanpassen? Ze zit bij de vroegbehandeling tussen kinderen die nauwelijks praten, ze begint al te praten en we vinden dat ze er klaar voor is..
Ja, dan zou cluster 2 inderdaad het beste passen. Hoe lang zit ze al op de vroegbehandeling? Meestal is dat ook maar een jaar toch? En ik neem aan dat ze jullie daar ook begeleiden in de schoolkeuze? Hoewel het uiteraard ook heel belangrijk is om je zelf te oriënteren, ik verbaas me telkens hoe weinig zorginstanties op de hoogte zijn wat er allemaal beschikbaar is aan andere zorg.
Ze zit 3 maanden. De kindjes die op haar leeftijd zijn, zijn klaar gaan nu naar andere school. Dan zit ze tussen kinderen die jonger zijn en die helemaal niet communiceren. Ons dochter communiceert wel maar heeft toch het achterstand. Vorige week hadden we een afspraak en hebben ze cluster 2 aangeraden. De vraag was (als er geen vooruitgang is op het einde vN het traject). Dan hadden we iets van kan ze nu beginnen ipv dat ze tussen jongere kindjes zit.
Dat kan ik niet inschatten wat het beste is. Je moet je wel realiseren dat de groepen op die vroegbehandeling een stuk kleiner zijn dan de klassen op cluster 2 en dat ze dus qua 1-op-1 beter zit op de vroegbehandeling. Ik kan natuurlijk alleen maar voor mijn kinderen spreken, maar mijn dochter had ik liever een jaar extra tussen de jongere kinderen op de behandelgroep waar ze nu zit, dan op het cluster 3 onderwijs, maar dat is geen optie helaas (de behandelgroep is max een jaar en heeft een wachtlijst). Maar ja, mijn dochter heeft een hele zware vorm van autisme en heeft dus veel baat bij kleine groepen en 1-op-1 begeleiding. Persoonlijk zou ik denk ik kijken of ze wat meer uitdaging kan krijgen op de vroegbehandeling, maar ik kan natuurlijk niet inschatten waar je dochter behoefte aan heeft, misschien is overstappen voor haar wel beter. Ik kan me wel voorstellen dat als je dochter een kindje is wat zich spiegelt aan andere kinderen, je haar liever tussen iets taligere kinderen ziet. Hoewel ik ook wel denk dat er in de kleuterklassen van cluster 2 ook veel kinderen helemaal niet spreken (je krijgt natuurlijk niet zomaar een indicatie voor cluster 2), dus ik zou eerst kijken of het een optie is om te gaan kijken op cluster 2 (wij konden op de school waar onze dochter heen zal gaan, pas gaan kijken nadat ze aangemeld was).
Ik wil de groepen wel eerst zien ja. Je hebt zoveel verschillende groepen. Wij willen het iig proberen. Ze neemt het gedrag van andere kinderen over. Dan wil ik liever dat ze in een groep zit waar ze ongeveer qua iq op hetzelfde niv. Zit.
Onze oudste heeft op cluster 2 gezeten. Heeft groep 1 en 2 daar gedaan. Is enorm gegroeid toen. Ook bovengemiddelde intelligentie. Volgens zijn indicatie (was net voor de overgang naar arrangementen) zou hij groep 3 daar ook nog mogen doen, maar we kregen het advies om hem naar het regulier over te laten gaan omdat het onderwijs wel wat langzamer gaat, omdat er ook veel logopedische onderdelen zijn bij het leren lezen en mijn zoon ineens een gigantische spurt had gemaakt. Zijn taalproblemen waren vooral gelinkt aan zijn autisme en het schuifje was ineens open gegaan. Eigenlijk was hij in de zomervakantie tussen groep 1 en 2 te goed geworden voor cluster twee. Rare gewaarwording hoor, van uitstroomprofiel groep 6 speciaal naar groep 8 regulier in 6 weken. Niet dat het nu van een leien dakje gaat, maar dat heeft niks meer met taal te maken. Maar ook kinderen van cluster twee stromen uit naar elk mogelijk voortgezet onderwijs. Onze ervaring is inderdaad ook dat elk kind zijn eigen plan heeft. De niveauverschillen zijn hier hetzelfde als op regulier. De een stroomt uit naar PO en de ander naar VWO.
Ik had liever dat ze meekon met het regulier. Helaas gaat sommige dingen niet zoals je wilt. Fijn om zo een bericht te lezen. We gaan het afwachten en zien wel hoe het met haar taal gaat. Het geeft mij wel een goed gevoel erbij als ze straks met cluster 2 begint. Dan zit ze tussen haar leeftijdgenoten en word ze begrepen!
Mijn oudste zoon heeft Kentalis gedaan 6 maanden die was dan ook 3.5 jaar toen die daar starte. Die had ook bovengemiddeld IQ maar sprak onverstaanbaar hij sprak wel maar je begreep er niks van. Erna is die naar cluster 2 gegaan ( oja eerst naar regulier geprobeerd met een rugzakje dat werd niks ) hij heeft groep 1 en 2 gedaan op de cluster 2. Toen was die al helemaal klaar om naar regulier te gaan en dat ging super hij is nu 12 en zit in groep 8 en doet het super op school De oorzaak is nooit gevonden. Hij had juist op taal begrip heel hoog maar kon het niet verwoorden Nu mijn jongste daarentegen van 4,5 heeft met 3 gestart op Kentalis vroeg behandeling 9 maandjes. Bij hem is de oorzaak duidelijk hij heeft vanaf de geboorte gehoord verlies. Doormiddel van vocht dus met 11 mnd ze eerste buisjes Dus echt een forse achterstand van zeker een jaar of langer. In het begin sprak die helemaal niet toen na 3 maanden op Kentalis kwam die ineens met allemaal woordjes zinnen thuis Toen is die met 4 jaar naar cluster 2 gegaan waar die nu nog op zit. En moet zeggen vind het zo super school hele lieve juf kleine klasjes Hij is al zoveel vooruit gegaan Bij hem is dan ook echt alleen de spraak het probleem de rest scoort die gemiddeld
Bedankt voor je bericht. Mijn dochter heeft wel op alle onderdelen beneden gemiddeld. Maar ze is wel vooruit gegaan. Hier ook geen oorzaak gevonden. Ze groeit wel 2-talig op. Wij willen dat ze snel begint met cluster 2. Het regulier kan ik momenteel wel vergeten.
Je bent Turks aan je naam te zien? Mijn vriendin is ook Turks haar dochter kent helemaal geen nls is net gestart met school en ze leert zo snel Nederlands nu Dus dat moet het probleem niet zijn Denkt dat ze gewoon tijd nodig heeft
Ik ben Turks. Ja hier ook in de familie, spreekt bijna geen nl alleen maar Turks maar mag ook starten.
Wij spreken alleen Nederlands dus daar ligt het niet aan Sommige kindjes hebben moeite Wat niet erg is uiteindelijk leren ze allemaal praten de een sneller als de andere
Ze gaan alleen akkoord als Kentalis zegt dat ze mag beginnen. Kentalis vind dat ze er niet klaar voor is.