meisje ruim 2 jaar oud praat te weinig

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ettol, 24 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ettol

    ettol Actief lid

    21 aug 2013
    233
    56
    28
    hallo allemaal,

    Wie herkent het volgende:
    Mijn jongste dochter is laat met haar taalontwikkeling. Ik houd het al een tijdje bij in hoeverre ze achterloopt via de TaalOntwikkelingsStoornis (TOS) check en ze zat steeds op het randje, maar nu scoort ze daar onvoldoende op.
    Ze kan net 2 woordszinnen maken en geen enkel woord wordt goed uitgesproken. Sterker nog bij S en SCH klanken draait ze het woord om (schommel wordt 'mochchch' bijvoorbeeld en sap is 'pasch'). Ze zegt haar eigen naam niet en ook niet die van zus (dat is gewoon 'tzus'). Ze begrijpt taal goed (kan opdrachtjes uitvoeren) en op haar eigen manier heeft ze een behoorlijke woordenschat.

    We lezen voor, we wijzen aan, we zeggen haar woorden na in correct Nederlands, ze gaat naar de opvang waar ze op een 0-4 groep zit. Dus ze krijgt echt genoeg taal aangeboden.

    Ik zie wel vooruitgang en ik weet ook dat ze niet doof is, maar ik twijfel nu of ik hulp moet gaan vragen via huisarts, of dat ik het nog even kan aankijken. Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?
    Ik begin me wel zorgen te maken, maar wellicht kan ik het nog even aankijken voordat ik dit weer helemaal ga pathologiseren.

    dank alvast!
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Met 2 jaar hoeven ze nog niet alles goed uit te spreken, als ze dus ‘tzus’ zegt voor ‘zus’ mag je dat als 1 woord rekenen. Als ze woorden als sap, zus en schommel gebruikt, plus twee-woord-zinnetjes maakt, is dat met. 2 jaar helemaal prima. Taalbegrip zit ook goed zeg je. Waarschijnlijk ga je dan het komende half jaar flink wat ontwikkeling zien :)

    Ter vergelijking; mijn jongste zei met 2 jaar nog helemaal niks, geen ‘mama’, geen ‘nee’ of ‘ja’, enkel ‘mmm’ (= eten) en ‘nnnn’ (= slapen). Twee woord zinnen waren dus ook totaal niet aan de orde. Vele gehoortesten gehad, ze hoorde niet goed door lijmoortjes, maar uiteindelijk is die taalachterstand helemaal vanzelf opgelost en nu met 5 kletst ze de hele dag door. Voor haar uitspraak heeft ze met 4 jaar een paar maanden logopedie gehad.
     
    momwithcamera, ettol en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  3. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Hoi, heel herkenbaar. Mijn dochter is 2,5 jaar en praat zeer minimaal. Dit is ons opgevallen vanaf haar 2e verjaardag. Daarvoor dachten we telkens, het komt nog wel en ieder kindje ontwikkeld anders. Maar op een gegeven moment is door consultatiebureau me aangeraden om snel op een psz te starten, aangezien ik thuis ben en ze niet naar een opvang oid gaat. Overigens mijn 2 andere kinderen zijn ook nooit naar een opvang geweest, maar die kletsten ons de oren van het hoofd op deze leeftijd, dus het ligt daar gelukkig niet aan. We zijn gestart met 1 ochtend speelzaal in de week, werd al snel aangeraden om 2 keer in de week te gaan en nu krijgen we toevallig vandaag een gesprek over logopedie en VVE (vroegtijdige voorschoolse educatie). Dit houdt in dat ze dan 4 keer per week naar de psz mag op indicatie van de arts van het cb. En we zullen gaan starten met logopedie. Mijn dochter maakt overigens nog geen echte zinnetjes en spreekt ook bijna alle woorden anders uit. Maar sommige woordjes ook opvallend goed, heel bijzonder. Verder is ze dol op puzzelen en maakt ze gerust een puzzel met de leeftijd 3+ en doet echt mee met haar zussen qua knutselen enz. Zelf heb ik ook al veel zitten Lezen over “Tos” en ik heb een sterk gevoel dat ze dat heeft. Ze is heel non-verbaal en daar red ze zich prima mee, maar dat is uiteindelijk niet de oplossing. Met haar oren is gelukkig alles ok, dat is zo goed als uitgesloten.
     
  4. ettol

    ettol Actief lid

    21 aug 2013
    233
    56
    28
    Dank voor je reactie!
    Tja, jullie pad is precies wat ik lees in de richtlijnen: als het kindje wel wat praat dan moet eerst thuis extra gestimuleerd worden met o.a. meer tijd op opvang, omdat ze dan ook veel interactie met leeftijdsgenoten hebben en daar van leren. En daarna logopedie.
    Omdat ik weet dat dat het advies gaat zijn en we het thuis al goed doen vermoed ik dus dat ze nu nog weinig kunnen doen behalve constateren en aankijken.
    Mijn oudste heeft ook heel slechte uitspraak en heeft een half jaar logopedie gehad, maar had op vergelijkbare leeftijd wel betere spraakontwikkeling.
    En onze kleinste meis kan zich goed duidelijk maken met wijzen uitbeelden en deels praten. Ze krijgt alles voor mekaar. Daarom dat ik nu ga proberen alleen nog naar haar te luisteren als ze het met meer taal doet ipv nonverbaal.
    En als dat op niks uitloopt dan ga ik wel weer naar de huisarts of jeugdarts...
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  5. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Graag gedaan! En ik denk dat je het al heel goed doet. Ze gaat al naar opvang en zelf doe je thuis zo te lezen er ook al veel aan. Ik probeer idd ook alleen naar haar te luisteren wanneer ze iets echt zegt of vraagt, Ipv met haar handje iets aanwijst. Dit werd mij ook aangeraden. Ik merk wel dat dat vaak gepaard gaat met driftbuien, ze kan heel boos worden wanneer ze het gevoel heeft niet begrepen te worden. De pedagogische medewerkers op de psz weten daar gelukkig goed mee om te gaan. Heb je al eens gesprekken gehad met de leidsters van jullie opvang? Hoe kijken zij er tegen aan? En idd.. je kunt het altijd nog even aankijken en bij de volgende afspreek op het cb ook even aankaarten misschien?
    Succes in elk geval!
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    die van ons praatte niet meer door de kdv hoor, dr werd zoveel om haar heen gekwebbeld dat ze t woord wel liet doen. Die van ons praatte ook amper, ja op haar manier. Dondersgoed t goede woord kunnen zeggen maar ipv boterham, mjamjam noemen. Ik ben gestopt met naar brabbel te luisteren vanaf 2.5 gewoon aangegeven dat ik dat woordje niet begreep. Leverde wel een boze bui op soms maar op t goede woordje kreeg ze exact wat ze wilde (niet dat ze t altijd kreeg hoor) in elk geval reactie op dát onderwerp. Hier was t echt gemakzucht en speen. Die heeft ze tijden alleen in de nacht gehad maar soms ook overdag als ze beroerd was. Dat er niks mis was met dr oren en dat ze een grote woordenschat had was makkelijk te testen door onlogische kleine opdrachten (schoenen op de tafel zetten, jas onder de tafel bijv) wees wel bewust van dat als je kijkt naar de tafel en tafel noemt ze al kunnen aannnemen dat dat tafel is, zonder dat t woord een betekenis heeft. Kinderen kunnen taalonmacht ook heel goed maskeren door te letten op kleine dingen en zo in te schatten wat je bedoeld.

    Ze is nu 3 en sinds kort nu helemaal geen speen meer en dr komt geen einde aan t geklets. Logische verbanden meer woords zinnen en begin van vervoegingen (op haar niveau is dat meer gokken dan wijsheid).

    Alles met een vast woord, is een woord. Als een boterham steevast hammie is bijv. Dan is dat een woord voor de telling.
     
  7. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.586
    1.401
    113
    Het kan nooit kwaad om er eens naar te laten kijken. Je kan het eens aankaarten bij het consultatiebureau of de huisarts. Mijn dochter heeft TOS en wij zijn toen de tijd via het consultatiebureau naar de logopedie gestuurd. Vanuit daar kwamen we uiteindelijk in de vroeg behandeling en inmiddels zit ze op het speciaal onderwijs.

    Toen we de eerste doorverwijzing kregen was ze ruim twee en kon toen een woord of 12 zeggen. De twee woord zinnen kwamen pas toen ze al ruim drie was. Voordat we bij de vroeg behandeling kwamen dachten we altijd dat haar taal begrip gewoon goed was. Ze leek alles wel te begrijpen. Achteraf bleek dat ze zich had aangepast aan normale situaties. Ze wist dus wel wat we van haar wilden zonder dat ze ons verstond. Toen we test uitslagen kregen waarop bleek dat ze ook op begrip een zeer ernstig achterstand had, zijn we het thuis ook eens gaan testen door rare opdrachten te geven. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen zeggen: Zet je laarsen in de koelkast.

    Als je in het traject beland gaan ze je dochter eerst helemaal "doorlichten". Gehoor wordt getest en vervolgens wordt de taalproductie en begrip in kaart gebracht. Er zijn wel enorme wachtlijsten dus als je echt ongerust bent zou ik niet te lang wachten met aan de bel trekken.
     
    NiekeKris, Miracle1 en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  8. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Hallo, ik lees net jou verhaal en mijn dochter is 2,5 en kan ook maar iets van 10 tot 12 woordjes zeggen. We gaan VVE en logopedie opstarten. Ben benieuwd of ze over 1,5 jaar naar de reguliere basisschool kan of toch speciaal onderwijs. Hoe kwamen jullie daar achter? Is ze eerst op regulier onderwijs gestart of meteen op speciaal onderwijs?
     
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.915
    113
    Mijn zoon zei met ruim 2 jaar nog geen woord. Letterlijk geen woord, ook geen papa en mama. Wij hebben zelf vve aangevraagd via het cb en een verwijzing voor logopedie. Hij heeft een jaar logopedie gehad en gaat nog steeds met veel plezier 4 ochtenden naar de psz. Hij kan nog niet alle klanken goed uitspreken, maar dat hoeft ook helemaal niet. Logopedie hebben we daarom stopgezet.

    Onze redenatie was dat als het een tos was we erop tijd bij zouden zijn, en als het dat niet was hij iig hulp zou krijgen om te communiceren. Want hij wilde wel graag praten en dingen duidelijk maken, maar het lukte gewoon niet.
     
  10. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Ik vind ouder dan 2 jaar en zorgen maken over de taalontwikkeling genoeg reden om onderzoek/logopedie te gaan beginnen. Vaak duurt het wat langer voordat er dan daadwerkelijk logopedie wordt gegeven.
    Veel kinderen ontwikkelen later en pakken het dan gelijk super op maar genoeg kinderen die achter blijven, dan is op tijd erbij zijn erg fijn want de wachtlijsten zijn lang en de achterstand kan steeds meer worden want leeftijdgenoten blijven ook door ontwikkelen op taalgebied.
     
  11. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.586
    1.401
    113
    Dat wordt tijdens de vroegbehandeling bepaald. Ze was vier toen ze daar startte en het is een traject van een jaar. Ze ging drie dagen naar de vroegbehandeling en dan nog twee dagen naar regulier onderwijs.

    Er zijn kort gezegd drie opties die er uiteindelijk uitkomen:
    1 - De taalontwikkeling is dusdanig verbeterd dat regulier onderwijs wordt geadviseerd.
    2 - Je kan met een rugzakje naar regulier onderwijs. Hierbij blijft er dus begeleiding op taalgebied.
    3 - Cluster 2 onderwijs.

    Bij mijn dochter is/was de achterstand dusdanig ernstig (ook na een jaar intensieve behandeling) dat Cluster 2 is geadviseerd. Op het regulier kon ze ook duidelijk niet goed mee komen. En ook nu blijft het altijd een afweging waar ze het beste op haar plek is. Het kan dus best zo zijn dat ze over 1 of 2 jaar wel met een rugzak naar regulier kan. Of niet, dat zal de tijd moeten uitwijzen.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  12. AnnemarieK77

    AnnemarieK77 Actief lid

    6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Veel kinderen werken met ideaalbeelden van woorden in hun hoofd.
    Vaak zijn dit woorden die beginnen met een medeklinker die begint met gesloten lippen, zoals m en p of plofklanken: p, d, b. Deze worden gevolgd door een klinker. Dan krijg je dus eerst woorden als dada en baba. (Het is niet voor niets dat wij mama heten en de vaders papa ;)).
    In de voorbeelden die jij geeft zit jouw dochter nog In de ideaalbeeld woorden. En pas is makkelijker dan sap. Dit pas beter in h et ideaal beeld.
    Net als moch makkelijk is dan schommel.
     
  13. AnnemarieK77

    AnnemarieK77 Actief lid

    6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    O vergeten nog wat over de zinnen te vertellen.
    'Normaal' is met 18 maanden 2 woordszinnen en met 24-26 maanden naar 3 woordszinnen. De meeste kinderen van 3 jaar (36 maanden) kunnen eenvoudige samengestelde zinnen.

    Ik zou je vandaag een adviseren om een logopedist te vragenaar een onderzoek en eventueel een behandeling.
     
  14. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier een dochter van oktober 2017. Ze kan woordjes en soms een 2 woord zin. Ze gaat naar opvang en er zit wel wat vooruitgang in maar taal interesseert haar een stuk minder dan motorische dingen.

    Overigens heeft ze wel buisjes vanwege vocht achter trommelvliezen. Kinderen kunnen dit makkelijk hebben zonder last er van te hebben maar horen dan wel minder goed waardoor taalontwikkeling kan vertragen. Ik zou dit bij huisarts en kno laten uitsluiten
     
  15. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Mijn zoontje zei 30 woordjes met 2 jaar en 3 maanden. Hij praatte ook slap, veel brabbelen en zijn mondje stond constant open (duimt). Ik maakte me met 2 jaar al zorgen (hij zei toen 10 woordjes), maar het cb zei wacht het even af en trek aan de bel als je het niet vertrouwt. Dus met 2 jaar en 3 maanden weer naar het cb geweest. Daar verwijsbrief voor Logopedie gekregen en VVE indicatie voor de peuterspeelzaal. Paar weken later konden we starten. Dat is nu zo’n 4 maanden geleden. Het gaat beter met hem. Hij zegt nu zo’n 85 woordjes (ik hou het bij op mijn telefoon... en we zijn zo blij met elk nieuw woord) en de 3 woordzinnen zijn begonnen. Je moet hem alleen niet zien naast leeftijdsgenoten want dan zie je zo het verschil. Maakt me wel verdrietig, want wat als hij niet goed genoeg praat als hij 4 wordt. Hij is gelukkig blij en niet gefrustreerd en snapt heel veel. Maar hij brabbelt heel veel met af en toe een goed woord.
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Logopedie kan nooit kwaad uiteraard, maar zou me ook niet meteen heel druk maken. Mijn oudste praatte met 2 jaar volzinnen, dus toen de jongste met 2 jaar nog bijna niks zei vond ik dat wel vreemd. Hij was alleen gewoon iets minder snel, is later helemaal goed gekomen.
     
  17. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Met 2 jaar sprak mijn zoon ook weinig, enkele losse woorden en veel gebrabbel. Ik heb het aangekaart bij het CB en daar hebben we toen besproken om het nog even een paar maanden aan te kijken of te zien of er verbetering kwam of dat er meer nodig was. Die kwam er langzaamaan dus gestart met logopedie. VVE indicatie vond de arts niet nodig. Mijn tip: zet het snel in werking, want hier ging er toch een dikke 8 maanden overheen voor de logopedie startte.
     
  18. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.728
    2.509
    113
    Vrouw
    Interessant om jullie ervaringen te lezen. Hier een langzame prater. Net twee geworden in december. Tot voor een maand of twee terug zei ze hooguit een woordje of 10.
    Ik merk sinds een week wel echt dat ze zinnen van twee woorden maakt bijvoorbeeld mama auto, ik die, ook bus, papa au etc. Ze heeft ook hele verhalen in een eigen taaltje met spelen. Volgende week naar het cb voor tweejaarscontrole dan eens aankaarten in hoeverre ze echt achterloopt.
     
  19. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor je heldere uitleg!
     
  20. ettol

    ettol Actief lid

    21 aug 2013
    233
    56
    28
    Dankjulliewel.

    Ik dacht zelf ook al aan laten kijken naar oren en eventueel buisjes. Want ze heeft wel nare oorontstekingen gehad. Het lukte de dr alleen nooit om goed in het oor te kijken want ze wordt nogal boos bij lichamelijk onderzoek...

    Gisteren de goede tip geprobeerd van rare dingen aan haar vragen. Zo vroeg ik aan haar of ze haar broek uit kon doen en dan op haar hoofd. Ze keek me aan en zei Nee. Ik vroeg het nog een keer en toen deed ze het wel en ze had ook door dat het raar was.
    Dus ik denk dat taalbegrip wel goed zit.
     

Deel Deze Pagina