HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    En hb-onderwijs is ook niet altijd zaligmakend.

    De jongste zit op een reguliere school met veel aandacht voor mb/hb (plusklas die meer dan een gemiddelde plusklas is, leerkrachten die geschoold zijn, enz.), de oudste zit op een reguliere school met vrij weinig aandacht op dit gebied (af en toe bedenkt er iemand dat een plusklas leuk zou zijn en dan wordt er iets opgetuigd), maar wel (heel) veel aandacht voor thematisch werken en brede en persoonlijke ontwikkeling, waarbij kinderen als individu (maar wel in relatie tot hun omgeving natuurlijk) gezien worden. En ik moet zeggen dat alles wat op de school van de jongste in de plusklas gebeurt (en daar soms ook wat geïsoleerd blijft hangen), bij de oudste in de reguliere groep (en gewoon voor alle kinderen) gebeurt (en daardoor veel meer geïntegreerd is).
     
    debq vindt dit leuk.
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Dat is waar onze zoon dacht ook meer te leren in Gr 3. Maar tegenover staat ook dat het absoluut niet goed zou zijn geweest om hem in Gr 2 te laten.
    Nu kunnen ze hem veel meer uitdaging geven. Zoals onze ib'er aangeeft zodra ze goed technisch kunnen lezen kan ze al veel meer doen met onze zoon.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Eigenlijk zouden die twee dingen los moeten staan van elkaar. Natuurlijk biedt goed technisch (en begrijpend!) kunnen lezen veel mogelijkheden (en kun je een kind, lijkt mij, ook in de kleuterklas leren lezen), maar het is volgens mij ook zonder lezen heel goed mogelijk kinderen uit te dagen. En op sommige scholen zijn ze ook van mening dat dat juist in de kleuterklas beter kan dan in groep 3, waar kinderen vaak toch meer 'met de stroom mee' moeten gaan... Maar goed, de praktijk op veel scholen is natuurlijk anders...
     
    Amarens vindt dit leuk.
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Ik ben benieuwd naar jullie mening over de volgende situatie.

    Mijn zoon zit dit jaar weer in groep 1 (hij is van eind november). Hij zit performaal hoog maar verbaal is dusdanig een probleem dat hij een diagnose vermoeden van tos heeft.

    Gisteren was het oudergesprek. Ik zie veel op de kaart staan wat hij al lang kan, maar het verbale blijft dus achter. Ik heb gevraagd wat hij voor uitdaging krijgt, dat was de vorige keer namelijk afgesproken. En daar kon deze juf eigenlijk geen duidelijk antwoord op geven. In eerste instantie was ik een beetje verbaast. Maar wij en de school zien het sociale deel met sprongen vooruit gaan. Gezien hij het naar zijn zin heeft heb ik besloten nog niet op de uitdaging op school te gaan zitten. En bewaar ik dat voor thuis. Denken jullie dat ik hier goed aan doe?
     
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Vinden jullie het niet moeilijk dat hij cognitief zoveel voorloopt? Lijkt mij (erg) lastig hoor.
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Uitdaging was juist een probleem, ze boden hem gelijk in Gr 1 extra stof aan maar dat beheersde hij al. Hij ging naar Gr 2 en beheersde de stof ook al. Uiteindelijk 3 maanden Gr 2 gedaan en heeft alles zich eigen gemaakt.

    Voor een groot deel van de kinderen zullen ze echter ook voldoende uitdaging aan kunnen bieden maar blijkbaar nog niet van ons.

    Gr 3 heeft er voor gezorgd dat hij verder kon. Naast de zon boekjes, extra taalwerk en rekentijgers en ook nog pluswerk van de ib'er.
    Het pluswerk kan alleen verder uitgebreid worden wanneer ze technisch goed kunnen lezen zodat ze ook zelfstandig kunnen werken.
     
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Helemaal mee eens, onze twee kinderen gingen lezend naar groep 3, hebben het lezen in groep 2 al geleerd. Maar goed het verschilt inderdaad zoveel per school en zelfs per leerkracht.
     
  8. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Bij Q werd in de kleuterklas ingestoken op andere werkjes ipv extra of voorwerken. Het struktureel maken was wel vaak lastig. Ze mocht een werkstuk maken en een presentatie geven over de ruimte (eigen keuze van het onderwerp). Om haar niet de enige te laten zijn mochten andere kinderen die het wilde ook een spreekbeurt houden. Hier was ze een paar weken mee bezig. Verder werden haar veel smartgames aangeboden en kreeg ze ander soort opdrachtjes. Wanneer de klas iets met letters moest doen mocht zij met die letters woorden maken bijvoorbeeld. Op die manier konden ze haar ook in de kleuterklas wel iets bieden. Al was het wel afhankelijk van welke juf ze had hoeveel werd gedaan. Ook de iber moest eerst overtuigd zijn maar uiteindelijk werd veel gedaan.
    Het lezen had ze zichzelf overigens al wel in groep 1 geleerd. In groep 2 las ze heel veel van Paul van Loon. Wel alleen thuis ‘in groep 3 lees je pas op school’, was haar idee.

    Dus, afhankelijk hoe een school er in staat, ze kunnen best wel wat in de kleuterklas. Vanaf groep 3 ging het slechter en slechter met Q op het regulier.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja snap wel wat je bedoelt. Aan de andere kant is nog een keer groep 2 ook niks. En heb het idee dat groep 3 wel goed zal doen. Ook vooral omdat haar voorsprong altijd wel is geweest, maar niet toeneemt. De voorsprong bedraagt over het algemeen een jaar, en ik merk niet dat dat meer wordt. Daarom hoop ik, maar miss is dat kop in het zand steken, dat naar groep 3 gewoon ok is en ze daarna meer op niveau van dr klasgenootjes ligt. Sociaal en emotioneel gezien zou ze dat ook prima redden.
     
  10. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    @Zonnestralen dat is zo afhankelijk van het kind of dit genoeg is. Als hij op school blij is lijkt het toch gewoon goed. Thuis kun je vaak toch andere dingen doen dan op school en juist ook de niet schoolse dingen. Dat kan dus altijd wel (en niet alleen met kinderen die voor lopen).
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Ik hoop dat wat je schrijft waar is maar meestal is versnellen alleen niet een optie. Vaak moet je dan als nog extra's aanbieden.

    Toch hoop ik voor je dat dit voldoende is.
     
  12. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, ik ben me er ook wel van bewust hoor. Heb wel vertrouwen in de school ook, dat scheelt. Ik weet dat 1x versnellen kan en dan houdt het op. Op school hebben ze tutors, plusklas ook bv.
     
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Of het genoeg zal blijven weet ik niet. Ik blijf natuurlijk waakzaam. Als ik tekenen zie dat hij het wel nodig heeft op school dan kan ik er tzt ook nog op gaan zitten. Met uitdaging thuis bedoel ik trouwens geen school materiaal. Maar bijv spelletjes met een hogere leeftijdscategorie dan waar hij in zit en constructie speelgoed. Beiden vind hij een feestje. Ook ligt er een berg leerzaam speelgoed, maar dat mag hij zelf pakken en zal ik niet aandragen.
     
  14. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    12.493
    13.951
    113
    Vrouw
    Klopt, het is ook best lastig, maar we hebben het er maar mee te doen. Ondertussen weten wij eigenlijk niet beter en dat geldt ook voor mijn zoon.
    Zo kwam hij gisteren dol enthousiast thuis dat hij met een paar klasgenoten de kinderen op het kinderdagverblijf dat naast de school zit, mocht voorlezen. Echter verbaasde hij zich dat er woorden als balie, wachtruimte en operatie in het boekje stonden, de kinderen begrepen er niets van. Nogal logisch aldus mijn zoon want toen hij net 2 was, wist hij ook niet wat die woorden betekenen. (En ja, hij weet nog exact wat hij op die leeftijd al wist en kon etc). Dus dat is dan wel weer mooi om te zien dat hij zich dus ook heel goed kan inleven.
     
  15. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    12.493
    13.951
    113
    Vrouw
    Valt de school van jouw dochter toevallig ook onder scope of dat niet?
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nee. Valt onder Wij de Venen en is een Daltonschool.
     
  17. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    12.493
    13.951
    113
    Vrouw
    Die organisatie ken ik wel, staat ook goed bekend!
     
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, fijn! Hier een klein dorpsschooltje, maar heb wel het idee dat ze goed omgaan met dit soort dingen.
     
  19. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Leuk! In musea heb je vaak ook hele leuke activiteiten waar ze echt naar de interesses van een kind kijken en vaak niet naar de leeftijd.
     
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    #1980 NiekeKris, 18 feb 2020
    Laatst bewerkt: 18 feb 2020
    Ik bedoel dus niet het standaard groep 1 of groep 2 (of welke groep dan ook) werk, maar verrijkend en verdiepend werk. :) Er is ook prima pluswerk te bedenken waarbij kinderen technisch niet goed hoeven te lezen, het vraagt alleen wat meer van een leerkracht, omdat je een kind dan niet met een schriftelijke opdracht ergens naar kunt zetten. Aan de andere kant is juist daar in de kleuterklas meer ruimte voor, omdat kinderen heel vaak met verschillende werkjes bezig zijn ipv dat ze allemaal een lees- of rekenles moeten geven.

    En zelfs als een kind moet kunnen lezen voor pluswerk: lezen kun je ook in de kleuterklas (aan)leren.

    Uitdaging bieden is in mijn ogen ook niet alleen maar 'meer kennis aandragen', maar vooral ook zorgen dat kinderen bepaalde vaardigheden leren. En daarvoor is werk 'boven niveau' nodig, maar zoals ze hier op school zeggen 'ze zijn onverzadigbaar', qua kennis is het dus nooit genoeg. Dus doen ze dat tot op zekere hoogte en vooral ten behoeve van.

    (Hiermee bedoel ik niet dat versnellen (+ verrijken en verbreden ed) een slechte optie is, ik probeer alleen aan te geven dat er meerdere opties zijn.)
     
    Roanna, owly en gitta vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina