Ik ga deze week paaspresentjes bezorgen bij ‘mijn’ kinderen. Ik ben zo benieuwd hoe ze reageren! Contactloos en natuurlijk hou ik afstand.
Hier elke dag een filmpje met Van alles en nog wat erin Van de gymmeester een filmpje Samen videobellen met de juf/meester erbij Bellen met de juf Kleutertv wordt er gemaakt genoeg wordt er ondernomen dus, erg leuk!
Hier kwam er tot nu elke week een filmpje van een kleuterjuf. De 1e zong een liedje, de 2e (juf van mijn dochter) liet een filmpje zien dat ze plantjes ging kweken. En de 3e liep door school om de leerlingen te laten zien hoe leeg dr school nu is. Ook hebben ze een Google classroom aangemaakt waar de kinderen berichten op kunnen plaatsen. En ik ben door de juf van Emma en de juf van Fayèn (peutergroep) gebeld om te vragen hoe het hier gaat.
Groep 3 gaat elke ochtend een uur online met de klas via Teams. Kwartier dagopening met de juf en daarna uitleg rekenen/spelling, etc. De kleuters hebben elke week een leuke, leerzame challenge dmv filmpje van de juf en ze hebben padlet en de inmiddels bekende bingokaart Beide juffen hebben gebeld hoe het met de kinderen en ouders gaat.
Hier heeft de juf een kaartje gestuurd. Volgende week kun je op afspraak videobellen met haar en we hebben de app klasbord. Daar kunnen alle kinderen/ouders uit de groep filmpjes en foto's plaatsen of berichtjes schrijven. De rest incl de juf kan er op reageren. Erg leuk.
Hier bellen ze af en toe. Beide juffen 1 keer gezien via face time. 1 juf kwam spullen bij alle kinderen brengen en hebben we op de deur een brief gehangen. Uitleg doen ze via filmpjes en 2 keer per dag kun je dingen vragen. Komende week gaan ze ook online lessen verzorgen dus dat is nog even afwachten. 1 keer per week vragen ze in foto's dat kan zijn bij een werkblad of een opdracht zoals bouw een toren die net zo hoog is als je zelf bent. Berenjacht doen ze ook maar je moet raden wie er woont , het is niet de bedoeling dat je massaal de straat op gaat. De fijne dingen zit hem meer in dat ze hun best doen en elk kind aandacht geven, even bellen en dingen laten zien, samen lezen etc. De belangstelling is er en de juffen zijn super lief. Liever de aandacht en het harde werken om goede lessen te verzorgen dan allerlei rare fratsen die alleen meer tijd kosten
Dit. Onze juf had ook het idee om elke week iets 'leuks' in te leveren. Mijn zoon heeft al extra werk van school remedial teaching komt daar ook bij. Hij vindt het dan fijn om ook even iets voor zichzelf te doen en vrije tijd te hebben. Weet nu al dat de kinderen die makkelijk leren of met crea bea ouders elke vrijdag hele kunstwerken met de klas zullen delen en mijn zoon of andere kinderen die daar om een of andere reden geen zin of tijd voor hebben daardoor achtergesteld zullen voelen. We krijgen wel extra niet verplichte werkjes zoals 'meester Freek' of leuke activiteiten maar dat hoeven ze niet te delen met de klas. Die tips zijn erg leuk, maar heb er zelf nog geen tijd voor gevonden om mee aan de slag te gaan en ik ben gewoon huismoeder. Kan me voorstellen dat wanneer je er nog een baan bij hebt je helemaal geen tijd hebt voor dit soort leuke bedoelingen.
Mijn kinderen vinden het geweldig om de juf van mijn oudste voor te zien lezen op youtube. Ik zit erover na te denken om ook wat voorleesfilmpjes op te nemen.
❤❤❤ zou mijn handen dicht knijpen als jij de juf van 1 van mijn kinderen was. Dochter zou 20 april starten bij de kleuters. Dat is wel een hele leuke juf. Ben benieuwd of ze als nieuwe leerling ook werkjes en taakjes op afstand gaat ontvangen van die juf. En of ze als klas ook leuke dingen doen evt. Met beeldbellen. Bij zoon zijn juf gebeurt er echt 0,0 extra helaas. Het gewone werk met uitleg is al minimaal. Vanaf morgen starten ze met google classroom en google hangouts. Had gehoopt op wat meer contact via beeldbellen met de juf en leerlingen onderling maar het word komende week helaas alleen gebruikt als agenda en er zijn geen contact momenten ingepland of uitlegfilmpjes of wat dan ook bij. Viel me ook op dat 3 kinderen niet deelnemen in de groep. Begreep van zoon ook al (die 2 daarvan geregeld spreekt) dat deze kinderen van hun ouders niets meer hoeven te doen want het advies is toch al binnen. Kan een school hier wat mee doen? Zijn leerplichtambtenaren nog aan het werk om kinderen die nu uit beeld verdwijnen terug in het proces te trekken?
Leerplicht is gewoon aan het werk. School kan actief eerst zelf contact zoeken met de ouders en het kind en doorvragen. Als ze dat dan als reden opgeven kan school hen er nadrukkelijk op wijzen dat de leerplicht nog steeds geldt en het kind gewoon zijn/haar werk moet doen. En dan concrete afspraken maken hierover. Als ze dan geen verbetering zien dan kan leerplicht worden ingeschakeld.
Lief!!❤️❤️❤️ Ik heb nog niet alles gelezen maar IB en de nodige instanties zijn bij ons wel bezig voor deze kinderen. Op school is er helaas een handjevol kinderen dat van onze radar dreigt te vallen. We doen er alles aan om dat te voorkomen. Wat betreft je dochter: je kan even kijken of je contact kan krijgen met de juf! Ik heb zelf mijn ‘wenners’ toegevoegd in alle nodige apps zodat iig ouders bijblijven. Wat ze met de leerdoelen enzo doen laat ik aan deze ouders over. Kinderen die nu instromen zullen na de zomer sowieso weer in groep 1 zitten. Ook zonder coronacrisis. Zij lopen dus weinig echte achterstand op.
Kleuterklas; De juffen zetten regelmatig filmpjes op het ouderportaal (eerste was uitleg corona virus), filmpje over zaadjes planten, liedjes, rijmpjes en voorlezen. de juffen vragen om wekelijks te mailen hoe het gaat en eventueel foto’s. Elke week wordt gevraagd om een bepaalde foto voor in het weekkrantje (waar wordt je blij van/ hoe ver is 1,5 meter afstand). degene die willen mogen foto insturen en daarvan word een weekkrantje gemaakt, erg leuk. Maar Niet iedereen doet hier actief aan mee
Eens. Hier nog geen een keer instructies gehad. Dwz ouders krijgen elke week de weekplanning gestuurd en that's it, dus van online lesuitleg etc is hier (nog?) geen sprake geweest. Ik ben 1x gebeld door de juf om te vragen hoe het gaat, dat wel. Heb toen ook even de telefoon aan mijn zoontje gegeven zodat hij ook even wat kon zeggen. Maar het contact tussen de kinderen en de juf is bijna 0 te noemen.
Drie kinderen op 2 verschillende scholen en werk zelf ook in het onderwijs. zoon 1: speciaal basisonderwijs -Hebben dagelijks (vanaf week 1)een uur live contact met de klas via Zoom. Mee doen mag elke dag, maar moet sowieso 1x per week. -verder zijn ze heel actief op de Klasbord app. Verzinnen challenges, zoals een stopmotion film maken. -elke week een Kahoot met een prijs, die een van de leraren ook echt komt brengen. zoon 2 en 3 -Hebben contact met de klas via Google hangouts, pas recent opgestart. -vorige week voor het eerst gebeld.
Wat naar, niet bepaald motiverend! Zo krijgen kinderen toch het gevoel dat het niet uit maakt. Daar kun je "leuke" opdrachten tegen over zetten Maar als de basis er niet is (uitleg, face time, bellen, goede planning met normaal werk in plaats van herhaling) doen ouders en kinderen er geen moeite voor. Hopelijk komen andere scholen ook nog zo ver!