Schrijven kind 6.5

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Bt1316, 2 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    709
    420
    63
    Ik herken wel dingen uit je verhaal. Mijn zoon is 5 en zit in groep 1. Hij heeft moeite met de fijne motoriek. Met tellen met schrijven.
    Komt mede ook door zijn concentratie. Heeft een hele korte spanningsboog en ook faalangst. Hij gaat naar de kinderfysio en daar gaat hij wel een beetje vooruit.

    Ik ben jaren onderwijsassistent geweest in de kleuterbouw. schrijven van woorden en zinnen werd alleen aangeboden bij kinderen die extra uitdaging nodig hebben. En lezen hoefden ze ook nog niet in groep 2. Wel moesten ze klankgroepen leren en hoeveel lettergrepen. Enz. Allemaal voorbereidend lezen en schrijven. Als kinderen geen idee hebben wat letters betekenen dan schrijven ze niet. Maar dan tekenen ze de letters en zegt het hun ook niks.

    Maar om even op mijn zoon terug te komen. Ivm verdenking Tos (wat uiteindelijk niet zo was) is hij op zn intelligentie getest. En daar kwam een iq uit van 105. Dit was met 2 jaar en 9 maanden. Mij is verteld dat het iq altijd wel vergelijkbaar zal blijven en dat je daar geen grote verschillen in moet gaan verwachten. (Dit weten we omdat onze dochter slechthorend is en we vaker zulke testen krijgen. )

    Onze zoon heeft vaak geen zin in werken onder andere omdat hij denkt het niet te kunnen. Bij de fysio gaat er echt een wereld voor hem open dat het wel lukt. Hij kent nu al verschillende cijfers die hij ook kan (na)schrijven. En zijn naam leren is hij nu mee bezig.

    Ik kan je de fysio echt aanraden.
    Hoe is de concentratie bij jou zoon?

    Die van ons pakt vaak instructies niet op omdat hij niet geconcentreerd is. Verder is hij beslist niet dom. Maar het kwartje valt vaak gewoon niet. En als ik het 1 op 1 nog even met hem door neem krijgt hij er veel meer zicht op.
    Maar ik vind het wel lastig. Hij is 1 van de oudste leerlingen van de klas en functioneert op het niveau van de jongste kinderen in de klas. Maar hij geniet wel op school. Maar hij heeft vaak ook geen zin. Wil liever spelen:eek:. En zn eigen zin doen. En raffelt alles af. Alleen jammer dat het zo niet werkt. De insteek van de fysio is nu ook re zorgen dat hij meer zelfvertrouwen krijgt en dat hij hetgeen wat hij leert ook toe gaat passen op school.

    Als je het niet vertrouwd kun je bij de GGD / consultatiebureau naar een soort spreekuur gaan over vragen over je kind. En kun je daar je zorg delen. Ik zou het niet van school af laten hangen.
     
  2. Sammie85

    Sammie85 Bekend lid

    22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Onze dochter van 7 zit nu ook in groep 2. Ze is van april 2013. Ze heeft een jaar langer groep 2 gedaan omdat ze wat achter liep in haar ontwikkeling. Nu gaat het sinds een paar maanden pas heel erg goed en krijgt ze zelfs pluswerk met rekenen. Onze jongste dochter is 5 en zit in dezelfde klas. Samen gaan ze volgend jaar naar groep 3. Sinds ze samen in groep 2 zitten gaat de oudste veel meer vooruit. De jongste trekt de oudste mee.

    Wij weten van haar dat ze een gemiddeld iq heeft maar een trage verwerkingssnelheid. Dit past ik helemaal in het beeld wat wij en school zien. Ze krijgt ook extra werk met het programma bouw. Ze zal altijd wat extra aandacht nodig hebben op school.

    Ik zou zodra het kan contract opnemen met school of een specialist.
    Wij hebben vorig jaar de hulp ingeschakeld van een orthopedagoog omdat we niet goed wisten of we haar niet teveel overvroegen en of er dingen waren waardoor het leren niet lukte. Gelukkig zag zij niets wat wij nog niet gezien hadden. Benadrukte nog wel dat ze altijd extra hulp zal nodig hebben omdat ze alles wat langzamer verwerkt dan gemiddeld.

    Ik merk nu wel thuis dat het lastig voor haar is om de taakjes van school te doen. Waar onze jongste dochter vraagt om extra werkjes krijgt zij met moeite de werkjes af die ze moet doen.
    Gelukkig veel tips en fijn contact met de juf.
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Als hij overgaat dan verwacht ik toch dat ze een handelingsplan schrijven. Erg vervelend dat hij dingen niet kan blijven onthouden.
    Is de ib'er al in beeld? Die zou namelijk ook dingen kunnen betekenen.
     
  4. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijn zoon kon na 2x groep 3 nog niet schrijven. Enkel eigen naam.
    Uiteindelijk naar sbo. Binnen 6 mnd kon hij lezen en schrijven. Hij had gewoon veel herhaling nodig ( lage automatisering en te veel prikkels op regulier) ze dachten zelfs aan TOS. Maar nu loopt hij op niveau . Is 10. Lezen en taal groep 6, rekenen zelfs groep 7.
    Heeft alle schade ingehaald.
    Gemiddeld iq maar wel dysharmonisch ( non verbaal 113 en verbaal 89 ) maar dus trage verwerkingsnelheid en weinig automatisering. Veel herhaling, meer tijd en veel een op een hebben ze dan nodig anders is het letterlijk ene oorin en andere uit een snappen er niks van

    Wellicht zelfde probleem. Op regulier gaven ze gewoon niet voor hem op de de juiste manier onderwijs en met 30+ kinderen te veel Gaos waardoor nieuwe dingen echt drama waren. Rekenen is echt zijn ding dus kon hij al in kleuterklas .wel spraak taal stoornis en groep 1/2 sprak hij met 2/3 woord zinnetjes en groep 3 totaal onverstaanbaar . Dan wordt schrijven ook lastig. Als je in je hoofd tit hoort ipv zit is het lastig.
    Hij heeft wel klassieke autisme en ADHD en zo nog wat problematiek en daardoor moeilijk lerend


    Dochter zat met 5 in groep 3 en kon al in kleuterklas lezen en schrijven. Altijd voorgelopen. Wel had ze logepedie voor uitspraak . Bleek stok doof en zomervakantie voor ze naar groep 3 ging buisjes gekregen en 70 en 90% gehoorsverlies waren ineens over en uitspraak ging ineens heel snel vooruit. Na vakantie kon ze ook stoppen met logepedie.
    Met haar 11 gestart op vwo en gaat super goed. Ondanks ass regulier wel haalbaar. ( Hoog IQ , non verbaal 129/133 en verbaal 144)
     
  5. Bt1316

    Bt1316 Lid

    23 mrt 2020
    35
    12
    8
    Vrouw
    Eindhoven
    Dat automatiseren is het hele probleem ook bij hem denk ik. En inderdaad sbo zou super voor hem zijn. Maar ze laten hem liever aanmodderen tot het echt niet met kan. Zeer vervelend....
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Dat is heel naar! Heeft nog niemand een observatie gedaan? Een ib'er zou nou toch wel betrokken moeten zijn, of in ieder geval tips geven aan de leerkracht en op de achtergrond aanwezig.

    Mocht dit niet zo zijn zou ik een gesprek met ib'er vragen zodra het weer kan.
    Hoe doet hij het nu thuis?
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    13 letters herkennen is toch iets totaal anders dan een woord dat je hebt zien knippeten naschrijven?
    Hier gaat bij de kleuters alles met stempels eigenlijk, zelfs schrijven doen alleen de kinderen die dat al kunnen. Mijn dochter van 5 scoort I+ op haar cito’s en kan hakkend en plakkend lezen, maar een woord opschrijven na het hebben zien knipperen zie ik haar écht niet doen.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit is toch voldoende dan? Hérkennen, dat is precies wat ze hier doen, maar echt nog niet in die mate zelf kunnen schrijven...
     
  9. Bt1316

    Bt1316 Lid

    23 mrt 2020
    35
    12
    8
    Vrouw
    Eindhoven
    Ja heel lastig thuis. Hij heeft een speciaa lesprogramma voor kindjes die moeite hebben met letters onthouden.
    Bouw! Heet het. Voor kinderen vanaf 5 jaar. We lopen nu echt vast het lukt hem niet, kan dingen niet onthouden. Kan 100x zeggen dit is de l maar vergeet t meteen. Met tellen had hij dit ook heeel lang denk dat hy pas met 5 tot 3 telde..
    Heb contact met de juf gehad vandaag, ze gaat in overleg..
     
  10. Bt1316

    Bt1316 Lid

    23 mrt 2020
    35
    12
    8
    Vrouw
    Eindhoven
    Hij herkent ze dus. Maar niet voor lang.
    Lastog uit te leggen. Eerst benoemd hij het bijv goed en 2 min later is het alsof hij de letter nooit gezien heeft. Vandaag weer even extra geobserveerd
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Wat ontzettend naar! Doet hij zo zijn best en lukt het hem nog niet. Hopelijk komt de ib'er snel met ideeën.
     
    Bt1316 vindt dit leuk.
  12. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    880
    395
    63
    Wat vervelend dat het allemaal moeizaam gaat. Maar wat ik lees, is dat ze op school wel dingen doen om hem te helpen. Bouw! is echt een programma voor kinderen die moeite hebben met het leren van de letters, die mogelijk moeite gaan hebben met leren lezen. Als hij ondanks het programma heel veel moeite houdt, kan het goed zijn dat er sprake is van dyslexie. Dus op school zijn ze goed bezig dat ze hem dit programma aanbieden.

    Voor jou voelt het alsof er niets gebeurt, maar dat is niet zo. Deze dingen hebben (veel...) tijd nodig. Een leerling heeft 1,5 jaar leesonderwijs nodig voordat je kunt spreken over dyslexie. Dan kan er pas echt onderzoek gedaan worden. Wat al wel kan (als je dus signalen ziet en een kind moeite heeft met o.a. automatiseren) is Bouw! aanbieden, verder veel extra begeleiding geven straks in groep 3. Dat doet school dus ook!
    Ik denk dus dat ze jouw zorgen ook wel zien, maar dat ze nu op dit gebied nog niet veel meer kunnen.

    Mijn advies voor jou is om het schrijven van de letters te laten voor wat het is. School heeft hem zo te lezen echt wel in de peiling. Als jullie thuis trouw oefenen met Bouw!, doe je genoeg. Verder lekker veel voorlezen, is ook heel belangrijk voor deze kinderen. Zo hebben ze tenminste ook wel plezier in iets wat met lezen te maken heeft.
     
    Lynx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina