Meerdere geven in het topic Corona nieuws aan dat ze de scholen discussie irritant vonden. Hierbij dus een apart topic voor de scholen discussie.
Om de discussie hier op gang te helpen, dit is mijn idee. De scholen gaan vast open voor de groepen 6,7 en 8. Deze kinderen kun je denk ik prima leren afstand te houden van elkaar en hygiëne maatregelen te volgen. Wellicht in aangepaste vorm, geen gym etc
Ik zou stemmen voor roulerend les geven. Dus je knipt de klas in vieren of vijven en elke dag van de week krijgt een groepje live les. (Naast de opdrachten thuis uiteraard). De leerkracht stelt deze groepjes samen op basis van behoefte en parallel les met broertjes en zusjes.
Ik zie wel wat ze volgende week vertellen bij de persconferentie en hoe school daar vervolgens op reageert...
In Noorwegen beginnen ze juist met de kleuters en kdv, waarom zou dat zijn? Ik denk zelf dat het idee is dat ouders dan zelf meer aan werken toe gaan komen misschien. Maar er zit vast een gedachtengang achter en afstand houden zit er bij het kdv en de kleuters niet echt in.
Ik hoop en denk dat ze weer "gewoon" naar school mogen. Dat ouders de klas niet meer in mogen en dat de leerkrachten afstand bewaren van de leerlingen maar de leerlingen onderling wel gewoon contact mogen hebben. Ik vind de situatie niet echt veel langer meer houdbaar en gun ze nog een leuk en normaal uiteinde van dit schooljaar.
Ik zie vooral chaos in al die manieren vn gedeeltelijk opstarten, en weinig voordelen. Mijn visie: ofwel kunnen de scholen, veilig, terug open, ofwel focust het onderwijs zich volkomen op kwalitatief afstandsonderwijs. Met aandacht voor kansengroepen (bvb voorzien van laptops en internetverbindingen) en met meer live/opgenomen lesmomenten.
Dit heb ik ook geopperd Zelfs in de gymzaal wat mij betreft om meer afatand te creëren. Maar daar kwamen zoveel "kan niet's" op in de vorige topic dat het idee bij voorbaat geen kans kan krijgen ben ik bang. Of in het lokaal, kinderen onderling geen afstand van 1,5m, maar de juf wel op afstand. Een beetje zoals in de jaren 50, juf zit achter de desk (evt met een spatschot ertussen), en je steekt een vinger op als je vraag hebt. 1 op 1 gesprekken in een ander lokaal met genoeg ruimte er tussen.
Ik hoop trouwens dat de opening op dezelfde manier zal verlopen als de sluiting. Mededeling van Rutte: scholen gaan dicht, kinderen blijven onderwijs op afstand krijgen. Punt. En die onderwijs op afstand kwam er! Als de afstandonderwijs van te voren aangedragen was als een idee, was deze er nooit gekomen. Daar durf ik mijn hand voor in de vuur te steken. Want er zouden hele bergen aan onmogelijkheden vanuit zowel leraren als ouders erop komen, en had het nooit kans gekregen. Nu had niemand kans om erover te kibbelen. En ging iedereen er gelijk mee aan de slag. (En natuurlijk werkt het niet optimaal, maar die illusie moeten we niet hebben. Geen één oplossing zal nu perfect zijn)
Maar wat is in jouw ogen het voordeel aan die vorm van onderwijs tov kwalitatief afstandsonderwijs? Er zijn heel veel redenen waarom er niet meer wordt lesgegeven zoals in de jaren 50...
Als ik puur en alleen naar mijn eigen dochter kijk (ADD en Dyslexie) komt zij veel meer aan werken toe thuis onder mijn begeleiding en ik werk zelf ook nog 28 uur vanuit huis (klantenservice medewerker bij een telecom provider, dus ik ben ook nog aan het bellen met klanten).. in het begin moest ik zelf wennen, hoe combineer ik dit met mijn gesprekken met klanten en dochter ondersteunen. Eindelijk heb ik een goede balans en dochter krijgt thuis werk af waar ze op school niet aan toe komt omdat ze veel te weinig begeleiding krijgt. Ik heb tot aan 16 maart altijd gedacht dat dochter genoeg begeleiding kreeg, maar ik merk nu dat dit absoluut niet zo is. Ik ben geen leerkracht maar ik kan haar wel beter begeleiden nu, de leraar gaf zelfs complimenten met haar gynzy resultaten omdat ze alles af krijgt wat op de planning staat. Ik kijk alleen totaal niet naar de tijd die de leerkracht erachter zet want dat redt zij niet. Ik heb liever dat ze 2x zolang bezig is maar het af heeft EN het snapt dan dat ze de helft niet af krijgt en het dus ook niet snapt... van mij mag dit thuis onderwijs hetzij volledig hetzij deels verder gaan.. Maar dit is puur vanuit mijn kant en voor mijn dochter hoor. Ik begrijp wel dat vele zeggen ze missen de sociale kant etc etc
Kan-niets op een forum, en jij ziet dat als kan-niets van de hele beroepsgroep? Dit is toch geen onderwijsforum waar we gezamenlijk de beste opties gaan kiezen om te implementeren?
Ik ben ook wel echt benieuwd wat er aan voorlopig uitslagen zijn van dat onderzoek onder kinderen. Wat ik wel moeilijk vind is dat ze de scholen tegelijk met horeca dicht hebben gedaan. Nu het de betere kant op gaat, weten we niet of dat ligt aan het sluiten van de horeca, of het sluiten van de scholen.
Als ik puur naar de situatie van mijn zoon(en zijn vriendjes) kijk heeft het voor hem echt 0 toegevoegde waarde meer om nog naar school te gaan na de meivakantie. Educatief gezien bedoel ik dan, het is nog maar zo kort tot aan de zomervakantie en als ik naar zijn werkboeken kijk heeft hij thuis zoveel afgekrefen dat hij hooguit nog voor 2 weken werk heeft.. daarbij zit hij in groep 8 en gaat er echt niks nieuws meer komen. Het zou sociaal emotioneel gezien natuurlijk fijn zijn als hij zijn basisschool tijd gezamenlijk kan afsluiten, maar hier zit toch al een mega domper op aangezien de musical en het schoolkamp sowieso niet doorgaan. De aanmelding van de middelbare is ook al binnen en ik merk ook gewoon aan hem dat hij er klaar mee is en dit 'nare' schooljaar gewoon achter zich wil laten. Verder merk ik ook wel wat @xSNDY19x zegt, mijn zoon heeft adhd en ass en hij krijgt thuis echt veel meer gedaan en hij heeft veel meer rust.
https://nos.nl/l/2330434 Ik las dit bericht en ik begrijp het helemaal. Ik zou ook niet staan te springen om weer aan de slag te gaan, en juist niet in het voortgezet onderwijs. Deze groepen zijn het moeilijkst te sturen (vooral qua social distance) en daar moet je dan les aan gaan geven? Hoe dan? Met een mondkapje voor (wat niet werkt)? Halve groepen (terwijl er al te weinig docenten zijn)? Juist de ‘zorgleerlingen’? (Die normaliter -even gechargeerd- ook geen steek uitvoeren, dus dan zijn juist de gemotiveerde leerlingen de dupe). Ik zie het niet hoor....
Waar ik een beetje bang voor ben als het alweer op gang komt dat ook nu geldt dat kindjes met snotneus of hoesten ed thuis moeten blijven. Als ik naar onze oudste kijk heeft die al maanden een structurele snotneus. Nu gaat ze niet achter lopen want iedereen is thuis met dezelfde opdrachten bezig (ze loopt een jaar voor ongeveer op de rest dus heeft ook wel speling). Maar als het klassikale onderwijs opgepakt wordt en deze kinderen worden weken cq maanden geweigerd wordt het verschil zo groot. Dit is wel een ego gedachte natuurlijk, maar wel 1 die door mijn hoofd spookt. Thuis werkt het iig maar matig. Ik vitaal vanuit huis. Normaal 27 uur nu dik 40 uur en mijn partner 40!uuf vanuit huis in een niet vitaal beroep. Kindjes van 4 en 6 is best een pittige combi. Ik ben meer dan gesloopt...
Als ik even mag voordringen in het antwoorden: vanuit mijn visie is eigenlijk alles beter in die vorm! Afstandsonderwijs werkt (van wat ik om me heen hoor) na een maand nog steeds amper. Het is veel zelf-onderwijs met amper instructie. Dit is niet waar de pabo-studenten van ‘vroeger’ voor hebben geleerd. En als je dat na een maand ook nog steeds niet onder de knie hebt, dan heb ik ook geen hoop voor de maanden die nog gaan komen. Klassikaal onderwijs is wat er door de jaren heen gegeven is. Daar zijn leerkrachten goed in. Laten we ze dat dan ook laten doen, met wat aanpassingen. Ik vind wat amdaa aandraagt zeker het overwegen waard.
Je stelde de vraag niet aan mij. Maar ik antwoord toch even. Bij afstandsonderwijs zie ik mijn leerlingen niet. Er is nauwelijks sprake van interactie. Ik stel wel vragen en ze geven antwoord. Of ze stellen zelf vragen. Maar het haalt het niet bij een les in dezelfde ruimte. Waar ik òf de vraagtekens boven hoofden zie zweven, of het begrip zie landen. En daar pas ik mijn uitleg op aan. Nu zit ik soort van in het luchtledige voor me uit te kletsen.
Nou dit. Mijn dochter van 5 heeft de hele winterern snotneus. Het typische is dat als ze een week vakantie heeft het over is. Gaat ze dan weer naar school dan is het binnen 2 dagen weer prijs. Zij zou dan wel gaan achter lopen op die manier.
Ik ben niet zo bang voor leerachterstand hier. Maar er wordt totaal niet gekeken naar het sociale aspect van deze sitiatie. Onze oudste zal geen leerachterstand oplopen, maar het sociale gedeelte, omgaan met leeftijdsgenootjes, dat vind ik dan toch wel weer een dingetje. Helemaal geisoleerd zijn en niet meer spelen op hetzelfde niveau met vriendjes en vriendinnetjes. Wat doet dat met kleuters? It takes a village to raise a child. Maar alles zit op slot. Ze komen niet meer bij leeftijdgenootjes, niet meer in de supermarkt. En dan het nieuwe normaal, daar word ik echt kriegelig van. Dus ik hoop echt dat de scholen open gaan na de meivakantie. En of het dan gedoseerd is, of aangepast, maakt me niet uit. Al hoop ik niet dat ze dit altijd zo moeten blijven doen.