Ik ben een paar jaar jonger dan je man en ik val dubbel in de risico groep, vanwege 2 chronische ziektes, daarnaast werk ik ook nog eens in de zorg. Maar hoogstwaarschijnlijk heb ik via de wintersport het al gehad (3 mensen uit de groep zijn positief getest), ik had 2 dagen koorts, wat licht kortademig en hoofdpijn. Zodra ze zorgpersoneel op antistoffen gaan testen weet ik het zeker. Maar om je een hart onder de riem te steken, het hoeft dus niet rampzalig te verlopen voor je man, en wie weet heeft hij het misschien al in een milde variant gehad.
Als je redeneert vanuit de normale situatie, is het gebruik van een scherm en / of mondkapje inderdaad een verslechtering. Maar als je kijkt vanuit de situatie zoals het nu is, is het dan nog steeds een verslechtering? Op onze school loopt het afstandsonderwijs redelijk. Ik ben zelf nog niet tevreden (en zal dat waarschijnlijk ook niet worden), maar als ik lees hoe het op andere scholen gaat, doen we het eigenlijk best aardig. En zelfs vanuit onze situatie zou ik lesgeven met een mondkapje op of vanachter een scherm een verbetering vinden, Klassikale instructie vanachter een scherm. Da is je gezichtsuitdrukking goed zichtbaar en ben je beter te verstaan / af te lezen. En als je door de klas loopt bijvoorbeeld een mondkapje voor. (Even theoretisch, aangezien die kapjes er niet zijn.) Dat is echt minder efficiënt dan ‘gewoon’ lesgeven. Alles wat, fysiek of gevoelsmatig, voor ‘afstand’ zorgt tussen leerkracht en leerling, vermindert het effect van instructie. Maar lesgeven via een beeldscherm veroorzaakt nòg meer afstand. Gooi die scholen alsjeblieft open!
Ik verwacht eigenlijk wel dat elke school er een eigen draai aan mag geven binnen de kaders. Het sporten vind ik wel een dingetje, dat vind ik persoonlijk totaal onnodig. Er is voldoende online aanbod en mooi weer. Dat is wat mij betreft onnodig risico zoeken en weer extra druk op de ouders leggen en er ligt nu al zoveel druk. Zwemles vind ik wel belangrijk maar hoe zien de ouders dat voor zich?
Wij hebben zo’n apparaat ook gehad. Inmiddels is ie spoorloos verdwenen. Het was toen wel een ene-opener. Bij toerbeurt had je 2 weken dat ding in je klas. Dat was dan steeds weer even bewustwording. Maar ook erg lastig om ‘het lampje op groen’ te houden. In een winter inderdaad veel te koud in de klas. (En dan ben ik vergeleken met een aantal collega’s ècht geen koukleum op school.) En ‘s zomers heb je periodes met weinig wind dat je alles open kunt zetten en het CO2 niveau alsnog niet daalt. Of waarbij het CO2 niveau wel daalt, maar de temperatuur weer te hoog oploopt als je de ramen open zet. Bij ons staat in de hete zomerweer alles open van kwart voor 8 tot een uur of 9-10 (afhankelijk van aan welke kant van de school je zit). En daarna gaat alles potdicht.
Ik zou het fijn vinden als de scholen weer open gaan. Als het zo is, dan geloof ik dat het wetenschappelijk onderbouwd is en dat verspreiding via kinderen nihil is. Daarop moeten we allemaal vertrouwen. Niet dat iedereen alsnog zijn eigen regels gaat maken, want dan wordt het weer een puinhoop. Dat was immers de reden de scholen per direct te sluiten. Het ging toen nog eens helemaal niet om het risico op besmetting. Dus ja, als de scholen weer opengaan, dan geldt de leerplicht weer. En op individuele basis kan er een uitzondering gemaakt worden. Maar het moet niet zo zijn dat leerkrachten naast onderwijs op school ook nog het thuisonderwijs vorm moeten geven.
Ik denk dat je vooral niet moet vergeten dat er gekeken word naar wat voor het merendeel van de bevolking de beste oplossing is. En dat zal voor sommige individuen wellicht niet ideaal zijn maar de overheid kan niet rekening houden met elk individueel geval om tot een besluit te komen. Dus als de scholen weer open gaan zal dat wellicht veel van sommigen vragen, maar dat doet de huidige situatie ook voor heel veel mensen en kinderen. Er is geen perfect idee dat 100% van de mensen blij maakt.
Waarom de kleuters niet... Genoeg kleuters hebben school en de structuur wel gewoon nodig. Op onze zoon zijn school zijn zelfs de 1 tot 3 groepen het belangerijkste om hun tos aan te kunnen pakken. Hij gaat niet voor niks naar speciaal onderwijs. Iedereen roept hier alleen maar wat voor hem of haar het beste uit komt en kreten als geen onderzoek of niet genoeg. Terwijl als je gaat zoeken er door anderen landen al onderzoek gedaan is. En op basis daar van scholen weer open gaan, in die landen. We zullen het vanavond wel horen wat ze besloten hebben. En dan ga ik er vanuit dat ze weten wat ze doen. Tot nu toe is alles wat het kabinet verzon af gezeken. Maar tot nu toe is het in de hand en nemen de cijfers af. Terwijl sommige beweerde dat we Italië achter aan zouden gaan
Vermoed ook dat scholen er binnen de kaders een eigen invulling aan mogen geven.. Maar ben vooral benieuwd wat ze verstaan onder “kleine groepjes”. Zeker als ze vervolgens het sporten wel toe gaan staan.. Ik heb liever ook gewoon dat scholen gewoon open gaan.. Je blijft naast die kleine groepjes ook noodopvang hebben.. en als je maar bijvoorbeeld 5 kids in de klas mag hebben, en je hebt er al 3 die de hele dag er zijn ivm noodopvang krijg je ook scheve verhoudingen.. want een groepje een uurtje op school en dan weer het volgende groepje vind ik ook niet fijn.. en daar heb je niet veel aan.. daarnaast zorgt dat er voor dat veel kinderen van leerkrachten ook gebruik moeten gaan maken van noodopvang.. Als ik bijvoorbeeld mijn eigen situatie pak; nu ben ik thuis bij mijn kinderen, als ik de noodopvang moet opvangen op mijn werk gaan mijn kinderen mee. Maar op het moment dat ik weer hele dagen les mag gaan geven aan kinderen in groepjes, en mijn kinderen ook op school verwacht worden in groepjes zullen zij op mijn werkdagen de hele dag naar school + noodopvang moeten.. en dat geldt voor een heleboel leerkrachten.. kortom; ben heeeel benieuwd vanavond!
dit idd! Kleuters naar school lijkt me helemaal niet nodig. De leerkrachten die over zijn kunnen dan een ander groepje begeleiden.
Maar dat moeten ze nu wel lijkt mij. Aangezien en 3/4 van de klas thuis zit en 1/4 in de klas. In dat opzicht zit mijn dochter ook 1/4 van de week op school. De rest zal ze dan toch thuis aan de slag moeten? Ik zie daar de meerwaarde niet van, en hoop op nog iets positievers vanavond
Hoe willen ze dat dan doen met kinderen zoals mijn dochter, die in groep 2 zit, naar groep 3 zou gaan na de zomer en al 2 dagen op de noodopvang zit? Waar moeten ze haar dan laten?
Helemaal eens! En daar zou ik nog aan willen toevoegen, dat de kinderen inmiddels al zo zijn geconditioneerd, dat het gros al zeker automatisch afstand zal houden.
Ik heb nu geen oplossing, maar ik keek meer op inhoud. De groepen 1/2 en 8 zijn wat mij betreft nu het minst belangrijk.
Bij ons niet. Hier zitten kinderen van verschillende groepen bij elkaar en hebben de leerkrachten een rooster voor onderwijs op school en onderwijs op afstand. Er is geen dubbele taak.