Hallo, Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van andere ouders. Mijn dochter articuleert niet zo goed en versimpelt/verandert veel in taal, waardoor ze niet goed verstaanbaar is. Ik kan haar vaak wel verstaan, maar moet het soms ook uit de context halen. Ze kan wel in 3 en 4 woordzinnen praten, hoewel ze vaker 2 woordzinnen gebruikt. Het is vooral dat ik haar jong vind overkomen in spraak. Hieronder wat voorbeelden: Gliebijn: glijbaan Pokrol: koprol Ijje: ikke Titte: zitten Het gaat vooral mis als ze een zin wil maken. Ik zie het ook echt helemaal ratelen in haar hoofdje. Als ik het voor zeg, articuleert ze wel echt beter. Mijn familie valt het ook op dat ze moeite heeft met het goed uitspreken van woorden, maar bv CB zegt dat het zo prima is. Ikzelf hoor echt wel verschil met leeftijdgenoten iig. Is dit nou iets wat vanzelf over gaat? En hoe ervaren jullie het contact met andere kinderen? Misschien een beetje voorbarig, maar omdat taal zo'n belangrijk sociaal onderdeel is, denk ik daar toch een beetje over na..
Bij onze eerste had ik vooral dat hij bijna niet praatte, kende weinig woordjes of dieren ect terwijl wij veel lezen enzo. Eenmaal op de voorschool (peuteropvang/peuterspeelzaal) veranderde dit ineens, hij praatte binnen de kortste keren ineens veel, en wist ineens veel dingen te benoemen en goed te praten. Gaat ze daar straks naar toe als ze 2,5 is? Dan zou ik zeker nog even wachten.. vanaf 2,5 kan je ook pas naar de logopedie dus zou het even aankijken.
Je kunt het bespreken bij het CB, maar ik zou het tot 3 even aankijken. Mijn jongste sprak met 2 ook weinig en wat hij zei was best onverstaanbaar, dat hebben we aangekeken tot 2,5 en toen gestart met logopedie omdat er wienig verbetering was. Maar de logopedie met ruim 2,5 was geen succes, het lukte gewoon niet om de oefeningen te doen. We gaan nu met 3,5 weer starten. Ondertussen merk ik dat zijn spraak wel verbeterd, meer woordjes en de uitspraak word ook beter
Ik vind het eigenlijk wel passen bij die leeftijd. Je zal zien dat het straks in horten en stoten snel verbetert. Tenminste, dat is mijn ervaring. Ik heb 1 vlotte prater en 3 wat langzamere/onduidelijkere. Mijn jongste zei met ruim 2 wat losse woordjes/2 woordzinnen en bijna alleen verstaanbaar voor mij. Nu met 2 jaar en 9 maanden maakt ie hele zinnen en kan de buitenwereld hem grotendeels verstaan. Het kan echt heel snel gaan. Mijn kleuter is soms nog wel onverstaanbaar, maar daar kijken we met 5 of logopedie nodig is, of dat ze nog een sprongetje gaat maken voordien tijd. Ze kan zich gelukkig wel goed uitdrukken en als een woord onverstaanbaar is is haar woordenschat groot genoeg om het te omschrijven of een vervangend woord te gebruiken. Het belemmert haar gelukkig totaal niet in sociaal contact in ieder geval.
Ha! Dankjewel voor de reacties.Goed om te horen ook. Vooral mbt het sociale component. Ik ga er maar vanuit dat het ineens heel snel kan gaan.
Hier twee late praters. Dochter was toen ook weinig begrijpbaar, werd snel beter plots. Ondertussen is ze 4 juf in school gaf aan om eens bij logopedie langs te gaan, door Corona nog niet gebeurt. Maar in deze weken maakte ze weer grote sprong, of het nog nodig is? Zoontje is nu 2j en 1 maand en zegt nog erg weinig, dus hopelijk binnenkort ook grote sprong.
Ik hoor vaker terug dat die ontwikkeling van kleintjes spronggewijs lijkt te verlopen. Taal en spraak is ook maar iets geks eigenlijk. Mijn dochter kan bv in verwarring raken als twee dezelfde woorden een andere betekenis hebben. Anderzijds is ze ook bezig met woorden die anders zijn, maar hetzelfde betekenen. En dat gaat vaak mis haha. Zij was vroeg met woordjes. Met 11 maanden was het: eten, drinken, poes, boek, kijk, die.... Met een rap tempo leerde ze allerlei nieuwe woorden bij. Maar vanaf het moment dat ze 2 en 3 woordzinnen ging maken, stagneerde ze en leek ze meer moeite te krijgen met de uitspraak van woorden. Oja en sinds zij moeilijke woorden wil zeggen valt het erg op hoeveel moeite haar daar kost. Olifant was bv een tijdje Ofilala. Ineens ging ze met 2 jaar brabbelen. Nu is het brabbelen grotendeels weg trouwens. Maar goed, we zien het wel .
Is ze toevallig bijv motorisch ineens vooruitgegaan de laatste maanden? Vaak is het zo dat ze op 1 gebied ontwikkelen en daar zo mee bezig zijn dat het andere gebied even stilligt. Als ze het dan kunnen, krijgt het andere gebied ineens wel weer aandacht. Dat verklaart het horten en stoten De mens kan nu eenmaal geen 2 dingen (bewust) tegelijk, peuters dus ook niet
Ik vind de voorbeelden die je noemt wel herkenbaar hoor. Mijn dochter maakt wel langere zinnen qua aantal woorden maar zegt i.p.v. kopje duikelen ‘kopje kruipen’ en slaapzak wordt ook meer iets van ‘slakzak’ ofzo Volgens mij hartstikke normaal voor deze leeftijd. Naar mijn idee komt mijn dochter overeen qua ontwikkeling met mijn zoontje op die leeftijd en die sprong er met 2,5 op de psz bovenuit qua zinnen maken etc. Dus ik zou me wat dat betreft niet zo druk maken en ook even wachten tot een jaar of 3. Als ze dan nog erg veel moeite heeft met dingen uitspreken, zal het op de psz oid ook opvallen en kun je altijd naar logopedie toch?
Onze zoon van vandaag 2.5 begint steeds meer te zeggen. Tot voor kort zei hij vrij weinig. Nu elke dag meerdere nieuwe woordjes Kan me er niet druk om maken hij is slim genoeg t komt vanzelf
De meeste kinderen hebben tot ze vier zijn vaak een eigen soort taaltje. Mijn jongste had het altijd maar over Kindapaas (Pindakaas) en Basketti (Spaghetti) en zo nog wel wat "gekke" dingen. Zolang jij/jullie als ouder(s) het begrijpen en kunnen vertalen naar de buitenwereld is het goed toch? Zeker voor een kind van nog geen 2,5 jaar oud.
Mijn dochter was precies zo. Ik was eigenlijk de enige die haar echt goed kon verstaan. wij zijn toen naar het cb gegaan omdat ze zelfs de naam van haar broertje uitspraak als Tatan ipv Nathan. Het cb gaf een doorverwijzing voor logopedie en die gaf op haar beurt een doorverwijzing voor de kno arts. Ze heeft buisjes gekregen en sindsdien is haar spraak echt vooruit gegaan. Zij verstond ons blijkbaar heel slecht. Ik zou dus zeker even de oren laten nakijken.
Hey! Bedankt voor de reacties allemaal! Goed om te horen hoe jullie dit soort dingen hebben ervaren en wat bij jullie kindjes heeft geholpen. Voor logopedie lijkt het me te vroeg nu. Ik denk dat ze nu vooral lekker moet spelen met andere kinderen die al wat te vertellen hebben. Gelukkig gaat de opvang en PSZ snel weer open! De tijd zal het leren idd.