Woordblind/Cijferblind... of wat vertraagd in de ontwikkeling???

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Hopmarjanneke, 25 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    #1 Hopmarjanneke, 25 mei 2020
    Laatst bewerkt: 25 mei 2020
    Onze jongste dochter (net 9 jaar oud) maakt nog regelmatig de verwisseling tussen 'd' en 'b' in het lezen. Bij het woord "Bad" leest ze dus vaak "Dab". Vanavond merkte ik dat ze bij het rekenen de getallen in spiegelschrift zegt. Ze rekent een som uit, zegt dan "61", terwijl ze "16" bedoeld.

    Dat ze ze achterstevoor opschrijft weten we al langer. Bij het woord 58 schrijft ze achteraan eerst de 8 op en daarna de 5 er voor. Nu is dat nog niet zo heel vervelend, totdat we dus van de "bijlesjuf" te horen kregen dat ze zich moest aanleren om in de juiste volgorde te schrijven... dus eerst de 5 vooraan en dan de 8 erachter.
    Sinds die tijd is het al een beetje hommeles met de cijfers, net alsof het een trigger is geweest,... ik weet het niet.

    Verder merken we dat ze optellen vrij goed kan, maar bij het aftrekken.... telt ze toch altijd eerst op. Je moet altijd nog drie keer extra zeggen dat het "min" is en niet "plus". Verder lijkt ze de logica van vorig jaar (de getallen 1 tmt 20 inclusief rekenen met die getallen) niet kan omzetten naar de getallen 20 tmt 100. Hiervan zijn we ons al sinds afgelopen november bewust, hebben sinds januari ook bijles geregeld, maar ja.... corona.....

    Zou ze dan dus Dyslexie of Dyscalculie kunnen hebben? Of is ze gewoon wat "trager" in haar ontwikkeling? Ze heeft al een jaar extra "gekleuterd". Ze zit dus nu, in Duitsland, in de 2e klas ipv in de 3e tov leeftijd (groep 4 tov groep 5) Hoe lang zouden we dit nog kunnen afwachten? Of moeten we nu alsnog actie gaan ondernemen?

    (*** heb nog het eea toegevoegd.)
     
  2. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Mijn dochter exact hetzelfde. Vandaag zag ik haar 328 opschrijven. Eerst de 3 toen de 8 en dan de 2 ertussen.
    Ze heeft ook rekenbijles.
    Aftrekken is een struikelblok evenals grote getallen en zodra er een verhaal omheen gezet wordt ziet ze zelfs de simpelste som niet.
    Ze heeft een globale test gehad, maar daaruit blijkt dat ze op niveau (groep 5) kan rekenen, als ze het maar visueel maakt.
    Ik weet ook niet wat er aan de hand is, maar maak me er wel zorgen over, wat ze wordt er ook niet gezelliger op zeg maar.
    Daarnaast is het ook sneu om te zien hoe ze er mee worstelt.
    Ik lees dus graag mee. Hoop op veel reacties van leerkrachten.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  3. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje (zonder rekenproblemen verder) doet dat dus ook.. bij 28 eerst de 8 en dan pas de 2 opschrijven. Ik wist niet dat dit echt een probleem was? :oops: Ik schrik nu wel een beetje, als hij dat zou moeten afleren zou hij helemaal in de war raken denk ik.
    Verder helaas geen ervaring hier TS.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier leren ze het op school zo te schrijven, eerst de 8 en dan de 5 ervoor voor 58...
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.245
    113
    Ik herken mijzelf hier wel in. Ik heb een volgordestoornis. Zo heette dat 20 jaar geleden althans, ik denk dat dat nu niet meer zo bestaat. Maar ik schrijf en lees woorden verkeerd omdat mijn hoofd letters omdraait. Ik heb ook moeite met cijfers lezen. 27+7 = 43 .. dat moet dus 34 zijn maar ik draai dat dan om. Heel irritant.

    Herfst = hesrft
    (dan weet ik dat het niet klopt maar ik krijg ze niet op volgorde)
    Autisme = Austisme
    (Waar zit de fout? Ik kom er zonder autocorrect niet achter)
    Maracas = macaras
    (Ik heb jaren gedacht dat ze macaras heten)

    Ik heb geen dyslectie , daar ben ik toen ook op getest.
    Wel heb ik ADD, ik ben dus geneigd ‘lui’ te lezen. 3 sommen zijn plus? Dan is de 4e dat ook gewoon.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Naja, wij maakten hier ook geen probleem van.... maar volgens de bijlesjuf moest het dus "andersom".
     
  7. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja precies, zo heeft ze het zich zelf ook aangeleerd, via school.... maar nu zei de bijlesjuf dus dat het andersom zou moeten.... Moet er wel bij zeggen dat ze inmiddels met pensioen is, mogelijk dat zij het anders heeft geleerd....
     
  8. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja dat zie ik bij haar ook....
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Oh wat vervelend dat ze door die bijles juf helemaal in de war is geraakt. Ik zou in dat geval toch echt gewoon de methode van school blijven hanteren, anders is het voor haar juist alleen nog maar extra moeilijk aan het worden.
    Verder wat betreft de B en D omdraaien en in plaats van 4334 opschrijven. Dat vind ik op haar leeftijd nog wel erg lang hoor. Mijn dochter van zeven van maart die had er ook moeite mee en er werd wel verwacht dat ze tegen einde van groep drie dit moeten kunnen. Blijven ze daar in hangen, dan gingen ze misschienLangzaam aan het kijken of ze haar misschien eens moeten testen op dyslexie.
    Hoe dan ook, dyslexie, discalcule of niet, de belangrijkste remedie is wat ik heb vernomen tenminste, is oefenen oefenen oefenen. Merk je niet juist nu ze thuis is geweest dat het beter gaat? Ik neem aan dat je zelf veel tijd hebt gehad om met haar te oefenen, meer dan dat ze naar school gaat.
    Mijn dochter had dus ook moeite met bijvoorbeeld 34 en 43. Ik heb haar als trucje geleerd het cijfer dat je als laatste hoort schrijf je als eerste. Dus 34, dan schrijf je eerste drie en daarna de vier (dat is tenminste onze methode op school, bij jou zou jij het dus andersom moeten aanleren)
     
  10. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb haar juf eind vorig schooljaar daar naar gevraagd, volgens haar was het nog "de leeftijd" en zou het in de loop van dit schooljaar moeten bijtrekken.
     
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Gisteravond belde de juf om te vertellen wat ze op school hadden besproken.

    Een andere bijlesjuf gaf aan dat er al op school deels kon worden getest. Hiervoor hebben we nu twee afspraken staan. Morgen maakt ze een leestest en volgende woensdag krijgt ze een rekentest. IN de tussentijd ga ik proberen een afspraak te krijgen bij een gespecialiseerd buro. Mocht er dyslexie/discalculie worden vastgesteld, dan kan dat buro een verklaring afgeven. Met een dergelijke verklaring krijgt ze oa meer tijd voor haar toetsen etc.

    Samen met haar klassenjuf hebben we al doorgenomen aan welke "eisen" ze voldoet qua dyslexie: dat zal het hoogstwaarschijnlijk niet zijn. Ze voldoet misschien voor 10% aan de dingen die bij dyslexie kenmerkend zijn. Wel voldoet ze al aan veel eisen mbt discalculie. Maar ja, dat moet eerst allemaal worden getest.
     
  12. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Vanmorgen heeft D. de rekentest gemaakt.... en om 1 uur hing de leraar Rekenen al aan de telefoon. Gezien de testresultaten van vandaag, hebben hij en de bijlesjuf/remedial teacher toch wel zware verdenkingen op discalculie. En kreeg het dringende advies haar zo snel mogelijk officieel te laten testen. Zonder een officiele verklaring mag school bepaalde maatregelen eigenlijk niet uitvoeren (extra tijd voor toetsen, compensatie in de toetsen etc) Extra hulp kan ze uiteraard wel al krijgen.

    Ze scoorde 72 van 118 punten, terwijl ze voor haar leeftijd eigenlijk 85 moet scoren (81-89 onder- en bovengrens) De score vertekent nog een beetje, op een aantal onderdelen scoorde ze kennelijk bovengemiddeld, maar op andere onderdelen scoorde ze helaas gewoon NUL. Onder ander bij het voorlezen van getallen en het opschrijven van gesproken getallen... las en schreef ze dus consequent het spiegelgetal.
     
  13. Kiekske

    Kiekske Actief lid

    1 nov 2016
    382
    44
    28
    Heb je jezelf al eens verdiept in beelddenken?
     
  14. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Uhm nee, wat is dat?

    Ik ga eens zoeken.
     
  15. Kiekske

    Kiekske Actief lid

    1 nov 2016
    382
    44
    28
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  16. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
  17. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.204
    744
    113
    home sweet home
    Je weet dat aan dyscalculie label ook nadelen heeft? Je eisen worden lager (bij dyslexie is dit niet) waardoor je met vervolg opleidingen problemen kan krijgen. (Kan bijv niet) Bij dyslexie zit een heel programma aan vast, bij dyscalculie helaas ook niet.
    Dit is de reden dat wij onze dochter niet hebben laten testen. Wel is een rekenprobleem vast gesteld met leer adviezen.
     
  18. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Onze dochter is pas geleden getest en heeft dyslexie en dyscalculie. We gaan nu eerst aan de slag met dyslectietraining, vanwege de vele verhaaltjes sommen (als je niet kunt lezen ga je die sommen nooit begrijpen) Het is inderdaad oefenen oefenen oefenen maar wel op een specifieke manier. Ik moet zeggen dat ik het heel duidelijk vind en prettig vind werken. Met rekenen kan de ib-er nog even met haar vooruit dus dat komt later. Over beperkingen voor vervolgopleidingen hebben ze ons niets verteld, terwijl we lange gesprekken hebben gehad.
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Dit kan inderdaad ook zorgen voor verwarring. Hoe lang ik wel niet heb gevochten met woorden en cijfers. (Nog steeds is onthouden van bijvoorbeeld spellingsregels lastig, moet het echt zien):oops:

    Moet zeggen dat ik nog steeds dingen eerst moet zien wil ik ze eerder onthouden.
     
  20. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Het opschrijven van de cijfers andersom, dat doet onze zoon trouwens ook! Bij 58 wordt eerst de 8 opgeschreven en daarna de 5. Ik vind dat ook best logisch, want je hoort immers eerst de 8 en dan de 5, dus dat vind ik niet gek en ook nooit over nagedacht trouwens.

    En min sommen vindt hij ook niet leuk om te doen, terwijl plus en keersommen een eitje voor hem zijn. Ik heb hem de afgelopen tijd wat makkelijke trucjes proberen mee te geven.

    Bijv. Maak het getal eerst rond en onthoud dan het getal dat je er af hebt gehaald om het rond te maken.

    47-25
    47-20 (5 onthouden) = 27 en dan die 5 er nog af halen.

    Of een getallenlijn maken, gebruikt de juf ook. Sprongen van 10 maken.
    47 --‐-----------------------25
    1ste sprong van 10 = 37
    2e sprong = 27
    Hoeveel moet er dan nog af om bij 25 te komen en tel dan de sprongen bij elkaar om tot het antwoord te komen.

    Gebruikt ze zulke trucjes ook?
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina