HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Het gaat hier ook op en af hoor, ze komt boos en geïrriteerd over en wil voornamelijk met rust gelaten worden. Maar kan niet zeggen of uitleggen waar die boosheid nu vandaan komt, ze voelt het gewoon.

    Is ook geen makkelijk jaar voor haar geweest, 1 vriendin die naar het westen van het land verhuist is, corona, andere vriendin die nu ook verhuist is (wel dichtbij maar niet zomaar even naar toe te fietsen) En dan sta je in eens zonder vriendinnen en moet je op dat gebied ook weer helemaal opnieuw beginnen.
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    @owly, jeetje wat een rotsituatie.
    Helaas ook herkenbaar.
    Op elke school loop je wel tegen dingen aan, maar ik ben blij dat hij is overgestapt. En ja, elke dag is het ruim een kwartier reizen, maar het scheelt ons zoveel gedoe en frustratie.
    Daarnaast zit zo’n beetje de hele klas in hetzelfde schuitje, dus het vergt wat meer planning met speelafspraken, maar iedereen is bereid om wat verder te rijden. Mijn zoon’s vrienden van school wonen in 4 verschillende plaatsen en geen enkeling in onze woonplaats. Toch spreekt hij wekelijks wel af.

    Net als NiekeKris heb ik geen enkele verwachting meer van IB-ers, ik heb er liever niets meer mee te maken, zo teleurstellend zijn mijn ervaringen daarmee.
    Bovendien kennen ze je kind amper, maken het een half uurtje mee met een observatie etc.

    Ik zou echt kijken naar een andere school. Vaak hebben ze enorme wachtlijsten, dus kun je je maar beter voor de zekerheid inschrijven. Ik heb de school waar hij toen op zat nooit verteld dat hij op de wachtlijst stond. Ging ze niets aan. En anders doen ze helemaal geen lor meer voor je kind als ze weten dat je vertrekt.
    Sterkte!
     
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.606
    8.358
    113
    Vrouw
    @Fristi2012 Wij hebben de bed tijden tabel ook maar los gelaten. We kijken nu meer naar de behoefte. Zo gaat de oudste een uur eerder naar bed dan de jongste kleuter. Die staat altijd aan en vind het fijn om nog even bezig te zijn met avi boekjes.

    Dan is het de vraag welk niveau hij fijn vind. Hij wil bijvoorbeeld geen liedjes zingen. Dat is nodig voor zijn tos, maar hij vind het ook echt niet leuk. Dmv het zien van de tekst ging zijn uitspraak erg vooruit. Zou groep 3 niet juist wel goed zijn bij zijn tos. Dat de manier waarop hij nu hulp krijgt bij taal niet op hem aansluit en dat lezen misschien wel de ingang is.

    Als een kindje lelijk heeft gedaan verteld hij het wel. Maar voor het merendeel vind hij het lastig om zich te uiten. Misschien weet hij ook niet helemaal wat hem frustreert.

    @owly Misschien hoeft afspreken niet zo'n probleem te zijn. Het scheelt dan dat je geen groot gezin hebt waardoor je niet hoeft te gaan pendelen. Zodra hij vaste vriendjes krijgt kan hij misschien vanuit school mee. En misschien minder vaak, maar dan langer.

    @ibers Voor nu vind ik de iber van onze school wel positief overkomen, hopelijk blijft dat zo.
     
  4. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Misschien ipv liedjes zingen eens lekker met zijn tweeën bakken , hem het recept laten (voor)lezen, samen gezellig alle dingen afwegen etc en aan het eind iets lekkers om te eten.

    Hier heeft onze zoon groep 2 overgeslagen, maar toen werd hij al onderzocht door een psycholoog ivm vermoeden autisme. Buiten dat hij een stuk verder was dan zijn klasgenoten van groep 1 kon hij niet tegen de "chaos" van de kleutergroep(en). Groep 3 sloot gewoon beter bij hem aan (op dat moment), iedereen die "netjes" op zijn plek zit, een vaste plek hebben en eindelijk doen wat je het liefste doet, lezen en rekenen.

    In groep 5 ging het niet meer op het reguliere onderwijs en zijn we overgestapt naar speciaal onderwijs (halverwege het jaar), beste beslissing ooit. Uiteindelijk in overleg met de leerkracht daar besloten hem nog een jaar groep 5 te laten doen . Even tot rust komen na een heftig 1,5 jaar was , op dat moment, ook de beste keuze.

    En zo staan we er nog steeds in , niet te ver vooruit kijken maar beslissen wat op dat moment het beste is.
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.606
    8.358
    113
    Vrouw
    Dan nog iets. Mijn jongste jongen is gaan lezen (er zijn nog wel klanken waar hij moeite mee heeft, maar hij komt een heel eind), rekenen en telt makkelijk naar 100 en weer terug. Hij is van maart, wat het logisch maakt dat hij volgend jaar in groep 1 verder gaat. Echter, in tegenstelling tot mijn oudste, is dit een kind wat zich niet laat tegenhouden. Hij moet en zal vooruit en leren. Met hem ga ik komende zomervakantie weer verder met thuis school omdat hij dan lekkerder in zijn vel zit. Zou het verstandig zijn om in ieder geval te vragen of hij volgend jaar naar groep twee mag. Zal ik vragen of hij in een gemengde klas kan komen. Of zal ik geen actie ondernemen en afwachten hoe het gaat verlopen?
     
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    oja en bedtijd is hier een tijd waarop je naar je kamer vertrekt.

    Mijn zoon gaat dan nog vaak even met zijn auto's of trein spelen en duikt na een half uurtje zijn bed in om te slapen.

    Mijn dochter gaat lezen of nog iets knutselen en kruipt dan in bed.
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik zou in ieder geval aangeven hoe ver hij nu is. En als er een gemengde klas is, zou dat prettig zijn idd.
    En kijk of je hem kunt motiveren voor andere dingen dan lezen en rekenen.
    Hier zijn dieren bijv heel erg in trek. Ben een beetje begonnen met waar ze wonen. Savanne, oerwoud ed. Kan je er ook nog wat andere dingen in betrekken. Laat hem maar grondplaten tekenen van elk soort woongebied. De dieren tekenen en uitknippen. Eventueel dan ook de dieren op te schrijven zodat hij toch ook letters heeft. Maar zo ben je wel leerzaam bezig, zijn een boel dieren met verschillende achtergronden. Veel en makkelijk info over te vinden. Maar niet direct een te grote voorsprong. Maar daar moet hij wel intrappen natuurlijk.
    (Kruidvat heeft nu leuke avi start boekjes, ook leuk om mee bezig te zijn.)
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.606
    8.358
    113
    Vrouw
    Ik vind het moeilijk om af te wijken van de dingen die de hulpverlening gedaan wil zien. Maar je hebt gelijk dat ik moet kijken of ik het kan ombuigen. Nu ik dit lees kan ik ook opzoek gaan naar zijn muziek smaak. Hij vind het wel leuk om te zingen, maar kinderliedjes vind hij niet leuk. Misschien vind hij het ook leuker om naar een zanggroepje te gaan. Ik zou hem daar een proefles mee kunnen laten maken. Dan heb ik het gevecht niet, en aangezien hij zich graag aanpast past hij zich misschien aan hun aan.
    aanv: misschien vind hij kinderliedjes wel leuk als hij op het keyboard erbij kan spelen. Die gaat op mijn to do lijstje.

    Ik heb zelf eigenlijk ook vermoedens van autisme of add en dat de tos een gevolg daarvan is (en tijdelijk is). In mijn oude woonplaats heb je een speciaal onderwijs school voor cluster vier met hb en hb zonder verdere problemen. Ze geven ook aan dat er een vergoeding is voor de hele hoge ouderbijdrage als er sprake is van bijvoorbeeld autisme. Deze school blijft in mijn gedachte achter de hand.
     
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.606
    8.358
    113
    Vrouw
    Ik heb nog geen andere interesse kunnen vinden dan schoolse dingen. Het is vrij lastig om hem mee te krijgen in iets. Hij wil vooral doen wat hij wil doen. Mijn oudste is meer van het willen weten hoe iets in elkaar zit en bouwen. Met hem zou ik wel op een onderwerp kunnen duiken. De enige interesse naast schoolse vakken is denk ik bewegen. Muziek hebben we nog niet geprobeerd.

    Hij is bezig geweest op squla via school. Zijn juf is op de hoogte dat die op groep 3 ingesteld staat. De afgelopen weken hebben we daar veel contact over gehad. Nu hij echt van start is gegaan kan zij mij misschien beter vertellen waar hij graag mee speelt op school. Het scheelt ook wel dat mijn oudste getest is. Ik heb het idee dat ze mij nu serieuzer nemen dan daarvoor.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Lastig is dat als hij eigenlijk nog geen interesse heeft. Ook wel herkenbaar trouwens. Hier wil hij ook niks doen. Alleen heeft hij gelukkig nu de Lego ontdekt. Dat is het enige waarmee hij zelf kan en wil spelen.
    M’n jongste is dan veel makkelijker. Die zet je wat voor en gaat er mee spelen. Maar die leert ook alleen maar wat ze wil. Probeerde met haar de kleuren te oefenen. Maar wilde ze niet. En opeens ging ze bij alles vragen welke kleur het was en kende in de paar dagen alle kleuren.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik heb ondertussen ondervonden dat er meerdere wegen naar Rome lijden . Ze bedenken soms leuke dingen maar als je kind het niet interesseert ga je maar langzaam en met heel veel onrust/mopperen etc er komen.

    Als je autisme vermoed kan ik je het boek Geef me de Vijf van Colette de Bruin aanraden. Ben er zelfs van overtuigd dat haar aanpak ook goed kan helpen bij jongere HB kinderen
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    @Zonnestralen: Hij klinkt als mijn oudste (of heb ik dat wel eens gezegd?). Bij haar werd het ietsje beter toen ze goed kon lezen, als ik merk dat ze iets interessant vindt, dan zorg ik dat er boeken binnen handbereik zijn over dat onderwerp (ik zeg er vaak niets of iets minimaals over, laat haar ze meer ‘toevallig’ vinden, zeg maar). Dan verdiept ze zichzelf, zeg maar. Zij heeft overigens amper interesse in schoolse dingen, hoewel nu wel, omdat de school waar ze nu zit zich juist heel erg richt op wereldoriëntatie. (y)
     
    Fristi2012 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.606
    8.358
    113
    Vrouw
    Dat klopt, je komt nergens als je het niet af weet te stemmen op een kind. Omdat ik autisme of add vermoed heb ik gisteren een beloningskaart uitgeprint, als laatste poging. Dat hebben we gisteren besproken. En toen hebben we ook afgesproken dat hij uit school een uur op zijn kamer gaat spelen. Dan is dat het uur van de middelste. En het uur daarna is zijn uur waarin we bezig gaan met taal (logopedie etc). De start ging lastig. Maar het kwam op gang en eindige vrolijk zingend. Gelukkig vond hij de boeken die ik uitgezocht heb wel leuk.

    Dat boek heb ik vaker voorbij zien komen. Ik ben van plan om hem te kopen. Maar ik kom steeds maar niet toe aan het boek over hb en prikkels, dus wacht ik nog even om een nieuwe te kopen.
     
  14. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Zou hem zeer zeker aanschaffen wanneer de mogelijkheid er is, heb ook nog autisme en communicatie liggen maar die ook nog niet uit. Niet omdat het geen interessant boek is maar het sluit nog niet aan bij mijn zoon.

    Hou er wel rekening mee dat , zodra de beloningskaart vol is en er geen nieuwe komt het gewenste gedrag vaak ook verdwijnt. Nieuwe dingen aanleren\ombuigen kost veel tijd, dat is ook de reden waarom wij ervoor kiezen om steeds 1 ding tegelijk aan te pakken en daar al onze energie in te steken.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  15. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Zo even wat anders, net de groep indeling voor volgend jaar door gekregen en ze houden het gelukkig bij 2 kleine klassen van groep 8. Ben ik ontzettend blij mee, ze krijgt een jonge meester (23 is hij) maar ik heb er het volste vertrouwen in, de kinderen zijn in ieder geval gek op hem dus mijn dochter was erg blij dat ze volgend jaar bij hem in de klas zit.

    Wat mij wel opviel is dat ze dit jaar een combiklas 3/5 hebben.

    Het enige waar mijn dochter mee in de maag zit is kamp, ze is bang dat ze uitgelachen wordt omdat ze nog met haar knuffel slaapt.
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Oh, er slapen zoveel met knuffels op kamp.
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.304
    10.272
    113
    @NiekeKris I'm had mijn verwachtingen al naar beneden afgesteld. Ik ga er wel van uit dat je in 1 jaar tijd wel meer bereikt dan alleen zo boekjes, rekentijgers en prik en co. Af en toe zag ze hem even om wat uitleg te geven over die boekjes maar dat was het.

    Ze waren er al eerder over uit om extra te begeleiden, kijken of een aantal keren extra hulp handvaten zouden bieden. Maar zelfs het door toetsen is niet gedaan. Ik heb zelfs het idee dat zonder de corona het nog steeds niet gedaan was.

    @Jo79 misschien eens kijken wat hier in de omgeving zit. Ik heb geen rijbewijs dus moet te fietsen zijn. Moet je niet eerst ook werkelijk getest zijn voor je in aanmerking komt?
    Dat je op school ergens tegenaan loopt is niet erg als het maar te overzien is. Nu krijg ik een naar gevoel zodra ik een juf op het plein zie. In Gr 1 stonden ze er altijd wel maar hielden ze me zo vaak even aan dat ik hem amper durfde op te halen. Heb ik toen ook aangegeven.

    Nu gooien ze info bij je neer waar je niks mee kan en is de situatie thuis in eens knudde.

    @Zonnestralen daar heb je een goed punt!

    Vandaag kwam hij goed uit school, zag geen juf dus zal het wel acceptabel zijn geweest. Toen ik aan hem vroeg hoe het ging was juf 1 keer boos omdat hij niet op de goede plek ging staan toen ze weer naar binnen moesten. Prima dat kan gebeuren. Hij heeft heerlijk gespeeld vanmiddag, samen spelletje gespeeld, achter gekomen dat een bellenblaas handschoen niet werkt en na dat mijn man een lang stuk had voorgelezen ging hij lekker slapen.
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    @owly: Hier dus niet veel betere (eerder nog slechtere/mindere) ervaring met ib. En mijn oudste zit inmiddels in groep 7. Vandaar mijn reactie.
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.304
    10.272
    113
    Dat is dan wel heel vervelend! Wil toch wel graag meer actie voor dat hij in Gr 7zit.
    Vandaag is hij vrolijk maar was wel heel vroeg wakker. Hij kwam om 6.40 vertellen dat hij wou komen knuffelen. Hij had een luister Cd al helemaal uit (1 uur!)

    Veel aan het knutselen geweest, gelukkig is dat iets waar hij zich tenminste ook echt lang mee kan vermaken. Ijs en vanmorgen nog zitten tekenen. Voor het eerst met pastel potloden. Hij vond het fantastisch dat hij het kon uitwringen en mengen
     
  20. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Wat verwacht je dan? Misschien een plusklas. En stel dat ze gaan doortoetsen wat dan? Je zou zeggen een aangepast programma. Maar ook dan is het niet eenvoudig. En zelfs hb onderwijs is niet altijd een oplossing. Voor hb onderwijs moet het kind inderdaad een hb label krijgen, iets wat wij dan niet hebben gedaan.
    Wij hebben onderhand na twee maanden wachten een bericht van jeugdzorg gekregen dat ze verdere onderzoek niet nodig vinden. Volgens hun gaat het top :roflmao: Wel krijgen wij nu hulp bij opvoeden wat op zich wel nuttig is met meer tips en trucks hoe je bepaalde situaties het beste kan oplossen.
    Maar wat basisschool betreft, als ik het aan mijn zoon vraag, dan heeft hij cognitief wellicht niet altijd veel geleerd maar sociaal emotioneel zeker wel.
     

Deel Deze Pagina