HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.325
    10.293
    113
    Als je Netflix hebt dan is story bots super leuk. Die van ons vond dat met die leeftijd ook al fantastisch. Nu is hij 6 en kijkt hij ook klokhuis
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.616
    8.361
    113
    Vrouw
    Je hebt op de NPO best wat leuke dingen. Ik weet de namen niet uit mijn hoofd van de programma's. Maar je hebt waar dingen voor kinderen over wetenschap. Ook een programma waarbij proefjes/stunts worden uitgevoerd. Willem Wever is ook leuk. Klokkenhuis ook indd. Via YouTube zijn fabrieksfilmpjes ook leuk, hoe wordt iets gemaakt.
     
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.616
    8.361
    113
    Vrouw
    Wat fijn dat het beter gaat.

    Met die vragen kan je ook filmpjes zoeken over het onderwerp en laten zien. Dan heb je weer even jouw handen vrij.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ja dat doe ik inderdaad ook. Zo hebben we afgelopen week gekeken over waar de regen vandaan komt. En een filmpje over onweer.

    Ik zoek vaak op schooltv, maar ik ben huisje boompje beestje en koekeloere wel een beetje zat. En daar wordt hem ook te weinig informatie verteld en teveel stom verhaal.
    Misschien dat klokhuis beter werkt.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  5. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    3.016
    2.377
    113
    Jullie weten vast hoe dit werkt..,

    We vermoeden bij onze dochter sinds vorig jaar bovengemiddelde intelligentie. In groep 2 heeft ze zichzelf leren lezen (nu net groep drie en leesT op avi m5), erg perfectionistisch, wil niemand teleurstellen, veel waarom, onthoudt alles, wil thuis het liefste schoolwerk doen, etc).
    Ik wil haar eigenlijk laten testen. Hoe werkt dat via school en wat kunnen ze met de uitkomst? Ik wil geen opdringende betweterige ouder zijn, maar wil wel voldoende uitdaging voor mijn kind...
    Had al gekeken om t zelf te regelen maar dan zijn de kosten rond de €400, vond ik toch wat veel.,,
     
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.616
    8.361
    113
    Vrouw
    Voor degenen met kinderen in groep drie of hoger. Merkte jullie een grote positieve verandering toen de kleuterklas voorbij was?
     
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Nee, het dieptepunt hier was groep 5.
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.616
    8.361
    113
    Vrouw
    Was het een dalende lijn vanaf de kleuterklas? Wat maakte dat groep vijf het diepte punt werd?

    Ik twijfel nog steeds over add bij mijn oudste een ADHD bij mijn middelste. Ze lijken niet gemaakt voor de kleuterklas. Teveel vrijheid en chaos of zo. Nu mijn middelste in groep drie zit is hij zo anders. We zitten in de laatste regio die gestart is. Maar het gevoel om mijn middelste toch te gaan laten testen op ADHD begint rustig aan te groeien. Ik wil andere mogelijke invloeden het liefste eerst uitsluiten. Ik zou het wel een heftig besluit vinden om een onderzoek aan te gaan vragen.
     
  9. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Wat zegt de juf? Ik heb geen ervaring met adhd maar volg je gevoel. Een onderzoek is zeker een grote stap maar als het speelt, is het van belang om het te weten om rekening mee te houden.
    Tja, hier is het allemaal in groep 5 geëscaleerd omdat groep 5 totaal geen uitdaging meer bod. De lesstof van groep 4 maar dan iets moeilijker en de juf die niks voor hem deed. Volgens mij heeft hij het hele jaar niks uitgevoerd op donald duck lezen na. Groep 6 was daarna in het begin wel even pittig omdat hij weer moest gaan werken.
     
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Wat is het doel? Zijn er problemen? Er moet een hulpvraag zijn om een kind te laten onderzoeken, een los intelligentieonderzoek moet je zelf betalen. Als er zorgen zijn, zou ik beginnen met een gesprek met de juf.
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Helaas niet, integendeel zou ik willen zeggen. Hier was voor de oudste groep 4, denk ik, wel het dieptepunt. De jongste heeft nog geen dieptepunt gehad, die heeft het geluk tot nog toe super leerkrachten te treffen en heeft een hele leuke klas en super fijne vriendinnen.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Dat inderdaad. Enkel intelligentieonderzoek wordt niet vergoed. Met bijbehorende hulpvraag ivm gedrag soms wel. Via school zullen ze het niet snel doen, tenzij zij een hulpvraag hebben (en ook dan vaak niet snel bij enkel intelligentieonderzoek).

    Voor voldoende uitdaging is een onderzoek op zich ook niet nodig, ook zonder kan een school meer bieden als dat nodig is/lijkt. (Mijn jongste dochter is niet getest. We hebben geen hulpvraag, dus er is geen reden toe. Wel krijgt ze op school veel aangepast (gecompact basiswerk en verder verrijking en verdieping). De oudste is wel getest, in eerste instantie enkel intelligentieonderzoek, dat hebben we zelf betaald.)
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.325
    10.293
    113
    Bij ons is alles voor de zomervakantie in werking gezet. Sinds tweede week groep 1 gesprekken gegad met ib'er en juf. Iets later met de orthopedagoog.
    Daarna met het hele zorg team. Na de tweede keer met het hele team vroeg de gezinscoach om ons nog te spreken.
    (Persoon waar je naar toe kunt na het consultatiebureau) ze kende iemand die gespecialiseerd was in hb en daar zijn we mee in gesprek gegaan.

    Die gaat nu gem verder bekijken. Binnenkort horen we meer.
    We krijgen dit vergoed door dit traject en de zorgen die er zijn.

    Als je niet via school wil zou ik syarten bij de gezinscoach
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.325
    10.293
    113
    Met de versnelling naar groep 2 ging het iets beter. We hoopte dat hij in groep 3 nog beyer ging doen maar zijn gedrag ging hard achteruit.
    Ze maakte ook de klassieke fout door te zeggen dat zijn gedrag beter moest worden en dan pas mocht hij een zonboekje.
    Niet dat het veel uitmaakte want halverwege las hij m4 en aan het einde van het schooljaar e5.

    Hij kreeg voornamelijk extra werk en geen plaats vervangend werk. Dus kort groep 3 was drama.
    Groep 4 begon aardig maar wat ik hoor gaat het nu mwah. Over een paar weken weer gesprek met ib'er juf als orthopedagoog.

    Binnenkort krijgt hij onderzoeken 2.5 uur dus ben erg benieuwd. Niet alleen een test wat ik begreep maar ook alles er om heen om een beter beeld te vormen.

    Nu duimen dat hij dan een goede dag heeft.
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.325
    10.293
    113
    Hoe gaan trouwens de gespekken op school? Hoe is het contact?
    Is ze thuis anders dan op school?

    Als ze nu m5 leest wat zegt school? Zou toch aanraden om te starten op school. Je hebt ze toch nodig als blijkt dat ze veel meer nodig heeft.
     
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.616
    8.361
    113
    Vrouw
    De juf zegt dat het gewoon goed gaat in de klas. Maar vorig jaar kreeg ik een bij en trots mannetje terug uit school. En nu een gefrustreerde jongen.

    Ik heb zelf ADHD. En ik zie een deel van mij in hem. Ik weet alleen niet zo goed welk deel van mezelf. Ik kan het niet zo goed onder woorden brengen.

    Wat een verschil dan tussen groep vijf en zes. Hadden ze geen leermethode die zich aanpast aan het kind?
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.616
    8.361
    113
    Vrouw
    Er is bij jullie vooral een probleem met de lesmethode? Bij ons hadden ze met rekenen al dat ze op hun eigen niveau erdoorheen zouden lopen. Sinds dit jaar zijn ze op een taal systeem over gestapt die zich ook zou aanpassen aan het niveau van het kind. Hoe het in de praktijk gaat heb ik nog niet gezien. Het klinkt in ieder geval positief.

    Ik heb het idee dat de vrijheid van de kleuterklas mijn kinderen niet heel veel goeds doet. Er zijn een hoop dingen die dan om hun heen gebeuren en er is minder om de focus op te leggen om prikkels wat beter te kunnen filteren. Wat er dan bij thuiskomst uit komt (is mijn theorie). Dat ze dus hun hyperfocus nodig hebben voor wat rust in hun hoofd.

    Succes met de test! Ik hoop het ook voor jullie.
     
  18. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    3.016
    2.377
    113

    Ja juf is sowieso stap 1. Ze doet het verder goed hoor, maar ze zit gewoon niet goed in haar vel merk ik
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.325
    10.293
    113
    In groep 3 hadden ze alleen veilig leren lezen op de computer wat zelf aan ging passen. Dus hij moest maan lezen en werken en op de computer werkte hij in zon.
    Rekenen had hij alleen rekentijgers maar dat was voor wanneer hij klaar was dus deed hij zo min mogelijk anders had hij meer werk. 1 keer in de zoveel tijd ging hij extra naar de ib'er.

    Nu in groep 4 heeft hij wel een rekenmethode op de computer wat zich aanpast aan zijn niveau. Hoe dat gaat is nog een verassing.

    De vrijheid bij de kleuters was bij hem niet het grootste probleem. Kring was het ergste, gesprekken die ze voerde maar ook de lesstof. Tja als je binnenkomt en je kan oefeningen van eind groep 1 ook mee doen dan gaat er wat mis.

    School is ook benieuwd naar de uitslag. Hopelijk krijgen we goede handvaten en zeker school kan die wel gebruiken.

    We zijn in ieder geval ook blij met de gezinschoach! Blij dat die goede contacten heeft en hopelijk geeft dat straks meer rust.
     
    Zonnestralen en Fristi2012 vinden dit leuk.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Hier werken ze vanaf groep 4 met Snappet, dat past zich (gedeeltelijk) aan aan het niveau van het kind. Daarnaast hebben ze behoorlijk wat verrijking in huis en ook genoeg aanbod mbt vaardigheidsonderwijs als leren leren en plannen ed dmv bv. wiskunde en Spaans ed. Vanaf groep 4 krijgt het extra aanbod hier op school steeds meer ‘impact’ (meer mogelijkheden, zeg maar). Voor de oudste werkte dat gestandaardiseerde aanbod overigens totaal niet. Die heeft veel meer aan ruimte binnen het reguliere programma en dan ruimte voor iedereen en op alle gebieden. Die zit nu op een school met gewone boeken en een vrij standaard aanbod, met de ‘gewone’ plusprogramma’s en daarnaast dus veel vrije ruimte en mogelijkheden om zelf dingen in te vullen ed.Voor haar werkt dat goed.
     

Deel Deze Pagina