Voor mij is het belangrijk dat een auto betrouwbaar en veilig is. Wij rijden meer dan eens hele flinke stukken, dan is iets van comfort ook wel fijn. Maar was wel benieuwd wat mensen dus acceptabel vinden voor een auto qua km stand en leeftijd.
Veiligheid staat uiteraard voorop, al rijden wij misschien een keer 15000 per jaar. Maar goed, denk dat het antwoord op he vraag vooral afhankelijk is van je budget. Als je het kunt betalen zou ik voor een nieuwe met volledige garantie gaan. Voor mij is onze 1e auto nu wel aan vervanging toe, 8 jaar oud en 150000 km. Man vindt het onzin, aangezien we nog een lease auto ernaast hebben en vindt dat we deze gewoon kunnen afrijden (waar hij ook zeker een punt heeft, ze worden toch alleen maar minder waard)
Super mooi! Ik heb nog nooit in een electrische auto gereden en eerlijk trekt het mij ook niet zo. Bijvoorbeeld met op vakantie gaan ben je elke 600? Km verplicht een lange stop te maken om je auto op te laden. Door de accu's zijn de auto's veel zwaarder, denk ook duurder in wegenbelasting? Man is echt heel blij met de huidige auto door de AMG motor erin en ik heb zelf dus helemaal niets met PK's. Zal wel een man vs. Vrouwen dingetje zijn. We waren toevallig vorige week even bij de dealer omdat mijn auto aangaf dat de remblokjes vervangen moesten worden en toen hebben we even door de showroom gelopen. Man wil als volgende auto de E 63 (of als 2e keuze de E 43) en ik ben verliefd op de GLE coupe. Die is als AMG model ver buiten onze prijsklasse maar met "gewone" motor erin niet. Ik hoop dat ik straks ga winnen met argumenten als, "jij rijd er alleen in het weekend in" en "bij de vorige auto mocht jij kiezen" maar gelukkig is dat pas over 1,5 tot 2 jaar aan de orde. Wauw bijna 6 ton!! Denk je dat het veel verschil maakt of er bij onderhoud originele merk onderdelen worden gebruikt? Met jouw voorbeeld denk ik dat ik voor 99% zeker het antwoord wel weet. Mijn vorige auto's heb ik altijd de beurten bij de dealer laten doen (ivm garantie die anders vervalt) maar klein onderhoud en apk bij een gewone auto garage zoals quickfit die geen originele onderdelen gebruiken. Omdat ik mijn auto's ruim voor de ton altijd inruilde maakte dit voor mij geen verschil (ja in de portemonnee natuurlijk wel). Helaas kwam ik er met de huidige auto achter dat we voor sommige dingen in klein onderhoud niet meer zonder de dealer en originele onderdelen kunnen. De remblokjes achter moesten vervangen worden, dit soort dingen deden we dus voorheen ivm de prijs nooit bij de dealer. Nu moet dat wel doordat de auto zelf remt in bepaalde situaties moet het door de dealer worden vervangen met originele onderdelen. Doen we dat niet dan werkt het automatische rem systeem niet meer zoals het zou moeten en lopen we de kans dat op het deskboard allemaal meldingen gaan verschijnen. Ik baalde best want in dit voorbeeld is de dealer 300 euro duurder voor 2 remblokjes dan bijvoorbeeld de quickfit.
Ik zou persoonlijk niet jaren willen sparen voor een auto. Voor Mijn gevoel is de auto dan gewoon boven budget. En helemaal met auto's, iets wat gigantisch snel zijn waarde verliest, vind ik het zonde om daar jaren lang voor te sparen. Dat je ervoor moet sparen is normaal en alles behalve gek. Maar als dat sparen jaren lang duurt denk ik dat de auto sneller in waarde verminderd dan dat de opbouw van het sparen ging en dat is in mijn ogen echt dood zonde van je hard gespaarde geld. Dan liever minder lang sparen voor een minder dure auto.
Voor mij hebben auto's ook geen prioriteit en al helemaal niet het model enz. Voor mij moet de auto me van a naar b brengen (en dat zijn voor mij hele korte ritjes) en hij moet vooral veilig zijn. In de nieuwere auto's met alle technologieën van tegenwoordig voel ik me wel veiliger dan in een oudere auto. En ik wil niet te veel tijd en geld in onderhoud en reparaties moeten steken. Dat is voor mij echt een afknapper, en dat is de reden dat ik nooit ouder dan 5 jaar, en nooit meer dan 75.000km op de teller rij. En als ik dan toch kan kiezen dan kies ik wel degene die ik er het leukste uit vind zien. En degene met de meeste opbergvakjes. Dat is het enige in een auto waar ik razend enthousiast over kan worden. Heel veel vakjes.
Oh absoluut. Het is een beetje waar je prioriteit ligt. Ik heb eigenlijk geen idee wat voor percentage van je inkomen je gemiddeld aan een auto uit zou ‘mogen’ geven.
Ik denk dat je man daar zeker een punt heeft. Op een bepaald moment komt de auto op een inruilwaarde dat afrijden gewoon de voordeligste optie is. En helemaal in jouw geval met een goede betrouwbare lease auto ernaast.
Ook geen idee wat de adviezen daarvoor zijn. Maar ik denk dat dat ook heel persoonlijk is. De 1 geeft graag veel geld uit aan een auto omdat je daar van houd. De ander geeft liever weinig geld uit aan een auto omdat ze er geen waarde aan hechten en kiest ervoor om van dat geld lekker 4x per jaar op vakantie te gaan, weer een ander moet al moeite doen voor een oud wagentje die je noodzakelijk van a naar b brengt en kan daarna helemaal niet meer op vakantie en weer een ander die koopt en de dure auto en gaat ook nog 4x per jaar op vakantie. Niets is goed of fout in deze voorbeelden, dat is gewoon heel persoonlijk waar je voorkeuren en prioriteiten liggen. Maar misschien heeft het Nibud wel een richtlijn daarin?
Nieuwsgierig naar de mensen die hier electrisch rijden en thuis opladen. Merk je dit flink aan je electra rekening? Of valt dat reuze mee? En hebben jullie allemaal een eigen paal aan huis voor de auto? En heb je met zo een paal dan automatisch ook een persoonlijke parkeerplaats of mag iedereen met een electrische auto op die plek gaan staan? Want wat nou als je echt moet opladen voor het werk de volgende dat en er staat de hele avond en nacht een andere auto op die plek? Dan kun je je auto niet opladen en kan je niet weg? Of heb ik er een heel verkeerd beeld bij? Edit. Zit er aan de accu's in een electrische auto ook nog een bepaalde levensduur qua kilometers of leeftijd? Net zoals een distributiesnaar/riem vaak na 120.000 km vervangen word bijvoorbeeld? Of is het idee erachter dat die accu net zo lang als de auto mee moet gaan? Want zo een accu is dacht ik heel erg duur toch? En zijn er subsidies of regelingen vanuit de overheid als korting op wegenbelasting om het electrische rijden te stimuleren? Dat had ik wel met mijn diesel polo in het begin, toen betaalde ik helemaal geen wegenbelasting omdat de overheid die zuinige auto's stimuleerde. Dat was echt heel leuk, geen wegenbelasting, maar eens in de 2 maanden tanken (diesel dus volle tank was niet duur) , verzekering was ook niet zo duur en ook nooit echt veel of groot onderhoud aan gehad. Zo goedkoop had ik nog nooit gereden en denk dat dat in de toekomst ook nooit meer zal gebeuren.
Wij hebben onze auto uit 2004 10 jaar terug gekocht voor 8000 euro, dat vind ik een mooi bedrag. Ik denk nu 250000 op de teller? Ik zal morgen eens kijken . Wij rijden zo'n 15000 km per jaar (voor de corona tijd dan). Onderhoud meestal rond de 350 euro per jaar. Maar dat heb ik graag over voor een fijne auto die ons nog nooit in de steek gelaten heeft.
Wij waren aan het zoeken naar een auto van max 10 jaar oud met zo'n 100 000 op de teller. Maar we gaan waarschijnlijk de dan 15 jaar oude auto van mijn moeder overnemen over een jaar. Mijn schoonvader kan een hoop repareren en leren aan mijn vriend. Dat scheelt ook wel. Daarbij weet ik dat zij altijd haar best heeft gedaan om de auto zo goed mogelijk te onderhouden. Onze huidige auto, die ik al 7 jaar heb is 11 jaar oud. Hij ziet er netjes uit en rijd prima. Die zie ik voorlopig ook nog wel meegaan. Voor ons is hij helaas te klein als enige wagen.
Daar zit ik ook mee idd. Wij wonen in een nieuwbouwwijk nog zonder publieke laadpalen (het grootste deel van de wijk heeft een eigen oprit met evt prive laadpaal) zonder eigen parkeerplaats. Wij zouden dus een aanvraag moeten indienen voor een publieke laadpaal die dan ergens binnen een straal van 300 (!) Meter van je huis wordt geplaatst, je moet je auto al hebben op het moment van aanvraag maar de procedure inclusief bezwaarmogelijkheden en weet ik wat kan 4 maanden duren. En dan heb je inderdaad nog dikke kans dat "jouw" laadpaal vaker wel dan niet bezet is door buurtgenoten.
Klopt. Alleen vind ik het geen prettig idee (zonder goede reden, want we zijn er vorig jaar nog mee naar Italië gegaan en hebben tot nu toe geen problemen gehad, afkloppen).. Maar goed, ik pak de lease en man de oude, dus geen gedoe. Beiden rijden ze heel fijn en sinds maart hebben beide auto's nog geen 3000 km gemaakt, dus eigenlijk is het ook flauwekul.
Klopt zeker, maar als ik hier lees dat sommige met een paar tientejs week boodschappen moeten doen zit een auto van 20.000 euro er niet aan lijkt mij, anders liggen de verhoudingen wel erg scheef. Hoe goed je dan ook sparen kan, als er niet voldoende binnekomt kan ie het ook niet uitgeven
Okee het was niet dat je een verantwoording voor mij hoef af te leggen he Maar het scheelt wel in kosten, als betaal je ook veel rente als je least natuurlijk
Niet helemaal hetzelfde maar wij rijden nu ongeveer 5 jaar hybride. Niks geen oplaadgedoe en rijden ongeveer 1 op 23. 5 jaar lang een Toyota prius gereden, doodsaai maar nooit iets mee gehad, wát een fijne auto Nu net een paar maanden een Toyota auris hybride (station) en nu én hybride én ruimte. Heerlijk! Er zijn nu steeds meer merken die hybride maken, al zijn wij inmiddels wel Toyota fan. Die hebben zich inmiddels ruim bewezen in hybride. Maar ik zou hierna best wel een volledig elektrische auto willen, krijg mijn man alleen nog niet overtuigd
Ook nog een suggestie heel rustig zoeken. Ik heb toen ik een nieuwe auto wilde een showroom auto gekocht van 6mnd oud met 1700 km op de teller. Heb ik toen met onder handelen uiteindelijk net zoveel voor betaald als eentje van 2 jaar oud met meer dan 20000 op de teller. Dus eigenlijk bijna een nieuwe auto. Maar voor dat soort dingen moet je echt geduld hebben en de tijd nemen om te zoeken. En maak echt proefritten, ik heb er daardoor een aantal afgewezen.
Door corona zo weinig kilometers of rijden jullie altijd al weinig? Ik denk dat als je zo weinig tijd en jaarlijks netjes onderhoud verricht je nog jaren plezier kunt hebben van je af te rijden auto zonder schrikbarende kosten. Hoewel dat met auto's ook een kwestie van geluk hebben blijft.
Nee dat snap ik, maar dan is een auto misschien ook niet iets dat je moet willen hebben. Als er wat aan stuk gaat dan kan je de reparatie misschien ook niet betalen