HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.332
    10.295
    113

    Nee nog later haha. Nou dan vallen de voeten van die van ons nog mee, maat 32
    Ik merk wel dat maat 134 truien in eens kortere mouwen krijgen.

    Gelukkig dat ze er vandaag weer zin in heeft!
    Die van ons start elke dag vol goede moed.
    Meestal komt hij boos/ teleurgesteld weer terug. Deze week gaat het wel, als of hij zich er bij neer legt.
     
  2. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Wanneer dan? Wordt nu wel heel nieuwsgierig :D
    Ja maat 134 is inderdaad kort. Ik heb ook een hekel aan die tussenmaten. Maar 134/140 is te klein en maat 146/152 te groot o_O
    Maar wel bizar, ze is de jongste van de klas en de grootste :D

    Wat jammer dat jouw zoontje om iedere dag boos uit school komt. Toch nog te weinig uitdaging?
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.332
    10.295
    113
    Die van ons is niet de grootste maar wel 1 van de grootste. Maar wel de jongste.

    Waarschijnlijk is zelfs het pluswerk niet uitdagend genoego_O

    Dat heeft hij ook al niet van mij:roflmao: zijn creativiteit dan wel weer. Al moet ik zeggen dat hij beter kan tekenen en knutselen dan ik op die leeftijd:D
     
  4. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Van welke maand is jouw zoontje dan?
    Heeft school wel voldoende tools in huis om uitdaging te bieden?

    A is ook erg creatief. Het tekenen heeft ze van haar vader net als haar intelligentie :D
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.618
    8.364
    113
    Vrouw
    Mijn middelste heeft ook al zulke grote voeten (maat 29). Hij heeft moeite om zijn broeken over zijn voeten heen te krijgen. En ook een groot hoofd waardoor shirts regelmatig ook niet lekker gaan.
     
  6. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    @Koekie1 wat rot dat ze slecht in haar vel zit. Hopelijk heeft ze vandaag toch een fijne, rustige dag zodat ze op een fijne manier de week kan afsluiten.

    Wij zijn ook nog steeds aan't zoeken. Zoontje is afgelopen week uitzonderlijk stil en "mak" geweest thuis, maar wou onder geen beding ook maar iets horen/vertellen over zijn dagen op school. Ik heb even gedacht dat het compacten (in zijn geval compacten van het reeds gecompacte) van de weektaak effect begon te hebben maar tegelijkertijd heb ik me afgevraagd of de ommezwaai daarvoor niet wel héél erg groot was opeens. Nou jullie kunnen denk ik wel raden dat dit laatste inderdaad het geval was en er meer speelde.. gisteren werd gebeld want "het ging echt niet meer". Hij was niet te handhaven in de klas.
    Zoontje was helemaal rustig toen ik aankwam en zei haast niks. Van de directeur en IB'er kreeg ik te horen dat het de afgelopen dagen schering en inslag was en dat er in de ochtend weer iets was voorgevallen (hij wilde niet luisteren naar de juf, was ontzettend druk en de grenzen aan't opzoeken). Juf heeft de IB'er gebeld voor een korte time out, zodat zij zelf verder kon met de klas en zoontje even uit de situatie gehaald kon worden. Ze heeft zoontje op het hart gedrukt dat ze hem echt heel lief vindt maar dat het eventjes het beste was dat hij zou "afkoelen". Vervolgens heeft de directeur er lucht van gekregen en mocht ik opdraven en moest hij mee naar huis. Ik voelde me totaal overvallen met alle info dat het dus de hele week al mis is en heb zoontje maar meegenomen. :cool:
    Toevallig stond een gesprek met de leerkrachten (en IB'er) sowieso al gepland voor later op de dag dus ik wist op dat moment dat ik later de kans zou krijgen meer te weten te komen van de leerkrachten zelf. Zoontje zelf snapte er overigens helemaal niks van dat hij mee naar huis moest en snapte nog minder van de juf (die hij niet meer gezien/gesproken had nadat de IB'er hem was komen halen) want: ze vindt hem lief maar ondertussen moet hij wel weg en dan ook echt weg, naar huis. Hij heeft wat gehuild en daarna hebben we een rustige, fijne middag gehad. Juf doet ontzettend haar best en ik had al een onderbuik gevoel dat het naar huis sturen niet iets is waar zij op aan heeft gestuurd (sowieso is die beslissing niet aan een leerkracht maar aan een directeur uiteindelijk) en dit werd later die dag ook bevestigd. Zo ontzettend jammer dat er niet geprobeerd is hem gewoon weer mee te laten doen in de klas toen hij gekalmeerd was en dat er geen terugkoppel moment is geweest tussen zoontje en de juf want de vertrouwensband wás al niet sterk. Vond juf ook heel jammer want hij had wat haar betreft gewoon weer terug in de klas gekund. Samenloop van omstandigheden zullen we het maar noemen, maar wel erg zonde.

    Uit het gesprek is naar voren gekomen dat zoontje provocerend gedrag laat zien, een kort lontje heeft en zich opeens ook weer fysiek uit (duwen, slaan). Ik hoorde dat hij eerder in de week al een gesprekje met de directeur heeft gehad en dat hij tegen de directeur heeft gezegd dat hij niks leert op school. We boffen heel erg dat zijn juffen zich echt focussen op de kern van het probleem in plaats van te doen aan symptoombestrijding (focus op gedrag). Overigens zijn we zelf wél aan't zoeken voor geschikte hulp in de vorm van coaching zodat zoontje anders om leert gaan met situaties die hem frustreren.
    De juffen geven aan dat ze aan't zoeken zijn geweest om zoontje binnen de klas aan te bieden waar hij behoefte aan heeft maar dat hij zo ontzettend snel gaat dat ze het gevoel hebben constant achter de feiten aan te lopen. Ze zoeken nieuw materiaal uit met het idee dat hij een poos vooruit kan maar een dag later is hij niet 10 maar 20 passen verder en lopen ze opnieuw achter de feiten aan en ondertussen wordt zoontjes gedrag erger. Ze zijn handelingsverlegen en willen de hulp van een orthopedagoge inschakelen. Omdat ik weet hoe beide leerkrachten én de IB'er erin staan (focus op kern van het probleem) ben ik hier akkoord mee gegaan op voorwaarde dat deze orthopedagoge affiniteit heeft met (erg) slimme kinderen. Ben echt benieuwd wat uiteindelijk het plan gaat worden. Er is voorzichtig al gesproken over één op één uitdagendere projectjes met de orthopedagoge en/of deelname aan een bovenschoolse plusklas.
    Ik heb het niet hardop uitgesproken maar aangezien we hier lekker kunnen spuien kan ik hier wel zeggen dat ik puur vanuit bezorgdheid me wel afvraag in hoeverre een paar uur per week plusklas/ verdieping van de stof voldoende is voor een kind dat volgens de juf groep 7 zou kunnen meedraaien. Ik maak me toch wel zorgen als ik dat hoor. Vind het zo sneu voor zoontje.. wat moet er veel om gaan in dat hoofdje. :$
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.332
    10.295
    113
    Ze zijn nu aan het uitzoeken of het voldoende is. Tot nu toe is het pluswerk in ieder geval niet echt motiverend. We hebben niet het idee dat het uitdagend is.

    Ze hebben nu in ieder geval wel door dat je werk moet schrappen en niet zoals vorig jaar jaar extra werk waardoor hij helemaal niks meer ging doen.
     
  8. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    @zigzag wat ongelofelijk vervelend hoe dat in de klas gegaan is en dat hij naar huis moest. Hoe oud is je zoontje en in welke klas zit hij? Een paar uur per week levert in deze gevallen inderdaad meestal niet veel op. Ik weet niet of je t verhaal van Q hebt mee gekregen. Ze zit nu weer op een ‘normale’ school, wel sterrenschool (beetje vergelijkbaar met jenaplan / montessori). Ze zit hier nog maar net, maar mag al steeds meer zelf projecten bedenken. Ze lezen met hun klas samen met kinderen uit lagere klassen. Zij is bevoordeeld gekoppeld aan een meisje uit groep 2 die erg voor loopt. Ook in hoe ze dit aanpakt is ze redelijk vrij en mag hierover sparren met haar leraar. Het een op een werkte voor haar op een eerdere school niet. Nu ze echt betrokken wordt en zelf verantwoordelijkheden krijgt werkt dit voor haar mega goed. Misschien dus iets om in je achterhoofd te houden.
     
  9. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    M is net 4 en heeft ook al maat 29. Vooral een legging aan doen is lastig met die grote voeten, ook voor mij, hihi.
    Q heeft dan weer redelijk kleine voeten, maat 35/36 en kledingmaat 146/152.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    23.658
    27.305
    113
    Vrouw
    @Jo79 jeetje... wat ontzettend rot hoe het ging zeg op school :( Enorm fusterend en verdrietig
     
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    23.658
    27.305
    113
    Vrouw
    Haha hier ook grote voeten en groot hoofd. Hij is net 5 (zondag) en maat 31 qua voeten en 122 qua kleren. Ik ben maar klein :p
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.618
    8.364
    113
    Vrouw
    116 begint nu ook wel kort te worden. Maar 122/128 is nog wel wat te lang. Tegen zijn verjaardag zal hij daar ook wel op zitten qua maten (nog zo'n vijf maanden). Ik ben zelf gemiddeld van lengte. Maar zijn vader is vrij lang. Mijn oudste is juist weer wat klein van stuk. Mijn dochter al helemaal.
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    23.658
    27.305
    113
    Vrouw
    Is het raar om te vragen of hij na de kerst naar groep 2 gaat? Sociaal gezien zien wij het absoluut niet zitten dat hij na de zomer weer in de kleuterklas zit... hij zal dan de oudste kleuter zijn en hij is al zo selectief met echt vrienden maken en ik vroeg of hij op feestje van zijn nichtje wou komen: neeee mama die kinderen zijn veel te jong voor mij en daar heb ik echt geen zin in.

    Leeftijdgenoten gaat wel oke tot onze verbazing, maar hij speelt alleen met de kinderen die al in groep 2 zitten dus de oudste kleuters.
     
  14. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Nee niet raar. Vragen kan altijd.
    Liever nog een half naar groep 2, dan straks van 1 naar 3 zou ik zeggen.

    Onze zoon is van Januari 2016 en zit ook gewoon in groep 2, hij mocht gelukkig wel door ondanks het weinige les wat hij in groep 1 heeft gehad.
     
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.618
    8.364
    113
    Vrouw
    Zit hij in een combi klas?
     
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    23.658
    27.305
    113
    Vrouw
    @Zonnestralen ja combi klas :) hij krijgt al wel werk voor groep 2 sinds 1 week

    @Fristi2012 hij had vorig jaar een waardeloze juf (ze heeft gewerkt van eind november toen de klas werd opgericht tot corona en wist niet hoe internet werkte. Lang verhaal kort, uiteindelijk hebben andere juffen het werk overgenomen en bleek juf gelogen te hebben over haar competenties dus contract niet verlengd). De nieuwe juf had hij voor de zomer maar een paar weken gehad dus ze kon geen inschatting maken op de 2 a 3 dagen per week. Het is daar dus puur op leeftijd gegaan met herfstvakantie als grens.
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.618
    8.364
    113
    Vrouw
    Aangezien hij al werk krijgt voor groep 2 is die 1 enkel een nummer op papier toch?

    Mijn oudste (eind nov) heeft op papier nooit in groep 2 gezeten. Hij maakte thuis zulke sprongen toen de school dicht was, daarna kreeg hij wat extra aandacht in de klas. En hebben ze de lijst voor eind groep 2 afgenomen. Op basis daarvan is hij naar een niet gecombineerde groep 3 gegaan.

    Mijn middelste (eind maart) zit op papier ook in groep 1. De juf heeft aan het begin van dit jaar gezegd dat hij gewoon met groep 2 mag mee doen. Ik ben benieuwd naar het eerste ouderkind gesprek of hij er zelf ook voor kiest. Ik merk dat hij zich begint aan te passen aan het niveau van de klas. Maar stel ze besluiten hem volgend jaar naar groep 3 te doen. Dan had een 2 op papier ook geen toegevoegde waarde gehad.

    Bij mijn oudste heb ik alleen helemaal niks gehoord over het cb bezoek vanuit de school. Als het goed is doen ze dat in groep 2. Dat is dan het enige wat ze missen. Op andere scholen wellicht de cito waar ze dan geen deel aan nemen.
     
  18. Smurf79

    Smurf79 Actief lid

    5 mrt 2015
    163
    54
    28
    Hoi, ik ben een stille meelezer maar ik heb toch een vraag. Onze zoon wordt in december 7 en zit in groep 4 met plus werk. Tijdens het 10 minuten gesprek is aangegeven dat hij nog moet leren leren voordat hij nog meer ander werk krijgt. Ze zien wel dat hij meer kan maar dat het controleren van jezelf beter moet. Weet iemand hoe wij hem hierin kunnen begeleiden? Veel is namelijk saai.
     
  19. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Dat kan door moeilijker werk waarbij het nodig is dat het goed is wat je doet omdat je anders bij het volgende niet goed uit komt / niet verder kan. Bij moeilijkere Lego of technisch Lego heb je dat bijvoorbeeld als je naar niet schoolse dingen kijkt.
     
  20. Smurf79

    Smurf79 Actief lid

    5 mrt 2015
    163
    54
    28
    Dank je wel voor je reactie. Buiten lego (hij zet al sinds hij vier is dozen in elkaar) heb je nog andere tips voor thuis?
     

Deel Deze Pagina