Ik schrijf ook dat ik elke dag tussen 9 en 2 online ben. Dat vind ik ook niet meer dan normaal. Ik ben van plan om voor rekenen en taal zelf filmpjes te maken. Voor spelling heeft Snappet zelf heel duidelijke filmpjes. En indien nodig maak ik er meer. Mijn filmpjes komen niet op YouTube, ik maak ze via google meet en verstuur ze via classroom. ik schrijf toch nergens dat ik kinderen de hele week filmpjes van een ander ga voorschotelen? Ik begrijp je frustratie, echt. Het is ook schandalig hoe sommige scholen/leerkrachten omgaan met het thuisonderwijs. Maar mijn post was vooral om aan te geven dat je van lang niet alle kinderen kan verwachten dat zij op een aangewezen tijdstip online zijn. Ik werk zelf in een probleemwijk en lang niet alle ouders hebben genoeg devices. Natuurlijk kunnen ze chromebooks lenen maar ze hebben vaak al wel een soort schema voor het gezin en komen er dus wel uit. Alleen kan hun kind niet de hele dag of op een bepaald tijdstip online meeten. En daarom kies ik ervoor om de instructie dus niet via een online meet te doen maar op andere manieren, waar kinderen wel allemaal van kunnen profiteren.
Ja klopt. Ik zat gisteren het kaartje te kijken met besmettingen en in regio Amsterdam Rotterdam is het helemaal rood, oranje geel. In mijn omgeving zie je een klein vlekje rood. En ik woon 10 km van België en daar gaan de scholen morgen wel open. Hier viel 't ook echt mee met de besmettingen op school. Dus waarom heel het land de scholen dicht?
Nou vooral die dubbele moraal die irriteert mij enorm. Wel gaan staken (sorry maar ik haal het toch weer even aan) want het is zo zwaar, teveel wisselingen, teveel uitval, het vak van leerkracht is zo belangrijk (allemaal waar hoor let op). Maar nu! Nu lijkt dat helemaal niet meer van belang! Want ouders kunnen best thuisonderwijs geven zonder fatsoenlijke uitleg en instructie. Naast hun eigen werk zodat ze nauwelijks tijd en aandacht hebben voor het een of het ander. Hulp van de leerkracht is nu ineens niet meer nodig. En vol je uren maken. Waarom? Van leerkrachten maar ook scholen die dit zo doen heb ik echt geen goed woord over. En die moeten we dan wel serieus nemen? Dus echt... leerkrachten die het wel serieus oppakken en hun leerlingen pro-actief helpen en ondersteunen ... top! Heel fijn ook om dat hier te lezen. Hopelijk doen andere leerkrachten er inspiratie door op.
Mijn oudste (groep 5) moet elke werkdag om half 9 online komen en dan krijgt ze een halfuur klassikaal les. Om 10 en 11 uur is er mogelijkheid tot extra uitleg en mag je online komen maar is niet verplicht. Verder heeft ze een takenblad waar haar opdrachten op staan en die moet eind vd week af zijn. Mijn jongste (groep 2) heeft een werkboekje mee gekregen en 2 bladzijdes per dag (nou dat is ook 2 min werk) en verder helemaal nog niets gehoord
Raar toch? Wij hadden het er gister over en toen zei ik: maar dan doe jij 'dat of dat' toch? En toen gaf ze aan dat ze als team hadden besloten dat niet te doen. En dat zij het dus niet kon doen, want dan zou haar collega uit groep 3 dat niet waarderen. Vind dat zo raar. Heb het idee dat het team zich dan niet realiseert dat dit nog wel eens een tijdje kan duren. En dat het natuurlijk onzin is dat als collega a er geen zin in heeft collega b maar een stapje terug moet doen.
Afgelopen jaar met groep 3 geen online les gehad. Nu in groep 4 ook niet. Ze doen dat pas vanaf groep 5. Wij krijgen gewoon een schema met de blz die ze leke dag moeten maken en bij vragen kan je de juf mailen. Ik vind dat echt magertjes!
Bij de jongste nog geen idee hoe en wat. De oudste heeft twee keer per week een half uur via Teams, maar geen idee hoe ze dat gaan vullen. Vorige lockdown had zij niets online, ze heeft de juf toen twee keer telefonisch gesproken (ze reageerde overigens ook goed via de mail die paar keer dat we gemaild hebben), dus dit is al heel wat.
@tupp, ik ben het helemaal eens dat eigen leerkrachten filmpjes zouden moeten maken. Ben wel blij met je YouTube tip, ik heb daar dus nooit aan gedacht! Mocht er te weinig instructie zijn dan pak ik zeker de les van een onbekende juf er nu bij.
Tamzakkerij heet dat Liefst niet te veel moeite doen. @tupp hebben jullie ook online platformen als bingel, scoodle play, quizlet,...
Wij hadden als (VO)school aan het begin van het jaar al 4 scenario’s op papier. Lockdown, halve lockdown, docent thuis lesgeven, leerling thuis leskrijgen. Wij kunnen dit document erbij pakken en we weten precies wat er van ons verwacht wordt. Er zijn bij ons ook extra cursussen gegeven over Teams en Lesson Up (een programma waar digitale lessen in gemaakt worden, inclusief filmpjes en opgaven). En dan vraag ik me echt af, en dat heb ik ook aan de directeur van mijn dochters basisschool gevraagd, waarom basisscholen pas gaan nadenken als de lockdown er is. Waarom niet voorbereid zijn? Ik vind ook dat hier een verplichting vanuit de overheid zou moeten zijn. Ik krijg ook echt jeuk van de leerkrachten/docenten die zeggen dat ze niet gefilmd willen worden. Bij ons is onderwijs leidend en het belangrijkst en je hebt je er naar te schikken.
Dat je niet op YouTube wil, daar kan ik (goed) inkomen. Maar daar zijn zat oplossingen voor te bedenken natuurlijk.
Hier iedere dag 2x online instructie gevolgd door zelfstandig werken, en tot 14.30 is de juf bereikbaar voor bv extra instructie in groepjes of vragen van leerlingen. Thuiswerk moet ook worden ingeleverd en wordt dan nagekeken door de juf.
Idd, hier krijgen ze oefeningen van de gymleraar per filmpje, maar die komen niet op YT. Instructies van de juffen zijn live en ook niet op YT.
Hier (ook) geen online les.... Ze belt 1x in de week een half uurtje met leerlingen. Daarnaast kunnen ze (groep 2) morgen een pakketje halen voor thuis te maken.. Was in maart niet anders, maar toen was hij nog groep 1...
Ik maak ook filmpjes op YouTube, maar die verstuur ik als verborgen link. Dus alleen diegene met die link kunnen het filmpje bekijken. Zo hebben mijn dochters juffen van vorig jaar voorleesverhalen gemaakt voor de leerlingen vorig jaar en tekenlessen.
Dat is echt triest in gr 3 hadden ze in voor jaar 2x per week 20 min contact met juf en 3 kindjes Als er vragen waren kon je facetime aanvragen nu in gr 4 elke ochtend 09:00 instructie en ws elke dag online les. Andere locatie heeft dat op isy al bekend gemaakt maar onze locatie niet. Neem aan dat ze zelfde lijn aanhouden. Gr 3 krijgt nu ook elke ochtend instructie verder geloof ik ook weer in kleine groepjes les.
En zo ontstaan de achterstanden dus. De ene school zet zich voor de volle 100% in en de ander voor 50% en als leerling heb je het er maar mee te doen.