Gewoon uit interesse hoor, want onze jongste dochter is ook snel afgeleid. Is het erg dat hij snel is afgeleid? Onze dochter kan ook echt niet uren achter elkaar aan haar taakjes werken. Ze is veel aan het tekenen/knutselen, doet spelletjes, kijkt een filmpje, gaat even naar buiten en tussendoor doet ze ook wat taakjes voor school. Ze krijgt meestal alles af, en daar moet ik haar ook wel af en toe voor aansporen. Maar thuis is er zoveel afleiding, ik verwacht echt niet dat ze braaf het schema van de juf volgt. Ze is trouwens 8 en zit in groep 5. Haar oudere zus zit in groep 8 en daar verwacht ik wel meer van wat betreft concentratie.
Oeiii ik zou echt heel boos zijn. Hier heeft school ook aangegeven dat het voor kan komen en ik zei gelijk al tegen mijn man als dit gaat gebeuren dan moeten ze alles maar opnemen of iets anders bedenken. Want hierdoor krijg je nog meer achterstanden. Kinderen op de noodopvang krijgen wel instructies maar de thuiszitters niet. En dat alleen maar omdat ze toevallig ouders hebben met een vitaal beroep. Begrijp me niet verkeerd ik vind het goed dat er noodopvang is maar hier mogen andere kinderen dan weer niet de dupe van zijn. En het frustreert me nog meer omdat ik hier vrije dagen aan het inleveren ben aangezien ik wel buitenshuis moet werken maar mijn kind niet naar de noodopvang mag. Maar hier wordt niets aan gedaan
Nou die van mijn dochter ( groep 8) is vanaf 9 uur bereikbaar voor de kinderen. Om 9: 30 uur volgt er een uur online les ( vanmorgen was dat rekenen en dictee), daarna blijven de kinderen die het nodig hebben online voor extra uitleg ( half uurtje) en daarna is hij weer beschikbaar voor iedereen met vragen. Van 12 tot 12:30 heeft hij pauze. Vervolgens is er weer een uur online les voor de plusgroep en daarna is hij tot 14 uur weer beschikbaar voor vragen. Ondertussen heeft hij ook nog 3 kinderen in de klas die gebruik maken van de noodopvang. Die man doet genoeg. Mijn zoon (vso 3de klas) krijgt huiswerk via de Google agenda. Vragen kan hij stellen via de mail. Zijn leraar reageert heel snel. Zijn lerares antwoord vaak na 2 dagen ( erg frustrerend)
Pff dat is niet best... aan de andere kant denk ik: hoe moet school het anders opvangen? Niet elke school heeft de luxe dat ze veel mensen zonder groep hebben lopen. Tijdens de eerste sluiting deed de aangesloten kinderopvang de opvang, maar nu moeten we het als school zelf opvangen
En toch is dat niet hoe de regels zijn. Zo’n schifting kan voor sommigen niet veel uitmaken maar voor anderen wel.
Hij heeft ASS, alle prikkels komen als even belangrijk binnen, hij kan zelf ook niet met het weekoverzicht werken omdat dat teveel informatie is. Het is hier dus zo dat ik hem van som naar som moet sturen. Er is echt geen sprake van dat hij zelfstandig zijn taken af zou krijgen als ik het los zou laten. Hij is gelukkig erg slim dus de werkjes op zich (groep 4) zijn geen probleem. Ik ben geen juf, maar ik zou hem er met liefde doorheen helpen, als ik niet ook ondertussen jaarrekeningen en belastingaangiften zou moeten proberen op te stellen. Super combinatie.
Bij mijn zoon ( ook ass) hielp het om de sommen , som voor som te geven. De juf schreef elke som op een appart blaadje. Had hij de som af dan kon hij dat blaadje wegleggen en de volgende pakken. Heel langzaam is dit opgevoerd naar 3 sommen per blaadje. En toen de overstap naar, met een blaadje de rest van de sommen ( in je boek) afdekken zodat je maar 1 som ziet
Hier gaat dat ongeveer zo. De kinderen van de noodopvang zitten in 1 lokaal, tijdens de instructies gaan ze naar een ander lokaal (waar ook een juf zit) achter een pc (ze kijken dus mee met de online les van hun eigen leerkracht) en daarna werken ze op school verder met de noodopvang-juf. De kleuters zitten in een kleuterklas, de rest bij elkaar (tenzij dus instructie). Gewoon samen pauze op de normale tijden. Werkt heel gestructureerd zo. Qua de hele dag online les - dat zou hier niet werken, ze werken met blokken en soms loopt de oudste bv iets uit en moet de jongste ook bellen, dan hapert te hele boel al. Plus online gaat er best veel tijd zitten in ‘Kareltje, je camera is uit, zet die even aan’ en ‘Fientje, ik hoor je hond hard blaffen, demp je microfoon even’. Daar úren van en iedereen is tureluurs
@Fuddey bij jullie is het echt super goed geregeld! Ik bedoel idd ook echt online in blokken.. niet de hele dag de camera aan maar uitleg en daarna zelfstandig werken.
Als er niet genoeg docenten beschikbaar zijn om de noodopvang draaiend te houden zullen ze toch iets moeten ben ik bang. Dan ben ik blij voor de mensen die echt niets anders kunnen regelen dat school zich zo assertief opstelt, dat komt de kinderen die het echt nodig hebben ten goede.
Even offtopic maar zijn er hier meer ouders waarvan kinderen in basispoort moet werken? Ik kom er gewoon al twee dagen niet in, volgens mij gewoon overbelast?
Nou heel simpel in plaats van 5 groepen van 10 kinderen, kunnen ze prima 2 groepen van 25 kinderen maken. Bespaart al gauw 3 leerkrachten die dan wel les aan eigen groep kunnen gegeven. Er zijn dan nog twee gymleerkrachten op school, deze kunnen prima worden ingezet voor de noodopvang, dan heb je misschien nog maar 1 docent nodig voor vragen/toezicht en niet de helft van het team. En als kers op de taart een bericht dat de directie niet op school aanwezig is en enkel via de mail bereikbaar. Wat voor voorbeeld ben je dan? Voor je eigen team en voor de kinderen? Directie kan ook best een steentje bijdragen in de noodopvang, betrokkenheid op school tonen.
Bij mijn dochter gaat het ok...maar onze zoon is zo niet gemotiveerd om iets te doen. Hij is sowieso een kind die het " doen" onderwijs veel fijner vindt dan alleen maar achter een laptop werkjes maken. Gelukkig kan hij nog wel een paar dagen naar school...want werken thuis ligt hem echt niet.
Inderdaad en dan de kinderen die bij opa en oma zitten? Dat is nu ook veel meer als in het voorjaar...
Ai ja die situatie kon ik niet opmaken uit je post. Maar misschien had ik eroverheen gelezen. Je hebt gelijk hoor! Beetje inzicht is wel nodig in deze situatie. Gewoon aankaarten hoor!
De juf van mijn oudste ook. Ze zit in een 4/5 combi. Juf gaat twee keer met groep 4 en twee keer met groep 5 online voor uitleg rekenen/spelling/taal. Een keer met hele klas voor kletskwartiertje. Verder is ze hele dag van half negen tot twee uur online voor vragen van de kinderen. Echt zo fijn! Mijn dochter snapte iets niet, logde in en juf kon het uitleggen. Top geregeld!