Het is toch echt andersom. Afstromen is veel makkelijker dan opstromen. En mijn zoon is het afgelopen jaar begonnen in de brugklas. Dat gaat helemaal prima. Ze hebben ook een behoorlijke tijd wel gewoon les gehad.
Oh deze reactie had ik nog niet gezien. En ja een lager advies is wel erg. Je komt daar namelijk bijna niet meer overheen. Wil je van havo naar vwo moet je altijd een 8 of hoger hebben. Nooit een momentje van twijfel dus. Terwijl je met allemaal zessen ook overgaat op het vwo. Maar daarbij is het gewoon belangrijk dat een kind op de juist plek zit. Jij meld je zoon toch ook niet aan de havo met een vwo advies? Mijn dochter zit een in een klas waarbij het gemiddelde niveau kader is. Zij heeft als enige havo of mogelijk havo vwo. Ik wil graag dat zij ook een keer in een klas komt waarbij zij zich op kan trekken aan andere leerlingen ipv anderen aan haar.
Ik blijf me verbazen over reacties van mensen die het niet raakt... Ons raakt het ook niet maar toch vind ik de huidige situatie echt erg. Omdat ik weet wat voor impact het op een kind kan hebben. Daarbij bij een lager advies kader of mavo spreek je vaak zelfs over verschillende scholen. Is toch ook gewoon niet wenselijk.
Maar niet allemaal als eindtoets, hoop ik? Hier CITO als leerlingvolgsysteem en IEP als eindtoets. NIO hier alleen bij bepaalde leerlingen op aanvraag.
Alle leerlingen maken wel alledrie de toetsen in groep 8. De cito als eindtoets die voor het advies mee telt. De IEP is pas in april. De NIO Was in november
De Cito eindtoets is ook na het advies. Dit is de M8 Cito, van het leerlingvolgsysteem. Dat zijn dus verschillende toetsen.
Hier ook een havo advies en de school.naar keuze heeft dakpan klassen. Haar leraar en de ib- er legden ons het op de volgende manier uit. In de mavo/havo klas geven ze les op mavo niveau. Haalt je kind in de 2 jaar dakpanklas hoge cijfers (8 en hoger) wordt het na 2 jaar de havo klas, bij lagere cijfers wordt het de mavo klas. Bij havo/ vwo wordt op havo niveau les gegeven. Hoge cijfers = na 2 jaar vwo, lagere cijfers = havo. Omdat onze dochter op haar cito' s B en A scoord is het advies dan een havo/ vwo klas.
De dakpanklassen werken overal anders, hier krijgen ze les op het hoogste niveau, bij mavo havo dus op havo niveau. Je krijgt mavo en havo cijfers en er zijn soms ook mavo toetsen en havo toetsen. Geen idee welke cijfers ze moeten hebben voor havo. Gaan we eind dit jaar zien (mijn oudste zit in de eerste klas).
Hier werkt het ook anders. Mijn zoon zit in een havo/vwo klas (er is geen aparte vwo klas meer). Ze krijgen les op vwo niveau en krijgen cijfers op havo of vwo niveau.
Ja hier ook alleen cito E7 was begrijpend lezen ineens III en dat telt zwaar mee. Daarom hoop ik dat ze deze cito nog mag maken. En de andere school waar ze naartoe wil heeft alleen havo/vwo.
Hier geven ze echt mavo/havo-niveau of havo/vwo-niveau les in de dakpan klassen. Ertussenin dus. Zo te zien inderdaad overal verschillend.
Doet ze dan mavo of havo of werkt dat niet zo bij jullie? Hier zijn wel ingedeeld op een bepaald niveau. Dat school beslist dat zelf deels bij een dubbel advies op welk niveau ze uiteindelijk worden geplaatst.
Snap ik. Dan is er in ieder geval duidelijkheid. Dat is ook wat ik wil voor zoon. Op basis van de toets uit groep 7 (2e keer) kwam havo, maar omdat hij dus is blijven zitten kan het zijn dat ie door de herhaling hoger scoort en dus was het advies vmbo-tl. Maar ik ben dus benieuwd of ie de trend doorzet naar havo (want dan moeten we op een andere locatie gaan kijken) of dat vmbo het juiste advies is. Wat ik als ouder helemaal prima vind, maar zelf wil hij graag naar de havo, dus vind eigenlijk wel dat ie in ieder geval de kans moet krijgen om dat te laten zien (in de toets).
Ja ik wil ook graag nog een cito. Dochter had juist heel goed op de e7 gescoord. 1 en 2 op rekenen en begrijpend lezen, maar dit mag bij ons niet meetellen, omdat de rest het niet goed had gemaakt.
Is hij in groep 7 blijven zitten? Zou het trouwens wel echt zo zijn dat hij daardoor ineens hoger scoort? Vreemd dat ze dan vmbo advies geven zeg.
Ja ben er niet zo blij mee, maar dat geldt natuurlijk ook voor jullie. Een beetje maatwerk in deze rare tijden zou wel wenselijk zijn
Ja hij is blijven zitten inderdaad. Vooral om sociaalemotionele redenen, daar groeit ie op zich wel net zo snel als de rest, maar loopt nog steeds een jaar achter, al z’n hele schoolperiode zeg maar. Hij is een jaar te vroeg geboren zeg ik weleens Nu zie je dus dat ie gelijk loopt met z’n klasgenoten en dat is fijn om te zien. Hij is er nu ook aan toe om naar de middelbare te gaan, kijkt er naar uit. Dat had ie vorig jaar echt nog niet. Het lastige is verder dat de school pas 2 jaar de Cito afneemt, dus heel veel vergelijkingsmateriaal heb ik ook niet. Ja de eerste keer scoorde hij alleen 5en (mogelijk wennen aan de manier van toetsen?) de 2e keer dus 2en. Dus de leraar heeft een beetje gemiddeld zeg maar. En gezegd ‘als je je toets in groep 8 net zo goed maakt, dan wordt het advies havo.’ Dus zoon wil nu die toets maken natuurlijk.
Oh zo duidelijk. Ja als ze dat pas 2 jaar doen dan snap ik de redenatie wel, maar goed, normaal gesproken natuurlijk geen probleem met de m8 toets, maar ja, in dit rare jaar. Het is ook wat allemaal. Mocht de m8 niet doorgaan, dan misschien de eindtoets nog wel en mogelijk kan hij daar dan ook nog mee omhoog.