HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    2 vriendinnen is echt mooi hoor! ik ben blij voor haar jamio..zoontjes vrienden zijn naar havo helaas.
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik kom ook weer eens even meelezen/schrijven als ik tijd heb. Oudste zit nu in groep 3, juffen begin van het jaar al vertelt van de voorsprong. Hij is eind vorig jaar getest op Avi M4, dus werkt nu uit 3 sterrenboekje voor Taal, maar doet dat nog met gemak.
    De juffen afgelopen maanden een paar keer gevraagd hoe het op school gaat en gaven aan het gaat prima, hij doet netjes zijn werk en z'n werktempo is niet veel hoger dan dat van de andere kinderen. Wel gaat hij al sinds de herfstvakantie naar de plusklas 1x per week op maandagmiddag.
    Nu dus sinds 2 weken thuis onderwijs en z'n motivatie is echt 0,0. De juffen hadden ingezet op herhalen en automatiseren omdat dit goed zou zijn voor de kinderen, maar na een week heb ik de juf een berichtje gestuurd dat het thuis niet ging zo. Hij moest elke dag weer getallen onder de 10 splitsen etc. Hij snapt oprecht ook niet waarom hij dat steeds moet doen.
    Na een goed gesprek met de juf zag ze in dat het voor hem niet helemaal het juiste werk was dat werd aangeboden, dus voor de komende weken gaan ze het iets anders aanpakken. Hij heeft nu wat meer uitdagende opdrachten gekregen voor wanneer hij met zijn 'gewone' werk klaar is en wanneer de scholen weer open zijn zal hij worden door getoetst om te kijken hoever zijn voorsprong is. Online kunnen ze ook het een en ander aan werk maken via zo'n speciale werkomgeving, daarin maakt hij werk van groep 4, vind hij leuk, maar wat gaat hij dan volgend jaar doen vraag ik me af?
    Ze moeten hier per dag 1 uur rekenen en 1 uur taal doen en dan nog een uur begrijpend lezen, schrijven en evt. muziek of bewegen ofzo. Maar met de standaard taken voor rekenen en taal is hij in 10-15 minuutjes klaar, wat dus betekende dat hij minimaal 1,5 uur online zat te werken, moet zeggen dat ik daar op deze leeftijd ook niet echt voorstander van ben. Nu dus wat extra uitdagingen op papier meegekregen, eens kijken of het komende week beter gaat.
    Hij heeft ook een stenvert boekje meegekregen (zelfstandig rekenuitdagingen) en we hebben een website gekregen om te leren schaken, dat vind hij helemaal leuk om te doen.
    Gelukkig puzzelt hij ook graag en is hij inmiddels bezig aan zijn 6e puzzel van 1000 stukjes sinds de lockdown begon, dus daarmee vermaakt hij zich wel, maar het zou toch ook leuk zijn als hij wat leert van school i.p.v. dat je van alles in moet vullen dat je allang weet.
     
  3. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Heeft hij geen nieuwe vrienden gemaakt nog in de klas? Mijn dochter kende ook niemand in haar nieuwe klas/school toen ze naar de eerste ging. Ze heeft het wel erg getroffen inderdaad met haar vriendinnen in de klas. 1 Is echt haar beste vriendin geworden.
     
  4. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.940
    4.461
    113
    @Olifantje1991 klinkt herkenbaar. Groep 3 is hier ook een enorme uitdaging omdat hij de lesstof al door was voor hij begon. Hier hebben ze hem nu over laten gaan naar groep vier. Maar het is nog onduidelijk hoe dat na de lockdown moet. Komt hij dan in de klas van groep 4 of blijft hij eerst in drie en dan dagdelen in 4. En ook de vraag wat na de zomervakantie. Hij doet nu rekenen en een deel taal mee met vier. Schrijven met 3 (maar dan al wel allemaal eigen opdrachten en niet regulier mee met drie). AVI niveaus is hij al uit, leesonderwijs zal hij dus rest van de basisschool apart programma voor blijven houden.
    Gaat hij dan na de zomervakantie verder in vier waarvan alle lesstof al is doorlopen? Of naar vijf? Maar dan heeft hij in twee jaar tijd twee klassen over geslagen en zit dan als net zesjarige in groep vijf tussen de meestal al (bijna) negen jarigen (kleine groep met de helft zittenblijvers en rest late doorstroom dus qua leeftijd een relatief oude groep).

    Geen tips dus hier, wel veel herkenning.

    Wat we nu zelf hebben gedaan is extra materialen vragen via de school.
    We geven hem extra schrijfoefeningen en spellingsoefeningen met in mijn achterhoofd het idee dat hij waarschijnlijk na de zomer naar groep vijf gaat en dan wel moet kunnen meekomen met schrijven en spelling.
     
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.909
    3.934
    113
    Ik lees en schrijf ook even mee. Onze jongste zit in groep 3, is in oktober 6 geworden. Dat hij al ver was wisten we, maar hij ontwikkelt zich nu heel snel.
    Begin van het schooljaar kon hij woordjes hakken en plakken en kende alle letters. Rond de herfstvakantie hoefde hij al niks meer te spellen en ik gok dat hij nu AVI M4 kan lezen (is nog niet getoetst). Hij heeft als enige van zijn groep de Zon materialen van de leesmethode en eigenlijk is dat nog een beetje bezigheidstherapie. Nu gevraagd om extra materiaal voor lezen/begrijpend lezen. Gelukkig willen de juffen alle kanten op dus gaan ze dat deze week uitzoeken.
    Voor rekenen had ik eerder al gevraagd om moeilijkere stof, hij wilde de lessen echt niet meer maken (in gynzy, steeds de getalrij tot 20 aanvullen....). Hij kan getalreeksen tot 1000 afmaken in sprongen van 2 en 5 bijvoorbeeld, sommen tot 20 over het tiental met verschillende strategieen (over het tiental, maar bijvoornbeeld ook 14-8=6 want 7+7=14 dus bij de 8 hoort de 6 want dat is 1 meer en 1 minder). En laatst bij een spelletje 50+75=125 want 5+7=12, dus dit is 120 en dan moet er nog 5 bij. Hij bedenkt dat allemaal zelf want dat is hem echt niet aangeboden of uitgelegd op school. Hooguit dat hij wat dingen oppikt van groep 4 want hij zit in een 3-4 combinatie. Juf heeft nu op Snappet vanalles voor hem klaargezet (hogere groepen werken met snappet) dus we doen vanalles op gebied van ruimtelijk inzicht en getalrij tot 1000 etc. Dat vindt hij gelukkig wel leuk om te doen en er zit ook wel wat leeswerk in de opdrachten dus meteen ook voor lezen een leuke uitdaging.
    Ben wel benieuwd hoe het straks op school verder gaat want de stof van groep 3 is voor hem echt niet interessant. Ja schrijven moet hij natuurlijk ook gewoon leren, maar dat gaat hem vrij makkelijk af.
    Doorstromen naar groep 4 wil ik absoluut niet. Sociaal-emotioneel zit hij prima in groep 3 en daarin heeft hij ook gewoon nodig dat hij wat over heeft omdat daar voor hem de leerpunten zitten. Hij wil bijvoorbeeld heeeel graag voetballen, maar op school staat hij te kijken want hij vindt dat gewoon heel spannend. Vooral omdat er dan ook oudere kinderen mee doen. En in die groep zitten al een paar die zijn blijven zitten.
    Hoop wel dat ze voldoende uitdaging en verrijking kunnen blijven bieden!
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ook pittig, hij heeft dus al een groep overgeslagen?
    Hier doet hij online ook werk van groep 4 en is nu bezig met de keersommen, maar inderdaad wat gaat hij dan volgend jaar in groep 4 doen. Dictee van groep 4 maakt hij ook zo goed als foutloos als hij die soms mee mag doen.
    Groep overslaan heeft mijn voorkeur niet omdat hij sociaal gezien niet zo sterk is.
    Maar fijn om wat herkenning te lezen, school denkt nu gelukkig ook goed mee, dat vind ik wel erg fijn.
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Oh dat klinkt wel een beetje vergelijkbaar met onze zoon. Rekenen is hij ook al veel verder, pas deed hij online groep 4 werk, daar moest met sprongen van 10 worden terug geteld vanaf bijvoorbeeld 92, dat doet hij fluitend en hij maakt inderdaad sommen tot 100.
    Hier zit hij ook in een combi groep 3/4 dus pikt ook wel wat op.
    Hier werken ze vanaf deze week online met gynzy waar ze ook in hun eigen wereld kunnen werken en dat schijnt zich volgens de juf aan te passen aan het niveau van het kind, dus ben benieuwd.
    Hier merk ik inderdaad ook dat hij de mist in gaat wanneer hij bij een opdracht moet lezen, dus daar ligt nu ook onze uitdaging. Samen goed lezen, nadenken wat er staat en dan pas wat gaan doen.
    Schrijven is hier ook qua motoriek wel echt groep 3, maar in z'n hoofd weet hij precies hoe hij welke letter moet schrijven. Is 1x filmpje of voorbeeld bekijken en dan weet hij dat ook weer, alleen ligt z'n interesse er niet, dus wordt snel afgeraffeld. :p
    Hier ook geen voorkeur voor doorstromen naar 4, maar ik vraag me wel heel sterk af hoe we dit dan steeds moeten gaan doen. Dan zal hij echt een heel eigen programma moeten krijgen om hem uit te kunnen blijven dagen.
     
  8. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.940
    4.461
    113
    Ja hij heeft inderdaad al een groep overgeslagen. Hij heeft maar 1 jaar gekleuterd. Mijn oudste is ook sociaal niet sterk en soms echt nog een kleuter in gedrag, maar cognitief gaat hij als een speer.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  9. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Heel herkenbaar @Gruffalo123
    Hier ook een kind dat al versneld is, maar nog een versnelling lijkt onvermijdelijk. Alleen dat sociale gedeelte, dat zeker nu in deze tijd ook niet op schiet, daar maak ik me toch wel wat zorgen over. Hoe alles eruit moet komen te zien geen idee. Inmiddels ben ik er wel al achter dat zoontje de stof van groep 7 ook al grotendeels gehad heeft (hij zit nu in gr5). Ik zie binnen de school waar hij zit geen mogelijkheden. Ze hebben geen zin in andersdenkenden, blijven steken op het storende gedrag dat hij laat zien (kind verveelt zich rot en krijgt niks nieuws aangeboden) en ze willen van hem af :( Nu met thuisschool gaat het eigenlijk heel goed, ik laat hem een aantal dingen van de zeer summiere weektaak doen en verder is het vraag en aanbod. Hij vraagt, ik bied aan. Heb zelf een stapel boeken gekocht zodat ik een beetje structuur erin kan krijgen.
    Het zou me niks verbazen als ik straks een thuiszitter heb die alleen nog naar een plusklas gaat 1x in de week om bepaalde vaardigheden te leren. Geen tips dus... wel herkenning.
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.782
    18.933
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat verdrietig ZigZag. :( Ik kan niks voor je betekenen behalve: medeleven. Sterkte.

    Wel fijn dat je hem nu in ieder geval kunt laten opbloeien. Maar zo naar dat hij op school niet het juiste aanbod krijgt.
     
    zigzag vindt dit leuk.
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.317
    10.283
    113
    @zigzag wat naar!! Is hij getest? Hebben jullie naast het contact met de ib'er nog contact met het samenwerkingsverband?
     
  12. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.940
    4.461
    113
    @zigzag naar dat school zo tegenwerkt daarin. Er bestaat ook voltijds HB onderwijs, zou dat een oplossing zijn? Hier zijn we met de school over in overleg wanneer we die stap gaan nemen. Ja het betekent wel dat hij dan een uur lang in een taxibusje naar school zit, want die scholen zitten natuurlijk niet dichtbij, maar daar zou hij wel meer uitdaging kunnen krijgen.
     
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Wat rot @zigzag

    Mijn zoon zit in groep 1 maar werkt nu mee met groep 3. Hij is dus halverwege ingestapt op dit materiaal. Zijn juf wil hem niet naar groep 3 laten ivbm zijn sociaal emotionele ontwikkeling, wat ik snap. Maar groep 2 aanbieden is niet genoeg. Vandaag ben ik met mijn oudste even in de meeting van zijn klas (groep 3) blijven hangen terwijl de rest al weg was. Ik wilde weten of ik de boel eigenlijk wel mocht kopiëren. Ik heb bij haar aangegeven dat mijn oudste niet aan leren toe komt als er geen uitdaging is voor mijn middelste. Dan staat hij erachter de antwoorden te geven. Ze snapte het, maar vond dat hij dan eigenlijk wel aan het begin moest beginnen ipv halverwege instappen op het materiaal. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maarja ik had het materiaal ook niet om aan te bieden, alleen de dingen die ik tijdens de vorige sluiting bij elkaar kon verzamelen. Ze gaat een bericht sturen naar de ib-er. Dat is nu een ander dan degene waarbij ik vaker aangegeven heb dat hij leeft op uitdaging. Hopelijk is zij het ermee eens en kan hij straks met zijn eigen leerlijn starten.
     
  14. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    hier ook een faal moment hoor. Dochter kreeg een nieuwe planning voor de komende 2 weken. Op de vorige planning stond alleen maar maak werk, beiden hadden we niet door dat er nu ook proefwerken op stonden.

    Dochter kijkt dus per dag wat het huiswerk is en kwam er dus gisteren morgen achter dat ze ( een half uur voordat ze gingen beginnen met de online les) dat ze dan een proefwerk engels had. ( ik had er ook echt overheen gelezen :mad:) Gevolg een 5,5.
    Wat we beiden wel lullig vonden is dat haar vertaling van Hockey als fout gerekend werd, ze had geantwoord Hockey en dat moest dus Field Hockey zijn.

    Morgen heeft ze een proefwerk Aardrijkskunde, over Amerika, de kaarten moesten ze zelf maar opzoeken op google en dan leren. Eeh ja wat, de staten, alle hoofdsteden, de rivieren? Zo onduidelijk dit.
     
  15. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik denk de landen in Noord-, Zuid- en Midden-Amerika.
     
    Kolibrie2 vindt dit leuk.
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Na navraag blijkt het om de 50 Staten van Amerika te gaan. Dat was ook makkelijk te vinden op internet en ze kende er ook al heel veel.
     
    Lynx en Zonnestralen vinden dit leuk.
  17. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.454
    23.123
    113
    Vrouw
    Dag dames,

    Excuus dat ik zomaar binnen kom vallen, maar ik denk dat ik m'n vraag hier het beste kwijt kan.

    Onze dochter zit in groep 1 en we weten dat ze een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Zeker nu in de thuiswerkperiode maakt ze alle opdrachten van groep 2. Daar vindt ze uitdaging, alhoewel ik ook enorm veel signalen van (beginnende) faalangst zie. Ze is extreem perfectionistisch en een 'outside the box' denker. Ik ben niet vreemd in de wereld van (hoog)begaafden; ik ben zelf leerkracht en ook nog eens gespecialiseerd in (hoog)begaafdheid :o: Maar als het om je eigen kind gaat... Vind ik het zo lastig! Je zit er als ouders te veel en te dicht op. Ik zie haar worstelen en ik wil haar dolgraag helpen, maar de juiste manier van aanvliegen hebben we nog niet gevonden.

    Nu vroeg ik me concreet af; hebben jullie bij je kinderen al vroeg een IQ test laten afnemen? Of juist bewust gewacht? En waarom hebben jullie daar voor gekozen?

    Alvast bedankt voor het lezen in elk geval :rolleyes:;)
     
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    #3538 Zonnestralen, 21 jan 2021
    Laatst bewerkt: 21 jan 2021
    @Magnolia29 mijn oudste is getest vanwege TOS. Van hem vermoedde ik eigenlijk niet dat hij hoog zou scoren. Non verbaal (verbaal kan je niet zo goed meetellen bij tos) scoorde hij veel hoger dan verwacht. Begaafd tegen hb aan. Maar de test was imo niet helemaal eerlijk omdat hij een onderdeel uitspeelde, waardoor hij daar geen persoonlijke grens bereikt heeft.

    Mijn middelste is degene die duidelijk voorloopt. Degene ook die de uitdaging het meeste nodig lijkt te hebben. Hem laat ik nog niet testen. Als het de school niet nodig lijkt om hem te testen of echt uit te dagen dan ben ik van mening dat ze hem niet zien. Zover ik uit kan vogelen is dit nog de beste school in de regio. Als er niet binnen een redelijke tijd een goed plan gaat komen dan ga ik hem zelf laten testen om met de uitslag een school te zoeken die daar wel raad mee weet.

    Mijn oudste heeft faalangst. Maar hij is door zijn tos te ingewikkeld om op basis van hem advies te geven. Daarbij vermoed ik al lang dat er nog meer speelt.

    Bij mijn middelste vermoed ik ook dat er meer speelt, maar hij ondervindt daar geen belemmering in bij het leren.
     
    Magnolia29 vindt dit leuk.
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.782
    18.933
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Herkenbaar @Magnolia29 l. Ik ben ook juf en heb de jaaropleiding gedaan bij Novilo. Maar je eigen kind, pfff: lastig.
    In groep 4 heeft hij begeleiding gehad ivm welbevinden. Achteraf bezien hadden we toen moeten laten testen. Maar op dat moment waren we al blij dat hij niet meer zo depressief was.
    We hebben hem nu begin groep 7 laten testen, dus najaar 2020. We zitten nog in het begeleidingstraject.

    Bij de jongste zien we ook veel kenmerken. Maar hij zit lekker in zijn vel. Misschien testen we hem wel nooit. Zo lang het goed gaat, vind ik het niet nodig.

    En dat is dus gelijk de vraag; heb je het nodig om voor hem de juiste hulp te krijgen?
    Als je het nu nog, samen met school, goed kunt regelen voor hem zou ik wachten. Waarom? Een vriendin van me werkt op een school voor voltijds HB onderwijs. Daar zien ze toch nog wel eens dat kinderen die vroeg getest zijn (kleuterleeftijd) lang niet altijd later in de schoolperiode nog steeds op hoogbegaafd niveau functioneren.

    Als testen wel nodig is om de juiste begeleiding te krijgen, onthoud dan dat het een momentopname is. Dat geldt natuurlijk altijd wel. Maar als ze zo jong zijn nog meer.
     
    Magnolia29 vindt dit leuk.
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    @tupp gaat het dan vooral om de kinderen die een sterk geheugen hebben (en dit toe weten te passen) vs de kinderen die ver komen met het leggen van verbanden?
     

Deel Deze Pagina