Begrijp je punt hoor, maar er zijn tal van beroepen waar het motto is: “niet janken maar werken”, BOA, brandweer, politie om maar wat te noemen. Lopen allemaal veel meer risico met coronahoesters, mensen die bewust geen afstand houden bij demonstraties etc. Ik denk daarom gewoon dat iedereen zn schouders er onder moet zetten en niet elke keer zijn beroepsgroep aan moet halen om te laten zien hoe “gevaarlijk” het allemaal is. Niet onaardig bedoeld, maar leerkrachten lijken dit vaker te roepen dan andere beroepsgroepen die veel meer risico lopen.
https://www.nu.nl/coronavirus/6113222/po-raad-kinderen-hebben-jaren-bijles-nodig-om-achterstand-in-te-halen.html
En wat denk je van de zorg. Die zijn al die tijd ook gewoon doorgegaan. Kinderen blijken ook nog eens geen grote besmetters te zijn.
Dit is mij idd ook vaker opgevallen. Toppunt vond het de opening van de scholen in het voorjaar, toen je overal het geluid hoorde dat leerkrachten zich ‘proefkonijnen’ voelden en dat ze het zo spannend vonden. Proefkonijnen???! Nee hoor, die twijfelachtige eer komen caissières, mensen in de zorg, politie, medewerkers kdv etc etc toe! Snap de zorg, maar ze zetten zichzelf soms wel een beetje té erg in een uitzonderingspositie naar mijn idee.
Ook beperkt. De kdv’s en de bso’s draaien ook noodopvang. Geen volle groepen. Met minder personeel. Kinderen moeten eerder opgehaald worden, mogen niet ‘zomaar’ gebracht worden. Ouders moeten een werkgeversverklaring overleggen. Leerkrachten werken ook door he. Draaien ook allemaal noodopvang om de beurt. Docenten (vo) met examenklassen werken ook ‘gewoon’ door. Ik ga 3x per week naar school geef 6 lesuren in de examenklas. ‘Gewoon’ een volle klas, maar in een grotere ruimte. Ik zou graag zien dat de basisschool weer begint, maar wel veilig voor zowel de medewerkers als voor de kinderen, dus graag met strenge regels. Snottebel? Thuisblijven, hoesten? Thuisblijven etc. En dan niet: mijn kind is het hele jaar door verkouden of het zal wel een verkoudheidje zijn. Ik zie ook het liefst weer halve klassen.
Oh, wie zaten daar dan? Ik beperk de "corona-nieuws" inname tot persconferenties, online media (als NOS, Nu, RTL etc) en soms de krant. In elk geval vooral geen talkshows, want toen ik die nog keek was mijn ervaring vooral dat mensen er A) alleen voor hun persoonlijke belang zaten en B) ook nog regelmatig gestuurd werden door de talkshow host (door middel van bepaalde vragen / doorzagen / afkappen / juist wel of niet veel aan het woord laten komen) en dat vooral bij Jinek dus die show staat sowieso op mijn zwarte lijst Ik weet het, ik mis ongetwijfeld ook genoeg leuke en interessante dingen, maar voor mij werkt dit op het moment prima. Wie weet als corona ooit een keer naar de achtergrond verdwijnt in het nieuws (denk dat corona zelf niet meer verdwijnt), dan maar weer eens kijken
Het ligt inderdaad wel in welke groep/klas een kind zit. De groep 8ters van nu zullen het lastig krijgen op gebied van Nederlands en wiskunde ben ik bang. Een groep 567, maak ik me niet zo druk om. Alles wordt herhaald, meerdere keren. Groep 3 is ook lastig. De basis van lezen en rekenen is in gr 3, en als ouders hier niet genoeg in (kunnen) ondersteunen, starten zij wel met een achterstand. Bij mijn dochter op de noodopvang wordt ook geen les gegeven, verkapte oppas is het. Mijn dochter komt ook elke dinsdag huilend thuis, dat niemand haar heeft geholpen met rekenen. Thuis krijgt zij beter onderwijs.
Als er met een groep rekening gehouden mag worden is dat wel zorg en supermarkt personeel. Sorry, iedereen heeft in te leveren, ik werk op de opvang ook gewoon mijn reguliere uren omdat het zo druk is.
Hier maak me net meer zorgen om mijn groep 6 kind als groep 3 kind. In groep 5 nauwelijks les en nu zijn bv sommen een stuk moeilijker. Zoon kreeg zelfs commentaar dat ik op YouTube had opgezocht hoe hij splits en deel sommen moest maken( uitleg hoe het moest). Hij kreeg van de meester geen uitleg en ik wist niet hoe ze dat nu moesten. Tja dat is niet de bedoeling van je moeder. Ja hallo
Mijn dochter is ook geen ster in rekenen. Mijn man daarentegen docent financiële vakken, maar hij zit zooooo boven het niveau basisschool dat het geen fijne combinatie is die twee.... Ik reken met haar en splitsen vindt ze vreselijk lastig en ze ziet het niet. Ik schrijf de sommen nu boven elkaar en ze rekent ze zo uit, Maar ja, straks terug op school gaat ze weer naar die rare rekenmethodes van nu.... met getallenlijn, dan splitsen, dan uitreken en dan de controlesom. Maar hier krijgen we gelukkig geen commentaar p, maar een compliment en de mededeling dat ze allemaal anders rekenen en dat koekjes bakken ook heel goed is voor het getalinzicht.
Die wat jij net noemt idd dat was zoals hij hem moest doen. Ik liet het hem eerst onder elkaar doen, weer commentaar . Dus ik vraag me af wat ze nu verwachten hoe ik het hem anders moet leren. Ik begrijp je idd wat je zegt van je man. Voor haar ook de druk
Sorry mijn kind kwam er tussen Ik bedoelde te schrijven dat voor veel kinderen de achterstanden “mee vallen” icm met een goede basis. Maar voor heel veel kinderen is er thuis geen goede basis, geen ouders die helpen, laag sociaal niveau. Voor kinderen in zo’n situatie is het echt schrijnend en zijn de achterstanden iets wat hen nog jaren kan achtervolgen.
Joh wat had je dan moeten doen? Als de meester niet bereikbaar is voor/ niet bereid is tot het geven van extra uitleg dan ga je als welwillende ouder toch op zoek naar manieren om je kind alsnog op weg te helpen? Tenenkrommende reactie van die leerkracht..
Youtan hier is dat ook bij de noodopvang. Wat tv kijken. Maar zelf heb ik pas een behoorlijk zware buikoperatie gehad 4 weken geleden. En moet eigenlijk veel mijn rust nemen maar dat gaat dus niet. Niemand kon ze naar de noodopvang brengen helaas( heb normaal vitaal beroep) en de paar keer dat ze gingen kwamen ze thuis ja we hebben film gekeken. Maar ik wordt wel ff op de vingers getikt, ja zoon is vaker te vroeg offline lees 14 uur ipv 15 uur. Terwijl ze op school dan niks doen. Zoon heeft het al erg moeilijk door zijn ADHD, ass. Mama operatie, volgende week oma, zijn vriendjes missen. Hij doet zijn opdrachten en heeft goede punten op zich gehaald en dan gaan ze wat zeuren over dat uur. Terwijl ik voor mijn operatie had gevraagd om wat begrip gezien de situatie. Roodgloeiend ben ik erover. En mijn lichaam fluit me nu dus ook terug, veel pijn en bloedverlies. Tjonge jonge
Geloof je me als ik je zeg dat ik het liefste zou huilen, lees andere reactie van me. Ik probeer zo mijn best te doen. Zoon zijn thuisbegeleidster heeft hem wat komen helpen bij mijn ouders thuis toen ik in het zh lag. Ze zei ook, hij steekt een handje op, op teams, maar krijgt niet de beurt. Vraag me soms af wat hij dan nog van mijn zoon verwacht, die wordt alleen maar depressiever. Verdorie juf van dochter stuurde tussendoor berichtje. Hoe het met Dilara was. Of het wel ging. Zoon krijgt alleen commentaar.
Absoluut de zorg ook uiteraard! Maar daar was al aardig wat over gezegd het afgelopen jaar Ik kan gewoon niet zo goed meer tegen dat gezeur. Ik werk zelf in een beroepsgroep die met avondrellen en demonstraties zwaar onder druk staat, maar ik hoor geen van mijn collega’s zich “proefkonijn” noemen. Onze gesprekken gaan ook niet over “wat lopen we toch een risico’s”. Als we moeten reanimeren dan gaan we zonder zeuren, coronahoesters worden naar binnen gesleept en verboden demonstraties zonder mondkapjes worden opgelost. Schouders er onder en gaan met die banaan. Krijg je corona dan is het dikke vette pech, naar thuis blijven is geen optie en dat begrijpen we gewoon allemaal. Overigens heb ik heel veel respect voor leerkrachten en ben ik blij dat ze mijn kinderen online ondersteunen. Ik wil ze zeker ook niet over 1 kan scheren. Het valt me alleen op dat het zo vaak herhaald wordt dat ze gevaar lopen.