Hier een hele berg scholen in Midden Limburg die ook gewoon hele dagen hele klassen open gaan. Vanmiddag mail van gehad op Isy.
Bevallingsverlof valt onder ziekte of bijzondere omstandigheden. Dat is toch niet zo gek? Niet iedereen is na een week hersteld
Dezelfde stichting? Misschien dat de directeur van onze school zelfstandig besloten heeft om de studiedag te laten vallen?
Uit het document: 'C. Dringend advies • Kinderen van hogere groepen komen zoveel mogelijk zelf naar school en gaan zoveel mogelijk zelf naar huis. • Om contactmomenten tussen ouders en leerlingen te beperken, wordt dringend geadviseerd om, wanneer nodig, het schoolplein in te delen in verschillende ophaal- en brengzones. • Ouders/verzorgers wordt gevraagd om bij brengen/halen ook buiten mondneusmaskers te dragen. • Scholen wordt dringend geadviseerd om ook bij de doorstroom in en rond het gebouw alles te doen om contactmomenten te beperken, bijvoorbeeld door maatregelen als éénrichtingsverkeer te implementeren ' Het is onderverdeeld in wettelijk verplicht, noodzakelijke maatregel en dringend advies.
Ik beweer toch ook nergens dat een school daarom dicht zou moeten blijven? Iemand vroeg, namens haar kind, of het mogelijk is dat er weer met halve groepen gewerkt wordt. Ik zeg alleen dat dat mogelijk is. Voor de meeste scholen zal dat niet te organiseren zijn. Maar als een school wel de ruimte en het personeel heeft, kan dat dus een keuze zijn die gemaakt wordt. Je kunt in ieder geval niet bij voorbaat zeggen dat kinderen straks met al hun klasgenootjes bij elkaar zitten. Bij veel scholen zal dat zo zijn. Maar niet overal.
Ah je bedoelt het zo. Ik had de vraag opgevat als zijnde of de groep in 2 wordt opgedeeld en dan de helft van de week fysiek les heeft.
Zeker niet, maar je bent toch thuis? “Ons kind mist de kindjes zo” lijkt me geen goede reden voor NOODopvang. Edit; ik ben het ook gewoon niet met je eens. Als je met bevallingsverlof hebt en je bent thuis heb je gewoon geen recht op noodopvang, je bent namelijk niet aan het werk.
Nou ja. Dan lezen we denk ik ieder het document wel anders. Want in mijn optiek is de bedoeling om gewoon met volle klassen open te gaan. Waar mogelijk met cohorten maar waar niet mogelijk dan niet. Dan gewoon open. En dus niet met halve klassen. Naar mijn idee zoeken scholen dan hier naar ruimte die ze willen nemen en niet naar hoe de intentie van het stuk is. Edit: ik zie nu hoe je het bedoeld. Met halve klassen op dezelfde tijd. Dus met een volle school. Ik dacht dat de vraag van diegene was ingegeven door het systeem hoe het eerder was. Namelijk halve klassen op andere dagen naar school.
Je leest denk ik nog steeds niet goed wat ik zeg. Je geeft zelf al aan: waar mogelijk met cohorten. Als een school dus de ruimte en het personeel heeft om de hoogste groepen te splitsen, zodat je als het ware een 8a en 8b krijgt, dan kan dat dus. Als die beide groepen maar gewoon 5 dagen per week naar school kunnen. Alleen dan twee groepen van 14 in plaats van één van 28.
Als scholen dat gaan doen interpreteren ze de regels wel heel erg ruim volgens mij: Edit: Zie net dat je halve klassen maar wel beide op school bedoelt, sorry! verkeerd begrepen
Voor iedereen die het onderzoek van lansingerland nog interessant vindt: Persbericht GGD Rotterdam-Rijnmond Beperkte rol kinderen bij verspreiding Britse variant GGD Rotterdam-Rijnmond en Erasmus MC concluderen dat het grootschalige onderzoek in gemeente Lansingerland naar de Britse variant aantoont dat deze variant van het coronavirus zich iets makkelijker lijkt te verspreiden dan de ‘gewone’ variant. Ook ontwikkelden kinderen vaker milde klachten bij de Britse variant dan bij de gewone variant. De testbereidheid was hoog bij de inwoners van de gemeente Lansingerland. Ruim 63% van de inwoners uit de gemeente liet zich binnen een periode van ruim 3 weken testen. Ruim één procent van de geteste personen testte positief op het coronavirus, bij slechts 6 procent van de mensen met een positieve testuitslag werd de Britse variant aangetroffen. Bij het grootschalige onderzoek konden inwoners zich, zowel met als zonder klachten, laten testen. Rol kinderen De onderzoeksresultaten wijzen erop dat kinderen een rol kunnen spelen bij de verspreiding van de Britse variant, mogelijk in iets sterkere mate dan bij het gewone coronavirus. In een huishouden waar minstens twee gezinsleden positief testten, waren kinderen met de Britse variant vaker de personen die het virus mee naar huis hadden genomen en de anderen hadden besmet. De aantallen zijn klein, maar dit was iets vaker het geval bij huishoudens met de Britse variant vergeleken met de gewone variant. Belangrijk hierbij te vermelden is dat het in het eerste geval gaat om een uitbraak op een school. In deze studie blijkt de Britse variant zich iets vaker te hebben verspreid binnen het gezin (44 procent van de overige gezinsleden ten opzichte van 33 procent bij het gewone virus). Kinderen en volwassen ontwikkelden vaker (milde) klachten bij de Britse variant dan bij een infectie met de gewone variant. Uitbraakonderzoek Lansingerland De aanpak risicogericht grootschalig testen in Lansingerland volgde op een uitbraak op een ongebruikelijke plek: een basisschool. Uit een steekproef van het Erasmus MC bleek dat een positief geteste persoon met de Britse variant geïnfecteerd was. Uit het uitbraakonderzoek bleek dat de verspreiding van het virus vooral plaatsvond bij gezinnen die een link hadden met de school. Verder uitbraakonderzoek bij de aangrenzende scholen en BSO’s en het grootschalig testen van alle inwoners in Lansingerland, laat zien dat er sprake was van een beperkte verspreiding van zowel de gewone als de Britse variant. Een verklaring hiervoor is een combinatie van: de communicatie naar inwoners, het gevoel van urgentie onder de inwoners om zich extra goed aan de maatregelen te houden, de aanpak grootschalig testen, de opvolging van maatregelen (isolatie) door personen met een positieve testuitslag en het sluiten van de scholen. De GGD Rotterdam-Rijnmond en het Erasmus MC willen nadrukkelijk de gemeente Lansingerland en hun inwoners, en in het bijzonder de kinderen, bedanken voor hun deelname aan het (uitbraak)onderzoek. De uitkomsten van het onderzoek wijzen op een flinke afname van de verspreiding. Dit blijkt ook uit rioolwateronderzoek waar de hoeveelheid viruscirculatie flink is gedaald in de weken na de uitbraak. Ook levert het onderzoek uitkomsten op die van belang zijn in de verdere bestrijding van het coronavirus.
Zucht. Sorry, ik blijf mezelf niet herhalen. Ik heb het nu 3x uitgelegd. Duidelijker kan ik het echt niet maken.
Die laatste uitleg zag ik pas toen ik de laatste post plaatste, heb je niet goed begrepen, sorry! Waarschijnlijk omdat degene waar je in eerste instantie op reageerde volgens mij wel half onderwijs bedoelde. Of dat heb ik dan ook verkeerd geïnterpreteerd
Ligt voor mij helemaal aan de context. Een moeder die met bevallingsverlof is en er helemaal doorheen zit lichamelijk en/of fysiek... daar is hier dus óók de noodopvang voor. Hier op school ook een kind op de noodopvang met twee thuiszittende ouders - op papier kan dat kindje vast thuis werken, in hun context kan het gewoon niet. Gelukkig dat school dat ook begrijpt en haar deuren opent ipv een kind 24/7 in een thuissituatie vol spanning te laten worstelen met schoolwerk.