Nee, nog geen contact met de mentor gehad. Hij zelf wel. Hij heeft aangegeven moeite te hebben met motivatie en planning. Maar eerlijk gezegd doet hij er te weinig aan om dat te verbeteren. Ik bedoel, dan moet je tijdens de les ook geen chats aan hebben en er aan meedoen. Ik heb wel een gesprek met hem gehad over dat dit gedrag consequenties kan hebben en dat hij misschien naar VWO moet gaan. Dan wordt hij verdrietig. Dat wil hij echt niet. Weet je wat het ook is, hij heeft nog nooit hoeven leren. Alles ging vanzelf. In de brugklas zou hij gaan leren leren. Maar door het gebrek aan les (lockdown én heel veel uitval in de periode daarvoor) is daar veel te weinig aandacht voor vanuit school. Ik denk dat ik dat maar eens ter sprake ga brengen. Een deel ligt echt wel bij mijn zoon hoor, maar denk dat school ook meer kan doen.
Hij doet nu gymnasium? Qua niveau zit er geen verschil tussen VWO en Gymnasium he? Alleen de extra 2 talen. Denk dat de optie als het niet lukt eerder Havo is (tenzij hij alleen Grieks en Latijn heel slecht scoort). Misschien dat dat hem wakker schudt.
Ik begrijp je en geef je groot gelijk. Zeker bij zijn school gaan aankloppen, echt doen. De school is mede verantwoordelijk. Ik heb net een mail richting school gestuurd dat wij not amused zijn met de gang van zaken en dat wij ons grote zorgen maken over hoe nu verder en een uitleg van hun kant willen. En dat thuisonderwijs blijkbaar niet werkt voor onze zoon want nu ineens een onvoldoende voor wiskunde? Wij begrijpen gewoon niet waar het vandaan komt. Ik vermoed dat hij aandacht van hun kant tekort komt en dat ze hem kwijt zijn en dat accepteer ik niet.
Volgens mij is de route qua afstromen gymnasium-vwo-havo. Want die twee talen erbij betekenen dat de rest van de vakken gecompact wordt. Ze krijgen namelijk daar geen extra uren voor.
Overigens heeft Slob in zijn fijne brief verleden jaar beloofd dat brugklaskinderen extra aandacht en begeleiding van school zullen krijgen. Daar merk ik helemaal niks van. En zeker niet met dat thuisonderwijs.
@Amarens: Er is natuurlijk ook een middenweg. En in mijn ogen zouden scholen die ‘moeten’ bewandelen.
Je hebt helemaal gelijk, het is alleen jammer dat het overal anders aangepakt wordt. Hier ging het goed totdat thuisonderwijs begon. En nu is het een neerwaartse spiraal.
Verschillen hoeven niet erg te zijn. Het onderwijs is altijd verschillend, omdat iedere school toch eigen keuzes maakt ed passend bij hun visie. Maar je moet leerlingen wel goed begeleiden. En ook daar is niet maar één manier voor, maar ‘iets’ is wel nodig. Dat biedt dan nog geen garantie, want het is gewoon kut dat kinderen in die leeftijd thuis zitten ed, dat op zich is al erg genoeg.
Dat ligt volgens mij aan de cijfers en op welke vakken. Het is niet automatisch zo dat als je blijft zitten op het gymnasium, je wel naar VWO 2 mag.
Hier is er zeker wel voldoende aandacht voor. Vind dat de meeste leraren er goed mee bezig zijn. Neemt niet weg dat het pittig is.
Ja, hij doet gymnasium. Zijn cijfers zijn voldoende, hij blijft dit jaar niet zitten. Maar het gaat om zijn inzet. Hij doet zo weinig. Als er een toets aan komt moet ik hem daar 100x aan herinneren. Het is meer de druk die hij in zijn hoofd ervaart. Er zijn heel veel projecten, en als je die niet op tijd inplant ga je achterlopen en het heel druk krijgen. Daardoor krijg je nog meer druk. Hij klapt dan dicht. En het lukt mij niet om hem te helpen. Samen een planning maken lukt nog wel. Maar dan verwacht ik dat hij zich (met stimulans van ons) daar wel aan houdt. Daar gaat het vaak al mis. De mentor ziet geen reden om hem te laten zitten. Het is meer dat wij als ouders zien dat het hem soms te veel wordt. En daardoor zou VWO (of HAVO) misschien een optie zijn. Maar daar denkt onze zoon anders over.
Moest wel lachen om je reactie... Alle online lessen voor vandaag zijn komen te vervallen, zonder opgave van reden. De leerlingen hebben een mailtje van de docenten gekregen waarin staat wat ze voor vandaag moeten doen. Geen online instructie. Waar is die extra aandacht voor de brugklassers???
Niet echt iets bijzonders denk ik, maar de leraren zijn er gewoon. De lessen zijn wel ingekort naar 30 minuten, maar dan hebben ze gewoon les. Ze hebben ook gewoon toetsen (wiskunde uitgezonderd). Er is een extra mentoruur ingebouwd, daar zijn wij als ouders ook over geïnformeerd. Gevraagd om aan te geven wanneer het niet goed gaat, kinderen worden zelf ook goed in de gaten gehouden.
Heel eerlijk geen idee hoe het werkt Ik ken iemand die na gymnasium naar het VWO afstroomde maar het was al een tijdje geleden.
@Gymgirl: Ik denk dat hij daar bij vwo (en havo ook) net zo goed tegenaan zal lopen. En als zijn cijfers voldoende zijn, dan doet hij kennelijk genoeg; ik begrijp dat hij dan de noodzaak niet/minder ziet. Misschien dan toch zelf een keer minder hard werken om hem dat te laten ervaren?
Wat erg zeg. Hier is het vandaag een soap. Die 5,3 voor wiskunde moet eigenlijk een 7 zijn maar het systeem kan het niet aan Op de vraag wanneer het opgelost wordt, krijg je het antwoord “geen idee”. En dat moet het kind dan gaan motiveren of zo? Ik heb maar nog een mail richting de mentor gestuurd met nog een paar andere punten om aan te geven dat het echt niet gaat op zn manier.