HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Kunnen ze dat dit jaar niet alvast uitproberen? Niet bij elkaar in de klas, maar af en toe samen aan opdrachten werken en kijken hoe dat gaat?
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had gehoopt dat ze dit bij ons ook hadden gedaan. Heb dit de afgelopen jaren ook een aantal keer aangegeven. Als ik wist wat ik nu weet had ik dochter naar een andere school laten gaan. Had niet gedacht dat de problemen zo groot zouden worden. Maar misschien was het op een andere school ook wel zo geweest. Deze school is in ieder geval niet zo goed in buiten gemiddelden denken.

    Dochter begon begin groep 6 tegen problemen aan te lopen en daar zijn we half groep 7 nog steeds zoet mee (en nog oplossing, het voelt als 1 groot complex probleem inmiddels).
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    :( Wat ontzettend balen. :( Wordt ze in de rebound klas wel begeleid? Bij het werk, maar ook meer op emotioneel vlak?

    Hier hobbelt het allemaal verder... Oudste is zoals ze altijd was...jongste is aardig aan het puberen, dat belooft nog wat. :eek::roflmao: Oudste is ingeschreven op het VO, ik ben erg benieuwd hoe ze het daar gaat vinden. Ze begint wel een beetje klaar te raken met de basisschool, heb ik het idee. De jongste wordt ook echt groter/ouder, wil alleen naar school, enz.
     
  4. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    @Tafellamp wat een fijne oplossing. Hier zijn ze echt tegen versnellen en willen het oplossen met plusklas en evt hb onderwijs. Dit zou me ook wel aanspreken, lekker kleuter laten en toch leren. Lezen kan ze hier ook wel, dus dat onderwijs heeft ze niet nodig.
    @Magnolia29 lastig om zelf over je eigen kind te zeggen he, kan ik me wel voorstellen, je kijkt niet neutraal.
    @NiekeKris de klassen zijn op dit moment streng gescheiden door corona. Normaal mogen ze samen op de gang en buiten spelen, maar nu helemaal niet
    @Fristi2012 Dat vind ik dus ook nuttige dingen om te leren. Ze hoeft van mij ook niet door, als ze maar zorgen dat ze het leuk blijft houden. En niet alleen nu ze kan spelen maar ook als ze dadelijk echt leerstof krijgt en pas echt gaat merken hoever ze voorloopt
     
    Magnolia29 vindt dit leuk.
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    @Leolove , heb je wel eens een kringgesprek bij de kleuters meegemaakt? Dat is oersaai. De meeste kinderen vertellen dit soort dingen 'ik ging na zwemles naar oma en toen ging ik daar eten en daarna gingen we een ijsje eten en toen kreeg ik nieuwe Barbie kleertjes en toen gingen we t.v. kijken en toen ging ik slapen in de logeerkamer en toen had ik de verjaardag van oma en toen at ik taart en toen...'
    De juf van mijn zoon vertelde dat hij vaak tijdens de kring van verveling van zijn stoel viel, omdat die verhalen van klasgenoten meestal heel oppervlakkig waren. Als hij verder door vroeg, kwam er vaak geen antwoord en als hij uitgebreid vertelde over een museumbezoek ofzo kreeg hij weinig tot geen respons. De juf begreep dus dat hij zich verveelde.

    @Snoopy1979 , welkom! Krijgt ze alleen een intelligentietest of is die onderdeel van een breder onderzoek?
     
    NiekeKris, Fristi2012 en Leolove vinden dit leuk.
  6. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Haha ik denk dat dochter niet veel interessantere dingen kan vertellen nu het verst waar we komen een speeltuin in een andere wijk is ;)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  7. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    hier waren ze ook anti versnellen, heel veel gedoe vooraf gehad. Totdat er een super lieve onderwijsassistent er bij betrokken werd en die zag wel dat dochter zich ontzettend verveelde bij de kleuters.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    @Jaimio , jeetje, wat rot. Vooral dat ze het allemaal zo zat is en nog zoveel jaar moet. Vermoeiend voor haar dat ze gewoon niet goed op haar plek zit op school en het onderwijs niet passend lijkt.
     
    Jaimio vindt dit leuk.
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hahaha echt hè. Ik verbaasde me er ook over tijdens de online lessen. Ze hadden bij ons 2x per week in een klein groepje een lesje, waarbij ze eerst wat mochten vertellen. T boeide m’n zoon echt geen reet. En gezien de manier van antwoorden van de juf haar ook weinig. Tis maar goed dat de meeste kinderen dat niet kunnen horen in de stem van juf.
     
    Jo79 en Leolove vinden dit leuk.
  10. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Wat fijn dat je de juiste persoon erbij kreeg.
    Dochter verveelt zich nog niet, speelt graag. Heeft meer aansluiting bij groep 2 kinderen, maar speelt ook met kinderen uit groep 1. Daarom maak ik me over de kleuterklas ook niet zoveel zorgen. Maar ze gaat zichzelf nog zoveel aanleren voor ze naar groep 3 gaat, dat ik me afvraag of ze zich dan niet gaat vervelen. Dan kan ze niet meer zelf verzinnen wat ze gaat spelen en daar uitdaging in brengen
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    #3751 Jo79, 10 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2021
    Nee, momenteel niet ;), maar veel kinderen gaan op die leeftijd niet dieper in op onderwerpen. Het gaat vaak nergens over. Mijn zoon had de grootste hekel aan het kringgesprek na Sinterklaas. Aanhoren wie wat had gekregen, dat boeide hem niets.
     
    Fristi2012 en Leolove vinden dit leuk.
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.616
    8.359
    113
    Vrouw
    @Tafellamp Bij de start van groep drie krijgen alle kinderen een overgangsperiode zover ik begrepen heb. Ook zie ik regelmatig nog leuke dingen als spelen met treinen, tekenen en knutselen voorbij komen. Wat ze bij jullie gedaan hebben klinkt goed :) Maar als dat hier niet goed uit komt dan hoop ik dat de tijd die hij nu thuis na school gebruikt voor uitdaging meer zal overgaan in spelen zoals hij na de werk in de thuisperiode deed. Toen was hij wat meer voldaan en bleek er toch meer ruimte te komen voor spelen.

    @Magnolia29 Wat lastig. Mijn oudste heeft ook faalangst. Daarnaast tos wat het lastig maakt om goed in te schatten hoe ver je kan gaan met uitdagen om ook een gevoel van voldoening ernaast te hebben. Zijn gesprek is ook al geweest. Hoewel ik het spannend vind om hem uit te dagen gaat hij waarschijnlijk wel een stapje hoger met hetgeen waar hij goed in is (heb ik op aangestuurd).

    @Fristi2012 Groep 1 is enkel op papier hier zo ongeveer. Hij zit in een gemengde klas. Ik denk dat de juf groep 2 ook al op alle kanten met hem bekeken heeft aangezien ze geen twijfel heeft over of hij het cognitief aan kan. Of het gaat om te snel doorstromen weet je van tevoren niet. Je maakt een inschatting en daarna gaat blijken of het goed gaat of te vroeg was.
     
    Magnolia29 vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Is natuurlijk ook zo. Balen. :(
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @Jo79: :roflmao::roflmao::roflmao: Heel herkenbaar. Mijn oudste dochter heeft er nooit wat over verteld, maar als ik foto's van haar zag in de kleuterklas, dan zat ze op alle foto's achterstevoren en ondersteboven op haar stoel. Ze was van alles aan het doen, behalve wat de bedoeling was (al luisterde ze ook, want ze luistert vrijwel altijd - niet in zin van 'doen wat je zegt', maar wel alsin 'ze hoort het').
     
    Jo79, Zonnestralen en Fristi2012 vinden dit leuk.
  15. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    M’n lieftallige peuterdraak (3 jaar 3 maand) wordt me er ook eentje denk ik. Niet zo didactisch ingesteld als m’n oudste, zo telt ze ‘nog steeds’ niet tot 20, terwijl m’n oudste dat met 26 maand al deed. Wel overziet ze hoeveelheden tot 3 in 1x en kent ze de getallen 1-4 en wil graag de rest leren.

    Wel is ze ontzettend oplossingsgericht, out of the box denkend en zo eigenwijs als wat.
    Motorisch heel sterk. Fietste met 2,5 jaar zonder zijwieltjes.

    Nu is ze boos, want ze wilt zo graag ook kunnen lezen.

    Op de peuterspeelzaal zien ze haar niet zoals ze is. Of ze laat zich niet zien. Ze hangt heel erg aan 1 juf. Heeft totaal geen interesse in de rest van de kinderen.
    Ze wilt heel graag 4 worden en naar school, net als haar broer. Duurt alleen nog 9 maand.
    Ze heeft wel het geluk in december jarig te zijn, dus vrij makkelijk maar 1,5 jaar hoeft te kleuteren.
    Ik ben benieuwd hoe zij zich gaat ontwikkelen. Voor nu gaat het in ieder geval prima, al vraag ik me wel af of ze op de psz wel op haar plaats zit.
     
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.616
    8.359
    113
    Vrouw
    Opkijken tegen broers of zussen hoeft nog geen teken van nodige uitdaging te zijn toch?

    Misschien zit ze op een, voor haar, niet leuke psz. En loopt het straks op school wel los.

    Ik vraag mij bij mijn dochter ook wel af hoe het zal gaan lopen. Maar voor nu zie ik nog geen problemen. Gek genoeg, want bij mijn middelste had ik een paar weken na zijn geboorte al zoiets van daar ga ik heel wat mee te stellen krijgen :roflmao:
     
  17. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Ja gelukkig wordt ze goed begeleid. Een vast persoon die regelmatig een gesprekje met haar heeft, een planning met haar maakt en even met haar meekijkt.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Het opkijken tegen grote broer is het niet. Dat is normaal en hoort erbij.
    Het is meer een gevoel, haar hele karakter. Opmerkingen die ze maakt, dingen die ze wil en doet. Zo wilde ze laatst haar ondergoed over haar kleren omdat ze dat nog nooit gedaan had. (Letterlijk haar woorden). Niet op haar billen op de stoel willen zitten is: ‘Maar dat kan ik al mama, ik ben nu aan het oefenen’
    Inzien hoe je dingen kunt oplossen, krukjes pakken, spullen aan de kant zetten om erbij te kunnen.
    Puzzelen doet ze bijv heel graag en ging daarin ook als een speer.
    Liedjes kan ze in een dag zo goed als volledig zingen.
    Ik heb bij haar nog veel meer te gevoel dat ze heel snel is dan bij haar broer.
    Ze heeft ook veel meer doorzettingsvermogen, bijt zich echt ergens in vast als ze wat in haar kop heeft.

    Maar voor nu nog geen problemen, dus hopelijk blijft dat ook zo.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Breder onderzoek waarschijnlijk, is nog een wachtlijst en weet nog niet precies wat ze allemaal willen gaan onderzoeken. Weet ook niet of ik in dit stukje thuishoor, maar we worstelen hier al jaren mee en al die jaren herken ik zoveel in de beschrijvingen van hb.
     
  20. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    880
    395
    63
    Wij zijn heel blij hoe het met onze zoon gegaan is/gaat. Hij heeft uiteindelijk (ondanks dat hij al lezend op school kwam en al veel bezig was met rekenen) de 'gewone' tijd gekleuterd. Wij waren heel benieuwd hoe dat zou gaan. School had begeleiding voor hem vanuit het samenwerkingsverband en er was dus iemand die mee dacht met het plan voor groep 2. Er waren voor hem ook leerdoelen (fouten maken mag, leren doorzetten als iets niet gelijk lukt etc.). Hij speelde nog erg graag, dus hij is altijd met plezier naar school gegaan. Met een groepje leerlingen ging hij elke dag iets doen (verdieping/verbreding, waarbij aan de leerdoelen gewerkt werd). In de klas zorgde de juf er ook voor dat er altijd vragen voor hem (en gelukkig voor hem waren er nog een paar gelijkgestemde kinderen in zn klas) bij waren en had ze ook oog voor z'n leerhonger.
    Sociaal-emotioneel heeft het hem echt goed gedaan. Achteraf zagen wij (en vooral familie die iets verder van hem af staan ) dat hij zoveel 'steviger' is geworden, meer zelfvertrouwen, minder hulpeloos of totaal in paniek als iets niet lukt etc.

    Daarna is hij in groep 3 gestart. Het vermoeden was dat hij de leerstof al beheerste (van lezen was dat sowieso al bekend). Direct begin van het schooljaar is er een plan gemaakt wat hij voor werk kreeg. Het hele 'groep-3-gebeuren' was ook al echt iets nieuws, je eigen tafel, het organiseren van je spullen (ja, het is een echte jongen wat dat betreft...). Tegen de herfstvakantie merkten wij thuis dat hij minder lekker in zijn vel zat, al ging hij nog wel met plezier naar school. We hebben dit aan de juffen laten weten en zij hadden dat idee ook. Ze hebben toen direct zijn plan aangepast en meer/ander werk aangeboden. Ook zijn ze gaan doortoetsen. Hij is nu doorgestroomd naar groep 4. Dat ging heel soepel. Daar krijgt hij ook weer plusklas en extra werk. En als het niet zo lekker loopt, dan weten we dat school er altijd naar wil kijken en bereid is om aanpassingen te doen.

    Echt blij met deze school!

    Onze dochter zit nu ook op school, zij is echt totaal anders. Ik verwacht dat zij lekker meegaat in het groepsgebeuren. Zij begint nu pas wat meer interesse te krijgen voor letters en is vooral gericht op haar vriendinnen.
     

Deel Deze Pagina