Dat begint hier nu ook wel een dingetje te worden. Onze dochter zit nu in 3 VWO en is nu al heel stellig dat ze niet naar de Universiteit wil, allemaal veel te omslachtig en duurt dan helemaal eindeloos ( uit de mond van een 15 jarige Ze staat vooralsnog op overgaan naar 4 VWO maar eerst maar eens zien of ze het werkelijk gaat afronden en niet volgend jaar zegt van bekijk het maar en ik ga naar het HBO en de rest kan me gestolen worden. We gaan het zien. Het is ook echt veel veel in de derde en dat begint haar steeds meer tegen te staan. Natuurlijk stimuleren we haar om door te zetten maar zij is uiteindelijk toch degene die het moet doen.
Maar dan misschien beter daar nu al naar kijken? Ze kan van 3 vwo naar 4 havo, maar je kunt vaak niet van 4 vwo naar 5 havo ivm examenvakken meen ik. Dan zou ze dan een jaar over moeten doen? Edit: met zoon ook afgesproken dat we in de 3e sowieso naar die optie kijken.
Nee hoor, ze wil nu nog wel naar VWO 4, zou ook zonde zijn omdat ze er voor alle vakken goed voor staat muv wiskunde wat niet zo geweldig gaat. We zien wel hoe het gaat verlopen. Ik weet niet hoe dat zit van 4 vwo naar 5 Havo, ze heeft al een profiel gekozen voor het volgende schooljaar en daar zou ze dan examen in kunnen doen wanneer ze naar de Havo zou afstromen. Daar verandert dan denk ik niet zo veel aan maar zou ik eens na moeten zoeken. NB: zojuist op de site van de school gekeken maar er staat niks over geschreven dus ik denk inderdaad dat het niet mogelijk is en dan zou ze inderdaad naar 4 Havo gaan mocht ze willen stoppen na het vierde jaar. We gaan eerst maar eens kijken of ze volgend jaar een normaal schooljaar kunnen krijgen. ivm de Corona zijn er al vele uitzonderingen gemaakt
Bij ons (en het lijkt mij overal) kan dit. Je zal inderdaad je vakkenpakket moeten kunnen blijven volgen. Maar er zijn altijd leerlingen die van 4V naar 5H gaan. Ik weet het trouwens zeker dat het op HL ook kan. Mijn neefje heeft dat twee jaar geleden ook gedaan.
Oke dat is goed om te horen. Kunnen we daar altijd nog naar uitwijken als blijkt dat het te hoog gegrepen is en ze er van overtuigd is om niet naar de Uni te willen. Bedankt voor je info.
Bij ons (waar ik werk) moet je dan inderdaad voldoen aan de exameneisen. Dus je moet wel dingen inhalen en er wordt een persoonlijk PTA geschreven als he5 echt teveel toetsen etc zijn. Wij hebben daarom als MAVO er nu voor gekozen zo min mogelijk PTAwerk in MAVO 3 te doen. Eris namelijk altijd best een aardige afstroom van de Havo. Maar lastig is niet het goede woord. Ze hebben nu weleen voorsprong op de stof. Het zal vast per school verschillen, maar ik weet van de twee scholengemeenschappen in onze omgeving dat dat best goed geregeld is.
Alleen maar mooi natuurlijk, want het zal best wel vaker voorkomen denk ik. Ik ken iemand die 4 havo over moest doen, maar blij te lezen dat dat niet altijd geldt.
Dat is bij ons ook zo. Onze dochter heeft in groep 8 (vorig jaar dus coronajaar) enorm hard gewerkt om een havo/vwo advies te krijgen. Ze was in groep 7 achterop geraakt helaas. Nu heeft ze dat advies en zit in een havo/vwo brugklas. Ze moet gemiddeld een 7 staan om over te gaan naar 2 vwo. Dat doet ze enorm goed, staat zelfs gemiddeld een 8 nu. Heb haar groep 8 juf pas een berichtje gestuurd hoe dankbaar dat welij waren. Niet dat ze per se vwo moet doen,maar wel dat ze de kans heeft gekregen!
Hier komt dochter met een combi advies dus in een HAVO brugklas...voor doorstroom naar 2V is een 8 gemiddeld nodig. Misschien ben ik negatief, maar dat lijkt me dus een verloren zaak... Ik weet echter niet of we er goed aan doen om op onze strepen te gaan staan om haar in een vwo klas te krijgen, ze wil het wel graag, maar er spelen zoveel dingen mee... Wij wachten de eindtoets dus af en kijken wat het advies van de huidige leerkracht dan is qua plaatsing.
Het is inderdaad erg afhankelijk van het beleid van de school. Hebben ze enkel havo/vwo brugklassen of ook een "losse" vwo brugklas? En met enkel havo/vwo, hoeveel % van de kinderen stromen daarna door naar het vwo? De waardering van de toetsen is hierin relevant. 8 gemiddeld klinkt inderdaad pittig, maar als uit de brugklas 40% bijv naar het vwo doorstromen is het blijkbaar prima haalbaar.
Misschien dat het je geruststelt; mijn oudste kreeg mavo havo advies, gezien haar cijfers meer richting de mavo, icm inzet zou havo moeten kunnen. Ze zit in 1 mavo havo, krijgt op havo niveau les en staat voor havo gemiddeld een 7,8, waarmee ze nu naar 2 vwo zou kunnen.
Wat goed van haar! En ook al gaat/wil ze geen vwo doen, dan kan ze in ieder geval zelf kiezen wat ze wil. Hopelijk lukt het hier ook... Nadeel is hier dat ze gaat onderpresteren en minder wenselijk gedrag laat zien als ze niet wordt uitgedaagd (dat staat ook in de onderbouwing van haar advies). Daarnaast ben ik ben bang dat ‘laag’ inzetten een verkeerd verwachtingspatroon geeft en ze denkt ‘dat is makkelijk’, waardoor later moeilijker lastiger te accepteren wordt (het beeld van de middelbare school is er dan al, zeg maar, en daar is ze vrij star in). Maar we gaan het zien, wie weet verbaasd ze ons wel.
Ik neem aan dat die 8 gemiddeld dan ook makkelijker te halen is in de Havo brugklas en dat er dus niet méér geeist wordt dan wanneer ze in direct in een vwo brugklas start. Maar het is waarschijnlijk wel anders. Mijn dochter is in een vwo brugklas begonnen en zij heeft bijvoorbeeld voor de talen nog nooit enkel een woordjes overhoring gehad. Wat ik hier wel heb gelezen in havo/vwo brugklas. Daar is dan makkelijker een hoog cijfer op te halen dan wanneer die woordjes overhoring altijd gecombineerd wordt met grammatica en inzicht. Ik zou mijn dochter ook niet in een havo/vwo klas gehad willen hebben. Juist omdat zij de neiging heeft de kantjes eraf te lopen met stampwerk en sterker is op inzicht. Dus dat zou ik ook meenemen in of je haar in een vwo klas wil proberen te krijgen. VWO is iets meer op inzicht gericht waar havo iets meer reproduceren is. Waar is je dochter juist sterk in?
Ze gaat hier inderdaad de havo doen, ze wil ook geen arts worden ofzo waarvoor ze graag vwo wil doen ofzo, maar voor haar zelfvertrouwen is het wel goed. Lastig als ze snel gaat onderpresteren, dan snap ik dat je haar liever op het vwo ziet. Aan de andere kant, middelbare school is zo anders dan de basisschool, misschien valt het allemaal wel mee en haalt ze heel goede cijfers op de havo.
@Jaimio: Normaal wel, maar als je onderpresteert bij weinig uitdaging waarschijnlijk juist niet. Mijn dochter scoort op ‘stampdingen’ bv. ook lager dan op dingen waar inzicht gevraagd wordt. Dingen stampen en reproduceren boeit haar ook echt 0,0. Wat dat betreft past ze, naar mijn idee, echt beter op het vwo. Maar goed, wat andere dingen betreft misschien juist wel weer niet. Dat maakt het zo lastig. @Snoopy1979: Dat is juist waar ik me het meeste zorgen over maak, dat de middelbare zo anders is dan de basisschool. Met tig leerkrachten die een kind slechts enkele uren zien, is een kind echt zien een stuk lastiger dan wanneer je een kind vijf dagen voor je neus hebt. En zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel vlak zou dat best een uitdaging kunnen worden...
Ik zou op afgaande op wat ik weet over jouw dochter van wat je hier schrijft ook denken dat ze beter op het vwo past. Krijgt ze geen extra ondersteuning straks?
Nee, niet nodig voor de basisschool. Al betwijfel ik of zij door hebben hoe bijzonder ze zijn en wat zij allemaal doen wat niet zo ‘standaard’ is waardoor het (in mijn ogen) goed gaat... Alleen ik weet dus ook niet wat ze dan exact doen, want daar is het gewoon hoe ze altijd werken en met kinderen omgaan ed.