Ja, en eigenlijk best een bijzonder verhaal, zoon is vorig jaar blijven zitten in groep 4. Hij automatiseerde niet, kwam niet tot leren etc. Hij had het niet naar zijn zin. De leerkracht waarbij hij toen in de klas kwam had het gevoel dat er "meer' aan de hand was. En is in overleg met ib'er ( was al betrokken) en orthopedagoog gegaan. Er is toen besloten dat ze een intelligentie onderzoek afnamen. Hierop bleek hij dus hoogbegaafd ( maar met enorm disharmonisch profiel)! Ze hebben hierop lesstoffen aangepast, gecompact, level werk etc. Het gaat nu enorm goed met hem, nu wel nog in afwachting van dyslectisch onderzoek. Het heeft hem vooral gebracht dat hij gezien wordt voor wie hij is... en dat doet hem goed.
Mijn oudste is eerst versneld naar groep 3 gegaan, na groep 6 van school gewisseld en heeft op haar nieuwe school twee keer 7 gedaan. Even ‘rust in de tent’. En tot nog toe een goede beslissing geweest. Op deze school heeft ze het super naar haar zin en heeft ze zich positief kunnen ontwikkelen. Op haar oude school was dit geen optie geweest, daar wilde zsm weg.
Zelf groep 4 over gedaan En zelf is dit een hele tegenvaller geweest Ik viel buiten de groep als dit ter sprake komt bij onze kindjes zou ik dit niet toe juichen en er is bewezen dat een klas over doen helemaal niks uit maakt -en wij geloven niet in achter standen Gewoon kijken naar je kindje
Voor mn gevoel was dat vroeger normaal. Ik ben zelf van november en dus altijd een late leerling (dus oud) geweest. Ik mocht overigens een groep overslaan maar mijn ouders waren hier op tegen en ik denk zelf dat het over het algemeen vaak wel beter is om "de oudste" te zijn ipv "de jongste".
Het ligt echt aan het kind. Mijn dochter is straks een van de jongste in de klas. Levelt beter met oudere kinderen en dat heb ik ook altijd gehad. Moest laatst wel even slikken, want ze wilde afspreken met een vriendje van de BSO, hij was net 9 geworden en zij is dus 5.. Blijkt dus een gelijkwaardige vriendschap te zijn.
Had ik als kind ook, de vriendjes in mijn straat bv waren allemaal wat ouder dan ik. Maar achteraf gezien is het denk ik wel goed geweest dat ik op de middelbare school niet een klas hoger zat..
Ik snap inderdaad dat het per kind verschilt, maar ik denk wel dat op de middelbare het toch fijner is om wat ouder te zijn dan wat jonger. Ik was de jongste (scheelde 1-2 jaar) en ik mocht nog niet uit, anderen wel. Toen mochten mijn klasgenoten wat later, moest ik weer als eerste naar huis. Samen met vriendinnen op vakantie, ik moest als enige toestemming hebben van mijn ouders...vond ik niet cool ik heb er geen trauma aan overgehouden, maar met dat soort sociale dingen liep ik wel achteraan vanwege mijn leeftijd. (Cognitief kon ik prima met ze mee, daar lag het niet aan.)
hier ook. De grens is 1 januari en ze is van een aantal dagen ervoor. Voor ons was het duidelijk. School wilde dat ze doorging. Zr is gebleven en hele goede keus geweest!!
Zelf geen ervaring mee. Maar mijn broer is vroeger 2x blijven zitten. In groep 2 en in de 1ste van de middelbare. Dat laatste was omdat ze er toen eindelijk achter kwamen dat mijn broer dyslexie heeft. Ook nog behoorlijk erg, een normale brief kan hij (nog steeds) niet lezen. Hij moest naar een school waar ze po gaven. Hij was dus 15 in de eerste klas en vond dit echt heel erg.
Dacht ik ook altijd. Heb dezelfde ervaring als jij, ben van december. Maar mijn zoon van september heeft dus een jaar extra gekleuterd, jaren spijt van gehad. Dochter van september is doorgegaan en dat bevalt veel beter. Op de middelbare school is zoon ook verreweg de oudste, heel veel jonge leerlingen, vaak meer dan een jaar jonger, dus denk dat dochter ook prima terecht komt.
Grappig! Ligt het toch niet aan mij.. Vind het wel interessant want mijn oudste is van februari en heeft dus ook een groep 0 (en 1 en 2) gedaan. Mn jongste twee zijn van december en zouden in principe meteen groep 1 en dan 2 doen. Als ik maar decembervriendinnetjes van de oudste kijk zie ik toch echt een groot ontwikkelingsverschil..
Ja, drie keer. Ik kom uit Duitsland en heb de Nederlandse taal moeten leren. De grammatica is nog niet correct maar ik voel me wel een Nederlander
Dat mag officieel ook niet Er is eigenlijk geen grens meer, afgesproken is dat de herfstleerlingen (1/10-31/12) extra goed individueel bekeken worden. In de praktijk gaan er meestal geen kinderen van na 1-1 vervroegd door.
Wat is je bron? Ik heb hier in huis een kind waarvoor het wel degelijk heel veel positieve dingen heeft gebracht (want ik heb dus gekeken naar mijn kind) dus ik hoor graag jouw theorie hierover.
Bij mijn dochter gingen overigens alle decemberkindjes "gewoon" door naar groep 3 maar man wat hebben sommigen het moeilijk.
Hoe bedoel je dat "gewoon kijken naar je kindje"? Als de hele klas vlot kan lezen op een enkeling na, dan is er toch een achterstand op de groep?
ja dat is hier dus ook en een aantal blijven dus zitten. Blij dat ik dit in groep twee heb gedaan met een dochter van eind december. naar je kind kijken houdt in dat je volgt hij zij of hij het doet op alle gebieden en je niet laat beïnvloeden door de rest zoals de klas of een bepaald niveau.
Bij mijn dochter waren ze met 9 herfstleerlingen, dochter was de enige die in groep 2 bleef. Er zijn er uiteindelijk nog 5 blijven zitten in groep 3 of 4. En gezien welke kinderen dat zijn weet ik zeker dat die ouders aangedrongen hebben dat ze over moesten.