Hb-scholen zijn gericht op kinderen met een iq tussen 130-145. Mijn zoontje valt daar ver boven. Daarom is zo’n school ook niet handig voor hem. Een reguliere, kleine basisschool die hem een eigen leerlijn aanbiedt, is wel een goede oplossing. Hoewel daar de aansluiting met de rest wel heel erg mist. Maar ja, dat is ook niet gek. Als we overigens niet zouden verbreden/verrijken, zou zoontje binnen 2 jaar klaar zijn met de basisschool. En dat zie ik ook wel aan hem, hij heeft slechts 10% van de uitleg/herhaling nodig vergeleken met andere kinderen. Dus we doen het al heel goed. Ondanks alle verrijking/verbreding gaat hij wel klassen overslaan (1e versnelling is geweest (van 1 naar 3), 2e zit eraan te komen (van 3 naar 5)). Nee, ik vind het ook niet wenselijk dat mijn kind straks 9 of 10 jaar is als hij naar de middelbare school gaat, ik had ook liever een kind gehad wat wel binnen de normen van het onderwijs past. Maar dat is helaas niet zo.
Ik vind het belangrijk om naar 3 dingen te kijken: Cognitieve leeftijd, sociale leeftijd en emotionele leeftijd. Als ik mijn zoontje (net 6 jaar) als voorbeeld pak: cognitief is hij 9/10 jaar, sociaal is hij 8,5 jaar en emotioneel is hij 6. Waar doe je dan goed aan om hem te plaatsen? Bij kinderen van 6? Dan loopt hij cognitief en sociaal zo ver voor dat hij zich moet aanpassen. Bij kinderen van 8,5 jaar? Dan moet hij emotioneel op zijn tenen lopen en wordt hij cognitief nog niet uitgedaagd. Bij kinderen van 9/10 jaar? Dan overvraag je hem op 2 gebieden. Een gulden middenweg kan zijn om hem bij kinderen van 8,5 te plaatsen, cognitief op zijn niveau uit te dagen door en eigen leerlijn en hem te ondersteunen in zijn emotionele vaardigheden. Maar of dit ook het beste is, weet ik niet.
Lastig, je weet nooit van tevoren waar je goed aan doet. Toch zijn we heel blij met de versnelling. Hij zit nu in gr 4 en kan me echt niet voorstellen dat hij nu in gr 3 zou zitten. Daar zou hij nog ongelukkiger zijn. Meer aansluiting zou alleen wel fijn zijn Het blijft een puzzel ook voor scholen. Hebben ze wel pluswerk wat geschikt is voor kinderen die vlotter zijn maar niet voor hb kinderen. Het buiten the box denken is al heel wat als een school daar aan wil maar dan hebben ze nog niet altijd de tijd. Ondanks hb hebben deze kinderen toch ook uitleg nodig.
Er speelt natuurlijk veel meer mee dan of een school enkel voor of tegen versnellen is... Maar goed, volgens mij bedoelen we ongeveer hetzelfde, dus ik laat het er bij.
Of kijken of je ergens een school kunt vinden waar de meeste leerlingen 'variabele' leeftijden hebben op verschillende gebieden? Het feit dat iedereen anders is, kan heel veel schelen. En wie weet zit er wel een kind (of meerdere) tussen die cognitief ook veel voorlopen en emotioneel 'gewoon' op hun kalenderleeftijd zitten.
Dat zijn over het algemeen grotere scholen, waardoor mijn zoontje niet mee kan door de prikkels die daar zijn. Hij is namelijk al 2x van school gewisseld: 1x door complete overprikkeling, 1x door toxische stress. Het is echt een heel moeilijke puzzel om voor hem een plekje te vinden. We zijn nu voor de optie ‘minst schadelijk’ gegaan.
Zeker wel. Over het algemeen zijn die kinderen namelijk ook het beste in aanpassen aan het gemiddelde. Ik weet ook dat kinderen van (ver) boven de 145 op dit soort scholen uitvallen. In ons geval wordt zulk onderwijs zelfs afgeraden, omdat het ook niet passend is en ze daar minder bereid waren om het toch passend te maken.
@MrsBucket: Soms (regelmatig?) is het inderdaad kiezen voor ‘minst schadelijk’. En soms heb je dan het geluk dat het goed uitpakt. Na twee schoolwissels en nu een plek waar hij in ieder geval naar school wil en tot leren komt (ga ik vanuit) zou ik inderdaad niet snel nogmaals wisselen. Dan maar ‘roeien met de riemen die er zijn’ en kijken of je de aansluiting buiten school kunt vinden.
Motiveren om sommen sneller te beantwoorden lijkt ook wat te helpen. Mijn jongens vinden het soms leuk om de strijd met elkaar aan te gaan. Met taal mag dat niet van mij. Maar voor rekenen is het wel leuk. Van de twee opties is groep drie denk ik het beste. Tegelijk is de ruimte om te versnellen voor mijn gevoel hiermee ook gelijk opgebruikt. Ik weet nog niet wat ik aan de school heb wbt ruimte om de breedte in te gaan. Ze geven wel al vanaf het begin aan dat de van de verbreding zijn ipv de versnelling. Het is een zorg voor later omdat er iig verschillende niveaus in de klas zijn. Ik vind het wel spannend hoe het gaat uitpakken. Maar dat zou ik ook hebben als hij zou blijven. Stiekem hoop ik dat mijn dochter zin heeft om lekker lang te kleuteren en daar voldoening uit gaat halen.
Gesprek gehad met de juf van de bovenschoolse plusklas. Wij twijfelden na een hoop gemor of hij wel op de juist plek zat. Zij gaf aan dat dat absoluut het geval was en dat we geen twijfels moeten hebben over zijn hb. Hij heeft geen iqtest gehad, eigenlijk hebben we geen gedragsproblemen met hem. De juf gaf aan dat we met school moeten praten of hij niet kan versnellen/compacten. Omdat hij nu ook nog meer extra uitdaging op school krijgt. School was hier 2 jaar terug geen voorstander van, hij zou met extra uitdagend werk en verreiking wel redden. Nu dan met de bovenschoolse plusklas er nog bij. Maar hoe pak ik zoiets van compacten dan aan? Wie heeft hier ervaring mee? Want in hoeverre moeten we hem maar nieuwe dingen blijven aanbieden om uit te dagen? Nu krijgt hij op school van de ib-er hulp bij het sociaal emotionele in wat spelvorm. Zijn vaste juf gaf aan dat voor hem op school nu een mooi doel ligt om om te gaan met kinderen die niet zo snel schakelen als hij. Maar is dat wel voldoende? Ik vond het zo moeilijk om aan de bel te trekken. Ik heb hier geen ervaring mee, weet niet hoe ik dat aan moet pakken. En nu kom mijn dochter in groep 2 ook al aan met extra uitdaging die ze nodig heeft. Moer ik daar dan ook meer achteraan? Of het bij school laten liggen dat ze wat extra uitdaging krijgt?
@Baileyy Nee, het is zeker niet voldoende wat de juf voorstelt. Je schrijft dat hij dus hb is, ook al is hij niet getest. Dat betekent dat zijn iq minimaal 130 is. Het gemiddelde in zijn klas ligt op 100. Hij moet zich dus de hele dag aanpassen aan kinderen die veel langzamer zijn. Vraag maar eens aan de juf of zij 5 dagen per week door wil brengen tussen mensen die een iq van 70 hebben (want dat is hetzelfde als dat je zoontje nu met zijn klasgenoten heeft). Zij zou daar toch ook gek van worden? Gister las ik het volgende: Kinderen met een iq van 135: Als zij 6 jaar zijn, zijn ze mentaal 8 jaar Als zij 9 jaar zijn, zijn ze mentaal 12 jaar Als zij 12 jaar zijn, zijn ze mentaal 16 jaar En natuurlijk speelt sociaal en emotioneel mee (2 losse dingen! Zie ook de uiteenzetting van mij over mijn zoontje hierboven of op de vorige pagina ergens), maar ook daarop loopt jouw zoontje voor op de rest van de klas. Wat betreft je dochter: Google op ‘hoogbegaafde meisjes’ en je zult zien dat daar veel over geschreven is. Vooral de website van ieku heeft veel informatie.
Dankjewel! Het is allemaal zo nieuw voor me. Wij vonden dat school best goed meehelpt. Nee mijn zoon is niet getest. Zijn coach en de orthopedagoog zeggen dat hier absoluut geen twijfel over mogelijk is dus waarom zou je dan zo'n dure test willen doen. Hij heeft geen problemen verder, we moeten hem alleen goed helpen. Zijn leerkracht nu en van vorig jaar zeggen ook niet dat dit niet zo is, maar school denkt met al deze verreiking wel voldoende biedt. Hij lijkt zich ook prima te voelen in de klas, is absoluut geen eenling. Ik dacht zelf ook dat het voldoende was maar de juf van de bovenschoolse plusklas die hem net een half jaar kent, vindt dit dus niet. Maar je legt het duidelijk uit, daar kan ik wel wat mee richting de juf. Ik zoek veel informatie over hoogbegaafde kinderen, maar dan kom ik ook weer problemen tegen die ik totaal niet herken. Ik ga lezen over meisjes wat je aangaf op die site en even teruglezen naar jouw kinderen. Dankje.
In aanvulling op ieku.nl is ook dit artikel interessant: https://www.dotado.info/nl/127_het_tweede_kind_syndroom.htm
ik zou de test doen om te kijken wat zijn versnellingswenselijkheid is. een Hb score bij een IQ test telt bijvrbeeld vele punten. trouwens, er is geen voorsprong grens. zo werkt het niet. hoe het kind leert, daar gaat het om. en wat hij kan doen met zijn kennis, wat de school kan aanbieden, hoe de juf is of er tijd is etc.. je kijkt bij jonge kinderen hoe gelukkig een kind is en hoe ongelukkig etc, heel erg belangrijk.
12 jaar oud dus 16 jaar?= ja maar je moet dus kijken hoe de 16 jarigen(ook zeer intelligente 16 jarigen) op zo een 12 jarige reageren..dat is dus altijd het probleem geweest. wanneer je 4 jaar oud bent merkt een 6 jarige niet zo veel van.
@owly @Jo79 Ik heb inmiddels wat algemene scores kunnen inzien waaruit blijkt dat zoontje ondanks alles zijn toetsen erg goed heeft gemaakt... Het is nog "erger" dan ik had gedacht.. Hij heeft t/m groep 8 voor alles een A score. Wat nu? Niet versnellen was al geen optie meer wat mij betreft (al voordat hij überhaupt een toets had gemaakt) op basis van wat ik zelf al had gezien en geconstateerd. School kan er ook niet meer omheen dat er echt iets moet gebeuren. Ik zie het alleen nog niet echt, vooral het "hoe".. [/QUOTE] @zigzag Ik ben wel even benieuwd welke toetsen er bij je kind zijn afgenomen. JE schrijft dat hij tot en met groep 8 voor alles een A-score heeft. Zijn bij hem de Citotoetsen afgenomen tot en met groep 8? Verder denk ik dat het vooral aan school is om met een plan te komen. Ik zou denk ik heel kritisch doorvragen op het plan. Is er vanuit het samenwerkingsverband iemand betrokken met deskundigheid op het gebied van hoogbegaafdheid? Zo nee, dan zou ik dat echt nadrukkelijk vragen. School heeft een zorgplicht. Voor alle leerlingen, dus ook voor jouw zoon. Het is bij sommige kinderen heel moeilijk om goed te bepalen wat nodig is, maar daar kan school hulp bij inschakelen (en dat moeten ze dan ook doen). En laat ook maar heel duidelijk merken dat je echt niet weet hoe het moet; ook omdat het allemaal zo lang duurt. Ik begrijp uit je berichten dat het niet goed gaat met je zoon. Wat zijn momenten dat het beter gaat? Waar leeft hij van op of waar wordt hij nog wel enthouisast voor? Dit zijn ook belangrijke punten om mee te nemen naar het gesprek.Dat kunnen soms goede ingangen zijn voor werk op school. 'k Ben heel benieuwd wanneer je het gesprek hebt. Sterkte!
Leuk om weer te lezen. Wij hebben de laatste dynamiek. Oudste met een leerstoornis en de rest die doorgeschoven is. Maar ik heb ook het idee dat de intelligentievormen anders zijn. Mijn oudste is wiskundig en emotioneel ver, middelste taalvaardig en wiskundig en mijn jongste is opvallend qua inlevingsvermogen en inzicht. Ik heb mijn middelste gisteren verteld dat hij volgend jaar naar groep drie gaat. In eerste instantie kreeg ik weinig reactie. Hij had het wel begrepen maar oma was er. In de avond was hij er heel enthousiast over. Normaal ben ik wel even bezig in de ochtend om hem uit bed te sleuren. Vanmorgen stond hij aangekleed klaar en bij de rest van de ochtend dingen werkte hij zo goed mee dat ik er bijna geen kind aan had. Hij geeft aan dat hij veel zin heeft in de boekjes. Hopelijk gaan we even verder op deze golf.
Zeker, en dit lijstje gaat ook alleen over de cognitieve leeftijd. Uiteraard speelt er nog een hoop meer mee, maar dat had ik een paar posts geleden al toegelicht