Ik verdraai niks. Jammer dat je dat denkt. Het gaat om 2 uurtjes x 2 personen. En dat is planten kopen en inplannen. Het betrof 17 grote potten, 9 handbakken en 1 grote bak van 1 meter bij 50 cm. Had jij dat sneller gekund? Zou ik knap vinden.
Of eventueel bezoekers/familie ieder 1-2 plantjes. Die weten vast wel wat hun ouder/partner een mooie plant vindt. Of waar zij mooie herinneringen aan hebben. Zodat er namens de clienten "ook een plekje van herinnering/binding" is. Zet je bloembakken met aarde klaar, met wel wat beplanting er in en maak je een foto en gegevens over hoeveel zon/schaduw daar is. Met een uiterste datum en desnoods vul je de rest dan verder af. Maak je een foto van t eind resultaat. Als het een beetje robuuste plant is dan staat die nog lange tijd daar, en dat is dan toch die plant die haar zoon of dochter meenam (ookal is hij er nu even niet). Valt allicht een keer te proberen, misschien werkt het, misschien ook niet weet je dat ook weer.
zo rot dit soort dingen.. pff ze willen allemaal dat je eigen initiatief toont. Dan doe je dat vanuit het team. Sterker nog - onderling is het zo verdeeld. En dan krijg je dit soort zooi over je uitgestort. Ik begrijp je helemaal.... als je het níét doet... zijn hulpeloze mensen er de dupe van... en dat wil je gewoon niet. Je wil een fijne omgeving voor ze creeeren. Dus - voor het slotje er op staat - hou vol en sterkte... hopelijk kun je het in je team bespreekbaar maken - zodat je meer mensen van je team achter je hebt staan tegenover de manager.
Ik vind het de wereld op zijn kop. Het aantal uur vind ik realistisch en je hebt je extra ingezet. Jouw manager heeft blijkbaar geen idee van de mensen van jouw groep (kunnen niet mee naar tuincentrum maar dat wilde hij wel). Om een discussie als deze te vermijden zou ik de volgende keer goedkeuring aanvragen, maar omdat je naast het verzorgen van de mensen je ook verantwoordelijk bent voor het aankleden van de binnen en buitenruimtes en je al veel extra doet in eigen tijd, kan ik mij voorstellen dat je je niet had gerealiseerd dat hier bezwaar op kan worden gegeven.
Eens! Leuk initiatief. Werkgever had niet mogen "zeuren" om een bewoner mee te nemen, maar uren declareren gaat te ver. Ik word (is wel wat anders, maar komt op t zelfde neer) regelmatig gevraagd door mijn werkgever om wat presentjes langs te brengen bij de thuiswerkers. Ik werk dan door in mijn pauze zodat ik een halfuur eerder kan stoppen, maar ben daar ook een uur per keer mee bezig. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om die uren te declareren omdat t iets met werk te maken heeft.
Wat ik niet helemaal begrijp, hebben jullie dan geen activiteitenbegeleiders oid? Want dat zijn typisch de mensen die dit soort dingen in hun functieomschrijving hebben en het dus binnen hun functie kunnen regelen. Verder, je geeft geld uit van het bedrijf, dus afstemmen met de verantwoordelijke was alleen om die reden al handig geweest. En het zijn wel dure plantjes als daar 4 uren personeel bij horen! Er is ongetwijfeld iets van budget voor dit soort dingen, maar daar horen wel spelregels bij. Ik zou denken dat jullie elkaar voor nu in het midden moeten vinden. Benzinekosten vergoeden, en een keer een uurtje eerder weg. En overleggen hoe je dit in komende jaren kan oplossen binnen de geldende afspraken en budgetten.
Waarom zou je dit niet als werkuren beschouwen? Als je eigenaar bent snap ik het, maar jij bent nu in je eigen tijd presentjes aan het uitdelen voor collega’s? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Als hij een bedrijf zou moeten inhuren om de presentjes af te leveren kost het hem ook geld.
Jammer dat je baas er zo op reageert. Bij ons (gehandicaptenzorg) mag je voor zulke dingen gewoon je uren declareren. Op zich snap ik zijn opmerking over het betrekken van de cliënten wel. Dat doen wij ook zo veel mogelijk. Maar dan moet de doelgroep en activiteit het wel toelaten. Lijkt mij slim om met je team en baas te bespreken wat er bij jullie werk hoort en wat niet. Horen de plantjes niet bij jullie taak, maar vinden jullie het wel belangrijk, dan kunnen jullie samen andere opties bespreken om het toch voor elkaar te krijgen.
nou, als je werkgever denkt dat je een bewoner mee had kunnen nemen, had je ze best wel kunnen betrekken bij het planten hoor. Of je had plantjes mee kunnen nemen als je toch zelf naar het tuincentrum ging ofzo. Je maakt een beetje van een mug een olifant enzo. Ik bedoel, als ik suikerklontjes haal voor mijn werk declareer ik ook niet drie kwartier (20 minuten heen, 5 minuten daar 20 minuten terug), maar ik neem ze gewoon mee als ik toch boodschappen doe. Laat staan dat ik dat met zijn tweeën ga doen.
Zit me ineens te bedenken, ik zie er wel een mooie MBO stage opdracht in. Meerjarig decoratie/planten kleurenplan uitwerken waar de clienten in mee kunnen stemmen. Het is fascilitair...
Vind jij het halen van een pak suikerklontjes echt vergelijkbaar met hetgeen to heeft gedaan? Je zou het kunnen vergelijken met de boodschappen voor het kerstbuffet voor bewoners en hun familie. Twee karretjes helemaal vol, dan nog netjes de tafels dekken, koffie en thee maken, eitjes koken, alles mooi op bordjes leggen en naderhand alles nog afwassen en opruimen. Allemaal in eigen tijd, want het mag niks kosten natuurlijk. Er is niks mis met af en toe een stapje extra zetten. Maar als je al 20 keer iets in eigen tijd of op eigen kosten hebt gedaan en dan nu een keer de uren declareert lijkt me dat helemaal niet zo gek.
nou, je kunt plantjes gewoon meenemen als je toch in de winkel bent. En bij het planten kun je de “kwijlende” mensen (laten) betrekken. Alsjeblieft zeg, veel meer is het niet hoor. en als ze er geen zin in had: had het uitgezet bij familie van de “kwijlende” bewoners, die hadden het heus wel opgepakt en samen met hun “kwijlende” naasten op een respectvolle manier opgelost.
Het was idd. verstandig geweest om dit eerst voor te leggen aan je baas alvorens jullie tot actie over gingen. MAAR: ondanks dat hij sec gezien een héél goed punt heeft met z'n "waarom hebben jullie geen cliënt meegenomen" hebben jullie zéker een heel goed onderbouwd antwoord (of beter gezegd: antwoorden), waarvan ik, als ik jullie baas was, zou zeggen: verdomd jullie hebben gelijk, laat ik die paar uurtjes overwerk betalen. Maar goed, ik ben niet degene die jullie overwerk moet bekostigen en ik vermoed je baas ook niet? Die zal het waarschijnlijk ook weer moeten verantwoorden naar zijn leidinggevende? In de zorg gaan dat soort dingen vaak moeilijk weet ik uit ervaring. Overwerk in de zorg wordt sowieso niet op prijs gesteld (of eigenlijk wel, mits je het wel onbetaald doet ), is mijn ervaring. Kritische vraag trouwens: kon niet één van jullie het halen cq. moesten jullie persé met z'n tweeën heen? Ik snap wel dat je baas vindt dat 4 uur intotaal (2 personen x 2 uur) voor zoiets declareren best veel (teveel) is..
Wat een kleinzielig gezeur allemaal zeg. Behalve dat het handiger was geweest om wel even van tevoren af te stemmen of dit oké was met de manager, vind ik echt dat jullie geen enkele blaam treft. Die manager mag blij zijn dat er überhaupt mensen zijn die het willen doen. Het team waar ik voorheen in de thuiszorg werkte was ook zo lekker sociaal wat dat betreft, niemand wilde een extra taak doen, iedereen vond dat een ander dat beter kon doen.. Uiteindelijk ook gewoon doordat je er hartstikke veel tijd aan kwijt bent buiten je werk om, wat niet of slecht vergoed wordt.. Sorry maar ik ben echt allergisch voor dit soort uitgeknepen organisaties..
Hartstikke leuk dat jullie dit zo opgepakt hebben @Manolito. Ik denk dat jullie werkgever blij mag zijn met het initiatief wat jullie getoond hebben. Alleen de volgende keer even vooraf afstemmen ipv achteraf melden. Was de uitkomst qua declaratie wellicht hetzelfde geweest, maar had jullie manager in elk geval het gevoel gehad dat hij er iets van mag vinden. Ik werk zelf als projectmanager en ik vind dit soort dingen altijd best een uitdaging hoor. Aan de ene kant wil ik heel graag dat mijn team zelf zoveel mogelijk regelt en aan de andere kant wil ik niet achteraf verrast worden door extra kosten. Zo hadden ze laatst bedacht iets extra’s te willen meenemen in het project. Heel tof idee. Beetje jammer dat ze alleen in totaal als team 40 overuren erdoor schreven. En als ik het geweten had, dan had ik goedkeuring hiervoor gegeven en iets anders op de lange termijn pas opgepakt en had ik mijn budget niet overschreden. Uiteraard krijgen zij de geschreven uren gewoon, maar wel met duidelijke afspraken over toekomstige vergelijkbare situaties.
Dit klinkt heel logisch. Ware niet dat dit niet buiten de reguliere taakomschrijving valt. Oké, als begeleider is je primaire taak om voor de cliënten te zorgen. Maar je taak is ook om het huis netjes bij te houden en zorgen voor een gezellige aankleding. Ik heb al vaak extra uren gedeclareerd omdat ik naar de Ikea/Praxis/winkelcentrum ben geweest. Vorig jaar had een bewoner een complete nieuwe garderobe nodig en meneer heeft geen netwerk die voor hem dit kan halen. En het is onwenselijk voor meneer zelf dat hij zich in winkels begeeft. Ik heb dus toen twee uur gedeclareerd om kleding voor hem te kopen. Normaliter doe ik dat tijdens werktijd gewoon online maar hij had zoveel nodig dat het makkelijker was om het fysiek te halen. Dan zie je beter de kledingstukken en weet je beter in 1 keer of het past ipv na een bestelling allemaal pakketten weer retour te moeten sturen. Ik stuur mijn roosteraar dan gewoon een mailtje: twee extra uren op dinsdagochtend ivm kleding kopen voor cliënt X. Maar vaak is het een mailtje: 3 x deze maand uurtje langer gebleven ivm bezetting. Heb nog nooit opmerkingen daar over gehad. En zodra ze dat wel gaan doen: heel veel succes dan met zelf kleding te gaan halen voor de client en zelf de bezettingsshit op te gaan lossen. Maar het is uitgesloten dat mijn manager zich gaat verlagen met zulk geneuzel. Zij weet dat we alleen de uren schrijven die moet (en ja, heb ook een collega die de bloembakken onderhoud haha en die koopt ook vaak wat. Meestal onder werktijd maar als dat niet lukt gaat er ook een mailtje naar de roosteraar )
Wat praat jij respectloos over mensen met een beperking of ouderdomskwalen zeg. Je hebt echt een nare manier van communiceren, to hoeft ook niet ontmaskeren te worden he?
Volgens mij praat ze zo omdat ze het juist asociaal vindt dat ts het woord "kwijlen" gebruikt tov haar cliënten. En dat ze dat op deze manier wil benadrukken. Desondanks vind ik het ook echt niet netjes staan...
Ehm; het staat tussen aanhalingstekens waarmee ze volgens mij doelt op TS die dit zelf in een post hier neerzet. “De meeste cliënten zijn bedlegerig of zitten kwijlend in een rolstoel”.
Ik denk dat TS dat zo geschreven heeft om aan te geven dat deze cliënten niet in staat zijn tot iets anders dan kwijlend in een rolstoel te zitten. En newsflash: die cliënten bestaan en sommige van hen hebben geen enkel belang bij door een tuincentrum geduwd te worden. Als het busje van de instelling niet beschikbaar was konden ze niet eens de cliënten meenemen ivm eigen auto.