Na 2 jaar verbreden, verbreden en nog eens verbreden is het moment toch aangekomen dat onze zoon gaat versnellen. Hij gaat van groep 4 naar groep 6. We hebben het zo lang mogelijk proberen uit te stellen omdat hij tevens ASS heeft en hij nu bij zijn zus in de klas komt. Het wordt komend jaar dus wel echt managen want zeer waarschijnlijk gaat hij binnen no time zijn zus voorbij (die overigens ook op alle onderdelen van Cito een 1 haalt). Ook hoe gaan ze met elkaar om in de klas en we hebben ze ook al meegegeven dat ze hun eigen ding moeten gaan doen en de ander niet verklikken. Een uitdaging wordt het wel. Dit is wel het laatste wat school voor onze zoon kan betekenen. De plusklas en nu versnellen en waarschijnlijk wederom te verbreden. Is het dan nog niet genoeg zal hij waarschijnlijk naar een andere school moeten. We proberen het maar te rekken tot hij bij de 10-14 school terecht kan..
@prjbt jammer dat het verbreden toch niet voldoende bleek te zijn. Lijk me best een uitdaging met broer en zus in 1 klas met elk hun eigen talenten. School zal beide goed moeten begeleiden. Wat vinden ze er zelf van?
@Koekie1 Heeft school aangegeven handelingsverlegen te zijn? Dat is wel belangrijk om te weten. Zolang ze dat niet zijn, is er nog meer dan voldoende mogelijk op de eigen school. De ib-er en het samenwerkingsverband kunnen hierin veel betekenen. Pas als die het ook niet weten, zou ik gaan kijken naar die andere school. Overigens rijden wij ongeveer 15 km enkele reis naar school. Afspreken doet zoontje ter plekke (sporadisch, want hij heeft sociaal weinig aansluiting) en dan ga ik vaak nog een boodschap doen o.i.d. Ik vermaak me wel. Dat spelen is toch vaak maar 1,5 uur (maximaal, langer houdt hij niet vol) dus ik hoef dan niet lang te wachten.
In dit verhaal mis ik heel erg verrijking. Je kunt verbreden tot je een ons weegt, maar met verrijking is nog een heleboel mogelijk.
Verrijking heeft hij uiteraard ook gehad. School heeft heel erg mee gedacht en mee gewerkt maar op een gegeven moment wordt de situatie onhoudbaar en moet je wat. Dat is nu een jaar versnellen met daarnaast gewoon weer verbreden en verrijken.
Beide zijn enthousiast. De ene omdat hij nu weer wat uitdaging krijgt en de ander omdat ze het haar broertje gunt. En ze gaan best goed samen dus het is een uitdaging maar wel 1 waar ze beide positief tegenover staan. En dan denk ik maar zo als ze een tweeling waren zaten ze ook bij elkaar in de klas. Ze schelen ook maar 13 maanden.
School heeft aangegeven dat ze niet meer kunnen bieden als wat ze nu doen (eigen werk, compacten, verbredingsgroep ed) en dat de volgende stap een iq onderzoek is en dan die andere school. Neem aan dat dat valt onder handelingsverlegen? Vanmorgen wat opgezocht over het samenwerkingsverband en daar staat deze school ook bij. Op de website van de huidige school staat ook dat ze zo nodig doorverwijzen naar deze school. A doet het sociaal gewoon wel heel erg goed op deze school, t/m groep 3 heeft ze zich heel erg aangepast en sinds dit jaar laat ze zichzelf zien. Durft nu dus ook aan te geven dat ze zich verveelt wat ze voorheen niet deed. Als ze sociaal geen aansluiting met de rest had gehad was de keuze ook een stuk makkelijker geweest Versnellen is ook geen optie omdat de klas erboven cognitief wat zwakker is en ze er dus ook weer bovenuit komt. Daarbij zal ze zich daar ook gaan vervelen. Zelf wil ze ook absoluut niet naar een andere school / klas. Lastig om te beslissen waar je goed aan doet...
School geeft aan dat ze niet meer kunnen bieden als dat ze nu doen. Volgende stap is doorverwijzen voor deze school. Dit staat ook beschreven op de website. Op zich heeft school het goed gedaan het afgelopen jaar ondanks corona. Maar blijkbaar is het dus niet genoeg voor haar.
Plusklassen op de huidige school niet. De andere school bied regulier onderwijs, plusklassen en voltijd hb onderwijs aan.
Het is ook heel erg lastig. Onze school geeft ook aan dat ze hem niet veel meer kunnen bieden. We hebben goede gesprekken gehad met het samenwerkingsverband en die raden aan om te kijken bij een hb school. Wij gaan kijken
Ja heel spannend. Dan zou dat gelijk na de zomer zijn. School wil het beste voor hem en dat lukt nu niet. Dus echt aangegeven dat ze handelingsverlegen zijn. Dus zodra we groen ligt geven . starten ze gelijk. Eerst voelen hoe de sfeer is. Hij staat er zelf open voor. We hebben laten weten wat er speelt. We hebben zo vaak gesprekken en best wel veel stress en dat ziet en voelt hij. We zijn er open in ook dat het kan zijn dat we denken dat het niet de goede richting is. Hij zit nou ook niet op zijn plek. Een schooldag is leuk omdat er wat lekkers in zijn lunch zat ( bijvoorbeeld rozijnenbol) . Hij speelt met 1 kind en verder voelt hij geen klik met de andere kinderen. Ze hebben hem niet door getest maar zou nu eind 3 moeten zitten ( nu gr 4) en hij rekent beind 5, spelling en taal door slordigheid wat minder maar anders midden 5. Avi e7 Begrijpend lezen is hij ook goed in. Ze kunnen hem niet bezig houden met rekentijgers of nog een andere methode wat meer op verbeelding is. Het is niet voldoende. Als ze niks zeggen doet hij helemaal niks meer. Met flink wat aansturing heeft hij het misschien af. Dat is wel zorgelijk. Dus veel zorgen, stress en vaak snachts wakker.
Het blijft lastig hè. Je wilt zo graag een kind dat met plezier op school zit. Dat ze er blij mee zijn. Wel fijn dat ze nu nog zo snel willen gaan handelen. Wat extra boekjes gaat hem niet helpen inderdaad. En als school niet kan bieden wat hij nodig gaat hebben, is een andere plek misschien bezig. Hij blijft als een speer gaan zeg. En meeste schoolwerk is ook doodsaai. Iets is nieuw voor ongeveer 2 minuten en daarna is het een trucje herhalen. En dat is geen reet aan. Logisch dat ie t niet vanzelf gaat doen. Ik heb al een tijdje het idee dat mijn zoon jouw zoon achterna gaat. Hoop in dit geval alleen dat school bij ons voorlopig kan bieden wat zoon nodig heeft.
Misschien maakt dit het wel een super school. Weten wat je pluspunten zijn en waar je grens ligt. We zijn ook echt tevreden maar als we geen blij kind hebben kunnen we beter wat anders kiezen. Als zelfs het samenwerkingsverband aangeeft om verder te kijken is dat niet voor niks. We hadden gehoopt dat versnelling met verrijking en verdieping voldoende was.
Blijf praten met je school. Elke keer probeerde ze wat en zodra ze het zelf niet wisten kwam het samenwerkingsverband in beeld. Dat is alleen maar fijn. Sta open voor tig gesprekken Het testen was hier wel noodzakelijk niet alleen om te kijken hoeveel potentie er in zat maar ze kijken ook gelijk of er geen andere problemen zijn. Het is ook fijn wanneer mensen van buiten de school kijken om zo een goed oordeel te geven. We wachten even af om te zien of het wat is. Als dit het niet gaat worden zoeken we verder naar oplossingen.
Jammer dat jullie ook beginnen vast te lopen op school. Wel fijn dat het contact met school zo goed is, dat is hier gelukkig ook zo en scheelt heel veel vind ik. Ben benieuwd wat jullie van de HB school vinden.
Heb hier ooit eens meegeschreven, maar lange tijd niet geweest. Wilde toch even mijn verhaal kwijt met een positief geluid dit keer. Na jaren aanmodderen op de basisschool, er kon niks, " zo slim is hij toch nog ook niet", tot hij mag na de meivakantie wel naar groep 7( dus in 10 week groep 7 doen, niet gedaan, want zonder begeleiding), zit hij nu 1 jaar op de middelbare school en het afgelopen jaar is, ondanks corona, zo'n ontzettende verademing. Ik heb een totaal ander kind. Voor het eerst wordt hij meer uitgedaagd en was ik voorheen bang dat hij niks zou willen doen, omdat hij dat op de basisschool ook niet meer wilde, doet hij alles spontaan en uit zichzelf. Hij zit zoveel beter in zijn vel, slaapt goed, echt geweldig. Vwo 1 zit ie nu, straks over naar vwo 2, met een cijferlijst waar je u tegen zegt. Niet normaal.. 8,9,10. Ik heb echt nu de neiging om een kopie van zijn rapport te maken en de basisschool in de handen te drukken. Wat niet nodig is, volgens mijn moeder krijgen ze die sowieso. Maar ik ben zo trots en tegelijkertijd ook zo boos, ik riep al jaren dat hij zich verveelde, maar ze wilden er niks mee doen en nu heb ik een ander kind. Een gelukkig kind, zonder driftbuien, zonder stress. En vind het ook wonderbaarlijk dat zijn mentor hem nu al beter kent dan ook maar 1 leraar op de basisschool. Gelukkig gaat dochter nu ook weg. Ook naar vwo. Nu zoon nog, maar die komt gelukkig bij een van de leraren waar ik wel vertrouwen in heb. Maar we overwegen toch nog een overstap. Sorry voor het lange verhaal, maar ben zo blij dat hij eindelijk op zijn plekje terecht lijkt te zijn gekomen.
@suus1983 wat super!!! Het blijft voor een school heel moeilijk omdat er niet veel kinderen zijn die zo uitvallen aan de bovenkant. Super fijn dat hij het nu zo goed doet! Cijfer is niet zo belangrijk maar zijn inzet en geluk is daar in tegen super belangrijk. Super dat je het verhaal wil delen. Positieve geluiden zijn altijd fijn!
Klopt helemaal! Maar voor iedereen die mij niet geloofde zou ik het toch wel eens willen laten zien. Hij kan het wel, zoals ik al zei zeg maar.. maar dat doen we uiteraard niet. Hij zit nu heerlijk in zijn vel en daar gaat het om. De enige die het wel doorhad was zijn voetbaltrainer (ook leraar). Die moest een keer invallen op zijn school en heeft ook toen gevraagd waarom hij nog steeds in die klas zat. Maar er ging nog nergens een lichtje brandne. En ik ben zo blij met de middelbare school tot nu toe. Helemaal geen kleine school, maar toch zoveel meer persoonlijke aandacht en een kind dat eindelijk "gezien " wordt en dat voelt zo goed.