Begrijp ik helemaal je voelde je niet gehoord. Net als waarschijnlijk je zoon. Zo super fijn dat hij nu goed terecht is gekomen!!
@suus1983: Wat fijn! En ik zou het geloof ik wel terugkoppelen naar school. Niet per se het rapport, maar het gedeelte mbt een ander kind thuis. Wie weet leren ze er wat van.
@suus1983 wat fijn dat hij nu zo lekker in z’n vel zit. En dan zie je maar weer hoe belangrijk het is om op het juiste niveau op school te zitten.
Ja daar denk ik ook wel over na. Weet niet zo goed hoe ik dat het beste kan doen. Wil er ook geen drama meer over maken, het is nu klaar. De lerares waar het helemaal mis ging zit nu met een burn out thuis, nadat ze vorig jaar de klas (weer) niet aan kon. Misschien kan ik het beter laten rusten.
Leuk! Ben benieuwd wat je ervan vind. Jouw zoontje heeft ook weinig aansluiting met de rest van de klas toch? Als dat bij ons ook zo was zou het de keuze een stuk makkelijker maken...
Wat je zegt over de school herken ik wel. Zo voelt het bij onze school ook wel. School geeft aan dat zij niet meer kunnen doen als dat ze nu doen. Liever dat ze dat zeggen als dat we nog jaren aan moeten modderen of er zelf achteraan moeten. Voor mij wel een sterk punt van school om te weten waar hun grens ligt...
@suus1983 wat fijn zeg dat hij nu zoveel beter in z'n vel zit. Maar wel jammer dat dat zoveel jaar heeft moeten duren. Hopelijk houd hij dit nu vast zo op de middelbare en heeft hij daar een leuke tijd!
Ok, dan is het goed Ik miste het gewoon in je verhaal en zou het zonde vinden als die kans wordt gemist. En over versnellen... Soms is het gewoon beter. Veel mensen doen er krampachtig over, het is bijna taboe om erover te praten en dat vind ik altijd jammer. Want kinderen versnellen niet, we laten ze alleen maar onderwijs in hun tempo volgen. Wij gaan voor een tweede versnelling. Zoontje is klaar met al het werk van een groep hoger (met verrijkingsstof en verbreding), dus het is niet meer tegen te houden.
Zeker! In mijn zoektocht naar een passende school vroeg ik altijd of ze het aan zouden durven, maar ook of ze het aan konden. Er was geen enkele school die “nee” zei, terwijl ik bij een aantal toch echt mijn twijfels had. De huidige school zei: “we hebben geen idee, maar jullie hebben een specialist en daar gaan wij naar luisteren”. Dat vond ik zo fijn! Gewoon toegeven dat je het niet weet, maar gelijk open staan voor advies en dat vervolgens ook opvolgen...
@owly ben benieuwd wat jullie van de HB school vinden. Bieden ze daar ook andere vakken dan de normale voor extra uitdaging? @suus1983 fijn dat hij nu eindelijk zijn plek vindt en goed in zijn vel zit @MrsBucket een 2e versnelling, vind je dat niet eng, dat ze zo jong zijn op de middelbare straks?
Tuurlijk vind ik dat eng. Ik kan ook kiezen om niet te versnellen. Dan heb ik de komende 5 jaar een kind wat niet op zijn plek zit, wat psychische klachten tot gevolg gaat hebben. Vind ik geen ideale situatie. Nu versnellen betekent een kind wat nu lekker in zijn vel zit en zelfvertrouwen op kan doen, want hij zo hard nodig gaat hebben als hij zo jong naar de middelbare school zal gaan.
Dat klopt helaas begrijpen ze hem niet. Hij moet constant zijn gedachten trein stoppen en kijken of ze hem begrijpen. Kost veel energie. Hij heeft 1 klasgenootje waar hij dan leul mee heeft. Maar dat is geen reden om het niet te doen.
Liever de grenzen dan dat ons kind daar de lasten van heeft. Niet leuk en liever dat hij kan blijven maar geluk staat voorop. Boos en gefrustreerd valt daar niet onder.
We zijn vandaag gaan kijken. Voor dat we in de auto zaten zeiden we al dit is het. Wat een rust is er in de klassen. Extra begeleiding in de klas naast juf. In de eerste dagen doen ze het gewone werk maar dan met compacten. Zo kunnen ze meer in kortere tijd. Aan het einde van de week hebben ze tijd voor andere vakken. Ze krijgen keuzes die ze een aantal weken volgen zoals schaken of andere taal. Naast dit soort vakken gaan ze aan het werk met Executieve functies. School weet er van. Ze gaan aan de slag met de stukken die ze moeten invullen. Ook wij kunnen aan de slag met formulieren. Zo spannend!!
Ja als je kind anderd zo lang niet goed in zijn vel zit, dan is dat belangrijker ja. 5 jaar is veel te lang om tegen je zin naar school te moeten
@MrsBucket: Het is ook altijd de vraag wat niet passend is en aangepast zou moeten worden: het kind of het systeem... Het zou zo mooi zijn als er meer scholen zouden zijn waar een kind zijn/haar eigen tempo kan volgen, zonder dat het dan meteen een uitzondering is ed...
We zullen nog even geduld moeten hebben. Eerst de papieren invullen, school moet dat ook doen plus externe die aan kan geven dat het noodzakelijk is. Dan moet de toelatingscommisie hem nog toelaten. Ze verwachten er geen problemen bij maar goed het is wel spannend. Adem in..... Adem uit.
Heeeel spannend. Hopelijk heb je gauw duidelijkheid. Wij kregen vandaag het rapport, groep 2, dus weinig bijzonders, maar alles stond op dit kan ik al, behalve ‘voor zichzelf opkomen’. Dat stond op dit is in ontwikkeling. Volgende week 10 min gesprek. Maar verwacht weinig spannends. Hij laat toch niet zien wat hij kan.