Oke dat is wel lastig dat hij het niet laat zien. Is hij wel tevreden? Niet boos op school of thuis? Wij hebben onze knul zitten op judo. Leren ze de grenzen van elkaar als van jezelf
Tevreden met school, neuh, maar hij vindt het ook niet vervelend. Thuis wel erg grensopzoekend, opstandiger dan normaal, slecht slapen, verdrietig. Maar omdat het nog maar een paar weken (nog 2 weken tot de vakantie nu) is, hebben we besloten af te wachten tot groep 3. En dan in overleg wat hij nodig heeft, en kijken of hij zelf ook gaat laten zien wat hij al kan en nodig heeft. Ik ben wel heel heel blij dat hij vorig jaar al versneld is. Daardoor hebben we denk ik wel problemen voor dit jaar voorkomen. En de rest zien we na de vakantie wel weer. Judo heb ik wel over nagedacht. Ik vind het alleen totaal niet bij hem passen. Maar idd dat grenzen aangeven is wel een goede. Na de vakantie maar eens kijken of een proefles mogelijk is.
Dan kan het inderdaad ook goed zijn dat hij voor dit schooljaar er klaar mee is en toe aan vakantie. Dan eerst vakantie en dan verder kijken. Proeflessen bij judo is hier in ieder geval altijd mogelijk. De types zijn heel wisselend. Ook verlegen kinderen durven nu veel meer.
Worden jullie er ook zo ongeduldig van als je weet dat er nieuws gaat komen maar nog geen idee hebt wat de uitkomst gaat zijn? Komend jaar komt er een gemengde klas die voor mijn beide jongens goed zou zijn. Maar ik heb nog geen idee welke en of één van mijn zoons in die klas komt. Ook was het nog niet 100 procent zeker dat mijn middelste naar 3 zou gaan. En ik hou mijn hard vast hoe het gaat lopen mocht hij toch nog in 2 gezet worden.
Ja dat kan ik me wel voorstellen. Ik vind het soms ook lang duren voordat er duidelijkheid komt, maar snap anderzijds ook wel dat de juffen zich om meer kinderen moeten bekommeren dan alleen die van ons. Zoon heeft nu voor rekenen de E4 cito gemaakt en ik wil gewoon de uitslag weten, maar goed dat zal wel na het weekend worden. Zelf zei hij dat het goed te doen was. Wat betreft klassenverdeling, onze jongste start na de vakantie in een 1/2 combi, daar zijn komend jaar voor het eerst 2 groepen van, maar nog geen idee in welke mijn dochter start terwijl de verdeling van leerkrachten enz al wel bekend is. Maar daar wil ik niet om gaan zeuren, feitelijk gezien maakt het voor haar namelijk niks uit in welke klas ze komt. Kan jij niet nog eens een berichtje naar de juf doen of er al duidelijkheid is of heb je dat al gedaan?
Ja dan duurt wachten lang hè. Een online volgsysteem waarop je kan inloggen om bijzonderheden en uitslagen te lezen zou al veel meer het gevoel geven dat je weet hoe het gaat. Als het dan bijvoorbeeld slecht gaat met taal dan kan je er direct op in springen. Heb je een voorkeur voor een bepaalde juf/meester? Of is het meer voor de weet? Wij weten ook al welke leerkrachten waar gaan komen. Er is door de iber gezegd dat het gek moet lopen wil hij niet naar groep drie gaan. Dus ik wacht het nog even af. Misschien krijgen ze vanmiddag de rapporten en dat daar alvast info in staat om vragen over te kunnen stellen. Maar ze geven deze helaas niet altijd op tijd.
Hier hebben ze over 3 weken vakantie en gister hadden ze de klassenwissel middag. Super fijn dus! M is echt nog niet toe aan groep 3, ze is wel steeds meer eenvoudige rekensommetjes aan het doen tijdens haar spel en ook best veel met letters hakken en rijmen bezig. Maar qua aansluiting heeft ze echt niks met de kinderen uit groep 0 en bijna niks uit de groep 1 klas (op 1 jongen na). Ben erg benieuwd hoe t volgend jaar qua aansluiting gaat. Er wonen 3 kinderen die nu in de groep 2 klas zitten in de straat tegenover ons, dus afspreken zullen ze waarschijnlijk wel gewoon blijven doen. Maar in de klas zelf…
Hier zitten wij ook nog steeds in spanning of het Havo of VWO wordt voor mijn dochter. Vooral omdat we afhankelijk zijn van het advies van iemand die weinig meedenkt.
Nou, het is werkelijk zo vaag allemaal, daar gaan we vandaag wederom een mail over sturen. De teamleider heeft het advies gegeven om het eerder te bespreken, maar voor zover wij weten, is daar geen gehoor aan gegeven. Kortom, ik verwacht dat ze het tot het laatste moment uitstellen en als je het er niet mee eens bent, dan zal er amper tijd zijn om er tegenin te gaan. We zijn hier al een tijd druk mee, je moet overal achteraan, krijgt amper tot geen onderbouwing enz. We hopen maar dat ze naar het VWO mag, daar wil ze het liefst heen, ze vindt hier het tempo al laag liggen en het niveau, dus ze heeft weinig zin in Havo. Heel spannende tijd zo.
Wat vervelend. Is er geen datum waarvoor ze het advies klaar moeten hebben ivbm het regelen van een vervolgplek?
Ja opzich hebben wij dat volgens mij, maar de juf communiceert het in principe vrij snel geloof ik, kijk er eigenlijk nooit op. Ja is meer voor de weet hoor, beetje voorkeur voor 1 juf, die heeft de oudste ook gehad en is gewoon een hele fijne juf, maar de rest zal vast ook prima zijn. Oké nou hopelijk komt er snel duidelijkheid, anders volgende week maar eens vragen.
Fijn dat net vrij snel gecommuniceerd wordt. Ze hadden nog geen rapporten bij zich. Hopelijk maandag dan. Anders moet ik maar even vragen bedenken in de lijn van zijn vorige rapport. Wat vervelend. Dan zou ik toch wel echt aan de bel gaan trekken maandag. Wanneer moet de vervolgopleiding geregeld zijn?
Wij krijgen over 2 weken pas de groepsindeling. De jongste zit nu in de opstartklas (gestart voor kinderen vanaf februari) en er zijn 2 groepen 1/2. Op zich maakt het me niet uit welke, beide hebben een superleuke kleuterjuf. Ben meer benieuwd met welke kindjes ze gaat want de kindjes uit de opstartklas (12 stuks nu) worden ook verdeeld over die 2 groepen.
Wij hebben al herhaaldelijk aan de bel getrokken. Zo bleek degene die ons gezegd had dat de overstap via haar ging, niets in gang te hebben gezet, dus nu hebben we het een stapje hogerop gezocht en diegene gaat het regelen. Maar ja, hoe de gang van zaken nu is, daar gaan we weer over mailen. Het is echt een rare toestand, gaat veel verder dan dit, maar i.v.m. herkenbaarheid zet ik dat liever niet hier neer.
Dat klinkt als een baggerschool zeg. Hopelijk heb je snel nieuws om die school de rug toe te kunnen keren. Wij hebben inmiddels de rapporten gekregen. Mijn middelste is over naar groep 3. Van hem stonden er geen cito resultaten bij. De oudste heeft het verschil tussen lezen en rekenen vergroot met 1 voor rekenen en 5 voor lezen. Volgens zijn rapport is zijn concentratie vooruit gegaan. Maar ik merk met lezen dat de grootste moeite ligt bij het concentreren op tekst, afhankelijk van de hoeveelheid prikkels die hij heeft moeten verwerken. De grootste vooruitgang zat erin in de dichte scholen periode. Dus ga ik met hem aan de slag van de zomer. Om te kijken of ik hem met lezen naar de start van groep 4 kan krijgen. Logopedie pauzeert ook voor een periode waardoor de focus daar mooi heen kan gaan. Ik ben benieuwd welke van de twee in de gemengde 3/4 gaat komen. Ik denk dat hun op basis van het nu de oudste daar zullen plaatsen. Toch hoop ik dat hij naar de niet gemengde klas gaat met mijn verwachting dat we in rust dat deel van zijn ontwikkeling bij kunnen trekken. Mijn middelste is groep 3 eigenlijk voorbij. In de gemengde klas zou hij nog een tijdje gevoed kunnen worden.
Zonnestralen, speelt er een vermoeden van dyslexie? Dat kunnen ze pas testen na 18 maanden extra leesonderwijs wat ingaat bij de start van groep 3 en ze een half jaar aantoonbare extra begeleiding moeten hebben gehad. Dit klinkt gewoon net als mijn dochter hoor, I voor rekenen, V voor spelling, lezen was gemiddeld, maar niet wat je mag verwachten bij een kind wat verder hoge resultaten heeft en alles snel door heeft. Verder heeft ze heel lang gespiegeld. Zelfs laats nog, twee VO, had ze de p als q geschreven en ze heeft lang naar het woord gekeken, want ze zag dat er iets vreemds aan was, maar zag niet meteen dat ze het gespiegeld had. Mijn man heeft ook dyslexie, dus die herkende het meteen. Maar door gedoe met school (na een overstap) en vooral de gemeente die niet meewerkte, is ze pas eind groep 6 getest. Bleek dus inderdaad dyslexie.
Ik lees hier al even mee, maar wil misschien toch eens vaker meeschrijven. Mijn oudste zit in groep 2, heeft 2,5 jaar gekleuterd (ze zijn daar erg strikt in) en is altijd al een slim kereltje geweest. Weet alles, wil alles weten wat hij niet weet en is verbaal ontzettend sterk. Halverwege groep 1 hebben we eens een formulier in moeten vullen over hem, dat ging over een ontwikkelingsvoorsprong, maar daar is nooit echt wat mee gedaan. Hij vermaakt zich prima op school, maar of ‘ie nou veel leert vraag ik me af. Afgelopen lockdown heeft hij zichzelf leren lezen en ze hebben vorige week zowaar (uit zichzelf) de Avi getoetst. Ik heb online gezien dat ‘ie op M4 zit. De Citoscores zijn nog niet binnen, maar M2 was het een hoge B voor rekenen en een A voor taal. Tot zover even de beeldvorming. Hoe is jullie ervaring met kinderen die al erg goed kunnen lezen als ze in groep 3 gaan starten?
Ik kan niet veel info vinden over taalproblemen waarbij spelling een stuk beter gaat dan lezen. Spelling gaat niet geweldig maar zit net onder III terwijl zijn lezen V zit. Hij is een beelddenker. Draaide letters om en spiegelde ze. Maar ik heb van het weekend even het lezen met hem gedaan en toen had hij die dingen wel goed. Hij leest woorden die er niet staan, die soms ook qua woordbeeld totaal niet op het woord lijken, maar die vaak wel verband houd met het woord wat er staat. Er staat bijvoorbeeld big en hij leest varken. Dit maakt dat ik denk dat hij zijn hoofd er vooral bij moet houden. Ik zie dingen van ass en add in hem. Ik vermoed dat de leesproblemen uit die hoek komen. Samen met het nog moeten vinden van plezier in het lezen. Als ik de beelden zag van hoe het lezen op school gaat dan zou ik ook in mijn hoofd op het dak gaan zitten ipv in de klas. 20 kinderen die tegelijk pratend hun boek lezen. Ik vind het alleen lastig om daar een oplossing voor voor te stellen. Op de gang gaat hij denk ik niks meer doen. Met een koptelefoon kan hij ook zichzelf niet meer horen. Ik heb zelf wel een dyslexie verklaring en ik vind talloze fouten in de appjes van vaders. Maar ik denk dat er bij ons ook een hoop fout is gegaan in de begeleiding. Zijn juf gaf hem alleen makkelijker werk waardoor hij jaren achterliep toen zijn moeder dit te weten kwam. Ik heb adhd en kon mijn hoofd heel slecht bij de tekst houden.