Een van mijn kinderen is ook van 1-2015. Hij mocht vorig jaar door, maar hebben we niet gedaan vanwege het sociaal-emotionele. Nu is het beetje drama op school. Hij verveelt zich stierlijk. Is inderdaad ook geen lezen. Hij leest thuis E3, M4. Ze twijfelden nog om hem te testen. Mijn oudste ging ook lezend naar groep 3 en dat werd goed opgepikt. Bij taal kreeg ze ander werk, moest ze het moeilijkere deel lezen, etc. Als het goed is, wordt tijdens de overdracht tussen de leerkrachten aangegeven.
Hier een knul van net 7 jaar die 2 volle jaren gekleuterd heeft en begin groep 2 al kon lezen. Hier altijd goed contact gehad en er is altijd zoveel mogelijk gekeken naar zijn behoefte. Hij is voor hij naar groep 3 ging ook vast AVI getoetst en haalde toen M4 niveau. Halwege het schooljaar zat hij op M6, uitslagen van nu heb ik nog niet. Hij leert weinig van de gewone groep 3 stof, maar krijgt extra werk, extra uitdagingen en gaat 1x per week een uurtje naar de plusklas waar ze verbreding bieden en op een hele andere manier aan het werk zijn, bijvoorbeeld met programmeren of informatie opzoeken en verwerken over de ruimte of de natuur. Hij lijkt er hier voor alsnog ook niet veel last van te hebben, heeft het naar zijn zin met de andere kinderen in zn klas. Soms geeft hij wel aan dat alles makkelijk is enz. Wanneer ik het opvallend vaak hoor doe ik de juf even een berichtje en dan gaat ze kijken wat ze evt kan aanpassen voor hem. Zo maakt hij bijvoorbeeld 2 rekenlessen op 1 dag omdat hij dat qua tijd prima red en dan doet hij de dag erna ander rekenwerk. Stof die hij echt al beheerst mag hij soms overslaan, maar de juf bekijkt dat echt per keer. Dus hier opzich een positieve ervaring mede door zeer betrokken juffen/school. Lees hier ook wel eens anders, dus zou proberen de lijntjes kort te houden. Hier is eind groep 2 al een plan gemaakt voor groep 3 en die is dus tussentijds wel een paar keer aangepast. Binnenkort bespreken we het plan voor groep 4 nu hij vorige week ook voor rekenen is doorgetoetst.
Mijn zoontje kon net voor hij naar school ging korte woordjes lezen. Toen hij naar groep 3 ging, hebben ze hem een keer getest en volgens mij had hij toen E4 niveau. Hij heeft, net als jouw zoon, 2,5 jaar gekleuterd. Dat heeft hem wel goed gedaan; hij genoot nog heel erg van het spelen etc. Vooral op dat gebied zag ik hem het tweede jaar in groep 2 genieten en groeien. Hij kreeg wel elke dag extra uitdaging ine en groepje met andere kleuters die verder waren in hun ontwikkeling. In groep 3 kreeg hij leesboeken op zijn niveau, mocht hij samen met een ander kind wat ver was met lezen samen een soort begrijpend lezen doen. Hij vond alles wel erg leuk (de letters, hoe het aangeboden werd etc). Het schrijven was voor hem een mooie uitdaging. Wel heeft de juf bij hem gelijk aan elkaar schrijven gestimuleerd, omdat ze zag dat hij het wel goed oppakte. Verder had hij Kien en Rekentijger bij rekenen en ging hij naar de plusklas. Uiteindelijk is hij halverwege 3 naar groep 4 gegaan. Hij was zowel qua taal/lezen/spelling als qua rekenen de groep ver vooruit en het was voor de leerkrachten steeds lastiger om hem erbij te houden. Hij was steeds meer zijn eigen programma aan het doen. De overstap is heel goed gegaan. Wij vonden het wel spannend, maar hij zag het gelijk zitten...
Hier een zoon van 1-2016, die kort gekleuterd heeft, we hadden vorig jaar het geluk van een juf die erg oplettend was, en ondanks de vele uitval door Corona mocht hij door naar groep 2. En nu komend jaar naar groep 3. Had vandaag 10 min gesprek, juf vertelde dat ze in thema’s werken volgend jaar. Eerste thema duurt 3 weken en daarna gaan ze per leerling het niveau bepalen. Voor rekenen net zo. Het enige is wel dat er dan een zekere mate van zelfstandigheid verwacht wordt. En dat is nog wel een dingetje voor onze zoon, hij zoekt graag bevestiging en gezelschap bij juf (of thuis bij mij). Maar we zien het wel na de zomer. Ik verwacht dat hij nu m3 niveau leest, dus op zich valt z’n voorsprong wel mee. Maar hij is al versneld natuurlijk.
Vanaf groep 3 zit er een structuur in de opmaak ed van de boekjes. Dat maakt het een stuk makkelijker om te begrijpen wat er gevraagd wordt.
Het is vooral het stukje zelfvertrouwen wat hem daarin nekt. Nog een weekje, en dan eerst vakantie. De rest zien we daarna wel weer.
Wat wordt het toch wisselend op de scholen opgepakt. Als ik alles zo lees ben ik erg blij hoe onze school erop reageert. ZL, nu groep 3, hebben ze doorgetoetst en hebben we vorige week eindelijk de terugkoppeling gehad. Hier kwam hij bij alles midden of eind 4 uit, maar ze zien ook dat hij aan het onderpresteren is en gaven aan dat hij daarom lager scoorde. ZL gaat meer fouten maken als het makkelijker is en hij beter een toets voor groep 7 had kunnen maken en dan ws beter had gescoord. Dat verraste me wel enigszins. Ik ben super blij dat school dit ziet. Ze willen niet versnellen, omdat hij nu in een fijne groep zit en echt leuke vrienden heeft hier en het ws geen zin heeft om te versnellen, omdat hij die stof dan ook al snel voorbij is. Ze verwachten dat als ze verder zouden gaan met de gangbare leerstof, hij in groep 5 klaar zou zijn met alle basisschool stof. Daarom gaan ze zijn werk nog meer compacten en verbreden. Hij zal dan meer andere projecten gaan draaien ed. Gisteren mocht hij schaken ipv rekenspelletjes en dat vond hij helemaal geweldig. Voor het eerst was hij echt enthousiast van iets van school. We blijven korte lijnen houden en ze pakken het super op. Ze vinden het ook niet nodig om verder te testen, zolang hij goed in zijn vel zit. Ook hierin zitten we op 1 lijn. Ze willen kijken naar ZL en niet (alleen) van een label uitgaan. Tevens benoemde de IB'er iets over Leerlijn 2. Weet iemand hier wat dat inhoudt?
@Lieflief wat super fijn dat zo actief bezig zijn!! Ik heb gezocht wat die leerlijn 2 nu is. Wat ik er van lees is dat ze bij vlotte kinderen bij leerlijn 1 ,1a2 keer per week verrijkingsmateriaal aanbieden op gebied van taal als rekenen. Bij leerlijn 2 doennze dat 3/4 keer per week met rekenen en taal met name op het creatief denkvermogen. Bij ons benoemde ze dat niet zo. Het compacten was niet voldoende . ze zetten hele andere soorten opdrachten in wat inderdaad het creatief denkvermogen aansprak. Dat waren eigenlijk de enige momenten dat hij sprak over school. Verder ook rekentijgers maar dat vond hij niet zo leuk.
@Lieflief op deze website vond ik er wat over https://www.eurekabreda.nl/scholen/leerlijnen-hoogbegaafdheid/
@BJN bij ons op school zeiden ze dat een kind dat al zo goed kan lezen in begin groep 3 weinig te zoeken heeft, omdat dat echt draait om leren lezen. Ze gaven ook aan dan niet goed te kunnen differentiëren/compacten in werk. Daarom gaat dochter volgend jaar groep 2 en 3 ineen doen, na de kerst pas beginnen in groep 3 dan kunnen ze haar beter geven wat nodig is. Ze leest ook minstens M4 maar is nog niet getest omdat ze pas in groep 1 zit. Wij hebben net van school gehoord dat ze volgend jaar een gecombineerde groep 2/3 hebben, dus dat is helemaal ideaal dan hoeft ze niet halverwege het jaar naar een andere groep. En nu maar hopen dat de juf die ze gaat krijgen het goed oppakt en haar weet uit te dagen.
Ik denk inderdaad dat als je echt goed kan lezen je weinig leert met betrekking tot taal. Onze knul kende wel wat woordjes maar dat was nog geen AVI start. Halverwege gr las hij m4, zo'n boekjes waren een verschrikking, als je al zo ver bent doen dat soort boekjes ook niks. Hij verveelde zich verschrikkelijk. Thuis werken was misschien niet eens verkeerd. We hadden alle tijd voor andere projecten. Ze hadden al aangeven dat ze in gr 3 alleen rekentijgers hebben en verder niks vanaf gr 4 zou dat anders zijn (was ook zo) Wel blij dat hij toen versneld naar gr 3 is gegaan. Gr 3 was over het algemeen te saai, veel huilen, wou niet meer naar binnen, letterlijk mijn kind over de drempel moeten duwen. Dus even in je achterhoofd voor de kinderen die al kunnen lezen of heel snel zijn dit saai kan zijn ondanks de goede wil van school. Bij ander gedrag thuis ook in gesprek gaan met school
Even een vraag van een andere orde. Hoeveel activiteiten doen jullie kinderen naast school? Dochter zit op turnen en zwemles, beide 1 keer per week. Ik merk dat ze daar wel echt een ander soort uitdaging uithaalt. Zelf zou ze nog wel iets erbij willen doen, maar omdat ze ook nog 2 keer week bso heeft vind ik dat niet goed, dan houdt ze geen tijd meer over om te spelen met andere of een keer lekker rustig thuis te zijn. Hoe gaat dit bij jullie?
Daarom ben ik blij dat ze in een gecombineerde klas komt, kan ze nog lekker veel spelen en kleuter zijn, en intussen toch alvast het schoolse een beetje meedoen zonder dat het te saai wordt (hoop ik).
Vind dat ook niet altijd opgaan. Dochter zit nu in groep 2 van een 2/3 combi en gaat na de zomer naar groep 3. Ze leest ongeveer tussen m3 en e3 in en rekent ook al wel wat. Maar sociaal emotioneel zeeeer belangrijk geweest dat zij vorig jaar niet versneld is. Ik zie het nu pas echt voor me, dat ze in groep 3 zit zeg maar. Volgende week gesprek met juf hoe zij dit voor zich zien komend schooljaar. Voor groep 4 heeft ze nog wat basisdingen niet helemaal goed mee gekregen, dus versnellen is geen sprake van.
Dochter gaat wel versnellen, ze heeft alle stof van groep 3 al onder de knie. Ze zou groep 2 en 3 al in een jaar gaan doen, na de kerst door naar groep 3. Maar met een gecombineerde groep kan ze nog veel beter sociaal emotioneel doorontwikkelen.
Ah dank je wel, verhelderend. Ik ben benieuwd hoe ze het volgend jaar gaan doen. Qua hobby's, zl zit nog steeds op zwemles, daarnaast is hij net begonnen met judo. Met een paar andere ouders van begaafde kinderen, willen we i.s.m school activiteiten opzetten voor zowel tijdens school als erna. Denk aan Spaans of Chinees leren, schaken (doen ze al), leren programmeren enz. School heeft enthousiast gereageerd en na de zomervakantie hebben we hierover een overleg met directeur, IB'er en leerkracht met specialisatie HB. Ik ben benieuwd.
Nee versnellen is niet iets wat moet! Bij ons was het niet mogelijk geweest om het niet te doen. Ik had liever gehad dat het niet nodig was. Was misschien niet helemaal duidelijk. Als we de versnelling niet hadden gedaan dan was hij in plaats van eind groep 3 e5 in groep 2 e5. Dan was er helemaal niks meer te doen. Zonder versnelling of met versnelling, als ze het snel oppikken en het trucje door krijgen kan het heel snel gaan. Hij is net 7 en hij leest nu e7 nou ja dat was de laatste keer dat ze toetste ergens in maart. Als je kind maar gelukkig is. Voor ons was gr 3 een heel zwaar jaar met heel veel frustratie.