Dyslexie, maar niet erg genoeg?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Youtan, 28 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Uit je openingspost kon ik niet opmaken hoe veel te hoog haar cito's waren. Een IV is ook te hoog voor onderzoek. Vandaar de optie doubleren. Op een zwakke fundering kan je immers ook geen een stevig huis bouwen.
    Uitvallen op spelling en dmt zijn wel aanwijzingen voor dyslexie, de context valt weg, dus kunnen ze niet raden wat het woord moet zijn. Maar wat is in jouw verhaal uitvallen? Scoort ze slecht ten opzichte van de I of zit ze op IV of V score. En is dat eenmalig gebeurd of gebeurt dat elke keer? Ze kan een slechte dag hebben of faalangstig zijn voor (bepaalde) citotoetsen.
    Dat ze verder van 1 naar 4 springt en weer terug is apart en niet persee typisch voor dyslexie.
    Bij welke cito’s gebeurt dit?
    Als dit bij rekenen is, is dyscalculie eigenlijk al uitgesloten. Fouten maken in lezen van verhaaltjessommen door dyslexie kan dan weer wel, idem met automatiseren dat gaat ook moeizamer bij dyslexie. Je dochter kan veel met haar intelligentie compenseren, anders krijg je echt nooit deze resultaten. Ik snap daarom ook wel dat ze daarom afgewezen is voor onderzoek.
    Andere optie is ook dat ze haarzelf foute strategieën heeft aangeleerd.
    Je moet naar mijn inzicht dus echt beginnen met een intelligentie- en schoolonderzoek. Probeer in dit geval breed te blijven kijken en niet meteen je blik te vernauwen naar dyslexie en dyscalculie. Vraag ook de leerkracht om een analyse van de betreffende citotoetsen, dan weet je wat er mis gaat en of de fouten passen bij een dyslectisch profiel.
    Ik ben heel benieuwd wat er uit de dyscalculie screening komt, want het zou me enigszins verbazen als dat speelt.
     
  2. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.497
    4.334
    113
    Vrouw
    @bonnie1 een iq-onderzoek zit bij een dyslexie of dyscalculie-onderzoek. De schoolonderzoeken (screenings noemen ze ze hier) zijn al gedaan en geweest. De IB-er is al het hele jaar met haar bezig. De verslagen zijn geschreven. Niet door mij. Ik heb niet verzonnen dat ze deze stoornissen eventueel heeft….
    Daarnaast heb ik op mijn school een orthopedagoog, die de testen zelf af mag nemen (in opdracht van De Poortwachter) en zij heeft ook naar deze conclusies en haar Cito’s gekeken. Ook zij zegt: testen, er zijn veel tekenen.
    De verwachting van school is idd: slim en ze heeft zichzelf al trucjes aangeleerd, deze trucjes zijn geen goede strategieën.
    We laten haar testen. Dan is het maar zeker en weten we hoe we verder kunnen: of met hulpmiddelen en een verklaring, of zonder hulpmiddelen en op een andere manier haar helpen, ondersteunen.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  3. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik bedoel hier niet de screenings mee,maar een schoolonderzoek waarbij onderzocht wordt of er andere belemmeringen zijn bijv. Top-down leren ipv bottom-up, zoals op de basisschool gedaan wordt.
    Ik weet dat een iq onderzoek bij de dyslexie en dyscalculie test zit, mijn dochter is dyslectisch.
    Mijn ervaring is dat die testen niet super uitgebreid zijn. Ze testen alleen of het iq niet te laag is en de leerproblemen daar aan te wijten zijn. Juist omdat ze zo intelligent is was ik benieuwd naar haar Cito-scores, want wellicht is ze hb en heeft ze haarzelf foute strategieën aangeleerd (dat laatste geef je zelf ook aan).
    Ze gaat als ze te goed scoort ook bij het dyslexieonderzoek te hoog scoren en krijgt daarmee geen verklaring. Als ze bewezen hb blijkt, zijn er wel andere opties die er anders niet zouden zijn.
    (Zie een verslag hb en dyslexie van stichting dyslexie Nederland)
    Juist ook die dyslexietraining werkte hier als een tierelier. Mijn dochter heeft nu geen hulpmiddelen nodig en is avi uit. (Groep 7, in groep 5 gedoubleerd overigens) 'Slecht' rekenen (C) kwam bij mijn dochter door de dyslexie, na het doubleren en de training scoorde ze alleen nog A's en B's. Mijn dochter is niet hb overigens.
    Goed zijn in zaakvakken is met dyslexie namelijk ook niet vanzelfsprekend. Topo is vaak een crime. Het leren van begrippen en stukken tekst ook.
    Ik zeg dus niet dat school zomaar wat zegt en ze kan zeker dyslectisch zijn, dat moet je ook laten onderzoeken, maar in dit geval zou ik veel meer willen uitsluiten of juist laten bevestigen en uiteindelijk dáármee zorgen dat ze de ondersteuning krijgt die ze nodig heeft.
     
    TanjaK en Youtan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina