Hier ook vanaf het begin speelafspraakjes. Niet veel, maar naarmate ze meer kindjes leerde kennen kwam het toch goed op gang. Nu weer wat minder, want al haar vriendinnen zitten in groep 3 en zij in groep 2. Dus de afspraakjes zijn nu weer wat schaarser.
Ik heb gemerkt dat het per school verschilt. de een hanteert herfstvakantie, ander eind november, volgende januari.. Ik snap het niet meer.
Ik mag toch hopen dat ze vooral naar het kind kijken en niet naar de datum. Hier is zoon van 6 januari doorgegaan naar groep 2, (hij zit nu in groep 3) terwijl er ook kinderen van oktober waren die in groep 1 bleven.
Dito hier. Ze was nog geen 3 en toen begon ze er al over Kon echt merken dat het de tweede in het gezin is. Oudste wist op die leeftijd überhaupt nog niet eens van het bestaan van speelafspraakjes af
Voor een deel wel ja, als het van oktober of november is. Maar mijn dochter van februari bleef daarom sowieso in groep 1, ondanks dat ze al start met lezen en sociaal goed ligt. Bij de groep 3ers misschien wel beter dan de kleuterklas nu.
Ik ben blij dat ze dat hier niet hebben. Hier start iedereen gewoon in groep 1. Dochter (die is van december) en alle kindjes geboren in oktober t/m december, worden per individu bekeken of ze 1,5 of 2,5 jaar gaan kleuteren. En wat ook fijn is, is dat er dus zowel 4- als 5-jarigen (en een enkele 6-jarige) in de groep zitten. Hier zijn de oudste kleuters ook maatje van de jongste kleuters. Als een jonge kleuter het bijvoorbeeld niet voor elkaar krijgt om een knoop dicht te maken, kan ie zn maatje om hulp vragen.
Snap ik. Wij hadden het geluk dat hij dus echt net op de grens zat. En hij las al woordjes voor hij op school begon. Maar we hebben bewust voor deze school gekozen omdat ze zeiden hier naar het kind te kijken. De andere school van onze keuze was veel resoluter, nee na 1 oktober niet door. Terwijl ze kind nog helemaal niet gezien hadden. Die hebben we dus direct afgestreept.
Maar ze zit nu toch niet meer in groep 1 neem ik aan, aangezien ze van feb. 2016 is? Je hebt het dan over begin vorig schooljaar denk ik dan, dat ze toen dus weer in groep 1 kwam? Was de start met lezen toen (met 4,5 dus) al aan de orde dan?
Dat laatste hier dus ook. Al hanteren ze in principe wel dus wat ik eerder hierboven schreef. Maar ook al ben je niet van okt/nov/dec, bekijken ze het individu evengoed. Zo was er een kindje exact even oud als onze zoon die nu net in groep 2 is begonnen, die groep 2 overslaat en naar groep 3 is. Maar er was ook een kind die een jaar ouder is en die dus gezien de leeftijd naar groep 3 zou moeten, maar die is blijven zitten en groep 2 dus opnieuw doet.
Er gaat een wereld voor me open haha. Dacht echt dat het landeliik was en tuurlijk kijk je daarbij ook naar het kind. Maar ik vind het helemaal niet zo erg dat mijn dochter 2.4jr kleutert anders lopen ze vaak toch een beetje op hun tenen als ze maar 1,5jr kleuteren. Daar zijn wel onderzoeken naar gedaan. Anyway ik hoop dat het beter gaat in de loop van het jaar, word gek van dat chaotische als school is afgelopen. Meidenvenijn begint ook al zo jong echt zo sneu, 4 jarig meisje wat dan te horen krijgt ik wil jouw vriendin niet zijn...
Uiteraard zit ze nu in groep 2. Lezen is ook in groep 2 bedoel ik terwijl dat officieel start in groep 3, sorry.
Idem bij zoon groep 0 zit gewoon bij 1 en 2 in uiteraard jong en oudere kleuters gemengd. Maar weektaken schelen wel of je groep 0,1 of 2 bent
Er is geen grens. School bepaalt de richtlijnen zelf. Zijn hier 4 scholen. 3 hebben 1 oktober als richtlijn, 1 school januari
Ooh dat wist ik niet. Ik dacht dat ze die groep 0 dan echt apart hadden. Wel beter zo, dat ze bij groep 1 en 2 zitten.
Jongste is net 2 weken naar school geweest maar nog geen afspraakjes gehad. Ze vroeg er vandaag voor het eerst om, maar kapper en zwem dus kon niet. Ze gaat 1x per week naar de gastouder en 1x naar oma uit school, voor haar vind ik daarnaast nog 1x afspreken voldoende voor nu, maar ze kan het goed handelen dus wanneer ze over een poosje meer wil ook prima als dat allemaal uitkomt. De oudste had in groep 1 amper speelafspraakjes, maar dat kwam door zn zieke zusje en hebben we erna opgepakt. De oudste speelt nu 1, hooguit 2x per week, heeft naast mijn werkdagen ook nog zwemles en club (zitten wel ook een hoop vriendjes op). Theoretisch gezien kan hij tussen school en zwemles nu spelen, maar dat gaat hij niet trekken dus doen we niet.
Ik heb dansles van jongste op tijdstip dat oudste voetbalt dus dan is hele gezin op de been. Hopelijk blijft dansles op zaterdag
Die chaos hoort er wel een beetje bij, pas over een paar jaar lukt het ze om onder schooltijd al goede afspraken te maken is mijn ervaring. Mijn zoon gaat ook sinds april naar school. Hij spreekt ongeveer 2x per week af. Als het lukt mag hij best vaker. Vaak is het een klein drama als een klasgenootje niet kan vanwege zwemles/tandarts/voetbal etc. Maar dat hoort er bij, ik zie het bij de meeste kinderen wel. Bij ouders waar speeldates lastig plannen zijn door drukke agenda's regel ik het wel eens vooraf via whatsapp, dat is handiger dan 10x vragen op het schoolplein. Speeldates zijn hier tot 16.00 - 16.30 uur ongeveer, school is om 14.00uur uit.
Als die onderzoeken echt representatief zijn en scholen goed naar de kinderen kijken zal het effect uiteindelijk nagenoeg hetzelfde zijn. Maar houd je toch ruimte voor het individu. Ik vind dat persoonlijk echt beter dan een harde deadline.
Er is geen officiële grens. De ‘regel’ is nu: “Elke school moet bevorderen dat de verblijfsduur van een leerling in het basisonderwijs acht aaneengesloten jaren bedraagt.” (Bron: https://www.onderwijsinspectie.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/wie-bepaalt-of-een-kind-overgaat-naar-groep-3) Dat lukt natuurlijk alleen precies voor kinderen die in de zomervakantie jarig zijn, alles er omheen zal altijd korter of langer op de basisschool zitten. Hier verschilt het per school hoe ze groep 0/1/2 vormgeven. Op de school van mijn kinderen komt alles bij elkaar, op een andere school houden ze alles strak gescheiden (daar vind ik wat van, is daarom viel die school dus af ). Ook qua overgang verschilt het erg, de ene school kijkt erg naar het kind, de ander hanteert toch een geboortedatum.