HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by belize, Jul 19, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    Sep 17, 2014
    1,861
    1,756
    113
    Andere boeken van Tosca Menten:
    - Juffrouw Pots
    - De verschrikkelijke steen
    - Siem Subliem (kent ook meerdere delen)

    Boeken van David Walliams:
    - Oma Boef
    - Mr Stink
    - Joe Biljoen
    - De waanzinnige tandarts

    Mijn dochter vind de boeken van Stijn Uitvinder (Rene v/d Velde) ook erg leuk, zijn ook meerdere delen van.
     
  2. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,304
    10,272
    113
    Supperjuffie las hij in gr 3 op school.
    Roald dahl heeft hij een paar van gelezen. Misschien is mathilda wel leuk. :D
     
  3. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,304
    10,272
    113
    Oma boef die is zeker leuk! De rest ken ik nog niet! Gaat op de lijst!
     
  4. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,304
    10,272
    113
    Disney boeken hebben we ook. Die zijn van mij van vroeger. Dat is zo snel uit.

    Naast luisterboeken, zelf lezen, lezen we ook nog voor dus hier worden boeken verslonden. :D
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Ik vond de alchemist (ofzo) erg leuk. Even kijken of ik kan vinden wat het precies was. Is ook een serie
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
  7. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,304
    10,272
    113
    Fristi2012 likes this.
  8. Archie83

    Archie83 Actief lid

    Nov 23, 2019
    410
    236
    43
    @owly De brief voor de koning, kruistocht in spijkerbroek, gebroeders Leeuwenhart en dat soort klassiekers?
     
  9. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    Apr 16, 2016
    4,143
    1,682
    113
    @owly de magische apotheek? De kronieken van Narnia?
     
  10. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,304
    10,272
    113
    Bedankt! Oude klassiekers kunnen we altijd proberen. Weet alleen nog niet of dat bij hem past. Nou ja proberen kan altijd.:)
     
  11. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,304
    10,272
    113
    De magische apotheek had ik in de winkel zien staan, zal eens kijken of de bibliotheek die ook heeft. :D

    Natuurlijk Narnia! We hebben die voorgelezen maar daar kan hij nu ook zelf aan beginnen.
     
    Leolove likes this.
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,064
    3,859
    113
    Warrior Cats, maar dan vooral de eerste reeks.
     
  13. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    Apr 25, 2011
    6,031
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Hallo dames, een poosje terug werd ik al eens op dit topic gewezen, omdat er bij onze zoon twijfels zijn of hij verder is dan vooral school denkt. Ik zal proberen een schets te geven.

    Vorig jaar, groep 3, kwamen ze natuurlijk thuis te zitten (corona). Onze zoon moest zo'n 4x per dag inloggen om mee te doen met diverse lessen. We kwamen er achter dat dit hem enorm frustreerde, hij had zijn werk steeds binnen 2 minuten af. Ook moest hij bv bouw-lezen. Toen we er achter kwamen wat dat precies was, hebben we aangekaart dat wij niet begrepen waarom hij daar bij zat. De juf die over het bouwlezen ging toetste hem af, hij zat in stap 3, bij 12 is ze maar gestopt (wie heeft er zitten slapen vraag je je af). Uiteindelijk bleek hij met lezen al op niveau groep 7 te zitten (in de cito's). Ook rekenen was veel te simpel voor hem. Hij ging per direct van de maan, naar de zon groep. Nog steeds frustreerde dit hem, maar ze hadden in groep 3 niets meer te bieden dan dat. Hij kreeg nog wat smartgames puzzeltjes toegeschoven, maar ja, die hadden we thuis ook. Belangrijk hierin is misschien ook geweest dat hij al aan juf nr 15 toe is. In groep 3 hebben ze uiteindelijk 7 verschillende juffen gehad.
    In groep 4 zou hij mogen beginnen met level werk, want dit zou dan nieuw zijn en hij kon dan gelijk mee daar in. Dus dat doet hij nu. Maar is dat het juiste? Wij hebben niet het gevoel dat school de juiste kennis in huis heeft om dit te bepalen. Toen wij vroegen of het bijvoorbeeld nodig zou zijn om een test af te nemen bij hem om te zien of hij gewoon slim is of misschien wel HB, gaven zij aan geen noodzaak te zien. Wij twijfelen en hebben onlangs een intake gehad bij een bureau waar ze o.a. deze testen af kunnen nemen en ook zij zien wel aanleiding om dit wel te doen. Dus wij kiezen er voor om hem alsnog te laten testen.

    Maar nu, wat zijn de vervolgstappen als blijkt dat hij idd meer nodig heeft. Het is ons inmiddels al duidelijk geworden dat zowel school als de gemeente er alleen iets mee doen als er ook nog andere problemen spelen (op bv sociaal gebied). Alleen slim of HB zijn is voor hen geen rede om te testen. Heeft iemand daar ervaring mee en wat kunnen wij nu verwachten als we straks een testuitslag krijgen waaruit idd blijkt dat hij meer nodig heeft?

    Bedankt als je tot hier hebt gelezen, het lukte even niet om het korter te houden :)
     
  14. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    Apr 16, 2016
    4,143
    1,682
    113
    Denk je dat school wel meer gaat doen als op papier staat dat hij HB is? Anders kun je vanuit daar misschien op zoek naar een school die wel meer kan bieden. Zit hij al in een plusklas of iets vergelijkbaars?
     
  15. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,304
    10,272
    113
    Wat wil je doen met die kennis? Wat is de meerwaarde? Zelf testen kost geld en als je niks kan doen met die info ook nog niet relevant.

    Dan staat het op papier wat overigens ook een moment opname is.

    Heb je ook gesprekken met de ib'er? Wat kan ze voor hem betekenen?
    Hoe gaat het in de klas heeft hij vriendjes of valt hij buiten de boot? Is hij aanwezig in de groep? Uit uit hij zich geïrriteerd thuis of op school?

    Is er in de buurt een plusklas waar hij eventueel aan kan sluiten? Heeft hij daar een test voor nodig of is aanmelding via juf voldoende?

    Misschien is een versnelling nog wenselijk?

    Wij hebben alleen ingestemd met een test omdat school niet verder kon. Eenmaal een iq test konden ze ook externe toelaten. Ze hadden een heel team die met de school mee kon kijken.

    Hij liet zijn ongenoegen blijken op school dus liepen ze tegen dingen aan. Uiteindelijk liep hij te ver voor en waren ze handelingsverlegen. Nu zit hij op een hb school.

    Voor meer vragen stuur rustig een pb:)
     
  16. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    Apr 25, 2011
    6,031
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Nee, die hebben ze pas vanaf groep 6 op deze school. Alleen het levelwerk 1x in de week en dat voor ongeveer een uurtje. Ze krijgen dan wel opdrachten die ze gedurende de week moeten maken. Er zit nog 1 jongetje in de klas die hetzelfde doet als hij.

    Of ze er iets mee gaan doen weet ik niet. Ze hebben nu de stap gezet levelwerk aan te gaan bieden, tot vorig jaar had je gewoon pech als je nog niet in groep 6 zat. Een 3-tal kinderen waarvan ik weet dat ze HB zijn, zitten alle 3 al op een andere school. En daar gaat het goed met ze, ik ken ze toevallig alle 3 vanuit het overblijven op school dus spreek de ouders wel eens.
     
  17. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    Apr 25, 2011
    6,031
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij willen de uitslag aan school kunnen overleggen als daaruit blijkt dat hij idd meer nodig heeft dan hij nu krijgt. We weten het nu simpelweg niet en sinds vorig jaar is het vertrouwen in school daarin ook wel op de tocht komen te staan. De IB-er is hierin betrokken, zij gaf ons ook openlijk toe dat het vorig jaar zo mis is gegaan (niet alleen bij zoon, maar zo'n beetje de halve klas loopt hartstikke achter). Het is helaas de enige school in onze woonplaats, geen plusklas die aan deze school verbonden is. We hebben al bij het bureau gepeild wat een evt andere school binnen de regio zou kunnen zijn en die zijn er gelukkig wel, maar onze voorkeur blijft voor nu wel hier, omdat we al een keer gewisseld zijn van school i.v.m. verhuizing.

    Het is verder een ontzettend lief mannetje. Hij spreekt wel geregeld af (al houden wij dit nu zelf wat rustiger i.v.m. corona) en ook thuis bemerken we geen belemmeringen. Hij houdt van een spelletje (Catan en Ticket to Ride zijn momenteel favoriet), maar hij tekent bv ook graag en dan het liefst een eigen doolhof (die wij dan moeten doen) of een eigen sudoku. Op school is hij met lezen nu bv aan een kindje gekoppeld wat moeite heeft met lezen en dan mag hij diegene helpen. Hij voelt zich heel "groot" daardoor. Verder geeft hij aan dat alles een makkie is in zijn woorden.

    Wat ons gewoon zorgen baart is dat ze wellicht niet zien wat hij echt nodig heeft. Vorig jaar is hij compleet gemist daar in en het feit dat ze eigenlijk pas dit jaar met levelwerk begonnen zijn, schept niet heel veel vertrouwen.
    Wij hebben nog een dochter van 9 in groep 6 waarbij bepaalde dingen ook niet vlekkeloos gaan. Zo had haar leerkracht het bv steeds over de groep m.b.t. bepaalde vaardigheden en moest ik hem uitleggen dat mijn dochter de groep niet is. Met een klein beetje aanpassing van zijn kant gaat het nu stukken beter. Ze lijken in de basis oké te zijn, maar als je kind ook maar iets andere aandacht nodig heeft word het lastig. Dit is een gevoel wat we de eerste 2 jaren niet hebben gehad. Nu vinden we het toch wel zorgwekkend als je er als ouder steeds bovenop moet zitten.
     
  18. Mama8891

    Mama8891 Bekend lid

    Nov 6, 2020
    661
    725
    93
    Female
    Hoi hoi, ook ik heb hier al is eerder rondgekeken, op zoek naar herkenning.

    Onze oudste dochter (7, groep 4) is doorgetoetst, vandaag een gesprek gehad met de juf en ib'er. Op taalgebied loopt ze 2,5/3 jaar voor, op rekengebied niet.
    Nu hebben we de optie gekregen om eventueel te gaan versnellen naar groep 5. Dan zou ze alsnog extra verrijking krijgen en de plusklas, maar zit er iets meer uitdaging in het reguliere werk dan nu.

    De vraag is alleen of ze het sociaal emotioneel gaat aankunnen. En dat vind ik zelf best een lastige. Op school is ze een stil en rustig kind. Ze is een echte denker, piekeraar en verlegen. Met haar vriendinnen heeft ze wel de grootste lol.

    In groep 5 kent ze 1 meisje van de gastouder, de rest kent ze niet. Hoeveel plezier doen we haar als we haar naar groep 5 over laten gaan?

    Aan de andere kant, hoeveel plezier haalt ze nu nog uit de klas, als ze zich onbewust steeds moet aanpassen? De laatste tijd heeft ze steeds meer emotionele uitbarstingen, dat ze het niet goed meer weet, en lijkt ze af en toe echt last van zichzelf te hebben.

    Ik ben op zoek naar ervaringen met versnellen, of waarom juist niet versnellen.

    (Sorry voor het lange verhaal:roflmao:)
     
  19. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,304
    10,272
    113

    Dat is lastig om vanaf een afstand te bepalen. Voor sommigen is het voldoende om extra soort werk te krijgen van de ib'er en voor andere is het drama.

    In ons geval was het drama, hij had geen aansluiting, thuis een kort lontje. Deed weinig op school. Hij is versneld in de laatste 2 maanden van groep 1 en is daarna gelijk mee gegaan naar Gr 3.

    Helaas was het ook onvoldoende. Wel een klik met 1 meisje maar met schoolwerk deed hij helemaal maar dan ook helemaal niks meer. Motivatie was weg. Toen advies gekregen van het samenwerkingsverband om echt te kijken naarneen HB school.

    Versnelling was hier goed maar alleen versnellen is niet voldoende.

    Hoe ver hij nu precies is weet ik niet. Zijn oude school heeft niet doorgetest. Hij is nu 7 en AVI uit. Vorig jaar feb zat hij op eind 5 rekenen. (Toen zat hij in groep 4). Dus waar hij nu zit horen we bij zijn eerste rapport.

    Zoon was heel duidelijk in zijn gedrag. Het liep niet en dat liet hij weten. Lastig als je kind zich al helemaal aanpast. Bij ons wasnhet zo zodra hij thuis vervelend was liep het op school niet.

    Belangrijk is om korte lijnen te hebben. Wat kunnen ze doen als ze gaat versnellen. Wat krijgt ze dan extra als begeleiding. Als ze niet gaat versnellen hoe kan ze dan toch haar lijn volgen? Overigens is ook de vraag of ze het erg zal vinden om ook haar eigen werk te hebben. Onze knul vond het vreselijk om de uitzondering te zijn .
     
    Mama8891 likes this.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    @Mama8891: Ik vind het altijd een lastige vraag... Hoe ligt ze in de groep? Heeft ze sociaal aansluiting? Wat is je eigen idee mbt haar sociale en emotionele ontwikkeling en hoe kijkt school daar tegen aan? Wat heeft school al geprobeerd om haar in haar huidige groep meer uitdaging te bieden? Wat zegt ze zelf over school en het werk? Heeft ze na school activiteiten die uitdaging bieden? Enzovoorts.

    Als ze op rekengebied niet voorloopt, dan lijkt het me best een risico om 'zomaar' te versnellen. Als ze nu nog geen verrijking krijgt, dan zou ik geloof ik eerder kiezen voor eerst extra uitdaging in groep 4 en daarnaast kijken of ze het rekenwerk kan versnellen richting het niveau waar groep 5 nu zit (dan kun je meteen kijken hoe ze dat oppakt).

    Mijn dochters zijn allebei versneld en in beide gevallen heeft het anders uitgepakt. Nu spelen daarbij natuurlijk nog meer dingen mee dan enkel het versnellen op zich. Daardoor vind ik het lastig er iets 'algemeens' over te zeggen. Wat ik wel heb gemerkt, is dat het sociale deel/de aansluiting bij allebei de kinderen waarschijnlijk het allerbelangrijkste was/is. Dat is volgens mij dan ook de voornaamste reden dat het bij de een niet zo positief is gegaan en bij de ander juist wel. Daarnaast speelt ook de starheid mee waar school met de kinderen om gaat en verrijking aanbiedt ed of kijkt naar wat het individuele kind nodig heeft en daar op aansluit.
     
    Roanna, Zonnestralen and Mama8891 like this.

Share This Page