Jaa dat bakken ga ik maar ondertussen met m’n dochter doen. Die moet ik ook nog bezig houden. Zoon heeft daar niet zoveel mee. We zien t wel. Hopelijk nog 4 dagen te gaan. Moet lukken.
Zo liet een vriendin me zien wat haar dochter, ook net als mijne in groep 3, moest doen. Bolletjes tellen. Pff, vond ik ook echt wat. Dochter kwam gisteren thuis met de mededeling dat ze een foutloze reken citotoets had gemaakt. Logisch, want het was voor haar veel te makkelijk. Gelukkig compacten ze al bij haar en krijgt ze rekenpanda. Samen met 2 anderen uit de klas. Lezen doet ze ook op eigen niveau. Thuis leest ze gewone boeken, zoals boeken van de Zoete Zusjes enzo. Op school op Avi E4, maar daar is ze al bijna doorheen. En op dinsdagmiddag plusklas. Het gaat nu eindelijk goed op school, zo fijn!
Bakken wel leuk ja. In haar quarantaine vorige week ook gedaan. Recept laten lezen, alles laten klaarzetten en afwegen en -meten. Nog leerzaam ook, haha.
Wat fijn, @Liekje81! Hier ook net cito's gehad, officieel weten we nog van niets, komt pas op het rapport, maar volgens mijn dochter had ze ze vrij goed gemaakt. Ze is opeens zoveel ouder in haar doen en laten, veel serieuzer ed. De middelbare school komt 'in het zicht' en ze wil graag een havo/vwo of vwo advies, ook i.v.m. vervolgopleiding, waardoor ze de toetsen opeens serieuzer lijkt vinden. Ben heel benieuwd hoe dat zich verder ontwikkeld en ook waar het toe leidt (geen idee hoe zwaar de juf inzet ed meetelt t.o.v. resultaten - met die inzet zit het wel goed, alleen doorzettingsvermogen mag wel wat beter maar ook daarbij helpt weten waar je het voor doet erg bij haar).
Ja erg he, dat vertelde dochter ook. Weet je hoe we 3+2 uit moeten rekenen. Dan pak je 3 blokjes, en 2 blokjes, en dan schuif je ze bij elkaar en dan moet je tellen dat het 5 bij elkaar is. Deze fase hebben wij überhaupt overgeslagen, geen idee hoe ze het zichzelf wel geleerd heeft maar niet met tellen in ieder geval
Dochter wil dierenarts worden, dus hopelijk helpt dat over een aantal jaar ook voor de motivatie inderdaad! Fijn dat dat zo nu werkt voor je dochter! Haha ja dat doorzettingsvermogen is er niet altijd even veel. Maar ze was stiekem volgens mij wel trots dat ze het zo goed gedaan had. De cito lezen wist dochter niet hoe ze het gedaan had. Over 2 weken krijgen we het portfolio mee, zullen die uitslagen allemaal wel in zitten.
ja dat deden we toen ze 2 of 3 was ofzo. Net als dat op de vingers tellen, heeft dochter ook overgeslagen.
Onze kinderen lijken echt op elkaar Hier is alles de hele dag paard paard paard. Voorheen was het kinderarts. Maar geen huisarts, want dat is geen echt dokter die werkt niet in het ziekenhuis, haha. (ik werk bij een huisarts)
Thuiswerk van vandaag. T reguliere werk in drie kwartier af. Z’n extra werk eens bekeken, oersaai, niet uitdagend. Dus maar weer weggelegd, hij wilde er niet eens aan beginnen. Prik en ko was ook zo af. Rekentijger, dikke strijd, drie kwartier bezig geweest met 1 bladzijde. Hij moest een groot figuur invullen met vierkanten en ruiten enzo Dat gaat gewoon niet netjes genoeg, z’n motoriek wil dat (nog) niet. Dus na twee figuren tekenen klopt er niks meer van. Dan is het ook niet meer in te zien. Maar vraag me wel af wat ie de hele dag op school doet normaal. Gelukkig zijn er binnenkort weer 10 min gesprekken.
Haha zo grappig dat jullie kinderen al weten wat ze willen wat ook daadwerkelijk bij hun mogelijkheden past. Mij oudste wil brandweerman worden, en mijn jongste postbode
Even frustratie uiten: Zoon (4) zit nu een paar weken in groep 2 maar het gaat niet zo goed. De reden waarom hij halverwege het jaar is overgeplaatst naar groep 2 is omdat groep 1 niet aansluit. Cognitief niet en sociaal niet. Groep 2 sluit sociaal beter aan, hij kan zich beter concentreren en lijkt meer geïnteresseerd te zijn in klasgenootjes. (Hij doet nog steeds niets met ze maar hij kijkt wel af en toe naar wat ze doen. Dat is een vooruitgang). Maar qua onderwijs leert hij niets. Gisteren deden ze bijv hoofdletters en kleine letters. De juf vertelde me dat ze zijn aandacht niet kreeg en dat hij niet wou blijven zitten. Ze zei dat het waarschijnlijk kwam omdat de les niet aansloot want hij kende het al, dat wist ze ook, maar ze had niets anders voor hem. Dat snap ik dus niet.. waarom geef je het hem dan? Ik geef jou toch ook geen prinsessenpuzzel met 24 stukjes en hoop dat je dat dan maar gaat doen om jezelf bezig te houden? Je hebt wel wat beters te doen zeg. (Zei ik niet hoor, maar dacht ik wel) Door zijn autisme (hij begrijpt heel erg weinig van interactie en communicatie) krijg je hem al moeilijk te pakken. En als blijkt dat er voor hem niets in zit dan is het klaar. Oftewel, gisteren was weer een dag waarin hij niets heeft geleerd, en ik word daar wel een beetje moedeloos van Ze weten ongeveer wat hij kan en ze weten wat de gevolgen zijn als je hem geeft wat hij al kan. En dan doen ze het toch weer en krijg ik aan het einde van de dag weer te horen: ‘vandaag was hij niet goed bereikbaar.’ Ja, geef hem dan iets om te leren … muts (zei ik niet, maar dacht ik wel)
@KleineLai Wat heb je wel gezegd toen je dit hoorde? De laatste zin, anders geformuleerd, zou ik juist wel zeggen.
Wat fijn dat het eindelijk wat beter gaat! Fijn dat ze haar goed volgen. Wij krijgen deze week zijn eerste rapport op de nieuwe school. Ben benieuwd. Op zijn vorige school hadden ze altijd wel een leuk rapport. Naast de cijfertjes ook wat is goed van mij, doelen, foto en een persoonlijk bericht.
Ja, zo doen ze dat hier ook. Ze noemen het ook een portfolio, niet rapport. Spannend voor jullie wel!
Klinkt als mijn dochter. Niet te doen dat thuisonderwijs. Op school is het toch: het moet van de juf en vreemde ogen dwingen. Op school doet ze ook lang niet alles klassikaal mee, dat scheelt. Veel wordt gecompact en Pluswerk, plusklas, leesgroepje, veel op het leerplein.
Ik beaamde dat hij de hoofdletters en kleine letters kent dus dat dat niet interessant is voor hem, en dat hij zich dan gaat afsluiten en je hem inderdaad heel moeilijk weer te pakken krijgt. Binnenkort hebben we een gesprek met school waar ze/we dit ook willen bespreken dus het leek me niet zo nuttig om er een opmerking over te maken. Ze weten het tenslotte. Ik had alleen gehoopt dat groep 2 iets meer aansluiting zou kunnen bieden. Maar het lijkt erop dat het vooral een verlengde is van groep 1 op dat gebied.