@Flowers86 Hier is dochter na kerst naar groep 3 versnelt. Dus het gebeurd wel, maar bij ons op school alleen als er echt signalering is dat eigenlijk de complete groep 3 stof al bekend is. Ik lees dat hij voorloopt op rekenen, maar hoe zit het met lezen/schrijven? En wat @NiekeKris zegt is helemaal waar. Wij hadden na 3 weken groep 3 al een huilend kind dat niet meer naar school wou, terwijl ze daarvoor moest huilen als ze een dag ziek was en niet mocht. Dus 100% omslag. Nu met compacten en andere taken gaat het wel weer, maar versnellen alleen zeker als de stof bekend is helpt niet.
Onze zoon uit februari 2016 is dit schooljaar gedeeltelijk gestart in groep 3. Tot aan de herfstvakantie ging hij 5 ochtenden naar groep 3 en na de lunchpauze naar groep 1/2. In de ochtenden gingen ze dan lezen, rekenen en schrijven en 's middags ging hij naar de kleuters voor zijn sociaal/emotionele ontwikkeling. Omdat dit zo goed ging is hij na de herfstvakantie helemaal over gegaan naar groep 3. Gelukkig is deze overstap goed gegaan en hebben wij een heel blij jongetje. Is het duidelijk waarin hij voorloopt?
Hier is de knoop doorgehakt en gaat R. na de voorjaarsvakantie officieel van groep 4 naar groep 5. Het heeft even iets langer geduurd door de verlengde kerstvakantie en daarna een coronagolf op school waardoor juf en IB-er een tijdje uitvielen en aangezien de cito's eraan kwamen deze even afgewacht. Cito's allemaal hoge scores, omgerekend zit hij nu met bijna alles op E5 niveau, alleen taal nog niet, maar dat komt meer omdat bepaalde dingen nog niet behandeld zijn en hij dat dus nog niet kan weten. Komende weken worden de overgangsweken, waarin wordt gekeken welke stof er nog behandeld moet worden voordat hij instroomt. Hoe reageerden jullie kinderen zelf op zo'n overgang? R. was erg verdrietig vanmiddag en zei in eerste instantie, ik wil nooit meer naar school. Vooral omdat hij heel graag in z'n eigen klas wil blijven en zijn juffen nu veel liever vind dan een meester. Vond het zo sneu, je zou bijna gaan twijfelen of je de juiste keuze hebt gemaakt, maar blijf er wel vertrouwen in hebben dat het goed komt met hem en het gewoon even tijd nodig heeft.
@Olifantje1991: Spannend! Hier gingen ze versneld door naar groep 3, dat is dus niet te vergelijken met een overstap midden in het schooljaar. Ik denk dat het heel logisch is dat een kind daar verdrietig op reageert, zeker als hij/zij het grotendeels naar zijn/haar zin heeft in een klas en met de leerkrachten. Het is ook 'raar' dat je opeens midden in het schooljaar zo'n overstap maakt, dat gebeurt niet veel en is dus vaak niet iets wat kinderen als mogelijkheid bedenken. Alleen dat al kan voor veel verwarring zorgen. En misschien kent hij de nieuwe klas en leerkracht niet goed (genoeg)? Wat ook voor onzekerheid kan zorgen. Net als het idee van 'kan ik het wel aan?' qua lesstof ed. Is het mogelijk dat hij voor de voorjaarsvakantie een (paar keer) gaat wennen, zodat hij de kinderen alvast wat beter leert kennen?
Zijn reactie komt vast door het niet weten wat er komt. Onze zoon had een hekel aan de peuterspeelzaal maar toen hij net in Gr 1 zat wou hij terug naar de peuters. Het zelfde met de versnelling. Het zal best even lastig voor hem worden. Normaal kun je zeggen je speelt nog buiten samen maar dat kan en mag nu ook niet. Hebben ze naast de reguliere stof ook verdieping en/of verrijking? Hopelijk heeft hij dan wat meer uitdaging en dat maakt een school wel weer leuk.
Nee dat is inderdaad zo, maar nog tot na de zomer wachten was nu gewoon te lang, de IB-er gaf aan dat hij met deze scores naar schatting ongeveer 80% van de tijd lesstof hoort wat hij al beheerst ondanks alle verrijking die hij krijgt nu. Hij rekent gelukkig al sinds begin dit jaar in groep 5, dus hij kent de klas en de meester en nu de komende weken gaan ze dat dus wat uitbreiden door wat meer momenten in die groep te zijn. Plan wordt gemaakt en z.s.m. met hem besproken zodat hij weet waar hij aan toe is. Hoop dat hij gaat ervaren dat het ook in de andere klas leuk kan zijn.
Nee klopt, hij zit nu in combi 3/4 en gaat dus door naar de combi 5/6 en speelt dus even niet samen buiten. Hij trekt zich al wel op aan het feit dat groep 4 dus volgend jaar naar 5 gaat wanneer hij naar 6 doorgaat en ze dan weer bij elkaar in de klas komen. Hij telt de maanden nu al af... Het zijn allemaal maar kleine klassen, dus vrijwel altijd combi klassen.
@Olifantje1991: Is hij al zo ver met de stof van groep 5 of bedoel je de stof van groep 4? Hebben ze een plan wat ze hem verder aan gaan bieden? Want met alleen versnellen ben je er waarschijnlijk niet... Fijn dat hij de klas waar hij naar toe gaat al kent! Denk dat dat toch wel scheelt. En soms is overstappen op een 'gek moment' gewoon de beste optie. Ik bedoelde meer dat het voor kinderen 'gek' kan zijn, omdat het in hun hoofd 'niet kan'. Bij mijn oudste dochter ontstond echt een soort 'kortsluiting' toen ze hoorde dat ze van groep 1 naar groep 3 zou gaan, dat 'kon echt niet, want dat hoorde niet'. Wij hebben het opgelost door te zeggen dat ze de laatste paar weken van het schooljaar dan in groep 2 zat en vervolgens naar groep 3 ging. Ging er ook lastig is, maar toen was het wel weer oké.
Dat is wel heel fijn dan! Hoewel het nu misschien verhoudingsgewijs als een groter overstap voelt, omdat er ook kinderen uit groep 6 in de klas zitten. Maar over een aantal maanden kan hij dan eenvoudig weer met zijn oude (en dan weer nieuwe ) klasgenootjes in de klas zitten en spelen ed.
Nou dat heeft hij dan alvast goed bedacht. Hij moet zich zelf dan even tijd gunnen. Altihd even wennen. Onze knul zou echt niet meer terug willen naar zijn oude school. Hij leert nu zo veel dat het plezier er in weer terug is. ( dat was echt weg)
Nee dat is voor de stof van groep 4, maar ik verwacht ook weinig achterstand in 5 hoor, behalve dan de zaken die hij gewoon nog nooit gehoord heeft zeg maar. Ja ik denk dat dat deels hier ook wel aan de orde was, hij heeft vandaag ook een gesprekje met de juf, zij kan hem nog iets beter uitleggen hoe de komende weken eruit gaan zien dus dat zal hem nog wel wat meer gerust stellen. Ja groep 6 er ook bij, maar dat lijkt hem niet zo in de weg te zitten, hij begint er zelf alweer over dat hij dan gelijk naar de uitleg van groep 6 kan luisteren (dat deed hij vorig jaar toen hij in de combi 3/4 zat ook naar de uitleg van 4) want dat scheelt dan volgend jaar weer.
Haha en zo blijven ze voorlopen Maar ja, hou ze maar eens tegen he. Hopelijk gaat de overstap voor hem toch meevallen, en vindt hij al nieuwe vriendjes in groep 5 zodat hij straks in 2 klassen vriendjes heeft
Oh ja ik begreep van R. pas dat hij dat al had geleerd bij rekenen in groep 5. Tenminste gewoon het simpele voorbeeld met een taart in 4 of 6 stukken, maar inderdaad het zal wel zo blijven, alles wat hij hoort moet opgeslagen.
Ja precies, je doet er ook weinig aan, maar dat noem ik voor hem wel eens het nadeel van de combiklassen, maar goed zien we tegen die tijd wel weer. Voor nu lijkt dit de beste oplossing en dan inderdaad alsnog gewoon met verdieping, verrijking, plusklas etc. En inderdaad dat hoop ik ook, ik denk wel dat er een paar jongens zijn waar hij aansluiting bij kan vinden.
Combi klassen kan dan juist ook fijn zijn. Q zit in een groep 6, 7 en 8 en bij projecten zitten ze regelmatig helemaal door elkaar. Nu zijn degene die het zelf wilden bezig met een duurzaamheidsproject van Shell. De groepjes zijn erg divers. Kinderen leren door die combi klassen juist op andere gebieden ook erg veel van elkaar.
Gister het definitieve adviesgesprek gehad. Hier hebben we het onderwijskundige rapport(je) voor het VO ook meteen mee gekregen. School heeft aangegeven dat Q op het VO ook echt extra uitdaging moet krijgen. Haar leraar verwacht dat de kans klein is dat TTO voldoende extra uitdaging biedt. Hebben jullie nog tips waar ik bij het gesprek op het VO op moet letten als het hier over gaat?
Ja dat is zeker zo hoor, hij kan er juist ook veel van opsteken, dat merken we nu in de plusklas (waar hij al met 5/6 zit omdat er van zijn eigen klas geen kinderen zijn) ook. Het heeft gewoon, zoals met zoveel dingen, voor - en nadelen.
Lastig ook even voor jullie om de juiste keuze te maken. Hier dus nog geen ervaring met voortgezet onderwijs, maar wel heel veel succes gewenst bij de beslissingen die genomen moeten worden!
Dochter zei gisteren dat toen zij in de plusklas zat, de rest van de klas leuke dingen aan het doen was. Ik ga daar toch eens naar vragen bij het 10-minutengesprek over 1,5 week. Is voor dochter niet erg motiverend dan. In mijn ogen doe je plusklas ipv iets anders te leren in de klas. Maar miss zit ik daar naast?