Het oriënteren op het vo is volop bezig. Mijn dochter heeft haar zinnen gezet op de vrije school. Ik ben daar niet zo'n fan van. 3 uurtjes per dag een vak, de rest van de dag creatief. Ik twijfel of ze vaktechnisch genoeg kennis opdoen om een vervolgopleiding goed te kunnen doorlopen. Op persoonlijk vlak leren ze veel, daar valt ook wat over te zeggen, maar ook de basiskennis moet op orde zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja, mijn dochter heeft dat de eerste twee jaar gedaan. Is daarna met een mega-achterstand overgestapt naar regulier. Het verschilt vast per Vrije middelbare school. Ik stuur je wel een PB.
Toevallig gisteren nog een artikel gelezen over de achterstand van havisten op de vrije school hier in de buurt. Was niet zo best, doen er ook meestal 6 jaar over (wat de insteek ook is).
Wat heeft de school voor uitstroomcijfers? Er is vast iets bekend over het niveau, het aantal jaar dat de lln erover doen etc.
Ik heb op de vrije school gezeten. 3uur vakken en de rest creatief? Nou niet bij ons hoor. De 1e 2 uur kreeg je periodeles. 2 weken lang hetzelfde vak, echt verdiepend op een onderwerp. Afgesloten met een toets, een opdracht, een mooi schrift vol opdrachten. Ik kan mij al die onderwerpen nog goed herinneren, 15 jaar later. Terwijl ik echt niet meer alles van de gewone lessen weet. We hadden vooral in de ochtend exacte vakken. Smiddags kunst, sport, muziek, koor, of andere vakken die je helpen in je persoonlijke ontwikkeling. Maar ook de talen of geschiedenis. S ochtends ben je scherper, en kan jebeter exacte stof opnemen. Ik ben op stages geweest in verschillende sectoren. Een prachtig verdiepend profielwerkstuk gemaakt. Ik heb havo afgesloten (vwo zag ik door prive, omstandigheden niet meer zitten) met de exacte vakken Wiskunde B 1 en 2, CKV 1,2 en 3, bijna cum laude (gym was mijn struikelblok) Maar bovenal mij ontwikkeld. Ik ben hoogbegaafd en deed op de basisschool niets anders als leren. Ik liep bijna 2 jaar voor. Maar emotioneel achter, was depressief. Dat is op de vrije school echt rechtgetrokken. Ik kon goed optrekken met de andere 'nerds'. Mijn 1e les was natuurkunde; statische lading onderzoeken met een ballon etc. Ik had op de reguliere basisschool alleen maar sommetjes gedaan. Ik keek mijn ogen uit. Voor het eerst in jaren (ik had de meeste lesstof al doorlopen) leerde ik iets nuttigs! Het moet je wel liggen natuurlijk. Maar er zijn echt veel uit mijn klas die uiteindelijk het behoorlijk ver geschopt hebben. Ook de mavo'ers overigens. Leren met je handen werken, iets te creeeren. En daar trots op zijn. Natuurlijk is er nu veel veranderd. Zo heb ik 6 jaar havo en een examenjaar gedaan. Dit is nu nog maar 5. Dus de vrije school vakken zijn er wat tussen gepropt. Het moet allemaal binnen het reguliere onderwijs passen. Dus hoe nu de kwaliteit is, durf ik niet te zeggen. Ik zat er 15 jaar terug op. De overgang van vrije school naar HBO is wel pittig, maar daar zit je ook wel met een paar weken in. Maar ik denk zeker dat de vrije school mij geholpen heeft om te zijn wie ik ben.
Van deze specifieke school bedoelde ik. Het is dus een nieuwe school? Dan zou ik beginnen met hoeveel kinderen er zijn en in welke klassen en welk niveau. En hoe solide is deze school, verwachten ze veel aanmeldingen, waar is dat op gebaseerd?
Bedoelen ze echt 3 uur gewone vakken en verder creatieve dingen of zou het 3 uur gewone vakken zijn en de rest periode-onderwijs? Is het echt een Vrije school met de hele antroposofie erachter of misschien meer zo'n democratische school of creatieve?
Er zitten nu 48 kinderen, volgend jaar komen daar 72 kinderen bij, als alle kinderen die nu interesse hebben zich aanmelden moeten ze loten. De niveaus zitten door elkaar heen, dus gemengde klassen. Voor de bovenbouw moeten ze naar een andere school (ook vrije school of regulier), maar afhankelijk van de groei zou het ook op dezelfde locatie aangeboden kunnen worden. Het klinkt allemaal prima, maar dat zegt nog steeds niets over de kwaliteit.
Ik heb het voorbeeld rooster erbij gepakt. Start met mentor 1,5 uur periode onderwijs Ochtendpauze 2 vaklessen (talen + wiskunde) Middagpauze Creatief Mentorgesprekje Dat is toch drama of lijkt dat maar?
Ligt aan de lengte van de vaklessen, lijkt me. Periode onderwijs is ook ‘niet creatief’. Je komt dus afhankelijk van de lengte van de vaklessen, denk ik, op een uur of 3,5/4,5 uur aan ‘niet creatief’. En het is een voorbeeld rooster, kan best dat er soms meer lessen zijn, denk ik? Bij twijfel zou ik in gesprek gaan op school, zij weten het beste hoe ze er invulling aangeven. Mijn dochter (regulier VO) heeft per dag tussen de 160 minuten en 320 minuten les op een dag. Daar zitten ook dingen als gym en beeldende vorming bij. Zelf zou ik meer ‘afketsen’ op het feit dat een school nog aan het opstarten is, geloof ik. En vrijeschool onderwijs moet echt bij je passen (net als bij regulier natuurlijk ).
Op een reguliere school heb je ook ckv, gym, muziek. Alleen op de vrije school is er een veel groter aanbod. Ik heb leren smeden, moestuinieren, naaien, beeldhouwen, meubel maken, boekbinden, zingen, stijldansen en nog meer. Ik denk dat dat voorbeeldrooster erg idealistisch is. Er zullen ook echt wel dagen zijn met smiddags duits en aardrijkskunde. Maar meestal is er elke dag ook wel iets aan sport, ckv etc. En vakken worden ook gecombineerd. Dus bijv meetkunde vanuit de wiskunde met tekenen en plattegrond maken, een droomhuis ontwerpen. Daar heb ik nog steeds veel baat bij. Als ik ga verhuizen, kan ik heel makkelijk de ruimtes op papier zetten en inrichten met mijn meubels, maar ook tuin ontwerpen etc. Of een verbouwing uit stippelen. De lesstof word veel meer in de praktijk gebracht. Hierdoor kan je het beter tot je nemen ipv dat het abstract blijft. Het is net wat je belangrijker vind. Al zou ik zelf niet kiezen voor een school die pas net op start.
Wij gaan onze dochter ook inschrijven op een middelbare vrije school. Ik zie alleen maar voordelen. Deze school bestaat nu 4 jaar en afgelopen eindexamenjaar is iedereen geslaagd. Lijkt mij juist dat ze er veel leren ook tijdens de periodelessen. Dit type onderwijs lijkt mij super goed passen bij mijn dochter. Maar ervaring hebben we nog niet.
Goed om te horen dat er ook positieve ervaringen zijn. Ik heb de urenlijst bekeken en daar zie ik dat de hoeveelheid creatief t.o.v. zaakvakken bijna 50/50 is. Ik hoop dat in die uren creatief inderdaad de stof op een creatieve manier verwerkt wordt. Al tekenen ze ook al veel bij het periode onderwijs. Toch merk ik dat ik nog steeds afhaak op het hele concept. Hoe kan het goed zijn om maar 2x per jaar 3 weken biologie, geschiedenis, natuurkunde enz. te krijgen? Ook zag ik dat de havo standaard 6 jaar duurt. Dan kan ze beter regulier havo en nog 2 jaar vwo doen om naar diergeneeskunde te gaan. Lastig als je kind het wel helemaal ziet zitten..
Ben je al op een open dag geweest? Of eventueel een aparte afspraak maken om eea door te spreken? Zodat je goed onderbouwt een keuze kunt maken.
Als je kind diergeneeskunde wil doen zou ik absoluut geen vrije school aanraden. Dat is namelijk een lotingsstudie. En bij loten kijken ze naar de eindcijfers. Dus scholieren met de hoogste gemiddelde cijfers maken de meeste kans. De vrije school is niet gericht op cijfers of het halen van hoge resultaten. Maar op zelfontwikkeling, vorming van je persoonlijkheid etc. Het is geen prestatie gericht onderwijs. En studies als geneeskunde en diergeneeskunde is gericht op heel hard werken. Als je dat niet kunt en mee hebt gekregen lukt zo'n opleiding je niet (als je er al opkomt). Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. De vrije middelbare school die ik ken heeft voornamelijk kinderen die van de vrije basisschool afkomen. Het is een bijzonder type onderwijs dat echt bij je moet passen. Ook zitten er opvallend veel leerlingen met etiketten die elders zijn vastgelopen. Ze kijken naar alle onderdelen van je vorming. En een diploma of vervolgopleiding is niet direct een must zeg maar. Veel leerlingen komen daarna terecht in creatieve of kunstzinnige beroepen of worden ondernemer. Daar is niets mis mee maar besef dat wel als ouder. Een kind kan dat nog niet overzien.
Het periode onderwijs beteke d niet dat je de rest van dat kwartaal geen bio, geschiedenis etc krijgt hoor. Dat zit gewoon in je rooster. Maar het is een verdieping op een onderwerp. Dus bijvoorbeeld een periode puur over voortplanting en dna, een periode over de WO2, een periode over algebra, electrischiteit etc. Dit word dus bij de gewone lessen ookwel behandeld, maar niet zo verdiepend als bij periodeles. Dan zit je echt in het onderwerp. Je maakt een mooi schrift met alle informatie, met tekeningen van atomen bijv. Deze schriften pak je later er gemakkelijk bij. Het zijn een soort werkstukjes. En die onthoud je juist heel goed. Ik heb mijn periodeschriften nog altijd op zolder. Dat heb ik echt niet van mn wiskundekladjes of boeken. Zelf heel blij geweest met7 jaar havo. Op mn 17e was ik echt nog niet klaar geweest voor het hbo.