HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    410
    236
    43
    Wat vervelend @Fristi2012. Klinkt ook alsof er weinig echte logica achter deze keuze zit maar het idd gebaseerd is op een achterhaalde regel van 30 jaar terug. Ik zou meteen contact opnemen met de IB’er. Anders blijf je er zelf ook maar zo mee zitten.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  2. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    14.233
    28.218
    113
    volgens mij niet. Volgens mij springt iedereen hier een beetje in en uit :)

    Over het overdoen: in Nederland starten alle kleuters nadat ze 4 jaar zijn geworden. Dus niet het jaar waarin ze 4 worden maar echt pas als ze 4 zijn. Dan heb je dus kinderen die bijvoorbeeld in februari starten. Die kinderen zouden dan maar een half jaar groep 1 doen. Eerder was het zo dat er daarom een harde grens was; voor alle kinderen die geboren worden na X oktober is groep 1 eigenlijk een soort van groep 0. Na de zomervakantie starten zij dan officieel/opnieuw (maar net hoe je het bekijkt) in groep 1.
    Maar daar zijn ze weetikhethoeveeljaar geleden vanaf gestapt want kalenderleeftijd en ontwikkelingsleeftijd lopen niet altijd synchroon. Zeker bij peuter/kleuters niet. Het ene december kind is wel al toe aan groep 2 (bijv die van Fristi) en de ander niet. Het is achterhaald om een kind niet door te laten stromen omdat het geboren is in een bepaalde maand.

    Waar woon jij?
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Jemig wat een teleurstelling! Bij de oude school van onze zoon was het tot 31 december ga je gewoon mee naar Gr 2. Mochten ze er niet aan toe zijn blijven ze nog een ronde.
    Verder keken ze echt naar het kind. Ben blij dat hij niet ook nog Gr 2 moest doen. Dan hadden we nog meer drama gehad.

    Je zou trouwens ook kunnen kijken naar de criteria van Gr 1. Wat beheerst ze al en waar moet ze nog aan werken. Als ze alles al kan wat gaan ze dan nog aanbieden. Die van ons beheerste bijna alles al (behalve het sociale) voor hij in Gr 1 kwam. In Gr 1 maakte hij Gr 2 stof eigen terwijl het niet eens een combi klas was:roflmao:. De criteria staan vaak op internet als ze het niet zelf op hun website hebben staan.
    Betreft het sociale mochten ze zeggen maar ze is te jong. Dat zeiden ze van ons ook maar hij paste zich aan wat de jongste deden van de groep.

    Betreft de oudste. Wat zijn de verwachtingen van het tafelboekje. Heeft hij de uitleg gekregen hoe het werkt met keersommen? Dat 3+3+3 het zelfde is als 3x3? Je kan al het materiaal geven wat je wil maar er moet wel begeleiding bij zitten. Overigens denk ik dat een prik en co en rekentijgers (liever andere variant wij vinden rekentijgers prut) meer stof geeft tot nadenken dan alleen keersommen. Maar ook hier hoort eerst uitleg dan werken bij. Het niet uit zich zelf pakken kan ook te maken hebben met niet de uitzondering willen zijn. Of misschien is het saai of krijgt hij geen uitleg.

    Het druk leggen, ik denk dat er te weinig druk ligt. Ze moeten hem leren leren. Oke je komt niet uit deze som. Kunnen we hem kleiner maken, hoe pak je het aan. Schrijf de stappen op naar super knap je bent er achter gekomen hoe het moet. Je hebt vol gehouden! Overigens is het volhouden dan belangrijker dan het oplossen. Het moet een leerproces zijn. Het klinkt of ze er van uit gaan dat hij het kan (misschien zelfs zonder de uitleg) en tot de conclusie komen hij heeft op misschien is het te lastig laten we stoppen. Natuurlijk is het te lastig en dat is de bedoeling. De hersenen laten kraken, een andere oplossing bedenken, volhouden, zorgen dat hij trots op zich zelf kan zijn.

    Overigens een veel gemaakte fout op scholen. Ik geef moeilijker werk en geen uitleg. Misschien zelf eens kijken naar het plaatje van de leerkuil.

    Ik voel nu alweer de frustratie die we toen ook hadden (maakt maan boekje niet, doet niks, eerst laten zien dat hij het kan en dan zon boekje. Overigens was zon boekje ook te makkelijk want toen las hij al m4 dus compleet niet interessant meer)

    Ik zou dit eerst laten bezinken. Van beide kinderen op papier zetten wat jullie denken en er van vinden.
    Bij de jongste wat zijn de vaardigheden wat ze nog kan leren in Gr 1 en wat beheerst ze al. Dan kun je concreet vragen wat ze dan in Gr 1 willen aanleren.

    Oudste aangeven waar zijn frustratie zit. Ben benieuwd wat hij zelf zegt als je vraagt waarom pak je het tafelboekje niet en of hij wel uitleg krijgt.
    Leeft hij trouwens helemaal op als hij bij de plusklas is geweest?
     
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    20.156
    23.237
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou niet wachten, maar nu al werk ervan maken.
     
    Roanna en Fristi2012 vinden dit leuk.
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    @owly geen idee wat m’n dochter in groep 1 nog moet leren. Ik twijfel al of ze haar in groep 2 volgend jaar nog genoeg kunnen bezig houden.
    Ze telt tot 20, herkent de cijfers tot 10. Kan groepjes van 2-3 herkennen, kan facultatief tellen tot 10. Heeft een woordenschat van weet ik veel hoeveel. Kent de kleuren en vormen.
    Kan knippen, prikt vormpjes netjes uit, tekent een duidelijk poppetje, kleurt netjes. Puzzelen doet ze zonder probleem.
    Rijmen gaat goed, fonetisch bewustzijn nog niet, maarja, het duurt nog minstens een jaar voor ze naar groep 3 gaat. Ze herkent wel stuk of 6 letters. Haar naam kan ze steeds beter op papier krijgen. Ze fietst, hinkelt, huppelt, koprolt, vangt een val.
    Ze heeft vriendinnetjes, speelafspraakjes, netjes contact met anderen.

    Ik zie niks waardoor ze niet naar groep 2 zou kunnen, behalve dat juf vindt dat het niet kan.
     
  6. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    @Fristi2012 ik zou niet wachten, nu doorpakken. Dat de juf niet profesioneel kan kijken mag toch niet het probleem van je dochter zijn.
    Vervelend dat allebei de kinderen niet echt gezien worden. Leren leren is moeilijk, daar hebben ze hulp bij nodig, zeker als je dat nog nooit hebt hoeven doen.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    @owly wat betreft m’n oudste denk ik dat ze niet zien hoe ver hij al is. Ze hebben hem niet door getest.
    Rekentijger en prik en ko heeft ie al.
    Ik denk dat het extra rekenen niet zo vrijblijvend moet zijn. Hij moet gewoon elke dag daar wat van maken. En z’n gewone rekenwerk compacten of wegstrepen.
    Ben nog even aan het denken hoe ik dat moet voorstellen aan school. Want extra werk is leuk. Maar het is wel een 6 jarige, met de executieve functies van een 6 jarige.
     
  8. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Moet hij al zijn gewone werk maken? Hier ging ze zo gauw ze rekentijgers kreeg naar 1 blz normaal werk in plaats van 2. Intussen doet ze helemaal geen normaal rekenwerk meer en alleen maar wiskanjers twist omdat het nog steeds veel te makkelijk is. Maar ze moeten er wel tijd voor krijgen en niet en en en. Niet iedereen heeft zin om zoveel werk te doen, en als ze al vastlopen op de eerste saaie werkjes
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Volgens mij moet hij nog wel al z’n gewone werk maken ja. Thuis was dat in 5 minuten klaar, maar op school met afleiding zal dat vast langer zijn.
     
  10. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Dan zou Ik daar op inzetten. Minder gewoon saai werk, meer tijd voor moeilijker werk. En daar ook gewoon een bladzijde van moeten maken, niet vrijblijvend.
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Jaa dat zegt m’n gevoel ook.
    Nu nog kijken hoe ik dat, zo schijterig als ik ben, ook aan de juffen durf te zeggen. :oops:
     
  12. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    14.233
    28.218
    113
    Volgens mij is dat allemaal groep 1 spul idd. Lijkt me behoorlijk nutteloos om haar dat nog een jaar te laten doen, die moet na de zomer gewoon naar groep 2 hoor.

    is de vervelende juf de juf die de beslissing neemt uiteindelijk? Of heeft haar andere juf ook/evenveel inspraak?
    Ik zou een afspraak maken met de andere juf, evt ook de Ib’er erbij en je zorgen uiten. Ik zou niet wachten tot ergens vlak voor de zomer om dit te bespreken maar zsm al.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  13. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Haha ik ben niet heel mondig voor mezelf, maar heb intussen geleerd dat je als ouder van voorlopende kinderen altijd moet vechten, en omdat het voor hen is gaat me dat ook makkelijker af. En anders stuur je eerst een bericht via parro of zo en vraag je daarin om een gesprek om het erover te hebben. dan is de boodschap er al maar hoef je hem niet ineens zo te zeggen
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  14. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Volgens mij is de andere juf in opleiding, haar eind stage zegmaar. Dus denk dat ze geen inspraak heeft.
    Vanavond maar eens met m’n man overleggen of we een mail naar school doen.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    20.156
    23.237
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Eens met dit! Dochter, ook groep 3, wel ouder dan jouw zoon, heeft rekenwerk gecompact en dan daarbij pluswerk rekenen. Waarbij ze gewoon vragen kan stellen en hulp en uitleg krijgt. Het is toch rete irritant dat je je eerst door het saaie normale werk moet worstelen en dan nog extra werk waar je geen hulp bij krijgt?
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Nou extra werk is niet leuk als het extra komt op het reguliere werk. Onze zoon ging expres langzaam werken omdat hij anders extra taken kreeg.

    Wat je aangeeft klopt ook. Je kan extra aanbieden maar er zit nog steeds een bepaalde tijd in 1 schooldag. Dan moeten ze strepen. Volgens mij hebben ze nu bij elke reken methode wel staan wat ze wel en niet die dag weg moeten strepen.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Hoe doet ze het als je een woord in klanken laat horen.Voorbeeld p _o_p welk woord zei ik? Dat bleek een eind Gr 1 ding te zijn. Zoon deed toen de eerste maand op school met de oudste mee. Ook andersom kon hij het ook. Moest hij de letters zeggen en dan de ander zeggen wat hij zegt.

    Heb even een lijst bij heutink gevonden en kun je zelf ook eens kijken.
    Wel helemaal naar beneden door blijven lezen. Er staat een boel reclame tussen.

    https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/dit-leert-je-kind-in-groep-1/page/1541/
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Dat uit het lijstje kan ze allemaal. Die had ik idd ook al eens gevonden.

    Als ik zie waar ze in groep 3 mee beginnen met lezen, vraag ik me af waarom ze dat in groep 1 moeten kunnen. Hahah.
    Het letterbegrip begint steeds meer te komen. Maar we zitten nog niet eind groep 1, dus wie weet kan ze het straks wel.

    heb t nog ff getest. Hakken en plakken zit er nog niet in. Hahaha. B a l werd bananenbrood :roflmao:
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Hahaha bijna! Maar als dat het enige is dan kan ze dat ook in Gr 2. Er waren ook voldoende kinderen die in Gr 1 zaten en er ook heel wat anders van maakte:roflmao:

    Ik ben heel benieuwd na je volgende gesprek. Want jong gedrag is passend bij haar leeftijd. Als ze dat alleen moet leren is het een heeeeeel lang jaar. Als ze op mijn zoon lijkt blijft dat ook nog wel even:roflmao:
     
  20. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Haha dat vindt de jongste hier ook nog moeilijk, ze begint er nu mee omdat ze wil leren lezen maar ze zegt vaak ook nog een volledig ander woord.
    Kan je dochter al zeggen hoeveel klapjes een woord heeft? Hier doen ze dat nog niet in groep 0 maar A deed dat vorig jaar tijdens de lockdown thuis en nu doet klein spook dat ineens. Onthouden van een jaar terug?
     

Deel Deze Pagina