Even hoor...mijn kinderen zijn pas 3, dus ik ben nog niet zo thuis in het basisonderwijs. Maar groep 3 is toch de klas die komt na de vroegere kleuterschool? Moeten kinderen dan al vlot door kunnen lezen???? Helemaal eens dat ze het op die leeftijd nog helemaal niet moeten gooien op een ruim onvoldoende, maar vooral de inzet moeten benoemen. Ze kunnen het ook benoemen als, kan beter, met de aantekening dat ze goed haar best doet.
Dit had Luc ook zo erg. En opeens, op een dag was het weg. Het is ook niet meer teruggekomen. Duurde wel eventjes.
Ja klopt. Hier hebben ze het systeem dat ze voor de jaarwisseling alle letters leren. Dus minder aandacht voor andere vakken. Vooral taal. Prima idee want dan worden ze echt ondergedompeld in het lezen. Werkte erg motiverend voor onze dochter in ieder geval. Maar blijkbaar hangt aan die verwachting ook dat ze dan halverwege goep 3 M3 al ruim voorbij zijn (daar zit onze dochter nu op) Bedankt voor alle reacties gister. Moest het even kwijt. Sta er nu weer wat nuchterder in. Mijn man maakt zich niet zo druk hahah.
Niet met een stukje wat doe jij je best om vooruit te komen alleen maar.... Man dat steekt... C heeft altijd een stukje tekst met een positief draai. Zoiets als.. wij zien dat je meer dan je best doet ga zo door..
Pffff! Als leerkracht wil ik even zeggen dat dit echt niet zo had gehoeven! Vreselijk ook voor je dochter. Staat er nog iets over uitgelegd in het begeleidend stukje tekst?
Hoe zou je het dan doen? Onvoldoende is toch onvoldoende? Als het dan zo'n rapport met lijsten ro/o/m/v/rv/g is dan kan ik me voorstellen dat er ook ro/o ingevuld kan worden. Maar het zou wel schelen als er daarnaast ook een opmerking staat over werkinzet zoals nu met lezen dat ze wel heel goed haar best doet. Het is de toon die de muziek maakt. (En als het echt ver beneden gewenste niveau is moeten ze kijken waardoor dat komt)
Wij vullen op zo'n moment 'voldoende' in en in het begeleidend stukje iets als; je scoort voor spelling voldoende op je eigen niveau. Je doet hard je best en dat zien we! We gaan samen door met oefenen. Staat toch heel anders dan 'ruim onvoldoende'.
Maar dan geef je toch een vertekend beeld? Dan zou je alleen onvoldoende kunnen krijgen als je inzet niet goed is. Op deze manier kan je nog onvoldoende krijgen als je alles goed hebt maar je gedrag echt vreselijk is. Ik neem aan dat de invullende score niet gebaseerd is op wat je kan maar wat de lesmethode zegt dat je op dat moment moet kunnen (in elk geval bij goed meetbare vakken als rekenen en spelling, waarbij het antwoord goed of fout is).
Hier staat er dan Bijv; rekenen vind je nog wat moeilijk maar we zien dat je hard oefent. Of andere goede kwaliteiten worden benoemd: wat ben jij een gezellige meid/ jongen. Je bent heel behulpzaam. Dat soort dingen
Hier stond erbij: we gaan oefenen met lezen en om niet meer te hakken en plakken. Dat was alles. Wederom, goed dat reeel geschetst staat hoe ze ervoor staat. Maar het kwam gewoon hard binnen. Puur koud op papier. Zonder erkenning voor de heftige afgelopen periode en het harde werk dat ze verzet heeft. Extra kwam het bij mij binnen wegens mijn schooltrauma... Maar dochter heeft van dit alles niks gemerkt. We zijn super trots en gaan gewoon verder met goed werk doen.
Hui Vandaag lijkt zijn huidje een stuk rustiger. Wel nog rood en pukkels,maar niet meer zulke grote met grote witte koppen. Maar ja, wie weet is dat morgen weer anders. We gaan het zien en wachten af. Gelukkig heeft hij er geen last van, dat vind ik het voornaamste.
Ik ga er ook zeker niks opsmeren. Doe wel bijna iedere dag zijn gezichtje deppen met een lauw warm hydrofiel washandje. Dan houden we zijn gezichtje wel schoon. Wie weet doet de buitenlucht en het zonnetje ook wel iets inderdaad.
@Dagda, goed om te lezen dat je er al wat nuchterder in staat vandaag. Ik kan je gevoel wel begrijpen, zeker als je vroeger zelf zo'n nare ervaring hebt gehad. Als buitenstaander, die ook de situatie in de afgelopen maanden met je dochter niet kent, zou ik het opvatten als "ruim onder de verwachting bij deze leeftijd". En dat is dan waarschijnlijk ook zo? Daar hoeft geen waardeoordeel aan te hangen van beter of slechter, maar is wel goed om te weten. Nu wist je het al en waren en zijn jullie druk mee bezig, waardoor het misschien extra hard aankomt. En soms leren ze ineens heel snel en is dat rapport alweer achterhaald. Goed om te lezen dat je dochter er nog wel plezier in heeft. Lijkt me goed om op te focussen
Weet je wat ik erg vond? Dat er een kennis zei: ‘dat is een voorbode dat hij in de pubertijd ook zoveel puistjes krijgt’ Wel ja ik vond het al zo sneu en maakte me er druk om. Gelukkig had ik nog wel de tegenwoordigheid van geest om te zeggen: ‘als je al in de put zit en je wil er nog dieper in, dan moet je jou even bellen hè’
Dit dacht ik ook idd. Je kan moeilijk 'goed' invullen als het niveau onvoldoende is. Het is wat het is. De kake harde cijfers. In een gesprek of schriftelijke toelichting kan je dat nuanceren. Maar het heeft geen zin om het te verbloemen. Rapporten op onze school geeft op elk punt een beoordeling op het vak zelf en op de inzet. Dat is heel fijn. Je ziet de minder sterkte punten, en kan daar meteen bij benoemen dat je trots bent dat hij wel zijn best heeft gedaan. En dat je dat juist belangrijk vind. Ik zou het zeker bespreken in het 10 minuten gesprek. @Dagda Verder ook wel herkenbaar. Hier ook 2 met moeite met lezen. Oudste heeft nu ook officieel dyslexie (middelbare intussen). Jongste heeft heel veel baat gehad bij het programma bouw. Dus dat is voor jullie misschien ook een optie. Om voor dyslexie test in aanmerking te komen moet je ook een reeks slechte rapporten op gebied van taal kunnen laten zien. Plus aantonen dat school extra begeleiding heeft gegeven. Voor oudste hebben we de aanvraag gedaan in groep 5, maar hij was net te goed voor een vergoeding vsn de test. Voor de basisschool was een test ook niet nodig omdat hij toch al de benodigde begeleiding kreeg. Nu op de middelbare heeft hij er juist wel baat bij.
Alvast gefeliciteerd! Ik zat nog te denken: word jouw baby ook niet één dezer dagen een jaar oud @Loveischocola
Maar M3 halverwege groep 3 is toch niet ruim onvoldoende? Hier op school is de verdeling matig - voldoende - ruim voldoende - goed. Matig klinkt altijd nog een stuk vriendelijker dan ruim onvoldoende (vind ik). En anders zou onvoldoende ook genoeg zijn om aan te geven dat het lezen nog onder de maat is toch? Dat "ruim" ervoor maakt het (voor mij) echt erger.