@GoldenClown: Echt erg dat kinderen zo aan hun lot worden overgelaten. En wat je schrijft, negatieve ervaringen hebben vaak (soms verstrekkende) gevolgen voor hulp die daarna geboden wordt... Hopelijk vindt ze op het mbo haar plekje en kan ze weer positieve ervaringen op doen en groeien! (Hier helaas vergelijkbare ervaringen, al heeft het thuis zitten hier niet zo lang geduurd, doordat we zelf een andere school hebben gezocht en hebben kunnen vinden.)
Hier was in havo 5 en met haar vakkenpakket een andere school sinpelweg geen optie meer.... en volgens school is haar niveau hoog genoeg voor het mbo dus hoeft ze daar niets meer voor te doen (logisch, ze komt van het gymnasium af). Het mbo voelde als een warm bad, en het is een hele kleine opleiding waar iedereen zichzelf mag zijn, en ze werk op heel andere gronden beoordelen dan brute cijfers. Gaat zoveel beter bij haar passen. Maar voor die tijd moet ze bij bepaalde dingen wel hulp krijgen
Och echt erg. En dan ook zo'n behandeling die Eingelijk verkeerd is. Ik zag dat je kon ziek melden op grond van, dit zou ik zeker doen. En dan de samenwerking verband bellen die heeft al lijntjes naar de leerplichtambtenaar. Dat was en is hier wel zo. Zeker als er geen gesprekken komen vanuit school dan kunne hun dit gleed onderbouwen en zou je verder geen probleem hebben lijkt mij. Wij gaan nu ook langzaa weer kijken voor een passende school. Ze wilde haar weer terug doen op de oude waar zij zich niet thuis voelde en ook niet veilig. Dus dat gaat weer een gevecht worden en ben het zo zat. Maar we moeten nl is leerplichtig. Maar waneer je kind kapot gaat van school dan heb je een probleem. Zou fijn zijn als ze passende onderwijs schrapte en gewoon weer normale en andere scholen hadden. En scholen erkennen dat ze niets kunnen doen voor je kind, en sneller ingaan zien klaar. S6 en je komt er wel nu je weet wat er nu echt gebeurt in dat koppie van hem.
Mijn oudste dochter doet nu ook MBO en komt van gymnasium. Oudste heeft net als jongste dochter ASS en ADHD en liep ook vast. Zij is toen eerst naar t VSO havo gegaan maar zat toen nog niet echt op haar plek. Toen besloot ze met haar 3-4 havo overgangsbewijs naar t mbo te gaan. Dat voelt nu voor haar veel beter en ze doet t echt wel goed.
Fijn om te horen. Dochter zat al in 5 havo en had vorig jaar al in 1 vak versneld examen gedaan. Ze heeft ook ooit een klas overgeslagen dus zag zelf ook wel in dat ze nu nog veel te jong is voor haar droomopleiding, ook als alles op school wel goed was gegaan. Dus de komende 3 jaar lekker praktisch aan de bak (waarvan bijna de helft stage) in een relevante richting, en dan is ze bijna 19 als ze haar diploma heeft, precies jong/oud genoeg om of aan het werk te gaan of auditie te gaan doen voor haar droomopleiding.
@maan ik herken zoveel van jouw verhaal. Mijn zoon heeft ook NAH. Liep in groep 3 vast in regulier. Werd zonder pardon thuis gezet. Dat heeft maar liefst 15 maanden geduurt omdat men niet goed wist wat passend was. Kreeg toen TLV cluster 4. Daar is hij nog meer vastgelopen. Dit was zo niet passend voor hem. HIj was chronisch overprikkeld, doodsbang voor klasgenoten, ging in zijn broek plassen en werd depressief en agressief. Ik herkende niets meer van mijn kind.Wij hebben toen als ouders zelf de stekker eruit getrokken en hem thuis gehouden. Dit duurde weer 7 maanden. In die tussentijd heb ik me doodgevochten voor een onderwijsplek want passend onderwijs aan me hoela. Ik moest me verantwoorden bij de onderwijsinspectie en veilig thuis omdat ik mijn kind thuis hield. Gelukkig werden we erg ondersteunt door SKT, behandeld artsen en behandelend neuropsycholoog. Ik heb een onderwijsconsultente en een onderwijsadvocaat ingeschakelt en nu zit hij uitendelijk voor een proefplaatsing op het cluster 3. We zien hem zo extreem opbloeien. Hij is gelukkig, zijn zelfvertrouwen groeit, kan veel beter met prikkels omgaan etc etc. We hebben een heel ander kind. MAAR ..... de proefplaatsing is voor max. een jaar en dat is volgende maand voorbij. Dan moet hij of weg of definitief geplaats worden. Hiervoor moet hij eigenlijk min. 50% onderwijstijd volgen en dat red hij gewoon echt niet. Het gaat er dus om hangen. En anders word hij voorgoed thuiszitter en zal er nooit meer een onderwijsplek zijn ( besef, hij is 10.....) Zo werkt het in nederland, we zetten een kind liever thuis dan dat hij 40% onderwijstijd volgt ( want ja dan kost hij teveel geld ) Ik heb jaren moeten vechten voor fatsoenlijk onderwijs voor mijn kind en doe dat nog. Er is geen organisatie in nederland die ik niet gesproken of benaderd heb en ik heb honderden gesprekken gevoerd. Mocht ik je ergens mee kunnen helpen doe ik dat graag, niet passend onderwijs maakt kinderen en hele gezinnen kapot
@sidmick: Echt idioot is het, hè? 10 jaar en dan al 'afgeschreven'...tenminste, zo voelt het, denk ik. Hopelijk mag hij blijven waar hij nu zit! Hij zal meer tijd nodig hebben om te herstellen van de eerdere negatieve ervaringen en dan nog is natuurlijk de vraag of ieder kind in staat is om 50% onderwijstijd te volgen. Zijn leven (en het leven van wie dan ook) is niet in geld uit te drukken... Zo jammer dat dat soort dingen op deze manier werken.
Klopt als hij hier niet mag blijven bepaald dit de rest van zijn leven. Geen middelbaal onderwijs, geen baan, geen toekomst. En dan is het idd all about the money. Kind heeft verdorie kanker en 3 herseninfarcten doorstaan, enorm getraumatiseerd door onderwijs maar toch draait het om een potje geld. Terwijl wij hem afgelopen jaar ZO hebben zien groeien en opbloeien. Het bepaald ook rest van ons leven. Zo zal ik mijn baan moeten opgeven om voor hem te zorgen als hij altijd thuis is
Hopelijk komt het zo ver niet!!! Kun je daar nu al over in gesprek of niet niet? En stel dat hij niet mag blijven, komt hij dan in aanmerking voor dagbesteding? Of dat ook niet? Verre van ideaal, maar dan heeft hij toch ‘iets’, zeg maar…
Dat beslist het CVB pas volgende maand en hebben wij geen aandeel in. Nee dagbesteding lijkt niet aan de orde. Daar is hij “ te goed” voor in die zin dat dat er weinig is voor kinderen met NAH. Het is ofwel gericht op verstandelijke beperking, dat past niet vanwege zijn hoog gemiddelde iq ofwel gericht op psychische stoornissen ( autisme, adhd, gedragsproblemen) en dat past ook totaal niet ( ook duidelijk uit zijn cluster 4 verleden) Kortom tussen wal en schip. Sneue is dat hij zo een sociaal gezelschapsdier is. Hij kan met iedereen opschieten en houd zo van mensen en andere kinderen.
En een zorg.boederij? Dochter heeft 1 op 1 gehad daar en er werd ook onderwijs gegegevn (max 2 u) Omdat zij geen aansluiting had bij kinderen hier in de buurt hebben wij daar toen voor gekozen. Anders was getallen maar thuis zitten met ons.
Zorgboerderij moest ik inderdaad aan denken (als dagbesteding). Maar sommige kinderen (en volwassen) vallen overal net buiten inderdaad.
Zo intens verdrietig en inderdaad zo herkenbaar. Onze zoon gaat hier ook echt aan onderdoor cluster 4 is echt een nachtmerrie gebleken. En inderdaad warschijnlek ook NAH PVL met cyste vorming. Ben zo ontiegelijk boos dat hier nooit wat mee gedaan is. Maar dat is een koe in zijn kont kijken. Hier hebben ze evt over mytyl ook vanwegen zijn motorische beperking en spraakgebrek. Maar hij ia cognitieve ook sterk en dan kan er opeens een hoop niet meer. Want volgens het boekje zouden ze het moeten kunnen en op plek a passen. Maar eer dat alles geregeld is. Hij zij vandaag nog. Mama ik wil zo graag naar school om te spelen met kindjes. Maar de kindjes opschool spelen niet met mij mama die schelden elkaar uit en slaan en schoppen elkaar.
Hoe oud is je zoon? Op facebook heb je een lotgenotengroep “ ouders van kinderen met NAH” Daar kun je ook heel veel lezen over NAH en de struggle in onderwijs
Even een update. Maandag leerplicht gebeld, zouden terug bellen. Vandaag school en de onderwijsconsultente van het samenwerkingsverband gesproken. Snappen eigenlijk niet goed waarom hij op cl4 geplaatst is. Omdat zij hem allemaal net als wij, een kindje vinden door een mytyl school. Nu gaan ze de gene die er over gaat aan haar jas trekken zodat ze dit ingang kunnen zetten. En over hoe ze dit kunnen ingang zetten. Volgende week bouwt hij langzaam tot een ochtend school op. En kunnen we opgeroepen worden door de schoolarts om te kijken wat de belastbaarheid is op zijn school nu. Om in de tussentijd wel betrokken te blijven bij school.
Ja, hij is bekend bij de revalidatie arts die ook de mytyl school doet. Dus duimendraaien dat hij 'slecht' genoeg is. Klinkt zo stom in deze. Maar anders mag hij et niet geplaatst worden.
Stom hé. Maar duim mee en dat hij daar mag zijn. En trek aan de bel weer, als het niet lukt met opbouw.