HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Spannende dag! Ojee ben je druk met de 1 bezig gaat de ander niet met plezier naar school.

    Hopelijk ziet de juf haar wel anders zijn het inderdaad lange kleuter jaren.
     
  2. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Ja de juf ziet haar wel, en kent A ook dus ze weet ook wel dat Ik ook voorloopt. Maar ze was altijd onderwijsassistent en nu voor het eerst een instroomgroep, waar het niveau ook nog heel erg verschilt van kinderen die nauwelijks Nederlands spreken en niet kunnen tellen tot dus 2 ver voorlopende kinderen. Heb het idee dat ze niet weet wat ze daar dan mee moet, maar dan moet ze de ib-er maar in gaan schakelen
     
  3. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    410
    236
    43
    Ik vind dit zo’n lastige… Alsof ze zich niet nu al stierlijk kunnen vervelen en er pas echt iets hoeft als ze in de “magische groep 3” fase zit waarin hét leren pas echt begint… en alsof je als juf/meester al je kruid voor de rest van de schoolcarrière nu al verschiet door ze iets aan te bieden waar ze van aan gaan. :|

    Nou ja, beetje overdreven geformuleerd misschien maar ik heb altijd moeite met dit soort teksten.

    Spannend, testen! En ik hoop dat de juf de jongste goed zal zien en actie gaat ondernemen.

    Edit: lees nu je reactie. Dat lijkt me voor juf idd ingewikkeld maar dan maar de IB’er erbij toch? Wel fijn dat J. gezien wordt.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Oke dat maakt het inderdaad lastig. Wel een hele andere verantwoordelijkheid van onderwijsassistent naar juf. Neem aan dat ze dan ook begeleiding krijgt:)
     
  5. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Ja helemaal mee eens. Er is juist in de kleuterklassen zoveel mogelijk qua verbreding of verdieping die niks te maken heeft met het echt schoolse.
    We kijken deze week nog even aan, ook druk met A en haar test, kijkmiddag op de hb school. En J heeft er ook moeite mee dat A al een paar weken niet iedere dag naar school gaat door corona, buikgriep, vandaag dan de test. Dus even uitsluiten dat dat de reden is dat ze niet naar school wil
     
  6. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Vast wel, maar die zie ik niet. Ik ben verder ook niet ontevreden over haar hoor, super lief mens en ze moet gewoon nog veel leren.
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Kan ze niet naar de groep 1 ipv de instroomgroep? Zodat er iets meer aansluiting is met de kinderen in de klas.
    En de optie doorstromen naar groep 2 na de zomer ook wat makkelijker is.
    Al is ze natuurlijk wel pas relatief kort geleden begonnen.

    Wat een gedoe is het toch.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Dat is ook echt een flinke stap maar misschien had school geen opties meer. Hoe lang
    zit ze nu op school?
     
  9. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    410
    236
    43
    Zag je reactie en moest meteen denken aan hoe het nu bij jullie is na het tegenvallende gesprek over m’n de jongste?
    (Als je er iets over wilt zeggen uiteraard)
     
  10. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    @Fristi2012 de gewone kleuterklassen zitten al (over)vol.
    We gaan wel aansturen om haar naar groep 2 te laten gaan na de zomer, iets meer werkjes doen.
    @owly sinds begin februari
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Dat is inderdaad nog maar net maar als ze veel dingen al onder de knie heeft dan is volgend jaar nog een keer Gr 1 niet een toevoeging.

    Misschien toch handig om een gesprek in te plannen en dan met de interne begeleider.
     
    Leolove vindt dit leuk.
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    @Leolove dat is jammer. Was wel een makkelijke oplossing geweest.
    Heeft ze wel een beetje aansluiting in de klas? Een vriendinnetje waar ze wel een beetje mee kan spelen.

    Het aanhankelijke na een paar weken school schijnt er ook een beetje bij te horen zei juf hier. Het besef dat school echt elke dag is komt dan wel binnen.
    Maar als je elke dag opnieuw tot 10 gaat tellen in de kring terwijl je dat al 2 jaar lang word je wel een beetje simpel van.
     
  13. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Ja ze heeft wel wat vriendinnetjes en vriendjes die ze kent van het kdv en ook al een nieuw vriendinnetje gemaakt. Spreekt ook iedere week wel een keer af.
    Ze gaat wel regelmatig spelen bij de kleuterklas naast haar klas, dat mag ook gewoon maar zij is de enige die dat doet. Of dat is om meer uitdaging of iets oudere kindjes en meer aansluiting daardoor dat weet ik niet.
     
  14. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    410
    236
    43
    m’n is m.n.
     
  15. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Vorige week heb ik nog even met juf gesproken.
    Ze riep weer de hele ochtend dat ze niet naar school wilde. Maar huppelt dan toch vrolijk naar binnen.
    Ik vind dat zo lastig. Dus dat aangegeven. En ook dat ze thuis zo’n stoere zelfstandige dame is. En bij binnenkomst een klein weggedoken gupje.
    Maar ze begint op school wel iets beter los te komen. Juf had ook gezellig met haar gekletst.
    Ik begin een beetje hoop te krijgen dat ze zichzelf wel gaat laten zien en dan wel duidelijk wordt dat ze niet in groep 1 hoort volgend jaar.
    Juf zag het nog niet, maar was er wel bewuster mee bezig. Ze zei wel dat ze in principe allemaal op groep 2 niveau les krijgen en de kleintjes gewoon wat makkelijkere vragen krijgen.

    Ik heb een klein beetje meer vertrouwen. Maar wil haar nog steeds gewoon volgend jaar in groep 2 hebben.

    Heb met diezelfde juf ook nog even op m’n oudste gehad. Ze gaf aan dat ik echt vertrouwen in zijn juf moet hebben, ze zijn er echt mee bezig, het is ook besproken enzo.
    Maar ook daar hoor ik zelf nog weinig fijn. Dus geen idee wat er nu gebeurt.
    Ik wil eigenlijk een plan voor in groep 4. Want wat hij nu in groep 3 doet is meer bezigheidstherapie dan wat leren.
    Al vertelde zoon dat hij voor rekenen wel een toets moest maken om te kijken wat er weggestreept kon worden voor rekenen.

    Geen idee of en wat ik nu moet ondernemen. Afwachten voelt zo zinloos. Maar moet school ook weer even de tijd geven.

    Gelukkig zit m’n zoon wel weer wat beter in z’n vel. Al zoekt hij momenteel heel weinig contact met klasgenoten. Vanmiddag eens vragen hoe dat in de klas gaat.

    Nog even leuke foto van waar m’n dochter momenteel druk mee is. Kleuren, uitknippen, op gekleurd papier plakken en weer uitknippen.
    De hele dag door.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Aaah wat leuk!!! Dan gaan er bij jullie ook veel stiften door heen:roflmao:
     
  17. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    410
    236
    43
    Fijn dat je de juf nog even hebt gesproken en zij er in ieder geval iets bewuster mee bezig is. Ik herken heel erg veel van mijn oudste in wat je over je jongste beschrijft en hoe dat op school gaat. Thuis een stoer, zelfverzekerd, assertief kind en op school is ze stilletje en lijkt wat hulpeloos ofzo. Schril contrast in ieder geval. Ik merk wel dat nu dochter wat langer op school zit en een hechtere band met de juf heeft, ze veel meer laat zien en daar dus ook adequater op gereageerd kan worden. Hoop dat voor jouw dochter ook. En lastige balans, tussen afwachten en actie ondernemen, maar denk zelf altijd maar liever iets te vaak aan de bel trekken dan iets te weinig.

    En heerlijk dat ze daar zo mee bezig kan zijn!
     
  18. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    410
    236
    43
    Even mn ei kwijt. Is de oudste net goed op de rit... Wij dreigen nu met onze jongste (net 3) in hetzelfde terecht te komen als met de oudste. Wil niet meer naar het kdv, opstandig, boos, verveeld gedrag. Kdv ziet een slim jochie maar lijken in de veronderstelling dat ze hem al heel erg uitdagen (met puzzels van 12 stukjes ipv steekpuzzels om maar wat te noemen... :rolleyes:). Meerdere gesprekken gehad, maar verandert weinig, ondanks goeie bedoelingen. Personeelstekorten en vele wisselingen van pm’ers helpt hierbij niet.

    Ik voel me vreselijk bezwaard maar heb na lang twijfelen school gemaild en gevraagd of ze mee kunnen denken om herhaling van N. te voorkomen (die we eerder van het kdv hebben gehaald omdat het gewoon geen doen meer was). Hoop dat er iets uit komt want anders wordt dit een laaaaaang jaar...:|
     
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik denk dat het vooral belangrijk is dat hij gezien wordt.
    Ook met puzzels van 100 stukjes aanbieden ben je er niet, het gaat om zijn gevoel. Hij moet naar niveau worden aangesproken. Meer autonomie krijgen. Zich verantwoordelijk voelen. Door de hele dag heen. Niks zo vervelend dan als dom klein kind aangesproken te worden.
    Maar dat blijft lastig met personeelswisselingen.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  20. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    @Archie83 lastig he. Onze jongste vond het kdv ook verschrikkelijk, totdat ze een nieuwe juf kreeg die haar wel zag. Helaas ging die na 3 maanden weer weg en werd het weer drama. Zo belangrijk als ze gezien worden en krijgen wat ze nodig hebben, ook op het kdv.
     

Deel Deze Pagina