Wat enorm sneu! Ja dat kan best liggen aan stress! Je zou juf kunnen vragen om haar op vaste tijden te laten plassen. Dan krijgt ze daar een ritme in en heeft ze in ieder geval geen last van pesterijen. Net misschien een beetje minder stress
Lastig. Ik heb geen idee in hoe verre haar bekken dit veroorzaakt. Maar terugval in zindelijkheid is vaak wel een duidelijk signaal dat er iets niet goed zit. Krijgt ze jou te zien als het misgaat of lost de juf het op? Als je haar dan komt helpen zou ik denk ik in gaan zetten op een veilig gevoel. Voor sommige kindjes kan de kleuterklas overweldigend zijn. Dat overweldigende kan ook veel energie kosten. Als zindelijkheid al meer energie kost voor haar. Dan zou ik denk ik kijken of er wat meer opbouw kan zijn. En dus evt nog wat meer tijd thuis.
De kleuterjuf zei ook dat veel kleuters bij stress een terugval kunnen hebben in de zindelijkheid, dat ze dat best vaak zag. Soms merk je het ook bij een zware verkoudheid ofzo. Ken je deze onderbroeken? Ik ken ook iemand die deze aan trok naar school bij haar kind met dat probleem. https://www.underwunder.nl/nl/probeer-underwunder/meisjes/ En de juf vragen of ze haar regelmatig naar het toilet kan sturen. De kleuterjuf van mijn zoon gaf vaak gewoon moeilijkere opdrachten in hetzelfde thema. Dus een vouwwerkje met meer stappen als ze gingen vouwen, een kralenketting rijgen met een ‘moeilijker’ patroon, was het thema de supermarkt, dan liet ze een paar kinderen een olattegrond van een supermarkt tekenen, de rest mocht gewoon een supermarkt tekenen zoals ze dachten dat hij er uit zag, zulke dingen. Of ze gaf gewoon een foto van iets van Kapla, bouw maar na en vogel zelf maar uit hoe je dat krijgt. Dat kan allemaal op verschillende niveaus. Ik denk dat veel juffen nogal te ingewikkeld denken over meer uitdaging voor kleuters, bepaalde methodes enz. En mijn zoon zat echt in een megaklas (45 kleuters aan het einde van het schooljaar), maar zijn juf had gewoon een goede planning en inzicht (heel belangrijk). Daarnaast kregen kinderen die echt meer konden ook gewoon lezen, extra rekenenlessen enz.
@owly juf stuurt haar al @Zonnestralen nee ik ga niet naar school. J kleedt zichzelf om en juf helpt om de natte kleren in een zakje te doen. Kleine klas dus dat gaat makkelijk. Ze is niet super moe van school. @Jo79 die hebben we vrijdag toevallig besteld, hopelijk gaat dat haar meer zekerheid geven waardoor de negatieve spiraal doorbroken wordt. Want ze kan het prima, ook zonder dat ze gestuurd wordt. Maar ik denk dat het pas echt opgelost kan worden als ze minder stress krijgt en dus school weer als leuk gaat ervaren.
Ja ze zei gister ook zelf dat het mis gaat als ze apart gezet wordt. We gaan het even in de gaten houden, even maandag afwachten wanneer het gesprek met de IBer gaat zijn, en anders alvast komende week met alleen de juf om tafel.
Ach gosh!! Nee dat kan echt niet. Dan voelt ze zich dus ook buiten gesloten. Goede bedoeling van juf maar helaas slechte uitwerking op het kind. Misschien handig om alvast wat punten op papier te zetten. Is ze nu thuis ook anders sinds ze op school is?
Ach wat sneu… arm kind. Niet de bedoeling uiteraard, ondanks de goede bedoelingen van de juf. Goeie om snel in gesprek te gaan. Hopelijk komt er met hulp van de IB’er wat meer uitdaging en meer ontspanning in de klas voor haar.
@owly ja de laatste weken is ze echt een schim van haar vrolijke zelf. Op zaterdag gaat t goed, en op zondag begitn het alweer met morgen moet ik weer naar school toch. Terwijl ze het op school wel goed doet volgens de juf, die ziet geen verandering in gedrag, behalve met binnenkomen. Maar dat is het aanpassen denk ik. @Archie83 nee de juf bedoelt dit zeker niet zo, maar die mist echt de ervaring wat dit met een kind kan doen
Het probleem is dat kinderen zich aanpassen en zeker meisjes. Die passen zich nog sneller aan sociaal wenselijk gedrag. Op de school waar zoon zat deden ze bij elk kind wat binnen kwam een HB test. Het was een blad met typische vragen. Bij de meeste kinderen was dat binnen 1 minutt klaar. Bij de kinderen die opvielen gingen ze in gesprek. Ze moesten dit blad zo snel mogelijk invullen vertelde de juf omdat kinderen zich al aanpassen. Dus van poppetjes tekenen naar toch hark poppetjes. Dat ze thuis ander is zou ik toch bespreekbaar maken. Bij ons was dat niet een kwestie van nog wennen. Ook na 3/4 maanden onderwijs werd het juist erger. Ons geluk was een fantastische kleuter juf ene werkwijze van de school.
Ja wij hebben goede ervaring hier op school. Alleen ze hebben gewoon een docent tekort zoals overal waardoor deze groep geen docent heeft maar een assistent. Prima natuurlijk voor een groep 0, maar dan wel met de nodige begeleiding voor de opvallende kindjes. En niet zeggen wacht maar tot groep 3. Dus het ligt in dit geval echt wel aan de juf en niet de school. Ze hebben echt wel gezien dat ze voorloopt, nu nog er iets mee doen.
Ze is in ieder geval zeker wel gezien anders is de ib'er niet in beeld. Het is alleen lastig dat dit komt door gebrek aan leerkrachten. Maar op de een of andere manier zullen ze dat toch op moeten lossen.
Ben benieuwd of jullie dit herkennen: Ik heb dus altijd gedacht dat onze jongste (net 3) minder vlot was dan de oudste en gewoon een vlot maar wel “gemiddeld” kind. De laatste tijd ben ik wat meer op gaan letten en nu valt het me opeens op dat hij veel meer weet en kan dan ik dacht. Vandaag loco Bambino voor t eerst geprobeerd. Niet alleen snapte hij de werkwijze in 2 keer (terwijl t toch niet heel simpel is) maar hij bleek ook cijfers te kennen en goed resultatief te kunnen tellen, waar ik in de veronderstelling was dat hij nul interesse had in tellen/cijfers/lezen enzo. Motorisch is hij wel vlot, altijd wel geweten. kreeg een fiets zonder zijwieltjes twee weken geleden, stapte op en fietste weg (zelfde met stepjes enzo). Dagen vd week bleek hij ook te kennen, tellen tot 50, tellen in t Engels, woorden hakken en plakken, doolhoven maakt ie zo, terwijl hij dat nog nooit gedaan heeft. Anyway, is het nou omdat ik een ontaarde moeder ben dat ik hem onderschatte? Is het het lot van de tweede? Voel me eigenlijk best schuldig naar hem toe
Haha dat herken ik. Ik dacht ook heel lang dat de jongste 'achter' liep omdat ze niet dezelfde dingen liet zien als de oudste op die leeftijd. Haar interesses liggen gewoon ergens anders en uiteindelijk ging zij die dingen ook doen maar inderdaad wat later, maar nog steeds veel sneller dan het gemiddelde kind. Denk ook dat het bij de 1e allemaal heel nieuw is en dat je daar dus meer mee bezig bent of zo?
Als het goed is wel ja, dan krijgt ze wel een gewone juf. Maar niet de juffen die A had. Een is terug naar groep 4, dat was ook geen echte kleuterjuf en degene die het bij haar als eerste gezien heeft die werkt niet meer op deze school. Dus wel even afwachten hoe die andere juffen dan zijn.
Dat komt omdat hij de tweede is, ja, haha. Ik ben er ook van overtuigd dat de interesses van de jongste komen door de oudste. Dus ik neem het niet zo serieus als ik dat wel deed bij de oudste.
@Archie83 hier zelf altijd het idee gehad dat m’n jongste nog slimmer was dan de oudste. Maar ze laat veeeeel minder didactische dingen zien, waardoor ze voor de buitenwereld heel anders overkomt. Waar m’n oudste al heel vroeg kon tellen, cijfers herkennen en lezen, ligt de interesse van mn jongste heel anders. Die kon ‘pas’ met ruim 3 jaar tot 20 tellen en de cijfers tot 10 vlak voor haar 4e verjaardag herkennen. Waar mn oudste voor z’n 4 verjaardag al woordjes las, herkent mn dochter pas stuk of 5-10 letters. Maar ze liep wel met 12 maand, fietste met ruim 2,5 jaar zonder zijwieltjes, klimt overal op en af. Kleurt netter dan m’n oudste, knipt met de dag beter. En vooral, ze is heel creatief en oplossingsgericht. Praatte je met 3 jaar al onder de tafel. Hahaha Maar het blijft lastig inschatten. Ze zijn zo anders, maar ook zo hetzelfde. En eigenliik maakt het niet uit, ze zullen ieder ook hun eigen dingen nodig hebben, hun eigen aanpak. En je aanpak bij een tweede is al anders dan bij een eerste.
En toch vind ik de aanpak ook heel erg gelijk. Ja de een loopt didactisch voor, en de ander creatief, maar allebei hebben ze meer uitdaging nodig en heb ik door de ervaring met de oudste een hele berg waar ik die uit kan kiezen. Wat dat betreft vind ik het wel makkelijker, de 2e loopt wat meer gewoon mee met de 1e.