Wil jullie toch een kijkje achter de schermen geven bij de doktersassistent (grote praktijk met 6 huisartsen, 2 huisartsen in opleiding, een verpleegkundig specialist en 5 praktijkondersteuners). Dit is ons belprogramma. Wat je hier ziet is de status van de telefoonlijst om 16:19 's middags. Er hebben 262 patiënten gebeld. Hiervan hebben we er 236 te woord kunnen staan met 2 assistentes. Twee andere assistentes hadden spreekuur of bemanden de balie, en dan nog het verwerken van de post, spoedgevallen tussendoor, artsen die met dringende opdrachten komen, reinigen van instrumenten en assisteren bij ingrepen van de artsen. Dan ook nog de spoedlijn die behoorlijk wat keren op een dag gaat, en de collegiale lijn die continu open is (voor collega-zorgverleners). Daarbij de apotheek die regelmatig belt of binnenloopt voor overleg.. Overigens vind ik het werk super leuk, veelzijdig en uitdagend (doe het pas 2 jaar), het is jammer dat er een tekort aan goede doktersassistenten is, want de werkdruk is echt heel hoog.
En hier een ochtend (08:00 - 12:00). Met drie assistentes aan de telefoon, 172 personen te woord gestaan, waar de spoedlijn en collegiale lijn nog niet bij mee zijn geteld. Ook wij moeten om niet om te vallen eten, drinken en plassen. En ook moeten we tijd hebben voor overleg met de artsen of andere zorgverleners. En ja wij willen ook heel graag extra collega's, vacatures zat maar er zijn maar weinig echt goede en geschikte kandidaten.
O, dat is leuk dat je dat kan zien! Heel wat anders dan bij een solopraktijk, waar ik werk. 1 huisarts, 1 huisarts in opleiding en een aantal POH's S en GGZ, die niet altijd hier zitten wegens ruimtegebrek. Ik zit op 2 middagen in de 2 weken na altijd alleen, dus doe dan alles alleen. Telefoon, mn eigen spreekuur, administratie, balie.
Ohhhhh ik schaam me plaatsvervangend. Erg hoor Ik moet wel even gniffelen om je "op spoed bellen wat geen spoed is".. Ik heb 2x in m'n leven, vanuit mn functie, nummer 1 durven drukken.. De eerste keer drukte 1 nr 1 omdat... De gewone lijn nog niet open was en ik...een cliënt dood in bed had gevonden(thuiszorg). Ik heb nog nooit zo'n raar gesprek gehad, het ging ongeveer zo: Met de spoedlijn Met de wijkverpleegkundige, ik bel even om.... WEET U WEL DAT U DE SPOEDLIJN BELT ja zeker want ik wil even doorgeven dat WE HOUDEN NU EEN LIJN BEZET VOOR SPOEDGEVALLEN ja dat weet ik maar. . Ik vind net mw huppeldepup dood in bed, of ja.. ik denk dood, want ik heb niet lang genoeg gestudeerd om te mogen zeggen dat ze dood is. ZE IS AL DOOD, DAN IS HET GEEN SPOED. BEL OM HALF 9 MAAR TERUG.TUUT TUUT TUUT geen woord van gejokt Ik heb natuurlijk meteen teruggebeld, weer nr 1 en gezegd dat het me gene reet interesseert wat zij spoed vindt, ik vind het spoed en ik wil een huisarts ter plaatse. Tweede keer was omdat er iemand dood wilde, toen kreeg ik een uiterst gefrustreerde huisarts aan de.lijn die aangaf dat hij diegene gisteren met spoed had doorverwezen naar de ggz crisis en het dus niet zijn pakkie an was. Je snapt, dat die beste man binnen t halve uur alsnog naar diegene is gegaan. Man man man... Sorry, misschien OT. Maar toch ook niet, want werkgerelateerd
Ikheb op een servicebalie gewerkt en we deden daar veel soorten werk. We hadden altijd een uur pauze(ik zou er maar een 3 weken zitten, dus mij hoor je daar niet over, haha). Afijn, mega druk met passen voor toegang kazernes. Ongeveer 5000 klanten op jaarbasis die moeten worden aangevraagd, geautoriseerd, inboeken, verstrekken etc. Plus alle overige taken die er bij komen. Dus druk zat. Pauze altijd om die tijd zodat we ven rust hadden in de hektiek. Afijn, staat er ineens een huisarts en een fysio in de pauze op de deur te kloppen. Ik doe open en ik krijg gelijk te horen dat ze NU hun pas willen hebben. Dan schiet je bij mij verkeerd en heb gemeld dat we nu pauze hebben en of ze om 13.00u terug konden komen. NEE, dan hebben wij weer spreekuur dus we willen NU onze pas.... Dan word ik bokkig en heb gezegd dat ze dan een afspraak kunnen maken, want als ik jullie de toko open doe dan staan er zo weer 20 man voor de passen. En ik heb vriendelijk weer de deur dicht gedaan. Begon ze op de deur te bonken dat ze nu geholpen wilde worden, dat ze spreekuur heeft en geen andere tijd kan. Ik doe pissig de deur weer open en vroeg of ik bij haar ook gewoon naar binnen kon lopen in de pauze om medicijnen op te halen, of dat dat ook op afspraak moet als ik niet op een andere tijd kan dan alleen in haar pauze. Ze keek me aan, en liep weg. Afijn, er werd een klacht ingediend hierover. De commandant komt naar me toe, ik vertelde het verhaal en hij zei dat een majoor niet gewend is om tegenspraak te krijgen, dat ze het absurd vond dat ik haar niet hielp en dat ik mij meer onderdanig moest gedragen want zij is majoor en ik maar een burgermedewerker..... Hij gaf mij gelijk en was blij dat ik er zat voor die drie weken (wat uiteindelijk een half jaar is geworden) en dat ik me niet liet leiden door rangen en standen.... De klacht is ook voor ongeldig.verklaard. Ondertussen werk ik niet meer op de servicebalie, ik ben niet diplomatiek genoeg, hahahahaha.
Vaak genoeg kun je dan gewoon het nummer onthouden/ opschrijven die je nodig hebt (bijv. 5 voor de assistente) en de eerstvolgende keer dat je weer belt en dat hele riedeltje begint, metéén die 5 intoetsen. Scheelt je een hoop nutteloze wachttijd die je beter had kunnen besteden. Dat dus
Haha precies dit waren ook mijn ergernissen toen ik nog werkte op HR. (Ben momenteel thuis voor ons kindje en aankomend kindje).
Jullie maken het werk van een doktersassistente wel erg aantrekkelijk zo Ik wil mij al geruime tijd laten omscholen, heb al bij heel veel praktijken gesolliciteerd, maar krijg alleen maar nee te horen. En ik snap dat er geen personeel is om op te leiden, maar zo blijft het toch een vicieuze cirkel? Alhoewel...door alle verhalen in dit topic denk ik dat ik dat omscholen maar even laat zitten. Ik denk dat ik voor dit beroep veel te soft ben
Ehm ja, artsen kennen veelal niet zoiets als afgeschermde pauzetijd. Als je afdeling of spoed hebt, gaat dat gewoon door, je kan wel de tijd nemen om te eten maar bent gewoon beschikbaar in die tijd. En op polidagen kan je ook gewoon gebeld worden tussen je ochtend- en middag spreekuur, doe je dan je klusjes, kan de assistente binnenkomen voor meer of minder spoedeisende zaken. Dus als jij in mijn pauze aan de balie staat, je hebt nu een recept nodig omdat je door moet naar weetikwat, dan fiks ik dat recept tussendoor ja. Als het jouw werk als ondersteuner is om de logistiek te verzorgen zodat ik mijn werk kan doen, en ik kan niet beginnen omdat jij een uur (!!!!!!) lang de boel dichtgooit en en zit te lunchen, ja dan wekt dat irritatie op Man heeft ook als burger bij Defensie gewerkt, en je mentaliteit klinkt heel herkenbaar tov zijn verhalen. Tsja, artsen denken anders.
Zou een prima plan zijn als het om een enkele huisarts ging, maar wij hebben er tientallen in ons verzorgingsgebied. Dus dat wordt een administratie apart, dat is het ook weer niet waard.
Zou dat komen omdat die afspraken gewoonlijk telefonisch gemaakt worden? Ik ben ook wel eens een dag te laat gekomen omdat ik niet begrepen had dat de afspraak nog voor dezelfde dag was. Je krijgt ook nooit een bevestiging per mail of zo dus je weet nooit zeker of je er op het juiste tijdstip bent. Is het systeem van telefonisch afspraken plannen zonder bevestiging per mail te krijgen niet gewoon achterhaald? Ik denk dat daar een enorme verbeterslag mogelijk is. Assistentes houden dan meer tijd over, mensen hoeven niet die bandjes af te luisteren en op specifieke tijden te bellen en er zijn minder no-shows omdat iedereen meer inzicht krijgt in wanneer de afspraak staat.
Bij ons krijg je mail en 48uur van te voren een sms. Na 10min bel ik een patiënt op maar dan krijg ik meer niet dan wel een patiënt aan de lijn. Dus helaas gaat dat bij ons niet op
Wat ook grappig is mbt werk: iets wat op het kdv een ergenis is heb ik als gastouder helemaal niet meer. Als ik op het kdv met een kindje een ouder uitzwaaide zei ik altijd: werk ze! En dan reageerden best wat ouders (gelukkig niet allemaal) met: ja, jij ook veel speelplezier. Als ik nu een ouder uitzwaai en dat zeg, hoor ik meestal: nou jij veel succes vandaag hoor! Ook gewoon een heel andere toon. Alsof ouders het werk veel meer waarderen ofzo.
Veel speelplezier? dat zou echt nooit in mij op komen om te zeggen op het kdv. Volgens mij zeg ik altijd werkze of fijne dag ofzo. Ik vind veel speelplezier echt denigrerend klinken.
Nou dat was mijn gevoel ook een beetje. Ik heb en had daar ook super veel plezier in mn werk hoor. Maar de toon en het woord speelplezier komt zo lullig over.
Wauw dat zijn pak en beet 33 mensen per uur die bellen, dus bijna iedere 2 min ongeveer een patiënt. Poeh dat is echt heel veel!
O dat is wel goed geregeld dan! Ik krijg echt overal reminders van, meer dan me lief is, maar bij huisartsen nog nooit gehad.