Onze jongste zoon is in februari 4 geweest en gaat sindsdien naar de 0 groep van de basisschool 2 dagen per week Hiervoor ging hij naar de peuterspeelzaal. Nu loopt hij van kleins af aan al vrij ver voor. En was heel vlot met alles. Dit heb ik ook meerdere malen al aangegeven op de peuterspeelzaal en ook op school Op de peuterspeelzaal kon hier eigenlijk vrij weinig mee. Daar hebben ze ook geen puzzels van 100 stukjes. Want die maakte hij al met 3 jaar. Hij zat daar rustig met een.puzzel van 9 stukjes zich te vervelen. Het rapport wat hij van de peuterspeelzaal mee kreeg was eigenlijk ook alles boven gemiddeld. Nu gaat hij dan naar school maar ook daar past hij zich wederom aan aan de andere kinderen. Ik heb dat dus al meerdere malen aangegeven maar hun zeggen het even aan te kijken. Je kunt aan zijn werkjes wel zien dat hij zich onderscheidt van de rest. Hij kreeg bijvoorbeeld een verkeerd werkje van een ander kind mee naar huis en dat vond hij heel erg want dat kind haf gekrast en dat was niet zijn werkje.. Hij kan ook erg netjes en precies kleuren. Hij kan zijn eigen naam schrijven Is veel bezig met letters Kent al heel veel letters Kent alle cijferssymbolen van 1-20 Hij telt tot 27 Kan aanwijzend tellen tot 19 Kan beginnend rijmen Alle liedjes kan hij zo uit z'n hoofd Heeft groot concentratie vermogen Kent de vormen Weet verschil tussen links en rechts Kent alle lichaamsdelen Denkt veel na ook over moeilijke en ingewikkelde zaken. (Hij zegt tegen zijn oma, oma je hebt grijs haar, dan ben je al oud he, dan moet je vast snel sterven) Hij kan goed knippen, verven plakken Hij geniet van het naar school gaan maar vind tegelijk ook alles saai en makkelijk. Maar dat zegt hij alleen thuis. Eigenlijk weet ik niet goed wat hij in groep 1 moet gaan doen, gezien wat hij al allemaal kan. Maar vanuit school volgt geen actie. Want ze kijken het 'even' aan Wat zouden jullie doen in dit geval.. ?
Vergeet zijn sociaal emotionele ontwikkeling niet. Te vaak willen ouders dat hun kind een groep overslaat omdat ze voor (lijken te) lopen. Maar in de meeste gevallen kan een kind op een gegeven moment sociaal emotioneel niet meer mee met oudere kinderen. School is zoveel meer dan werkjes maken.
Dit is precies hoever mijn dochter is, zij is van december en juf wilt haar ook in groep 1 houden. Ze laat op school niks zien. Ik ben het er niet mee eens. Nu gaat ze 1 op 1 door een andere juf bekeken worden. En ib’er gaat meekijken in de klas. En dan in de overgangsvergadering wordt ze meegenomen. M’n zoon is van januari (nu 6, in groep 3) Die is wel versneld naar groep 2 gegaan. Maar hij was nog veel verder. Hij telde tot 100, en kon beginnend lezen. En die liet de eerste 2 weken alles zien, voordat hij zich ging aanpassen. Daarna nooit meer wat laten zien. Maar juf wist dat het erin zat. Hier geven ze aan dat ze eventueel halverwege het jaar door kan naar groep 2 volgend jaar. Ik kreeg hier als tip filmpjes te maken thuis om te laten zien op school.
Eens! Hier ook eentje die in de 0-groep is gestart, wel gesproken over doorstromen, maar in overleg niet gedaan. Paar jaar later wel, maar dat was ook een ramp. Mede op het stukje sociaal-emotioneel. Uiteindelijk naar HB onderwijs verkast waar de versnellingen weer terug gedraaid worden, beste zet in de basisschool tijd geweest Geef de school wel even de tijd om te kijken, maar laat het niet op z'n beloop en laat ze anders de IB-er er bij halen. Want voor kleuters is er zat uitdagend materiaal!
Ben ik helemaal met je eens hoor! Ik zeg ook niet dat hij een groep over 'moet' slaan. Ik weet alleen niet hoe ik het verder aan moet pakken. Ik vind het zo zonde dat hij zich aanpast aan de klas. En zich dan vervolgens thuis ongelukkig voelt omdat hij zich verveelt. En dat ook echt af reageerd thuis. Want hij krijgt ook niet iets in de zin van verrijking. Hij is verder erg sociaal, maar word door andere kinderen ook niet altijd begrepen omdat hij al verder is.. en dus ook op een ander niveau speelt.
Nogmaals het gesprek aan gaan en duidelijker aangeven waarom je het belangrijk vindt dat er iets gebeurt. Eventueel de intern begeleider bij dat gesprek vragen.
Mijn oudste heeft zich de eerste 3 jaar ook aangepast. Ondanks wat ze thuis allemaal deed, op school dus echt niet. Enkel werkjes van groep 1 maken toen ze in groep 1 zat en absoluut niet van groep 2 want dat 'hoorde' niet. In groep 3 had ze het 1e half jaar 6 verschillende juffen en toen dat stabiel was kwam corona met de lockdown dus nog niet veilig genoeg. Ze liet al wel wat meer zien maar zat ook geregeld in de knoop met zichzelf en de leerkrachten. In groep 4 kreeg ze een hele fijne juf die haar echt zag en ging ze met sprongen vooruit. (Van leesniveau e5 naar avi uit, extra werk voor alles en de normale stof hoefde ze niet meer te maken. ) Nu zit ze in groep 5 en gaat het weer wat minder. Maar dat heeft ook andere oorzaken.
Is er geen 1/2 combinatie op school? Want dat zou misschien wat voor na de zomervakantie zijn? Sociaal emotioneel met leeftijdsgenoten en meedoen met sommige werkjes van groep 2? En er zullen ongetwijfeld kinderen in gr 1 zijn die het zelfde al kunnen of nog meer. Mijn zoon liep een stuk verder voor en mocht in gr 1 bijvoorbeeld de hele klas voorlezen in plaats van dat de juf voorlas. In plaats van werkjes met bijvoorbeeld getallen stempelen mocht hij achter de computer rekentuin doen, nadeel hiervan was wel dat hij in gr 1 kon vermenigvuldigen en in gr 2 breuken deed en wortels begreep.
Helaas geen 1/2 combi, dat zou een goede oplossing zijn geweest. Het is een hele grote school, dus er zijn meerdere groepen 1... Ik zou hem zelf bijvoorbeeld thuis ook meer uitdaging kunnen bieden. (Heb zelf ook met kleuters gewerkt) Ik ben daar een beetje terughoudend in. Omdat ik dan te bang ben inderdaad dat hij dan binnen no time nog verder voorloopt. Hij is zo leergierig. Ik hoef iets maar 1 keer te vertellen en hij doet het zo. Aan de andere kant voelt hij zich zo ook niet happy.. Pas had hij zelf uitgevonden hoe een blokfluit werkt. Blazen en dan met je vingers de gaatjes open of dicht doen. Er kwam warempel nog een leuk geluid uit ook!
Geef je m iets van programmeren voor kinderen. Is spelenderwijs opgebouwd en logica/deductie/procesmatig denken, echt een waardevolle training in zn hele leven terwijl het niet bijt met schooldingen. Is bedoeld voor compleet zelfstandig werken en ideaal voor de kinderen met focus en een hersenstelsel wat net ff een tandje verder is. Allicht de moeite waard om eens in te neuzen. Hier zijn we juist van neiging om op de rem te trappen. G. mag naar groep 3, mja emotioneel zien we dat nog niet echt zitten. (Ook qua focus en energie). Als ik foto's krijg van school is t ook altijd de einzelganger. Nu is daar niks mis mee maar vindt t wel wat verontrustend omdat ze wel een kind is wat altijd iedereen probeert aan boord te trekken en kennelijk krijgt ze dat niet voor elkaar ofzo. (Deze hele groep is niet doorgestroomd naar groep 3 waar dat qua leeftijd wel de bedoeling was geweest, zij is na heel kort groep 1 gezien te hebben ivm corona daar in de groep gekomen, kindjes die met haar kwamen bleven in 1 maar zij was daar al uitgekeken en ging dus naar 1/2 op niveau 2)
De beste tip is korte lijnen met de juf. Leg je zorgen neer en als de juf het niet ziet is het niet raar want veel kinderen passen zich binnen 6 weken aan. Een gesprek met ib'er en juf is dan handig. Onze zoon was klaar met gr 1 voor dat hij in gr 1 kwam. Ze probeerde de uitdaging in de groep te vinden maar dat was er niet. Ze haalde materiaal uit gr 2. 3 maanden voor het einde van het schooljaar is hij over gegaan naar gr 2. Inmiddels was hij ook door de lesstof van gr 2 heen. Met net 5 ging hij naar gr 3. Mensen vergissen zich vaker door te denken dat ze sociaal niet zo ver zijn. Maar vaak zijn ze juist een stuk verder. Onze zoon had geen aansluiting. Hij speelde wel maar geen vriendjes. Wij stonden ook niet gelijk te springen om een groep over te slaan maar heel eerlijk er was geen andere keus. Hij was ook begonnen met lezen. Halverwege gr 3 las hij dus met 5 jaar midden 4. Eind gr 3 las hij met net 6 eind 5. Niet tegen te houden. Hij is nu 8 jaar zit inmiddels op een hb school en voor een deel werkt hij op gr 6 niveau. Het lijkt wel of die voorsprong steeds groter aan het worden is Korte lijnen met juf is voor een goede samenwerking echt belangrijk
Het klinkt net zoals mijn 4 jarige. Alleen is hij een zomerkind dus doorloopt hij precies mooi de jaren. Hij zit wel in een combi klas en mag daarom al werkjes van groep 2 doen. Hij speelt wel vooral met groep 2 kinderen en wil graag met oudere kinderen spelen omdat hij 4 jarigen klein vindt zegt hij zelf. Dit is op zich ideaal behalve dat de kindjes van groep 2 na de vakantie naar groep 3 gaan dus ik me afvraag hoe het volgend jaar gaat. Al weet ik dat ze hier in groep 2 soms ook werk voor groep 3 geven en aangezien ze hier heel actief met elk kind omgaan verwacht ik wel dat het goed komt. Ik zou toch weer in gesprek gaan en je zorgen uiten.
Ik heb mijn oudste niet een groep laten overslaan terwijl de juf vond dat het wel kon puur voor z’n sociale ontwikkeling Hij vind het nog steeds makkelijk maar ik vind z’n vriendjes etc ook belangrijk en je neemt gewoon veel verschil als ze groter worden
Er is ook geen goed of fout. Als je kind verder gelukkig is en vriendjes heeft is de noodzaak er niet. Hier was de lesstof absoluut niet voldoende en hij had geen enkele klik. Vandaar dat we het ook geen probleem vonden om te wisselen van school. ( zoon ook niet) Hij blijft passen en meten en wat voor de een werk is een nachtmerrie voor de ander. Had graag een duidelijke handleiding gehad
Wat ben ik toch altijd blij met onze school als ik dit zo lees. Mijn oudste dochter bijv klinkt als jouw kleuter. Die is nooit echt versneld qua groep, maar mocht wel door qua taal en rekenen, zo zat ze in groep 2 bij de kinderen van groep 3 en 4 in een groepje met taal en rekenen. Maar nog wel lekker bij de kleuters voor de rest. Daar schreef ze haar eigen boek bijv. Of gaf een dansles. Ze kijken hier echt naar de talenten van een kind. Sinds groep 4 heeft ze gewoon een aantal verrijkingsclubjes, en heeft bijv wiskunde ipv rekenen. Straks op het VWO verwachten wij dat ze ook genoeg heeft om zich in vast te bijten En onze jongste (groep 1) is best redelijk met getallen. Kent diverse tafels al, optellen, delen etc. Die rekent dus ook op een ander niveau mee dan zijn groepsgenoten. Maar zit nog wel steeds in groep 1. Want voor de rest (met name soc emotioneel) is het gewoon echt nog een kleuter en denken wij echt niet aan versnellen. Maar als ik aangeef op school: hij vind rekenen leuk en hij is daar thuis ontzettend mee bezig, kijken ze daar serieus naar. Er werd gelijk gekeken naar hoever hij daarin was en het niveau werd aangepast. Want net als jouw zoon gaf hij het zelf niet aan op school. Dus eigenlijk mijn vraag, past de (aanpak van) school wel bij jouw kind? Lijkt me frustrerend als ze niet luisteren naar je verhaal van hoe ie thuis komt.
Waarom gaat hij maar 2 dagen naar school en niet 5? Ik zou het gesprek met de leerkracht aan gaan. En met je zoon niet bewust aan de slag gaan met ‘schoolse’ dingen. Kan hij motorisch nog uitdaging gebruiken? Lekker lange wandelingen maken en kijken welke dieren, bomen en planten jullie tegenkomen. Hier van alles over opzoeken, kleuren en tekenen. Zo kun je hem op een hele andere manier toch uitdagen.
Hij zit in de 0 groep en die is helaas maar 2 dagen per week. Voor sommige kinderen voldoet dat wel. Maar voor hem dus niet. Motorisch is hij ook erg goed. Zowel fijne als grove motoriek. Ik heb nu contact opgenomen met de ib-er en er volgt binnenkort een gesprek. De juf merkt niks bijzonders aan hem. Hij doet goed zijn best. Valt wel op dat hij goed kan kleuren. En goede concentratie. Maar ze vertelde gisteren dat hij gewoon insteekpuzzels maakt. Terwijl hij thuis puzzels van 100 stukjes met gemak maakt. Hij past zich dus volkomen aan in de klas. En wil ook niet opvallen. Maar ik zit er thuis mee. Dan is hij erg boos en driftig dat alles saai is enzo.
Hoezo liggen er nog insteekpuzzels in de kleuterklas. Die zijn die fase toch allang voorbij. Hahah Tis toch wat. Stom lastig school gedoe!
Dit is ook herkenbaar bij mijn zoon en ook daar is nagedacht over versneld naar groep 3. Echter gaf de juf ook aan dat de sociaal - emotionele ontwikkeling ook ontzettend belangrijk is en dit ben ik dus wel met haar eens. Vergeet dat stukje dus ook zeker niet! Hier krijgt hij wel extra werkjes uit groep 3 aangeboden om wat meer uitdaging te bieden, is dat voor jullie een optie?
Ja dat heb ik ook nooit gesnapt. Maar goed er zijn ook kinderen die op school komen en absoluut niet kunnen puzzelen. En onze zoon past zich echt aan aan de rest van het klasje.