Bij ons ligt de grens op 1 januari. Het komt zelden voor dat kinderen van december of november niet naar groep 2 gaan. Of een jaar later naar groep 3. Bij onze 2e zit 1 jongetje in de klas die groep 1 nogmaals heeft gedaan, dat komt al helemaal bijna nooit voor. Dit jongetje is van mei. Onze 3e dochter is van november en gaat straks naar groep 2.
Dat staat er niet hoor. Er staat dat de 1 oktober datum is afgeschaft zoals ik zei en dat kinderen los van geboortedatum moeten worden besproken. Officieel is er dus geen grens meer. Die 1 oktober regel is officieel in 1986 al afgeschaft. https://www.onderwijsconsument.nl/mag-mijn-kind-een-jaar-langer-kleuteren/
Interessant artikel hierover. https://www.cps.nl/blog/2016/04/12/Kleuterverlenging-zinvol-of-niet Ik ben echt niet perse tegenstander, maar hier hebben we er veel spijt van gehad. De redenen die ze aandroegen oa onzekerheid, slechte cito scores zijn zo-, flauwekul. Hij is nog onzeker, vervelende karaktertrek. Slechte kleutercito zegt ook lang niet alles, want dat hadden mijn oudste en middelste allebei en zitten nu in vwo 1 en vwo 2 met een 8 gemiddeld.
Bij ons zeggen ze alles voor oktober gaat door naar groep 3. De kinderen uit oktober is 50% door en november en december zijn uitzonderingen die doorstromen.
Jammer vind ik dat. Juist als er geen harde grens meer is, vind ik dat ze uit moeten gaan van door, tenzij en niet andersom. Gemiste kansen, verpeste jaren. Er is volgens mij geen bewijs van het nut van verlengd kleuteren of blijven zitten zelfs. Effecten zijn altijd tijdelijk. Kan in sommige gevallen vast een prima optie zijn, maar standaard langer kleuteren vind ik echt super zonde.
Onze school kijkt in principe gewoon naar het kind inderdaad. M’n dochter heeft alleen een juf die vindt dat alle kinderen na oktober gewoon nog een jaar moeten. En zij behandelt ze dus ook zo. Waar ze bij m’n zoon van januari (had andere juf) heel duidelijk waren, moeten we nu ons best doen voor onze dochter om haar gewoon door te laten gaan.
Ja dat soort dingen is toch omgekeerde wereld? Je zou een goed reden moeten hebben om extra te kleuteren, niet andersom.
Fijn dat de knoop is doorgehakt! Maar als ze ver voorloopt zou ik ook niet weten wat ze in Gr 2 moet doen. Overigens kan jonger gedrag ook komen door het nadoen van andere kinderen. Dat deed onze zoon, die laste zich aan de klas aan. In ons geval aan de jongste kleuters. Hij heeft uiteindelijk groep 1 gedaan. 3 maanden gr 2 en met 5 jaar is hij naar groep 3 gegaan. Daar ging hij overigens ook als een speer. Beste tip die ik kan geven is hou haar in de gaten. Zodra ze thuis ander gedrag laat zien weer praten met de juf. Zodra we hommeles thuis hadden liep het op school niet. Inmiddels 8 jaar. Zit in groep 5 en maakt ook dingen op Gr 6 niveau. De onrust komt terug dus binnenkort maar weer eens een gesprek met juf. (Vast bekend maar herhaal het voor de zekerheid, vlot door is niet altijd voldoende voor kinderen, ze zullen uitdaging nodig hebben en uitleg)
Nouja, in ons geval is het denk ik vooral dat juf haar behandeld als een klein kind en zij zich daardoor ook zo gaat gedragen. Waar ze thuis een stoere dame is die de hele wereld aan kan, laat ze op school niks zien. Maar ze kan makkelijk alles wat je in groep 1 leert, dus we zien geen reden om het nogmaals te doen.
dat herken ik ook wel. In het jaar van de oudste waren er 10 herfstleerlingen, zij was de enige die langer kleuterde. Bij ons was het een gezamelijke beslissing van school en ons. Eigenlijk dachten we er allemaal hetzelfde over. School had bij meer kinderen twijfels, maar veel ouders willen daar niet aan. Die zien niet dat er meer is dan cognitief. In groep 3 zijn er van die 9 3 blijven zitten, zaten dus alsnog bij dochter in de klas. En nog drie anderen zijn in een ander schooljaar blijven zitten, 1 meisje heeft de basisschool redelijk doorlopen, maar heeft enorm last dat zij nu zo jong op de middelbare is. De meesten struikelen dus idd nog ergens.
Zo jong ben je dan toch niet? Als je 1 maand eerder geboren bent, is het ook die klas, dus zat die dan die leeftijd hebben en nergens last van hebben? Als je van oktober bent, heb je toch ook bijna 2 jaar gekleuterd? Niet dat ik tegen lang kleuteren ben hoor, maar een oktoberkind op de middelbare op die leeftijd vind ik dan niet heel jong.
Nee begin oktober niet hoor. Maar eind december is wel weer een ander verhaal. Op school schijnen ze in elk geval wel verschil te merken in leerlingen die in de zomer of september jarig zijn en dus augustus of september starten, of een kind dat pas na de kersrvakantie start.
Het blijft altijd lastig. Elk kind en elke situatie is weer anders. We hebben een zoon die in maart jarig is. Hij viel in de kleuterklas al op. Ze hebben hem toen getest om te kijken hoever hij zat met zijn ontwikkeling. Hij had toen bijna 1,5 jaar achter de rug en kwam even de vraag op: nog een jaar kleuteren of toch al mee naar groep 3? Qua wat hij kon zou hij naar groep 3 kunnen stromen, maar sociaal emotionele kant was hij echt nog een kleuter. Hij zat in een 1/2 combinatie en speelde alleen met klasgenootjes die ook in groep 1 zaten . En juist dat heeft ons doen beslissen om hem niet door te laten gaan. Een hele goede beslissing geweest. Hij heeft het zijn hele basisschool tijd enorm naar zijn zin gehad in de klas. School heeft hem allerlei extra uitdaging gegeven. Inmiddels zit hij in 2 vwo en gaat het super goed. Zijn twee jongere broertjes zijn beiden van november. Zij zijn beiden na 1,5 kleuteren naar groep 3 gegaan. En tussen beiden zit een wereld van verschil. Zoon van 10 zit nu in groep 7. Qua schoolwerk gaat het prima, maar hij is gewoon erg jong, zeker in zijn gedrag. En hij is geen standaardkind (die zijn er ook niet dat weet ik wel hoor) maar hij reageert vaak anders dan andere kinderen en dat triggert andere kinderen wel om niet altijd even leuk met hem om te gaan. En hij heeft het soms erg moeilijk om zich in de groep staande te houden. Zou dat beter gegaan zijn als hij langer gekleutert had? Geen idee, maar misschien wel. Spijt van het snelle doorstromen? Nee dat niet, maar ik heb soms echt wel de gedachte: wat als...? En dan de jongste, hij zit nu in groep 3. Waar we bij zijn oudere broer nog wat twijfels hadden of het wel een goed idee zou zijn, bij hem niet. Hij zit daar echt op zijn plek. Hij loopt met rekenen enorm voor. Hij rekent al vanaf het begin van het jaar mee met groep 4. En haalt daar ook alleen maar Tienen. En met alle andere leerstof in groep 3 heeft hij totaal geen moeite en zit goed op niveau. En waar hij in groep 1 en 2 regelmatig liet blijken dat school niet echt leuk was. Hij juichte toen de scholen dicht gingen. Maar nu in groep 3 heeft hij meermaals gezegd dat hij echt graag naar school wil. En was echt verdrietig dat de scholen eerder dicht gingen in december. Voor hem dus,op dit moment, zeker de juiste keus. Als je erg twijfelt en school ook èn ze geven aan dat ze echt extra werk kunnen en willen aanbieden, zou ik waarschijnlijk kiezen voor extra kleuteren.
Het verschilt zo per school hoe ze er mee omgaan. Bij mijn kinderen ging iedereen door die voor januari jarig was, tenzij ze echt een achterstand hadden of echt niet mee konden komen op verschillende vlakken. Dat ging prima, want daar was het dus normaal om wat jonger door te gaan en waren kinderen die met 5 jaar naar groep 3 gingen geen uitzondering. Ze waren daardoor ook wat soepeler met ‘jong’ gedrag en wat meer behoefte aan spelen. Een glazen bol zou fijn zijn, je weet nooit precies waar je goed aan doet en of dat effect komt door doubleren of juist toch over gaan of een andere reden heeft. En helaas lopen sommige kinderen gewoon nooit gelijk op sociaal, emotioneel en cognitief gebied als leeftijdsgenoten. En cognitief onder je niveau of boven je niveau werken, kan zeker uitwerking hebben op hun hele welzijn.
Mijn dochter heeft zeker 10 leerlingen die na haar jarig zijn in de klas en zij is van september. Verspreid van oktober, tot zelfs die in maart 12 jaar geworden zijn (brugklas). Geen enkele die 13 jaar werd dit jaar. Zoon net zo, verreweg de oudste in de klas. Die kinderen doen het nagenoeg allemaal prima. Zie dat echt niet dus.
Hahaha ben altijd lief toch. Nee hoor, verkeerd gelezen en heb het iets anders neergezet. Ik herken het alleen dus niet.