Ik word even niet vrolijk van de school van zoon....al heel lang lopen ze mij te pushen dat de buitenschoolse therapiegroep zo goed zou zijn voor hem maar het is me nog steeds niet duidelijk waarom.Zoon gedraagt zich op school anders (pleasegedrag) als thuis en ja , ik weet dat hij op sociaal gebied achter loopt maar dan nog zie ik er geen toegevoegde waarde van.Al die tijd word mijn mening als moeder zijnde niet serieus genomen en word er niet meegedacht over alternatieven, steeds krijg ik te horen dat er bij mij op het dorp niets is en dat hij daarom daar heen moet (onzin).Of ik moet maar verhuizen naar de plaats waar school is, tsja woningen en geld genoeg dus waarom niet?! Nu gaat school dus een melding doen bij veilig thuis omdat we er onderling niet meer uitkomen...Het enige wat ik vraag is dat ze mijn zoon accepteren zoals hij is en hem positief gaan benaderen ipv steeds te kijken naar wat hij niet kan en hem iets meer tijd te geven voor zijn sociale ontwikkeling....en dat ze eens echt luisteren naar mij ipv mij buiten te sluiten..Ik heb geen enkel verslag van school waaruit blijkt dat dit nodig is voor hem ,genoeg observaties en gesprekken (zonder mij blijkbaar) maar niets op papier dus geen idee hoe school mijn zoon ziet.Ik heb zelf inmiddels gebeld met veilig thuis en na een goed gesprek werd mij op het hart gedrukt dat ik me echt geen zorgen hoef te maken maar toch...Ben er zo klaar mee ,dit heeft ook echt wel impact op mijn zoon omdat zijn juf hem probeert te dwingen naar die therapie groep of zwemles of noem maar op waardoor mijn zoon weer van slag is.
Mijn ervaring met scholen die je kind zo anders zien dan jou is dat het soms beter is om van school te wisselen en een nieuwe start te maken om je kind een eerlijke kans te geven zichzelf te zijn. Sterkte! Hartverscheurend als je zo niet op 1 lijn ligt en absurd dat iemand daarvoor veilig thuis wil inschakelen.
Gister had zoon de eerste afspraak voor onderzoek bij Kentalis na een veel te lange wachttijd. En eigenlijk willen ze ons gelijk weer weg sturen omdat zij het geen kentalis probleem maar een dyslexie probleem vinden. Echter komt zoon niet in aanmerking voor dyslexie onderzoek en is hij al geobserveerd door iemand van kentalis en die vond het wel een kentalis probleem. Het voelt echt van kastje naar de muur , gelukkig heeft zoon sinds maart een hele lieve juf en zij heeft gelijk ib er benaderd, de observatie persoon en het samenwerkingsverband zodat we hopelijk met zijn allen kunnen voorkomen dat we met het kluitje in het riet worden gestuurd want dat er iets is wat zoon beperkt op klankgebied is duidelijk. Alleen wat??? Ik ben dankbaar voor zijn juf maar heb als ouder de tranen in mijn ogen hoe de instellingen werken en de ellende die mijn 7 jarige moet verduren. Weer 3 maanden verder zonder iets van een antwoord.
Is ook mijn ervaring , ben al eerder van school gewisseld om dezelfde reden maar in dit geval ligt het vooral aan zijn huidige juf...andere ouders hebben dit exact zo ervaren...gelukkig is het schooljaar bijna voorbij
Herkenbaar ,zoon heeft ook 12 weken op de wachtlijst gestaan bij Kentalis en na 1 onderzoek werden we doorgestuurd naar MEE omdat zijn achterstand gedragsgerelateerd was...Ondertussen gestart met logo ,bij kno geweest en uiteindelijk is hij terecht gekomen bij een mkd.Die eeuwig durende zoektocht naar de juiste hulp is zwaar...
Virtuele knuffel. Het nadeel van cl2 is dat ze vaak hun eigen eisen en toelating hebben wat niet via het samenwerkingsverband gaat. Daar door kiezen ze echt zelf hun 'kindjes' hier in de gemeente dan tenminste.
Stomme scholen met hun veilig thuis. Wij hebben ze gehad 2x de eerste was dreigen met nu stappen anders. We kozen voor hulp. Die bij school 2 de boel op stelten zette. School belde hulp voor zorgen en hulp schakelde veilig tuis in. Wij hebben gewonnen en hebben een andere hulp gevonden. Nu dus zit ze thuis van d2 groep en hoeft ze niet terug. Zou toch tot 8juli duren en ze kunnen de veiligheid niet garanderen. Maar nu willen ze nog van alles doen ze hebben meer dan genoeg tijd gehad.
@sabagirl Deze ervaring hebben wij dus ook. Hier zijn kinderen met autisme niet welkom op de cluster 2 scholen. Heel krom, want mijn jongste zoon heeft heel veel baat gehad bij hun vroeg behandeling, maar moest dus elders naar school.
Zoon zit op een gewone school. Hij heeft geen gedragsproblemen. Hij zal ook niet naar speciaal onderwijs gaan. Kentalis was ingezet voor audiologisch onderzoek/spraak taal onderzoek on te kijken waarom hij geen klanken kan verwerken maar dat zegt kentalis dus niet te kunnen onderzoeken. Heel vreemd... dacht dat ze daar in gespecialiseerd waren.
Dat is dus precies wat @Maan14 bedoelt. Je kind moet precies in hun straatje passen, anders beginnen ze er niet aan. Ook al heb je als ouder wel het idee dat jouw kind wel erg gebaat is bij hun behandeling/school/etc. En voor de volledigheid, mijn jongste zoon heeft ook geen gedragsproblemen, autisme staat niet gelijk aan gedragsproblemen.
We waren er puur voor onderzoek. Nog niet eens voor behandeling/school. Maar als je geen oorzaak zoekt dan kun je iedereen wel weg sturen. Ik ben benieuwd wat school gaat doen. Hopelijk morgen een terugkoppeling van hun.
Nou onze dochter past nu nergens meer. Zat op so cl 4 speciaal voor autisme en psychische en gedrag stoornissen. Maar door odd en gedragstornis werd zij fout behandeld niet luisteren was de gang op of kamertje. Nu weten wij dat ze adhd en autisme heeft. En dat is zuur al die jaren op een school als specialisme autisme waar het nooit is gezien.
Nou lekker, dan... hebben ze dan nog wel gezegd waar je wellicht wel heen zou kunnen? Wat bijzonder frustrerend allemaal . Zo jammer dat niemand echt het kind centraal lijkt te stellen en vooral zo snel mogelijk wil vast stellen 'nee, niet voor ons!'
Ik weet inmiddels dat veel scholen met autisme als specialisatie erg weinig snappen van autisme (al helemaal bij meisjes vermoed ik!) Ik heb vaak het idee gehad dat ik alles moest voorkauwen en dan hielden ze zich niet aan een bepaalde afspraak omdat ze het 'zielig' vonden om zoon alleen in kamertje te laten ontprikkelen...
Jeetje Wat rot om zo te moeten vechten met school (helaas ervaring mee en ik kan je verklappen dat de buitenschoolse therapie groep mijn zoon alleen maar verder van huis bracht). Kan je helemaal leeg zuigen, afhankelijk zijn van mensen die 3 meter beton voor hun kop hebben...
Ja ze had dus een meisje in de klas met autisme maar geen adhd dus denk dat ze het daarom niet wilde zien. Haar adhd kwam vaker na boven weten wij nu. Hun vonden odd de reden zie je wel. Ook wilde ze daar al snel met medicijnen beginnen. Iets wat wij toen echt onzin vonden de hele klas was tam door die meds. Maar omdat c drukker was moest ze ook aan meds volgens hun. Maar waneer er geen goede diagnose is kunnen die meds fout uit pakken dus wilde wij er niet aan ze had tenslotte geen adhd ze was gewoon goed aanwezig. Nu gebruikt ze het wel en merk je wel het verschil maar wij hebben pas groen licht gegeven toen wij zeker wisten dat adhd de oorzaak van haar rommel was. Ook is ze gemonitord wat waren de triggers voor medicijnen en zijn die met minder. En ook hebben een weekendje zonder gehad en toen moest ze echt der best doen. Veel huppelen veel na denken en niet weten. Dus voor ons is het goed duidelijk dat ze nu beter na kan denken en rustiger is. Maar school is en blijft een ding hoor dus nog altijd uitspattingen. Als ze bij opdracht 3 al ziet dat het haar niet lukt doet ze 1 en 2 ook niet. En al maanden zit ze op de groep en nu ze klaar is willen ze nog even dit en dat doen en hebben ze haast. En nu trappen wij op de rem ze leek steeds meer af te glijden. Ze willen de ados test of iets doen.