@Fristi2012 mooie naam, en je kunt best een keer een foutje ermee maken, maar toch niet keer op keer. Zo ongewikkeld is de naam toch niet. Zeker als je het hier vergelijkt met de dj namen en de buitenlandse namen
Jeetje @Fristi2012 ik snap dat je aan t aftellen bent tot de vakantie… Sneu voor je dochter zeg. Hopelijk volgend jaar beter! Ken je de juf die ze volgend jaar krijgt? Dochter krijgt volgend jaar dezelfde vaste juf (4 dagen) als dit jaar. Strenge juf maar ook wel eentje die N. goed ziet en uit weet te dagen dus ben er blij mee. Die ene overige dag krijgt ze iemand die net van de pabo komt dus ben benieuwd.
Ik ben niet zo thuis in Cito’s en mijn kids zijn jonger dus geen ervaring met groep 5 maar toch… blijkbaar weet ze de stappen wel maar maakt ze haar denkstappen niet duidelijk op papier? Focus daar op leggen en haar uitleggen waarom die tussenstappen (hoe saai ook…) wel nodig zijn? En een vraag; wanneer spreek je van afbuigen en moet je je zorgen maken? (Oprechte vraag hoor want geen idee). Zou het nog toeval/omgevingsfactoren kunnen zijn? Bijles lijkt mij overbodig als het niet gaat over niet snappen, maar meer over notatie en het proces van beschrijven, maar misschien ben ik voorbarig.
Vraagje; wat voor soort werkjes krijgen/kregen ze bij jullie in groep 2? Gewoon benieuwd hoe het elders gaat en wat we -ongeveer- kunnen verwachten van komend jaar.
Kralenplank en ook breinbrekers. Groep 2 is hier leren lezen dus ook boekjes lezen en stempelen en zo. Leren lezen wordt volgens mij niet standaard in groep 2 aangeboden maar hier doen ze het al heel lang.
Heel wisselend, tel spelletjes, letters spelletjes, rijmen maar ook een plattegrond van een dierentuin tekenen , knutsel een slang etc. Hier bijvoorbeeld laatst ook een speurtocht naar dieren in de school, groep 1 had de dieren voluit geschreven met plaatje, groep 2 had alleen de tekst (dus giraf) en dan zoeken maar.
Hier hetzelfde. Als kinderen iets in de bouwhoek hebben gemaakt wordt bijvoorbeeld ook gevraagd of ze er zelf bij willen schrijven wat ze hebben gemaakt. Laatst moest M ook een foto uitkiezen en daar zelf bij stempelen waar het over ging. Bij Q was dat 6 jaar geleden (en een andere school) overigens echt niet zo hoor. Wat hier standaard is op het gebied van leren lezen / schrijven was toen echt een uitzondering. Maar natuurlijk worden er ook kralenplanken gemaakt en knutselwerkjes enzo.
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Q is 2,5 jaar naar een leonardoschool gegaan, maar daar was het klimaat echt onveilig. Ze is nu blij dat ze nog 2 jaar op de huidige school heeft gezeten. Een ander meisje van die Leonardo klas zit inmiddels ook een jaar op deze school en een ander meisje is ook al hier komen kijken. Nu hoorde ik dat een jongen die nu in groep 3 zit volgend jaar naar de Leonardo school gaat waar die meiden dus, niet zonder reden, weg zijn gegaan. Q heeft niks met dit kindje, M zat vorig jaar bij hem in de klas maar heeft er ook niet echt een klik mee. Doordat het een kleine school is en een klein dorp kennen we hem wel. Q maakt zich nu dus zorgen om hem. Ze is bang dat hij op de Leonardo school gepest gaat worden. Hij heeft geen standaard thuissituatie, maar hier is dat voor niemand raar. Ik denk ook dat de kans groter is dat hij het er op die school pittig mee gaat krijgen. Wat zouden jullie doen, hier iets over zeggen tegen de ouders, of niet? Ze hebben mij zelf niks gevraagd over die school, maar ik denk niet dat ze weten dat Q hier gezeten heeft.
@debq: Ik zou zeker bij hen melden dat Q. er gezeten heeft en wat jullie ervaring met die school is. Dan kunnen ze zelf bepalen wat ze er mee doen.
ze weet t antwoord wel maar denkt ongeveer 10 stappen vooruit waardoor ze dingen vergeet. Ze is ook altijd alles kwijt haha. Bijles was meer een toevalligheid, we wilden het zelf doen maar ze neemt van ons minder aan en we kennen een gepensioneerde Leonardo juf die het leuk vindt om een half uurtje per week met kinderen te zitten. Die helpt haar met bij elke som elke keer alle stappen te doen. bij spelling zie je dat ze op Cito lager heeft gescoord dan een half jaar geleden, ik vraag me dan af wat er afgelopen half jaar is gebeurd. Het kan zeker een toevalligheid zijn maar er zijn geen 10 minuten gesprekken meer dus we weten het niet. Die ga ik overigens wel aanvragen
@Anan: Op een gegeven moment gaat spelling over naar ingewikkeldere woorden (van klankzuiver naar niet-klankzuiver en van ‘luisterwoorden’ en ‘weetwoorden’ naar ‘regelwoorden’ (en ook die regels worden steeds moeilijker), van woorden met een lettergreep naar woorden met meer lettergrepen, enz.), dat kost logischerwijs meer moeite, juist vaak ook voor kinderen die gewend zijn alles ‘gewoon te weten’.
ze geeft zelf aan dat ze dingen als zelfstandig naamwoord benoemen etc lastig vindt. Ik heb alleen geen idee of dit ook de oorzaak is omdat we nog geen gesprek met juf hebben gehad, ga ik nog aanvragen. Wat zou ik mogen/kunnen verwachten van school? Kijk als ze het niveau niet meer aan kan zou ik dat jammer vinden maar dat is wat het is, mijn zorg zit er alleen meer in dat ze voor het eerst dit jaar een dalende lijn laat zien op spelling (en rekenen maar dat is altijd haar ‘mindere’ kant geweest). Juf vroeg aan ons tips hoe met haar om te gaan (snel afgeleid) en volgend jaar heeft ze dezelfde juf, gevoelsmatig kan juf haar niet bieden wat ze blijkbaar wel nodig heeft en maak ik me zorgen over hoe het patroon zich doorzet als ze niet de juiste begeleiding krijgt. Maar ik kan er uiteraard net zo hard naast zitten… Een totaal andere vraag: het betreft niet mijn kind maar misschien weet iemand dit hier. Een klasgenoot heeft de Cito gemaakt en was vlak daarvoor fors gevallen en kon niet meer schrijven halverwege waardoor hij hem niet helemaal heeft kunnen maken en dus de lijn van boven a naar recht naar beneden is gegaan. Zijn er richtlijnen voor het herkansen van een Cito is kan dit sowieso niet (geen eindtoets)
Ik zou vragen of de juf weet waar het door komt, maar verder afwachten of het een patroon is of een momentopname. Ik zou me op basis van deze resultaten niet vreselijk veel zorgen maken, mits het in de klas goed gaat. De juf ziet je dochter wel en vraagt zelfs om tips. Dat vind ik twee goede dingen. Hebben jullie haar tips kunnen geven? Cito uit het LVS kun je volgens mij niet herkansen. Is ook nergens voor nodig, er zou niets vanaf moeten hangen (behalve vanaf groep 6, maar zelfs dan, met een dergelijke verklaring zou dat anders moeten zijn). Al snap ik niet waarom ze dat kind de toets niet op een ander moment hebben laten maken…dat gebeurt ook als een kind ziek is.
Herkent er hier ook iemand dat alle cito onderdelen met grote voorsprong worden gemaakt, maar begrijpend lezen niet? Ik heb het idee dat het een concentratieprobleem is bij mijn zoon, hij skipt stukken tekst en vult zelf wat in uit zijn algemene kennis. Wordt nu wel belangrijker dat hij dat op peil krijgt, maar ik weet niet hoe.
Enige wat ik me zelf nog goed kan herinneren van de Cito’s begrijpend lezen (althans, de variant dus van 25 jaar geleden) is dat ik altijd dacht “dit kunnen ze toch niet bedoelen?!” en dan fouten maakte omdat ik blijkbaar verkeerd dacht. Had ik met de overige onderdelen overigens ook wel, maar het meeste met begrijpend lezen.
Klas gaat prima! Ik heb gewoon niet heel veel vertrouwen in de capaciteiten van deze leerkracht. Klinkt wat onaardig zo maar ik heb hetzelfde beeld van meer ouders gehoord van kindjes die cognitief wat verder zijn. Haar tijd gaat eigenlijk alleen zitten in de kinderen die achterlopen. Misschien dat ik daarom ook niet heel objectief ernaar kan kijken of heb gekeken. Tips voor haar veel afgeleid zijn zijn er niet. Thuis blijven we herhalen en haar op dingen wijzen. Maar als haar kop niet vast zat aan haar romp was ze die al kwijt. Als ik kijk hoeveel setjes nieuwe gymkleding of turnkleding of andere sportaccessoires we afgelopen 2 jaar opnieuw hebben moeten kopen omdat ze weer ergens wat kwijt is geraakt… had mijn eigen winkel kunnen beginnen haha. Ze is keer gefixeerd op de wereld om haar heen (ziet en hoort alles bij een ander) en wordt vervolgens achterin de klas het half jaar geplaatst, dat soort dingen snap ik dan niet. maar je hebt gelijk, ik zal meer los moeten laten en dat vind ik best lastig!
Dit had ik ook inderdaad. Het voor de hand liggende antwoord was vast fout. @Lafayette , dit lijkt me een perfect doel voor op school. Ik denk niet dat jij er als ouder iets mee moet behalve dat je het kan bespreken met zijn juf.
@Archie83 @KleineLai Heel herkenbaar ja de boel niet vertrouwen omdat het TE voor de hand liggend is. Maar ik weet niet of dat bij hem ook zo is, het is gewoon zo moeilijk om hem te bereiken of bij hem door te dringen WAAROM hij een bepaalde opdracht moet doen. Een schone taak voor de nieuwe juf inderdaad.