HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    3.162
    2.544
    113
    Onze zoon zijn cito scores bogen nu ook ineens een beetje naar beneden, maar nog steeds in de boven gemiddeld lijnen...ligt misschien ook aan 't feit dat ze eindelijk een beetje op niveau uitgedaagd gaan worden richting groep 5 met wat nieuwe dingen? :)
    Ik maak me ee eigenlijk nog niet zo'n druk om, zou het ineens naar gemiddeld of daaronder zakken wel ;)
     
    Anan vindt dit leuk.
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.642
    8.384
    113
    Vrouw
    #802 Zonnestralen, 2 jul 2022
    Laatst bewerkt: 2 jul 2022
    Begrijpend lezen is hier ook de laagste. Bij mijn oudste echt heel laag tegenover heel hoog voor rekenen. Bij mijn middelste gemiddeld, maar lager dan zijn andere scores (vooral 1 met wat 2).

    Ik ben zelf bekend met concentratie problemen en dyslexie. Ik weet niet of ik het met het laatste eens ben. Want moeite met concentreren (wat nog een stuk erger word als iets niet interessant is) en een beeldend hoofd maakt teksten ook lastig. Daarbij moest ik vroeger vaak terugbladeren omdat ik opmerkte dat ik al bladzijdes niet op zat te letten wat ik nou gelezen had. Ik denk dat het een combinatie was van een vol hoofd en gebrek aan interesse. Sommige boeken kon ik ook wel verslinden en er dan veel te laat achter komen dat ik nog aan het lezen was.

    Ik ga de volgende cito reeks testen in hoeverre extra motivatie een mogelijk gebrek aan concentratie tegen zou kunnen gaan. Motivatie lost concentratie problemen niet op. Het is als het ware touwtrekken/balanceren. Ik heb al met de kinderen besproken dat ze extra switch tijd kunnen gaan verdienen met begrijpend lezen. Als ik met mijn, op het laagste niveau scorende zoon (ver onder de bovengrens van 5), teksten behandel (hij leest). Dan weet hij eigenlijk heel goed antwoord te geven op de begripsvragen die ik stel. De boeken die wij lezen zijn een jaar of meer verder dan de leerperiode waar hij in zit.... Als motivatie door te strepen valt dan blijft denk ik de vraagstelling van de cito over. Voor mij was het niet dat het meest voor de hand liggende het niet zou kunnen zijn. Ik snapte gewoon de vragen vaak niet omdat ze bijvoorbeeld niet specifiek genoeg waren of omdat ik veel redenen kon verzinnen waarom andere antwoorden ook goed zouden kunnen zijn (dit later lezende is het eigenlijk hetzelfde). Als dat het geval is weet ik de oplossing ook niet.
     
    Lafayette en bulakgirl vinden dit leuk.
  3. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mag ik hier aanhaken?
    Hier een dochter van 7 (oktober wordt ze 8) en net de rapporten en gesprekken gehad.
    Ze blijkt boven de anderen uit te steken en dat zien we ook terug in de cito's. De scores worden vertaald naar niveau 1, 2, 3 en 4. Ze zit met alles ruim op niveau 1. Zowel lezen als rekenen. Lezen zit ze nu op avi-7.
    Door leraren besloten dat ze naar de plusklas kan, die hebben ze vanaf groep 5, om daar ook te leren leren. Alles komt haar nu aanwaaien (al doet ze zeker haar best in de klas). Dat is echter maar 1 ochtend in de week. De leraren gaan kijken wat ze aankan en haar in de reguliere groep alvast wat groep 6 werk aanbieden.
    Thuis merk ik ook dat ze uitdaging nodig heeft. Ze kan niet zelf spelen met poppetjes. Lego is bijvoorbeeld leuk om in elkaar te zetten en dan staat het te staan. Barbie, poppen, ze kijkt er niet naar om. Spelen/rollenspellen doet ze gelukkig wel met haar broertje en klasgenootjes.
    Knutselen vindt ze heerlijk. Spelletjes doen ook. Maar ja, kan dat niet de hele dag doen en buitenspelen vinden we ook belangrijk.

    Qua lezen vind ik het lastig om aan te bieden. Wat hier al eerder genoemd is: de boeken sluiten niet aan op haar belevingswereld. Mathilda heeft ze net uit en die vindt ze heel leuk gelukkig. Dus we gaan even verder met die boeken.

    Van de leraren begreep ik dat we formulieren krijgen om in te vullen voor de plusklas. Geen idee wat we moeten invullen?

    Verder hoop ik hier op tips, voor op school en ook voor thuis.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  4. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Hoi @Emma86. Ik heb net ook zo'n gesprek gehad voor mijn zoontje. Hij is iets ouder, gaat naar groep 6 maar heeft nu een DLE van 47 op rekenen en taal dus loopt bijna 2 jaar voor. Ze hebben hem ook al een aantal jaren werk van hogere klassen aangeboden maar we gaan nu overleggen dat hij ander dingen gaat doen. Hij gaat namelijk naar groep 6 maar heeft al het werk van groep 6 al af. Nu kunnen ze hem wel werk van groep 7 geven maar dan verschuif je het probleem alleen maar.

    Versnellen zou een optie zijn (dat heeft hij qua stof al gedaan) maar hij heeft een leuke klas met veel vriendjes dus dat doen we liever niet. Hij gaat 1 dag in de week naar een plusklas maar we gaan nu met de hoogbegaafdheidscoordinator een leerplan opstellen voor de dagen dat hij gewoon op school is. Want anders gaat hij dit jaar door alle stof heen.

    Mijn advies: ga ook in gesprek met jullie IBer of HB coördinator en vraag naar een specifiek zorg-leerplan voor jouw dochter. Bespreek daarbij ook wat je belangrijk vindt. Mijn zoontje heeft in de laatste 2 jaar grote stappen gemaakt op sociaal gebied omdat we dat specifiek als aandachtspunt hadden bijvoorbeeld.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  5. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    @Juul75
    Bedankt voor je reactie! Ik zal dit meenemen naar het startgesprek begin groep 5. We hebben nog 1,5 week voor einde van het jaar en door de verhuizing van de school hebben de leerkrachten het extra druk.

    We gaan zeker in de gaten houden of ze voldoende wordt uitgedaagd. Versnellen alsmin een klas overslaan wil ik zeker niet want ze heeft haar vriendinnen in de klas en ik denk dat ze sociaal-emotioneel prima aansluit. Ze zal met 11 jaar al de middelbare school gaan, dat is jong zat.
    Maar we gaan het zien, ben benieuwd hoe ze de plusklas gaat vinden en dan zal ik ook meer letten op hoe ze het met oudere kinderen vindt.
     
  6. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.147
    1.683
    113
    @Emma86 hoe vind ze het op school? Leren leren is zeker belangrijk, maar kunnen ze vanuit de plusklas mogelijk doorzetten?
    Onze dochter leest ook AVI m7 en laten we gewoon lezen wat ze wil, vaak dus niet op niveau om dat het dan echt niet meer aansluit bij een 6 jarige. Hier is dat dus superjuffie, dolfje weerwolfje en dan soort series.
     
  7. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    @Leolove
    Ze vindt het leuk op school. Ze gaat met plezier heen. Vanochtend eigenlijk wat ziek maar ze wil echt naar school.
    We laten dochter ook lezen wat ze wil maar was ze vorig jaar fan van Super Juffie, vindt ze het nu niet zo leuk meer. Strips vindt ze niks aan.

    We gaan het volgend jaar wel zien. Het zou wel goed zijn dat ze dingen krijgt waarvoor ze meer moeite moet doen. Als ze nu iets niet snapt schuift ze het zo aan de kant. Gaat mij erom dat ze leert om ernaar te kijken (in plaats van aan de kant gooien), hulp te vragen en dat ze best fouten mag maken. Omgaan met de teleurstelling dat iets niet lukt hoort ook bij leren.
    En natuurlijk meer uitdaging omdat het leuk is. In plaats van binnen 2 minuten klaar te zijn.
    Gelukkig krijgen ze in groep 5 ook Engels en aardrijkskunde, Engels wil ze heel graag leren. Hopelijk biedt haar dat ook wat extra's.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  8. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.147
    1.683
    113
    Als ze zoveel plezier erin heeft, heeft ze in ieder geval geen last van gebrek aan uitdaging.
    Dan denk ik dat ik vooral in gesprek zou gaan met de leerkracht van volgend jaar over het doorzetten stuk. Dar het extra werk niet optioneel is maar moet. Alleen zo kan ze leren leren, en leren dat alles niet vanzelf aan komt. En ja, daar heeft ze begeleiding bij nodig, dat ze slim is wil niet zeggen dat ze alles maar zelf kan, en dat wil nog wel eens vergeten worden.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.419
    10.347
    113
    Het is toch ook wel zeer passend bij HB kinderen. Die willen resultaat zien en niet eerst de tussenstappen nemen. Niet door hebben dat ze nog vlotter kunnen worden als ze juist met tussenstap doen. Zeer zeer herkenbaar namelijk.

    Is het wel op niveau? Zoon is juist snel afgeleid als het te eenvoudig is.
    Zo had hij de cito slecht gemaakt omdat het te snel was en niet omdat hij het niet kon.:rolleyes:

    Hij zou zelfs nog hogere cito's kunnen maken. Gelukkig maken ze zich op deze school geen zorgen als een cito slecht is ze weten precies hoe hij is.

    Zoon hoort en ziet ook alles maar als het echt interessant is en op niveau kan hij heel goed werken.

    Zou dus niet gelijk denken aan bijles
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.419
    10.347
    113
    Hahaha zeer herkenbaar!
    Tevallig had school het tijdens het rapport gesprek hier over. Het was een probleem in de klas. (HB school)
    HB kinderen gaan namelijk af op hun informatie maar dat hoeft niet de vraag te zijn, ze vullen dus inderdaad in wat ze weten.

    In groep 3 kwam hij er nog mee weg. Hij moest begrijpend lezen doen op de computer (Einstein) tijdens de lockdown. Hij heeft het hele verhaal niet gelezen maar wist alles omdat het kennisvragen waren en niet specifiek voor deze tekst.

    Hier gaan ze extra aandacht besteden volgend jaar om beter en nauwkeurig te leren lezen. Ben benieuwd.
     
    Lafayette vindt dit leuk.
  11. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Last van gebrek aan uitdaging... dat is het lastige. Want ze laat niet snel merken dat ze iets heel makkelijk vindt. Wat dat betreft is de lockdown een zegen geweest omdat wij toen zelf konden aangeven dat ze alles wel heel snel klaar had (en met de juiste antwoorden).

    Ze vindt school ook leuk omdat ze dan samen met vriendjes en vriendinnetjes dingen doet. Het sociale aspect.
    Haar beste vriendinnetje neemt ze op sleeptouw met lezen enzo. Ze maakt zich drukker of haar vriendinnetje het werk af krijgt dan om haar eigen werk.
    En ze is ook wel zo gehaaid om snel haar werk af te maken omdat ze dan iets kan doen wat ze nog leuker vindt, zoals Squla of lezen of....
     
  12. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Oh zie je wel. De meneer van het samenwerkingsverband zei dat hij juist niet zou verwachten dat hoogbegaafden relatief laag scoren op begrijpend lezen. Maar ik had al twijfels.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.419
    10.347
    113
    Dan is die persoon niet gespecialiseerd in hb denk ik.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  14. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Is hij ook niet. Dat maakt ook niet zoveel uit in dit geval, maar dan weet ik zelf wel hoe het zit, dankjewel ;)
     
  15. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    3.033
    2.396
    113

    Het is de vraag of het op niveau is. We hebben de toetsen in mogen zien en de foutjes zijn echt slordigheid. Ze kan denk ik nu 1,5 jaar klokkijken maar een vraag was het is nu kwart over 1. Hoe latina het over 30 minuten. Heeft ze half 2 aangekruist. Ik heb een aantal mondeling met haar gedaan en die wist ze foutloos.
    Ben juist heel blij met bijles. Het is een gepensioneerde Leonardo juf en zij heeft me allemaal tips gegeven waar ik in het gesprek naar kon vragen en op moest letten. Het is 20 min ongeveer per week en mijn dochter baalt echt als het een keer niet doorgaat. Ze krijgt van haar meer begeleiding in hoe ze rustig voor een som of opdracht moet gaan zitten ipv te snel te willen en te snel afgeleid te zijn.
    De leerkracht gaf ook aan in het gesprek dat haar aandacht vooral uit gaaf naar kinderen die achter lopen. Vanuit onderwijs snap ik dat, maar als moeder denk ik: maar ook mijn kind heeft begeleiding nodig. Juf heeft daar te weinig tijd voor dus daar helpt bijles wat mee.
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.419
    10.347
    113
    Oke maar dat klinkt meer als extra begeleiding dan als bijles.

    Ik snap de juf maar dit is niet goed. Ook de bovenkant heeft begeleiding nodig.

    Wij zijn daarom ook overgestapt naar het hb onderwijs. Hij liep echt teveel voor en dat zien we eigenlijk pas nu hij op de andere school zit.

    Daar deed hij als versnelde leerling alles met compacten. Bij de ib' er kreeg hij 2 extra taken.

    Nu doet hij alles ook compact met plusprogramma. Nu is hij 8 en zit hij versneld in gr 5 maar de meeste taken gr 6 niveau.

    Daar naast hebben ze extra tijd voor schaken/ bridge/ extra gym/ workshops etc

    Een wereld van verschil.
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.086
    3.869
    113
    Mijn dochter vond Mathilda ook leuk op die leeftijd en Fantasia enzo. Verder de reeks van Lieke, Lieke redt de dieren, Lieke in de hoofdrol enz.
    Hopeloze heks vond ze ook leuk. En Roald Dahl heeft nog meer leuke boeken als de Griezels of Ieorg Idur.

    Begrijpend lezen was bij mijn zoon ook een probleem. Met de lockdown kwam ik erachter waarom. Hij las de tekst niet, schatte in wat het antwoord vast was of zocht alleen dat stukje terug in de tekst.
    Beide kinderen hadden daar geen A-tjes voor en begrijpen in de praktijk de teksten wel. Het probleem is wel dat mijn kinderen dyslexie hebben en leesfouten maken, in teksten en vragen, daar gaat het ook nog wel eens mis. Ben blij dat je op de middelbare school van die Cito's af bent.
     
  18. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113


    Ha dat doet mijn zoontje ook. En eerlijk, zo lang hij dat leuk vindt vind ik het prima. Hij hoeft niet altijd extra uitgedaagd te worden, hij vindt het ook heerlijk om even 'beloond' te worden als het werk goed af is.
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  19. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    3.033
    2.396
    113
    t is idd ook meer begeleiding, weet niet hoe het bij jullie is maar ons kind neemt niks van ons aan terwijl we precies hetzelfde zeggen als bijles juf haha.

    ze is niet getest op hb, wilden we graag maar school niet. Inmiddels gaat ze met veel plezier heen en denk ik niet dat t label hb ons wat oplevert. Er zit geen school in de regio en versnellen wil ik niet want ze heeft nu een hele fijne klas. Ze zijn dit jaar gestart met een plusklas waar ze naar toe gaat en dat brengt haar best wat uitdaging.

    Maar ze heeft wel gewoon begeleiding op school nodig, t blijft een kind van 8
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.642
    8.384
    113
    Vrouw
    #820 Zonnestralen, 7 jul 2022
    Laatst bewerkt: 7 jul 2022
    Nou... We zijn een jaar verder. En hoe aardig ik de juf van mijn middelste ook vind. Cognitief is er niet zo veel verandert met betrekking tot school. Hij heeft het afgelopen jaar wat dingen gemogen die imo te vrijblijvend waren. Iets voor hem om zelf op te pakken, kind is 6... Zijn grootste vooruitgang wat dat betreft is dat hij de dingen niet pakt omdat hij niet op wil vallen. Maw dus meer inzicht in andere kinderen heeft gekregen. Het extra aanbod gericht op kindjes die voorlopen is uiteindelijk de laatste maand pas ingevoerd ipv het hele jaar. Meerdere dingen door omstandigheden. Deels door hoe geld uitgedeeld wordt. En deels door het echte begrip wat er is op grotere schaal. Mijn zoons mentaliteit is dat hij vrienden wil maken op school en thuis achter zijn leerhonger aan gaat. Ik weet niet of ik hiertegen moet vechten of hem juist gelijk moet geven in het benutten van de mogelijkheden die op verschillende plekken liggen. Het sociale deel is gewoon echt niet makkelijk voor hem. Hij mist de intuïtie en het geduld om dat te ontwikkelen. Daarnaast vraag ik mij af wat realistisch is om te verwachten van een school. Zolang hij zich steeds beter gaat voelen vind ik denk ik ook wel dat hij gelijk heeft. Als hij thuis de middelen heeft om te leren wat hij wil. En als school een wereld les is. Moet ik dan nog iets anders voor hem willen?
     

Deel Deze Pagina